Bing marknadsföring

bing sökmotor

Bing är Microsofts sökmotor och den största konkurrenten till Google. Målgruppen som nås är ofta inte lika tekniska som de som använder Google och det är en sökmotor som många glömmer då man fokuserar sig på Google Ads och Facebook.

Enligt Statscounters januari statistik 2020 har Bing en marknadsandel av sökmotormarknaden på 2.45% vilket kan jämföras mot Googles siffror på 92.51%. En av deras styrkor är deras reward program som ger poäng för användare för attsöka på shopping i sökmotorn. Den är framförallt populär i USA, Storbritannien (23%-25% marknadsandel) och Taiwan (24-26% marknadsandel.

Hur får du Bing att ranka organiskt

Som med andra sökmotorer behöver du göra onsite optimering och jobba med länkar men se även till att:

  • Sökmotorn kan hitta innehållet
  • Det finns sitemaps eftersom sökmotorn kollar på sitemap med alla relevanta URL:er för webbplatsen
  • Innehållet är fräscht och nytt
  • De har en WordPress plugin för att beskriva vad som ändrats på sajten

Stöd för maskininlärning

Precis som Google har de stöd för maskininlärning. Enligt deras program manager Fabrice Canel kan de kan inte avgöra den exakta vikten av maskininlärningen i deras algoritm.
Källa: 302 Kind of a Podcast, Izzi Smith

Fördelar att annonsera på Bing

Ofta är priset att annonsera på Bing lägre än på Google Ads. Det går att använda samma annonser som man använder i Google Ads.

Stöd i Google Tag Manager

Google Tag Manager har stöd för Bing annonser och händelsespårning (se bild).

Scroll to Top