DuckDuckGo är en sökmotor på Internet som konkurrerar mot Google och under åren blivit en sorts anti-Google sökmotor. Vad som skiljer den från andra sökmotorer är att de skyddar besökarnas integritet och de försöker undvika filter bubblor och visa personliga sökresultat. Sökmotorn grundades av Gabriel Weinberg redan 2008.
Sökresultat i DuckDuckGo visas utan annonser
DuckDuckGo Engine använder sin egen sök algoritm och är fortfarande i beta. Sökmotorn använder sin egna sökrobot, DuckDuckBot, och mer än 400 andra källor för att visa sina sökresultat, inklusive andra sökmotorer som Bing, Yahoo och Yandex, och större webbplatser som Wikipedia. Vissa sökningar kanske du inte hittar några resultat för eller felaktiga resultat. Till skillnad från de flesta andra sökmotorer visar de inte annonser och de visar samma sökresultat för alla användare.
Företagets affärsmodell
Hittills har sökmotorn haft över 100 miljarder sökningar, och de tjänar främst pengar genom att leverera annonser via affiliate-relationer med Amazon och eBay, liksom genom Yahoo-Bing sökalliansnätverk.
Sekretess och säkerhet för personuppgifter
DuckDuckGo lagrar inte besökarnas sökhistorik som Google gör och de spårar inte IP-adresser eller personuppgifter. Men de verkar dela data med Big Tech-jättar som Microsoft / Bing, eBay och Yahoo.
Chrome tillägg till webbläsaren
Som användare kan du lägga till DuckDuckGo i webbläsare som Chrome om du inte vill bli spårad lika lätt,
- Låter dig söka anonymt
- Blockerar spårare på webbplatser du besöker
- Krypterar anslutningar när det är möjlig
Appar på Github
Hur gör du SEO för DuckDuckGo
Designen på DuckDuckGo påminner om Google och du kan också SEO optimera resultatet för att få sajten att indexera och hitta dit innehåll. Precis som traditionell SEO med Google och Bing behöver du jobba med att bygga kvalitativa webbplatser och länkar från andra högkvalitativa sajter. Precis som Google så använder de semantiska sökningar.
Tidigare fanns det ett open source community som heter https://duckduckhack.com som skapade frågor i ett community men det ligger i maintenance mode.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.