Click Fraud – bedrägerier på Adwords

Click fraud

Vad är click fraud?

Om du använder Pay Per Click (PPC) annonsering eller betalar per annonseringsvisning, har du någonsin funderat på hur många av dessa klick som ses av riktiga människor? Kanske har du hört talas om klickbedrägeri (click fraud) och undrat vad som menas med klickbedrägeri och hur fungerar det?

Click fraud är ett kriminellt bedrägeri på Internet som är ett stort problem för många företag som annonserar tungt på nätet eftersom de får betala för falska klick. En stor del av Internet trafiken består av bots som inte är verkliga användare.

Det finns många sätt att annonsörer kan överdebitera för sin annonsering. Click fraud bedrägerier inträffar när en utgivare eller tredje part klickar (manuellt eller på automatisk väg) på en CPC-annons utan några verkliga köpavsikter. Det kan också inträffa när en konkurrent klickar på annonser för att försöka öka konkurrentens annonseringsbudget eller om de kör en robot som klickar på konkurrenters annonser.

Enligt en artikel i Atlantic består hela 60% av all Internet trafik av bots som består av automatiska dataprogram som ger annonsvisningar. Adweek skrev 2013 att 25% av alla online annonsimpressions var rena bedrägerier. För annonsörer innebär detta ett enormt slöseri av pengar.

En del väljer att annonsera på display nätverket utan att sätta begränsningar vilket inte är inte bedrägerier utan bara annonsörens egna klantighet. Resultatet är att annonserna kan visas på olämpliga sidor som porrsajter, illegala spelsajter vilket kan förstöra ditt varumärke eller ”under the fold” som innebär att annonserna överhuvudtaget aldrig visas.

Vad gör Google för att motverka problemet?

Google har även gjort en del åtgärder för att annonsörerna inte ska debiteras. Google har vissa filter för att upptäcka clickfraud. De ger pengar tillbaka först efter att du kräver det och kan bevisa felen vara korrekta enligt deras annonsavtal.  Google har officiellt skrivit i ett blogginlägg från 2007 att mindre än 10% av alla klick på Googles annonssystem är felaktiga. I september 2015 kom det första domstolsbeslutet som gav annonsörer rätt kring felaktiga klick på felsidor och parkerade domäner där Adwords annonserna kunde visas mellan 2004 och 2008 och inte gick att plocka bort (vilket numera är möjligt).

Du kan själv se hur Google tycker att trafiken på Adwords filtrerat ogiltig trafik genom att välja kampanj och välj anpassade kolumner ”ogiltig trafik”.  Om du får data som du inte tycker stämmer och du misstänker ännu mer ogiltig trafik så behöver man undersöka det ordentligare. Resultatet är tyvärr att återstoden av din annonseringsbudget lätt förbrukas. När jag testade ett vanligt svenskt företag som annonserar för 1000 kronor per dag fick jag drygt 3% var markerade av Google som ogiltiga klick. Jag har hört pm företag i Sverige som fått pengar tillbaka efter att de har undersökt saken mer i detalj.

I Google Ads kan du se ogiltiga klick och klickfrekvens om du lägger till kolumnen i din kampanj.

Click fraud från konkurrenter

Att hitta IP-adresser och ta bort dem från annonserna
I Google Ads går det att blockera IP-adresser. Det finns naturligtvis konkurrenter som klickar på annonserna och om Google misstänker falska klick så debiteras vanligtvis inte annonsörerna säger man. Det kan även vara Adsense publicister och affiliates som ser till att klicka för att skapa mer intäkter. Om du vill ta reda på den ursprungliga IP-adressen när någon använt Gmail, Outlook, Yahoo så gör du det här.

När du känner till IP-adressen kan du gå in i Adwords och under kampanj inställningarna klickar du på kampanjen under avancerade inställningar hittar du ”uteslutning av ip adresser” som du kan redigera.  Tänk på att listan bara gäller annonser i den aktuella kampanjen. Det är ingen metod som fungerar för en mer avancerad robot som använder proxies och byter IP-adress efter varje anrop.

Hur fungerar en Adwords klickrobot

Det finns robotar som kan simulera ett beteende i det organiska resultatet men även för att pusha upp en Youtube kanal, skaffa användare i social media eller att klicka på annonser. En klickrobot för annonser är rätt enkel att använda sig av och eftersom robotar använder proxies så kommer anropen från olika IP-adresser och de har inbyggda verktyg som klarar av robotfilter (captchas). Roboten simulerar ett naturligt beteende genom att lägga in pauser och använda sig av olika typer av browsers och storlekar på bildskärmen.

Bild: Exempel på Adwords klickbot i det här fallet klickar den på Adwords annonser från expandtalk.se. Självklart är det här ingenting som vi använder oss av i synnerhet inte mot oss själva – men det är tyvärr en väldigt enkel teknik som förekommer.

Vad finns det för olika typer av klickrobotar

Exempel på klickbedrägerier kan komma från flera olika håll det kan vara en person, program eller skript som försöker imitera en riktig användare och klicka på länken.

  • Manuella klick
  • Klick farmar (anställda personer som klickar på annonserna)
  • Pyramidspel för att klicka på annonser
  • Adsklickers – dvs klickrobotar som klickar på annonserna
  • Sökrobotar som simulerar att de är användare dygnet runt på Google och Youtube vilket innebär att du får fler views.
  • Botnets (kapade datorer som används av klick bots) exempelvis lär Chameleon infekterat 120 000 datorer i USA enligt analysfirman spider.io men det finns värre som ZeroAccess som infekterat över 9 miljoner datorer.
  • Adwords robotar
  • Mobile device hijacking – är ett problem inom mobilvärlden där de gömmer annonser och försöker emulera mänskliga sökbeteenden på nätet. Att dölja annonser bakom andra annonser innebär att de får betalt för annonser som ger högre klick.

Utöver ovanstående är ungefär 15% av alla annonser felaktiga klick som kan bero på att man inte läser annonsen eller visar fel av misstag.

Vad går att göra för att minska bedrägerierna?

  • Använda avancerade verktyg för att upptäcka bedrägeri: Det finns 3:e parts produkter och fraud filters som upptäcker annonsbedrägerier. Du kan använda verktyg som ClickCease eller Lunio (hette tidigare PPC Protect) för att övervaka dina annonser och upptäcka bedrägliga klick. Dessa verktyg använder avancerade algoritmer för att identifiera och blockera bedrägliga klick. Google köpte tidigt upp ett av bolagen som hette Spider.io vilket indikerar att man jobbat mycket med den här typen av problematik.
  • Använda målinriktning för annonser: Genom att rikta in dina annonser på en specifik målgrupp kan du minska risken för bedrägliga klick från botar eller konkurrenter. Styr mot målstyrning och attributioner för att exempelvis hur många som blir kunder
  • Använda sökordsmatchning: Genom att använda exakt matchning eller frasmatchning för dina sökord kan du se till att dina annonser bara visas för relevanta sökningar och därmed minska risken för bedrägeri.
  • Övervaka dina kampanjer: Genom att övervaka dina annonser och kampanjer regelbundet kan du upptäcka ovanliga aktiviteter och vidta åtgärder omedelbart.
  • Använd annons KPI:e
  • Kolla upp IP-adresser och om det är en onaturligt stor andel som kommer från proxies
  • Kolla upp onaturliga beteenden i webbanalys program
  • Rikta in dina annonser geografiskt och blockera länder där problemet är större (exempelvis Kina, Venezuela, Ukraina och Singapore)
  • Kontrollera om det är mycket trafik som kommer via proxies. Du kan se IP-adresser ifall du kollar i loggen eller använder verktyg som Piwik eller Clicky.
  • Kolla igenom manuellt och förlita dig inte bara på programmatic köp utan följ upp statistisken
  • Slutligen även om vi känner till många av metoderna som används utför vi aldrig black-hat metoder. Om du vill läsa mer om datasäkerhet rekommenderas vår sajt: itsäkerhet.com

Om du vill veta mer om du blivit utsatt för click-fraud kontakta oss. Vi har undersökt flera program som hjälper dig att förhindra click-fraud och vi har lösningar på problemet.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

1 reaktion på ”Click Fraud – bedrägerier på Adwords”

  1. Pingback: Du kan ha stora problem med annonsbedrägerier och blufftrafik - utan att veta om det | Dagensanalys.se

Kommentarer är stängda.