Allt fler personer använder röstsökning (eng. voice search) i mobilen och digitala assistenter när de söker på internet, men hur ska du anpassa din sökmotoroptimering för digitala assistenter?
Röstsökningar och sökmotoroptimering för digitala assistenter
Utvecklingen av digitala assistenter är en växande trend som innebär en ny typ av sökmotoroptimering. Den som söker via rösten vill ofta ha snabba svar. Röstsöket innebär också att kundresan och supportfunktioner kan hanteras dygnet runt. Samtidigt har röstassistenter som Siri, Alexa och Google Assistant hamnat på efterkälken när det gäller att använda artificiell intelligens. Vanligt förekommande röstassistenter har fortfarande svårt med grundläggande uppgifter, såsom att förstå sammanhang och ge bra svar. Det är tydligt att det fortfarande är långt kvar innan röstassistenter kan bli verkligt intelligenta och personliga assistenter. Läs relaterad artikel i New York Times.
Techgiganterna satsar stort på samtals gränssnitt
ChatGPT har tagit världen med storm men parallellt har de stora giganterna jobbat med sina egna AI-lösningar.
- Facebook har förvärvat wit.AI
- Google har förvärvat API.AI (men har varit tveksamma till att integrera sitt AI till sin sökmotor) och väntas lansera Lambda som ett svar på ChatGPT. Google har använt bearbetning av naturligt språk i flera år för att hjälpa människor att söka på internet med hela meningar i stället för nyckelord.
- Microsoft och deras sökmotor Bing har integrerat ChatGPT
- Amazon har använt sig av Lex
- OpenAI har lanserat ChatGPT
Dessa tjänster gör det enkelt att anpassa användarens avsikter från sitt naturliga språk med en chattbot.
Olika typer av digitala assistenter
Det finns en uppsjö av digitala assistenter som alla till viss del använder sökmotorer när de visar information.
Bland de mest kända assistenterna är:
- Siri, bygger på Bing och Google
- Cortana (Microsoft), bygger på Bing
- Google Assistant, bygger på Google
- Baidus Duer
- Yandex Alice
- Samsung Bixby
- Google Home/Home Mini, bygger på Google
- Amazon Alexa och Echo, bygger på Bing
- Apple HomePod
Hur ska du göra sökmotoroptimering mot röststyrning?
Men för de flesta SEO-proffs har inte mycket förändrats på det sätt vi optimerar innehållet för detta nya sätt att söka. Användarna gör sökningar som om de pratar med en person. En viktig del för synlighet i de digitala assistenterna är att se till att affärsinformation finns lättillgängligt och att sajterna är mobilvänliga. Sökmotoroptimering för appar och ASO är en speciell nisch inom SEO och på sikt kommer tekniker som ”Google Now” och ”Now on Tap”, som fungerar inuti en app, spela stor roll för hur användarna uppfattar informationen.
Eftersom de bygger på olika sökmotorer varierar SEO:n. Ofta visas topp tre-resultaten från de organiska resultaten. Tänk på att optimera längre fraser som vi använder när vi pratar och ta med vanliga frågor från kunder.
Det är viktigt att tänka på att röstsök ofta sker i form av frågor och svar, så du bör optimera din hemsida för frågor som kan besvaras kort och konkret. Exempel på frågor som ofta används i röstsöket är:
- Vem är..
- Hur kontaktar jag…
- Bästa sättet att…
- Kan du…
- Vad är närmaste vägen till…
- Hur gör jag…
- Behöver jag…
- Varför….
Du bör också se till att företagsinformationen är uppdaterad på olika plattformar som Google My Business, eftersom många röstsökningar är lokala. Som du märker finns det en hel del att tänka på när det kommer till sökmotoroptimering för digitala assistenter.
Bygg din egen chattbot
För den som vill bygga sin egen chattbot har Google lanserat Dialogflow där du kan bygga dina egna dialoger.
När du bygger en digital assistent med AI utgår du från olika intent som användarna har. Det kan exempelvis handla om de börjar en diskussion med hälsningsfraser, men även specifika frågeställningar. Det underlättar att använda Google Analytics när du bygger en chattbot. På Expandtalk håller vi på att bygga vår egen chattbot (Gunilla) som kommer att bli specialiserad på sökmotoroptimering och digital marknadsföring.
Framtidens sökmotorer
Om framtidens sökmotorer år 2033
Search engines won’t wait for you to ask for information. They will know you like a friend and will be aware of your concerns and interests at a detailed level. So it will pop up periodically and offer something like “You’ve expressed concern about Vitamin B12 getting into your cells, here’s new research from four seconds ago that provides a new approach to doing that.” You’ll be able to talk things over with your computer, clarifying your needs and requests just like you’re talking with a human assistant.
Googles Futurist Ray Kurzweil
En snabbväxande marknad
De digitala assistenterna har ständigt ökat i popularitet och de lyckas med mer sofistikerade och semantiska sökningar. Tidigare var felprocenten vid röstsökningar på Google 25 %, men nu ligger den på blott en femtedel av det. Röstigenkänningstekniken blir också bättre och bättre. Röstsök har fördelen att det går snabbt och att du kan använda det handsfree samtidigt som du kör bil.
Enligt en undersökning från Google och Northstar använde 55 % av tonåringar och 41 % av vuxna röstsöket på sina mobiler. Det innebär att det inte går att nonchalera denna kanal.
Att bygga en anvancerad robot i Google Home
Det är möjligt att ansluta ett samtals gränssnitt till ett API från tredje part. Detta gör att du kan bygga användarupplevelser för Google Home, Amazon ECHO, Microsoft Cortana, Facebooks chattbot, slack bots, eller någon annan AI-assistent. Det är möjligt att bygga en Google Home action som talar om höjden på en Star Wars-karaktär. I exemplet använder de API.AI, Amazon lambda och API Gateway och Star Wars API och de gör följande steg:
- skapa en konverserande robot i Dialogflow
- använd userintent
- skapa en Amazon IAM användare
- skapa en Lambda-funktion
- koda Lambda-funktionen
- skapa en endpoint i Gateway AI för att få JSON att kommunicera med varandra
- använd det nya api:et för intent
- testa på Google Home.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.