Öka omsättningen med effektivare digital marknadsföring och SEO

Öka omsättningen

Det finns flera olika metoder att öka omsättningen när företagsledare fokuserar på digitala initiativ som driver företagets marknadsandel, intäkter och vinster. Digitaliseringen har inneburit att marknadschefer, CMO:s och försäljningschefer måste stödja digitala möjligheter i sina egna företag för att inte bli omsprugna av konkurrenter. På en övergripande nivå finns det flera områden där man kan tjäna pengar:

  • Genom att sälja digitala tillgångar som information, kunnande och varumärke
  • Effektivisera den egna organisationen exempelvis genom att vara datastyrda och ta till sig ny teknik som artificiell intelligens
  • Digitalisera en produkt eller tjänst i företagets produktmix
  • Använd de digitala plattformarna som finns och använd nya affärsmodeller som att prenumerera på en tjänst
  • Gå in i angränsande eller nya branscher
  • Effektivisera företagets digitala marknadsföring och nå nya målgrupper och marknadsföring

Digital marknadsföring är centralt hos alla företag oavsett vilka tjänster du säljer

Den digitala marknadsföringen är central hos alla företag både inom business to consumer (B2C) och business to business (B2B) för att kunna öka omsättningen. Bra utförd sökmotoroptimering är grundbulten inom all digital marknadsföring och en investering som ökar omsättningen och förbättrar vinstmarginalen. Vårt mål med SEO är oftast att öka transaktioner och intäkter genom ökad organisk synlighet.

Sätt affärsidén i fokus
En webbplats speglar företagets affärsidé och hjälper till att skapa affärsnytta och ökad lönsamhet. Därför måste SEO komma in i affärsplanering, kommunikationsstrategier och marknadsstrategier.
På lång sikt förbättrar en effektiv webbplats likviditeten eftersom den ofta fungerar som en magnet som ger utökad kundkontakt och försäljning.

Rikta in anstägningarna på de kommersiella sökintentionerna
Det räcker inte längre med att webbplatsen har många besökare utan för att vara effektiv digital kanal handlar det om att den bästa SEO:n i hög grad handlar om affärsutveckling och hitta kundens sökintentioner för att förenkla för säljorganisationen. Det är stor skillnad mellan sökfrågor som svarar på en enkel fråga och den typen av sökintention där det finns en kommersiell intention och man letar efter en specifik tjänst eller företag. 

Få kundinsikter och lär dig mer om kunderna
Du får insikter och lär dig mer om kunden och deras behov och du kan hitta produkter som är framgångsrika hos dina konkurrenter.

Skapa fler leads med högre konvertering
Konverteringsgraden blir högre med SEO. När strategin fungerar ser man till att ha hög synlighet på konverterande sökord. På din webbplats vill du framförallt ha kunder som ökar försäljningen. Avslutningsgraden dvs att få kontakt med kunderna är 14,6% inom det organiska söket och kombinerat med annonsering och säljare så går det att skapa effektiva kundresor.f

Förbättra vinstmarginalen

Kostar SEO mycket pengar?
Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt, billigare och långsiktigare än andra kanaler såsom annonsering med GoogleAds. I Google Ads måste du alltid betala för varje sökord som du vill synas på men metoderna går att kombinera. Att bara satsa på annonsering är ofta väldigt dyrt, inte skalbart och är enkelt för konkurrenter att kopiera.

Varför ökar företagets avkastning med SEO?

Med risk för att vara tjatig. En effektiv SEO strategi  förbättrar kundresan den skaffar fler leads och utvecklar din verksamhet. Dessutom innebär sökmotoroptimering gör att du tar digitala marknadsandelar från konkurrenter.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.