Detaljhandeln – går allt mer mot en omnikanal strategi

0

Den digitala omvandlingen av detaljhandeln och coronakrisen har inneburit en butiksdöd och att alltfler fysiska butiker har lagts ner. Globalt hur starka varumärken inom detaljhandeln ökat i värde för företag som Amazon, Alibaba, Costco, Walmart och JD.com. Under det senaste decenniet har detaljistföretagen digitaliserats och ställts om för onlinehandel som varit nödvändig under coronakrisen. Budskapet som kunderna ser i butikerna måste vara samstämmigt med kommunikationen som sker online.

Vilka är de största detaljhandlarna på nätet i Sverige?

När vi gjorde en undersökning i juni 2020 där vi mätte antalet besökare olika detaljister hade till sina webbplatser fick vi fram det här resultatet. IKEA och HM är betydligt större men de är också mer internationella och i den här undersökningen har vi även med besökare från andra länder.

DetaljistAntal unika besökare juni
Ikea197 300 000
HM74 200 000
Clas Ohlson8 900 000
Elgiganten6 100 000
Jula4 700 000
Netonet4 300 000
Bauhaus4 000 000
Kjell&Company3 000 000
Åhlens2 300 000
Mio2 200 000
Webbhallen1 700 000
Intersport1 300 000
Panduro1 100 000
Naturkompaniet3 88 200
Polarn&Pyret261700

Vi har valt att skilja mellan typiska e-handlare och detaljister. I ovanstående lista har vi framförallt med detaljister. Om du vill läsa mer om Sveriges största e-handlare besök vår sida om e-handel.

Världens starkaste varumärken inom detaljhandeln

BranZ lista över världens mest värdefulla varumärken inom detaljhandeln

  1. Amazon, USA
  2. Alibaba, Kina
  3. The Home Depot, USA
  4. Walmart, USA
  5. Costco, USA
  6. JD, Kina
  7. IKEA, Sverige
  8. Aldi, Tyskland
  9. Lowe´s, USA
  10. eBay, USA

Omnikanal strategi – ett integrerat system

Trenderna inom näthandeln har blivit allt mer komplexa. Försäljningsorganisationer och marknadsavdelningar måste jobba med pris, plats, sortiment och service för att lyckas i den allt hårdare konkurrensen. Varumärken som Amazon, Alibaba, Walmart, Clas Ohlson och IKEA satsar allt hårdare på digitaliseringen vilket leder till tillväxt. Dessutom har det tillkommit flera kanaler för att nå ut till kunderna vilket ökat kostnaderna för marknadsföringen.

Vad är omnikanaler?

Omnikanal strategi innebär att ett företag använder sina försäljningskanaler tillsammans och får en helhetssyn i sin marknadsföring. Tidigare brukade ett företags avdelningar arbeta ensamma med egna mål. Med omnikanal strategi används alla kanaler koordinerat med gemensamt mål. För organisationer måste de bli mer flexibla och lyhörda kring sin viktigaste kanal – kunden!

Varje kund som kommer in i en fysisk butik eller besöker en webbplats representerar en utdelning på tidigare investeringar. På sista tiden har alltfler företag börjat använda sig av en omnikanal strategi. Vid en omnikanal strategi bygger man både fysiska butiker och digitala webbplatser. Förlorarna blir de som bara satsar uteslutande i fysiska butiker eller på sin digitala kanal. Det digitala utbudet måste överensstämma det fysiska utbudet i butiken vilket är vad många kallar omni-kanal strategi.

Kvinna som använder mobilen när hon handlar.
Hur ofta använder du inte mobilen när du handlar i en butik?

Vad är fördelarna med omnichannel?

Den stora fördelen med omnikanal är att marknadsföringen blir effektivare och man får bättre ROI på sina investerade pengar inom marknadsföringen. Detta innebär att all information som kan hämtas från någon kanal eller interaktion måste vara detsamma i de andra kanalerna och olika avdelningar slutar jobba i enskilda silos.

  • Det fysiska utbudet i butik måste vara samma som det digitala utbudet.
  • Appar och internetsidor måste ha liknande lay-out samt ha samma sätt att navigera och hitta varor.
  • Konsistens med vad du kan göra – exempelvis med rabattkuponger från appar som fungerar i affärer eller att man kan betala med hjälp av mobil.

Tidigare var det vanligt att många större företag skötte de olika kanalerna separat i olika silos. I många organisationer finns det en ecommerce ansvarig med en budget och en marknadschef som har sin egna budget. Numera går alltfler företag över till att hantera de olika kanalerna gemensamt. Företag känner ofta till en mängd marknadsdata som säsongsvariationer, leveranser och kundbeteenden, den stora utmaningen ligger ofta i att kunna använda kunddata på ett effektivt sätt inom organisationen.

Omnikanaler innebär en revolution inom detaljhandeln.

Trender: Vad är viktigt för mitt företag att tänka på inom e-handel?

De stora vinnarna inom nätbutiker kommer vara de som både har fysisk butik och e-handel eftersom de kan dra fördel av sitt varumärke och nå ut till fler kunder med samma budskap.

Mindre och hög omsättningshastighet på lager 

Det är inte bara priset eller kvalitén på utbudet som avgör framgångsrik e-handel. Det har blivit allt mer viktigt att ha en effektiv logistik och infrastruktur som stödjer företaget. Det måste finnas ett effektivt sätt att få varor från lager till butik – ifall det är möjligt ska  konsumenter kunna få varorna levererade hem. Eftersom trenden går mot mindre lager ser många på outsourcad logistik och ny teknik inom det här området.

Snabbare leveranser och smartare logistik

Leveranserna måste även ske snabbt och effektivt vilket är än mer viktigt ifall du har ett litet lager. Eftersom logistiken är en såpass viktig del i värdekedjan kommer allt mer automatiseras och bli effektivare.

Vi kommer dels se en trend där fysiska punkter där man får ut sina varor kommer spela en central roll men även nya distributionsformer kommer att lanseras och prövas ut som exempelvis självkörande bilar och transporter med drönare.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap