Nu kan du söka på webben direkt i ChatGPT

En sökbot i ett kontor som visar hur ChatGPT kan användas för att söka på webben

OpenAI har integrerat en sökmotor för realtidssökning direkt i chattboten ChatGPT. Du som använder ChatGPT kan söka efter aktuell information direkt i chatten och få svar med källhänvisningar. Funktionen rullas ut gradvis, med betalande användare först i kön.

OpenAI lanserar sökfunktion i ChatGPT

Med en sökmotor i ChatGPT utmanar OpenAI Google på allvar. Den nya funktionen innebär att du kan använda ChatGPT för att söka direkt på webben. Därmed kan ChatGPT fungera som ett direkt substitut till sökmotorer som Google och DuckDuckGo.

Funktionen ger dig möjlighet att se aktuell information direkt i chatten, exempelvis:

  • sportresultat

  • aktuella nyheter

  • aktiekurser i realtid.

Så hur vet du om du faktiskt kan använda ChatGPT för att söka direkt på webben? Jo, om du är en betalande användare får du tillgång till sökfunktionen direkt. Som gratisanvändare måste du vänta några månader innan du kan testa att använda ChatGPT som en klassisk sökmotor.

Detta betyder dock inte att du blir helt oberoende av de äldre sökmotorerna när du väljer att söka på webben direkt i ChatGPT. Den nya sökfunktionen använder nämligen bland annat Microsofts sökmotor Bing för att ge svar.

Dessutom har OpenAI, utöver att använda Bing, slutit avtal med olika medieföretag för att säkerställa att du får se tillförlitliga källor. Några av deras partners är:

  • Reuters

  • Le Monde

  • Financial Times.

Kanske har dessa företag gjort ett smart drag? Genom att ingå dessa avtal tar de ett rejält kliv mot att nå potentiella läsare via chattboten och de får bättre synlighet via AI Overviews.

Att söka på webben direkt i ChatGPT

När du ställer en fråga till ChatGPT avgör systemet själv om det behöver söka på webben baserat på din AI-prompt. Du kan också manuellt aktivera webbsökning genom att klicka på en särskild ikon.

Sökresultaten är mycket mer transparenta än tidigare eftersom de presenteras med länkar till källorna – länkar som du hittar i sidopanelen. Skulle du vilja fördjupa dig och läsa dem, så kan du enkelt klicka dig vidare till artiklarna.

Exempel på webbsökningar i ChatGPT

OpenAI:s sökchef Adam Fry visade upp några av funktionens användningsområden vid lanseringen. Han gav exempel på hur webbsökningar i ChatGPT kan användas för att få fram aktuella aktiekurser och nyheter om företag.

Under demon visade Fry hur systemet kan presentera interaktiva grafer och kommande rapportdatum. Dessutom dök relevanta nyhetsartiklar upp i sökresultaten, eller dess SERP som man också kan kalla det.

I ett annat exempel sökte han efter italienska restauranger i San Francisco. ChatGPT svarade med en interaktiv karta där de rekommenderade restaurangerna pekades ut. Dessutom demonstrerade Fry hur du kan använda följdfrågor för att förfina resultaten.

Tillgänglig på alla plattformar

Du kommer åt den nya sökfunktionen via ChatGPT:s webbplats och genom företagets appar för iOS och Android. Det finns även ett Chrome plugin som du kan använda för att göra ChatGPT till din standardsökmotor.

Företaget planerar också att förbättra sökningen inom specifika områden som shopping och resor. Dessutom ska funktionen integreras med ChatGPT:s röststyrning.

Sökmotor i ChatGPT utmanar Googles dominans

Lanseringen kommer vid en intressant tidpunkt. Medan Google nyligen rapporterade sökintäkter på 49,4 miljarder dollar för tredje kvartalet, tar OpenAI ett stort kliv in på sökmarknaden. Detta efter att de tidigare lanserade SearchGPT.

Företagets VD Sam Altman beskrev hur viktig sökfunktionen är för tjänsten. Enligt honom är möjligheten att göra webbsökningar via ChatGPT den viktigaste uppdateringen sedan tjänsten blev lanserad.

Till skillnad från Google visar ChatGPT inga annonser i sökresultaten. Och trots att Google tjänar betydande summor på den lösningen har OpenAI inga planer på att införa reklam i sin söktjänst. Funktionen liknar den som konkurrenten Perplexity (som också är reklamfri) erbjuder.

Fokus på tillförlitliga källor

Kvaliteten på sökresultaten säkerställs genom en specialversion av AI-modellen GPT-4o. Modellen har tränats särskilt för att hantera webbsökningar och kompletteras med data från samarbetspartners.

OpenAI betonar också att alla webbplatser och företag kan välja om de önskar dyka upp i ChatGPT:s sökresultat. De som inte vill har möjlighet att justera sina inställningar för webcrawlers.

Integreringen av en sökmotor i ChatGPT är bara ett av många exempel på hur banbrytande ny teknik kan komma att förändra sättet vi arbetar på. Det understryker vikten av att ha en välutvecklad digital strategi för att hålla jämna steg med förändringarna.

Behöver du hjälp att optimera dina möjligheter att driva trafik och öka din försäljning genom att synas i sökresultaten som presenteras av ChatGPT? Kontakta oss.

Om författaren

+ posts

Isak är en Digital growth strategist med en unik kombination av analytisk skärpa och inspirerande kreativitet. Med en kandidatexamen i statistik från Örebro universitet som grund, har han utvecklat en mångsidig karriär som spänner över content management, digital PR och affiliate marknadsföring.

Genom att kombinera sin kärlek för det skrivna ordet och sin förståelse för siffror har han skapat framgångsrika digitala PR-kampanjer som har resulterat i länkar från några av Sveriges och Norges högst ansedda medier. Kort sagt är han en skicklig strateg som kombinerar datadrivna insikter med kreativt tänkande för att driva tillväxt och synlighet.