Hem » Google Tag Manager » Bing marknadsföring och hur du optimerar sajten för Microsofts sökmotor

Bing marknadsföring och hur du optimerar sajten för Microsofts sökmotor

bing marknadsföring

Bing är Microsofts sökmotor och den största konkurrenten till Google som tillhandahåller söktjänster för webb-, video-, bild- och kartsökprodukter. Bing ägs och drivs av Microsoft, och är driver Yahoo! Search. Målgruppen som nås är ofta inte lika tekniska som de som använder Google och det är en sökmotor som många glömmer då många fokuserar sig enbart på Google Ads och Facebook.

Enligt Statscounters juni statistik 2022 har Bing en marknadsandel av sökmotormarknaden på 3,19% vilket kan jämföras mot Googles siffror på 91.88 %. En av deras styrkor är deras reward program som ger poäng för användare för att söka på shopping i sökmotorn. Bing är framförallt populär i USA, Storbritannien och Taiwan.

Microsoft Edge är Microsofts webbläsare

En nyhet är att Microsoft avvecklade Internet Explorer och skaffade sig en en ny webbläsare Microsoft Edge som i högre grad inspirerats av Knowledge Graph vilket innebär att man kommer få se mer avancerade funktionalitet och realtids sökningar men samtidigt ger mindre kontroll till användarna. Det finns också bra funktioner för att favoriter och jobba med texterna. Webbläsaren är snabbare än tidigare Internet Explorer.

Flera funktioner sätt som default under installationen vilket innebär att Microsoft får tillgång till email, dokument och personalisera annonser vilket många på nätet har ställt sig tveksamma till. Vad som är nytt är Windows 10 är gratis för dem som har de senaste versionerna och apparna har ett fokus. Microsoft själva räknar med en ökning av sökfrågor från 10 till 15% redan i September 2015. Själv upplever jag systemet som mer låst än tidigare bland annat att man inte kan välja vilken webbläsare man vill ha som default vilket är väldigt störande men webbläsaren är snabb och kan nog på sikt ge Chrome en match.

Hur får du Bing sökmotor att ranka organiskt

Microsoft system bygger på Cortana (konkurrent till Apples Siri och Google Now) och Bing som finns redan i startmenyn och ersätter nuvarande söket men den ska gå att ta bort.  Fördelen är att du behöver inte öppna en webbläsare utan du kan nå söket direkt från din dator eller device.

  • Precis som med andra sökmotorer behöver du göra onsite optimering. Se till att din webbplats har unika och relevanta metatitlar och metabeskrivningar för varje sida. Detta hjälper Bing att förstå vad din webbplats handlar om och visas i sökresultaten.
  • jobba med länkar 
  • Sökmotorn kan hitta innehållet
  • Skapa en sitemap och lägg till den i Bing Webmaster Tools och ha med alla relevanta URL:er för webbplatsen. En sitemap är en lista över alla sidor på din webbplats och hjälper Bing att hitta och indexera dina sidor snabbare.
  • Innehållet är fräscht och nytt
  • Skapa en robots.txt-fil och lägg till den på din webbplats. Detta filen anger vilka delar av din webbplats som Bing ska indexera och vilka som inte ska indexeras.
  • Använd riktiga och beskrivande filnamn för bilderna på din webbplats. Detta gör att Bing kan förstå vad bilderna handlar om och visas i sökresultaten.
  • De har en WordPress plugin för att beskriva vad som ändrats på sajten

  • Följ Bing Webmaster Guidelines för att få råd om hur du kan optimera din webbplats för bästa resultat i Bing-sökningar.

Genom att följa dessa steg kan du optimera din webbplats för Bing och förbättra dess placering i sökresultaten.

Konfigurera Bing Webmaster Tools

Precis som Google har ett verktyg för webbmasters har Microsoft ett liknande program som heter Bing Webmaster Tools som hjälper Microsoft att indexeras sajten och ger dig insikter hur Bing uppfattar sajten. Bing Webmaster Tools har utvecklats mycket under 2022 och har:

  • Statistik för exponeringar, klick, genomsnittligt CTR, genomsnittlig position
  • Indexeringar med crawl förfrågningar med crawlingfel
  • Url inspektion
  • Webbplatsutforskare
  • Webplatsöversikter där du kan skicka in dina sajtkartor
  • IndexNow med en lista över de URL:er som skickats in. Det finns också ett plugin för IndexNow som automatiserar URL uppladningen
  • Bakåtlänkar dvs domäner som pekar mot din sajt
  • Nyckelord
  • SEO rapporter
  • Webbplatsscanning
  • Dessutom kan du konfigurera Clarity så du får tillgång till heatmaps

För att konfigurera Bing Webmaster Tools behöver du följa några enkla steg:

  1. Gå till Bing Webmaster Tools hemsida (Toolbox Webmaster) och logga in med ditt Microsoft-konto. Om du inte har ett konto behöver du skapa ett.

  2. Klicka på ”Add a Site” och ange URL:en för din webbplats. Klicka sedan på ”Add”.

  3. Välj den verifieringsmetod du vill använda för att bevisa att du äger webbplatsen. Du kan välja mellan att ladda upp en HTML-fil till din webbplats, att lägga till en metatag på din webbplats eller att lägga till en TXT-post i din DNS-post.

  4. Följ anvisningarna för den valda verifieringsmetoden för att verifiera att du äger webbplatsen.

  5. När verifieringen är klar kan du börja använda Bing Webmaster Tools för att förbättra din webbplats och öka dess synlighet i Bing-sökningar. Du kan till exempel lägga till en sitemap, se hur många sidor som har indexerats och få råd om hur du kan förbättra din webbplats.

Stöd för machine learning

Precis som Google har de stöd för maskin inlärning (machine learning). Enligt deras program manager Fabrice Canel kan de kan inte avgöra den exakta vikten av machine learning i deras algoritm.
Källa: 302 Kind of a Podcast, Izzi Smith

Bing Ads och fördelarna att annonsera på Bing

Bing Ads är en plattform som tillhandahåller pay-per-click-annonsering på både Bing- och Yahoo!-sökmotorerna. Tjänsten gör det möjligt för företag att skapa annonser och därefter visa annonserna för konsumenter som söker efter sökord som företagen lägger bud på. Denna plattform erbjuder också inriktningsalternativ som plats, demografisk och enhetsinriktning.

Ofta är priset att annonsera på Bing lägre än på Google Ads. Det går att använda samma annonser som man använder i Google Ads.

Stöd i Google Tag Manager

Google Tag Manager har stöd för Bing annonser och händelsespårning (se bild).

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top