Sökmotoroptimering för digitala assistenter och chatbotar

röst assistent

Röstsökningar och sökmotoroptimering för digitala assistenter

Allt fler personer använder mobilen och digitala assistenter när de söker på Internet. Utvecklingen av digitala assistenter kommer innebära ny typ av optimering – voice search och att kundresan och supportfunktioner kan hanteras dygnet runt.

Tech giganterna satsar stort på samtals gränssnitt; Facebook förvärvade wit.AI, Google förvärvade API.AI, och Amazon använda Lex. Dessa tjänster gör det enkelt att anpassa användarens avsikter från sitt naturligt språk med en robot. Det finns en uppsjö av digitala assistenter bland de mer kända finns:  Siri , Cortana (Windows), Google Assistant, Google Home, Amazon Echo och Apple HomePod som alla till viss del använder sökmotorer när visar information. För den som vill bygga sin egna chatbot så har Google lanserat Dialogflow där du kan bygga dina egna dialoger.

När man bygger en digital assistent med AI utgår man från olika intent som användarna har. Det kan tex handla om hur man börjar en diskussion med hälsningsfraser men även specifika frågeställningar. Det underlättar att använda Google Analytics när man bygger en chatbot. På Expandtalk håller vi på att bygga vår egna Chatbot Gunilla som kommer bli specialiserad på sökmotoroptimering och digital marknadsföring.

De digitala assistenterna har ständigt ökat i popularitet och de lyckas med mer sofistikerade och semantiska sökningar. Tidigare var felprocenten vid röstsökningar på Google 25% men nu ligger felprocenten på 5% och röstigenkänningsteknik blir bättre och bättre. Röstsökning har fördelen att det går snabbt och att du kan använda det handsfree och samtidigt som du kör bil.

Enligt en undersökning från Google och Northstar använde 55% av tonåringar och 41% av vuxna röst söket på sina mobiler. Det innebär att det inte går att nonchalera denna kanal.

Men för de flesta SEO-proffs har inte mycket förändrats på det sätt vi optimerar innehållet för detta nya sätt att söka. Användarna gör sökningar som om de pratar med en person. En viktig del för synlighet i de digitala assistenterna är att se till att affärsinformation finns lättillgängligt och att sajterna är mobilvänliga. Sökmotoroptimering för appar och ASO är en speciell nisch inom sökmotoroptimering och på sikt kommer tekniker som ”Google Now” och ”Now on Tap” som fungerar inuti en app spela stor roll för hur användarna uppfattar informationen.

Google HomeAtt bygga en anvancerad robot i Google Home

Detär möjligt att ansluter ett samtals gränssnitt till ett API från tredje part. Detta gör  att du kan bygga användarupplevelser för Google Home, Amazon ECHO, Microsoft Cortana, Facebook chatbots, slack bots, eller någon annan AI assistent. Det är möjligt att bygga  en Google Home action som talar om höjden på en Star Wars karaktär. I exemplet använder de API.AI, Amazon lambda och API Gateway, och Star Wars API och de gör följande steg

  1. Skapa en konverserande robot i Dialogflow
  2. Använd userintent
  3. Skapa en Amazon IAM användare
  4. Skapa en Lambda funktion
  5. Koda Lambda funktionen
  6. Skapa en endpoint i Gateway AI för att få JSON att kommunicera med varandra
  7. Använd det nya api:et för intent
  8. Testa på Google Home

https://www.raizlabs.com/dev/2017/01/build-ai-assistant-api-ai-amazon-lambda/

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.