Sökmotoroptimering för digitala assistenter

röst assistent

Röstsökningar och sökmotoroptimering för digitala assistenter

Allt fler personer använder mobilen och digitala assistenter när de söker på Internet. Utvecklingen av digitala assistenter kommer innebära ny typ av optimering – voice search. De finns en uppsjö av digitala assistenter bland de mer kända finns:  Siri , Cortana (Windows), Google Assistant, Google Home, Amazon Echo och Apple HomePod som alla till viss del använder sökmotorer när visar information.

De digitala assistenterna har ständigt ökat i popularitet och de lyckas med mer sofistikerade och semantiska sökningar. Tidigare var felprocenten vid röstsökningar på Google 25% men nu ligger felprocenten på 5% och röstigenkänningsteknik blir bättre och bättre. Röstsökning har fördelen att det går snabbt och att du kan använda det handsfree och samtidigt som du kör bil.

Enligt en undersökning från Google och Northstar använde 55% av tonåringar och 41% av vuxna röst söket på sina mobiler. Det innebär att det inte går att nonchalera denna kanal.

Men för de flesta SEO-proffs har inte mycket förändrats på det sätt vi optimerar innehållet för detta nya sätt att söka. Användarna gör sökningar som om de pratar med en person. En viktig del för synlighet i de digitala assistenterna är att se till att affärsinformation finns lättillgängligt och att sajterna är mobilvänliga. Sökmotoroptimering för appar och ASO är en speciell nisch inom sökmotoroptimering och på sikt kommer tekniker som ”Google Now” och ”Now on Tap” som fungerar inuti en app spela stor roll för hur användarna uppfattar informationen.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.