Vad är internetmarknadsföring?
Internet marknadsföring handlar om att nå din målgrupp digitalt på rätt plats och vid rätt tidpunkt. I Sverige använder 94% av befolkningen nätet så online marknadsföring är en av de mest effektiva sättet att nå målgruppen och nya leads.
Internetmarknadsföring är en form av marknadsföring som använder internet som plattform för att nå ut till potentiella kunder och för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Det kan innebära olika saker, till exempel att man använder sökmotorer som Google för att göra annonser, att man använder sociala medier för att skapa varumärkesmedvetenhet eller att man skickar ut e-postmarknadsföring till sina kunder.
Målet med internetmarknadsföring är att öka försäljningen av företagets produkter eller tjänster genom att nå ut till så många potentiella kunder som möjligt.
Internet marknadsföring är ett brett begrepp som kontinuerligt växer med nya områden. Enligt analysgruppen Gartner finns det 3 syften med databasdriven marknadsföring.
1. Att optimera och spåra marknadsinvesteringar och att skapa bättre avkastning och mätbarhet
2. Att skapa bättre erbjudanden vilket skapar större engagemang och högre konvertering
3. Att förbättra kundupplevelsen och livstids lojaliteten hos kunden
Tidigare var det vanligt att marknadsföringsavdelningen och säljavdelningen jobbade i enskilda silos men vi tror att modern marknadsföring handlar om att de olika avdelningarna arbetar tillsammans med målet att skapa kundtillväxt och growth. Som marknadsförare gäller det att arbeta med vad kunder söker på och hur de läser information för att förstärka säljprocessen och komma in tidigt i säljprocessen. Modern marknadsföring handlar om att få insikter om hur man får med kvalificerade kunder i köpprocessen.
Vad gör ditt varumärke unikt?
Digitala kanaler och medel som sätter din webbplats i centrum
Med en SEO-budget går det att konkurrera mot flera av de större bolagen genom att skapa effektivare internetmarknadsföring.
Vi hjälper marknadsavdelningar att få effektivare internet marknadsföring genom:
- Marknadsföring av din hemsida
Skaffa fler kunder genom sökmotorer och inbound marketing. Inbound marketing omfattar en mängd olika discipliner som sökmotoroptimering och marknadsföring i sökmotorer, content marketing, email utskick, länkbygge, bloggar och social media. Ofta behöver man lägga mycket tid att undersöka rätt sökord och att kontinuerligt optimera en webbplats. - Digital PR och outreach för att få länkar och artiklar på nyhetssajter och andra relevanta sajter
- Media strategi och PPC Management
Management av betald media och Google annonsering – Google Ads - Content marketing för din egna webbplats
- Rykteshantering (reputation management) där man bevakar ryktet på nätet och förbättrar vad som finns skrivet.
- SEO audits där vi går igenom onsite optimering, länkar och infrastruktur, och analys av sökordsoptimering
- Konverteringsoptimering
CRO (Conversion Rate Optimization) omfattar tester där man ser om gränssnittet fungerar och om det konverterar och skapar nya kunder på ett effektivt sätt - Analys av webbplatser vilket ofta görs i program som Google Analytics och Omniture. Jobbet är ofta att ta fram mätvärden och mäta rätt saker så man får ut det mesta av sin statistik.
- Social media management och social media handlar om tekniker för att synas i socialamedier som Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest mfl.
- Annonsering i sociala medier som Facebook och Twitter
- Lokal marknadsföring för att förbättra din synlighet på nätet i ditt närområde
- Marketing automation
- Olika growth hacking metoder
Hur syns ditt företags budskap på nätet?
Det är ingen mening att ha en webbplats om ingen hittar dig. Du vet att SEO är viktigt och verksamhetskritiskt för ditt företag men du har andra saker som är minst lika viktiga. Om du vill ha hjälp så kontakta oss vi är specialister på internet marknadsföring och kan se hur din webbplats presterar.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.
-
Daniel Larssonhttps://expandtalk.se/author/expandtalk/
-
Daniel Larssonhttps://expandtalk.se/author/expandtalk/
-
Daniel Larssonhttps://expandtalk.se/author/expandtalk/
-
Daniel Larssonhttps://expandtalk.se/author/expandtalk/