Hem » Google Tag Manager » Bing marknadsföring och hur du optimerar sajten för Microsofts sökmotor

Bing marknadsföring och hur du optimerar sajten för Microsofts sökmotor

Kvinna med laptop

Bing är Microsofts webbsökmotor och den största konkurrenten till Google som tillhandahåller söktjänster för webb-, video-, bild- och kartsökprodukter. Bing ägs och drivs av Microsoft, och är driver Yahoo! Search. Målgruppen som nås är ofta inte lika tekniska som de som använder Google och det är en sökmotor som många glömmer då många fokuserar sig enbart på Google Ads och Facebook.

Enligt Statscounters juni statistik 2022 har Bing en marknadsandel av sökmotormarknaden på 3,19% vilket kan jämföras mot Googles siffror på 91.88 %. En av deras styrkor är deras reward program som ger poäng för användare för att söka på shopping i sökmotorn. Bing är framförallt populär i USA, Storbritannien och Taiwan.

Microsoft Edge är Microsofts webbläsare

En nyhet är att Microsoft avvecklade Internet Explorer och skaffade sig en en ny webbläsare Microsoft Edge som i högre grad inspirerats av Knowledge Graph vilket innebär att man kommer få se mer avancerade funktionalitet och realtids sökningar men samtidigt ger mindre kontroll till användarna. Det finns också bra funktioner för att favoriter och jobba med texterna. Webbläsaren är snabbare än tidigare Internet Explorer.

Flera funktioner sätt som default under installationen vilket innebär att Microsoft får tillgång till email, dokument och personalisera annonser vilket många på nätet har ställt sig tveksamma till. Vad som är nytt är Windows 10 är gratis för dem som har de senaste versionerna och apparna har ett fokus. Microsoft själva räknar med en ökning av sökfrågor från 10 till 15% redan i September 2015. Själv upplever jag systemet som mer låst än tidigare bland annat att man inte kan välja vilken webbläsare man vill ha som default vilket är väldigt störande men webbläsaren är snabb och kan nog på sikt ge Chrome en match.

Hur får du Bing sökmotor att ranka organiskt

Microsoft system bygger på Cortana (konkurrent till Apples Siri och Google Now) och Bing som finns redan i startmenyn och ersätter nuvarande söket men den ska gå att ta bort.  Fördelen är att du behöver inte öppna en webbläsare utan du kan nå söket direkt från din dator eller device.

Som med andra sökmotorer behöver du göra onsite optimering och jobba med länkar men se även till att:

  • Sökmotorn kan hitta innehållet
  • Det finns sitemaps eftersom sökmotorn kollar på sitemap med alla relevanta URL:er för webbplatsen
  • Innehållet är fräscht och nytt
  • De har en WordPress plugin för att beskriva vad som ändrats på sajten

Konfigurera Bing Webmaster Tools

Precis som Google har ett verktyg för webbmasters har Microsoft ett liknande program som heter Bing Webmaster Tools som hjälper Microsoft att indexeras sajten och ger dig insikter hur Bing uppfattar sajten. Bing Webmaster Tools har utvecklats mycket under 2022 och har:

  • Statistik för exponeringar, klick, genomsnittligt CTR, genomsnittlig position
  • Indexeringar med crawl förfrågningar med crawlingfel
  • Url inspektion
  • Webbplatsutforskare
  • Webplatsöversikter där du kan skicka in dina sajtkartor
  • IndexNow med en lista över de URL:er som skickats in. Det finns också ett plugin för IndexNow som automatiserar URL uppladningen
  • Bakåtlänkar dvs domäner som pekar mot din sajt
  • Nyckelord
  • SEO rapporter
  • Webbplatsscanning
  • Dessutom kan du konfigurera Clarity så du får tillgång till heatmaps

Stöd för machine learning

Precis som Google har de stöd för maskin inlärning (machine learning). Enligt deras program manager Fabrice Canel kan de kan inte avgöra den exakta vikten av machine learning i deras algoritm.
Källa: 302 Kind of a Podcast, Izzi Smith

Bing Ads och fördelarna att annonsera på Bing

Bing Ads är en plattform som tillhandahåller pay-per-click-annonsering på både Bing- och Yahoo!-sökmotorerna. Tjänsten gör det möjligt för företag att skapa annonser och därefter visa annonserna för konsumenter som söker efter sökord som företagen lägger bud på. Denna plattform erbjuder också inriktningsalternativ som plats, demografisk och enhetsinriktning.

Ofta är priset att annonsera på Bing lägre än på Google Ads. Det går att använda samma annonser som man använder i Google Ads.

Stöd i Google Tag Manager

Google Tag Manager har stöd för Bing annonser och händelsespårning (se bild).

Scroll to Top