PPC (Pay Per Click) annonsering – en introduktion

PPC

Vad är PPC?

PPC – Pay Per Click – är en annonsform som används inom internetreklam på Google Adwords, Bing och social media. Vid PPC betalar man för varje besökare som klickar på annonsen.

Fördelen med PPC är att du ser resultat direkt och det är den vanligaste annonsformen på nätet. Det fungerar genom att annonsören betalar sajtägaren för varje klick en besökare gör på deras reklam. Annonsformen PPC har exploderat i användning under de senaste åren.

Trenden har gått till att annonsörer har sökt de billigaste PPC-alternativen. När Adwords – och naturligtvis Bing-annonseringen – introducerades var PPC-buden väldigt låga vilket ledde till en hög efterfrågan vilket på sikt ökade priset. Därefter kom sociala medier som Facebook, Twitter samt Instagram och många annonsörer vände sig till dem i jakten på låga PPC priser. Just nu är det få företag som ser på bloggare och relaterade inlägg vilket innebär att konkurrensen är låg och därmed är priset lägre.

Behöver du PPC-annonsering?

PPC är en utmärkt metod om man direkt vill se resultat av sin digitala marknadsföringskampanj – till skillnad från SEO som kan ta månader innan man ser resultatet. PPC gör det möjligt att synas först bland de betalda resultaten. För e-handlare är PPC tillsammans med sökmotoroptimering de viktigaste marknadsföringskanalerna. Genom dem kan dina annonser visas direkt i sökresultatet. Konsten är att reducera kostnaderna genom att välja de bästa kanalerna men också genom att skriva bra annonser och sköta budgivningen på optimalt sätt.

Vilka kanaler ska du använda för PPC?

Det finns flera olika kanaler som du kan välja mellan och du kan definiera målgrupper för att ha högst effektivitet av din pay per click annons. Annonstypen är väldigt populär bland småföretag när man söker nya kunder där man betalar för att listas med sin annons på någon sökmotor, vanligtvis Google eller Bing. I juni 2015 stod Google för 64% av marknadsandelen av sökningar i USA och Bing för 20% enligt Comscore. I Sverige är Googles marknadsandel större än på den amerikanska marknaden. Marknadsförare söker sig ofta till den kanal som ger låga PPC värden. När Adwords först kom var priserna extremt låga men med tiden har priserna pressats upp många letar sig till andra annonskanaler. Ett tag var Facebooks annonsering extremt billigt och idag ser vi extremt låga priser på blogglänkar och s.k relaterade artiklar.

Innan du börjar annonsera med PPC behöver du undersöka nyckelord och hur mycket det söks inom din bransch. Du behöver vara så specifik som det är möjligt när du beskriver dina produkter och tjänster för att lyckas med annonseringen och att du matchar annonserna med vad användarna söker.

I fallet mellan Google eller Bing är det förstnämnda större och för tillfället mer lukrativt vid PPC-användning medan det sistnämnda har lägre konkurrens och därmed lägre kostnader. När det gäller avvägningen mellan olika sökmotorer är det upp till din strategi och vad du vill uppnå – majoriten av användare använder Google.

Att annonsera på nätet – det finns olika PPC nätverk

  • Google annonsering och Google Adwords är det världsledande PPC-nätverket.
  • Bing Ads – har ofta lägre PPC-priser än Adwords på grund av lägre konkurrens.
  • Facebook annonsering – Facebook Ads – effektiv kanal där annonsörerna har väldigt lätt att nå ut till sin målgrupp.
  • Youtube annonsering – Youtube Ads – interruptiv PPC genom videor.
  • Mobil PPC är ett område som växer enormt läs mer på vår sajt mobiltseo.se
  • Twitter annonsering – Twitter Ads, det finns även lösningar där du sponsrar Tweet
  • Linkedin annonsering – Linkedin Ads är effektivt vid jobbannonsering. Du kan även använda Linkedin för B2B annonsering där du kan rikta in dig mot jobb titlar och företags storlek. Du kan betala per klick eller impression.
  • Instagram annonsering  – Instagram Ads, öppnas upp för företag höste/vintern 2015 och väntas bli en stor kanal. Tidigare har de specialiserat sig på exklusiva varumärken men nu har de börjat öppna upp sin plattform.
  • Amazon Text Ads – påminner om Googles produkt listor men är väldigt billiga att köpa in

 

Hur skapar du en effektiv PPC-kampanj?

När du driver en PPC-kampanj finns det flera  faktorer du måste tänka på för att den ska bli så bra som möjligt, exempelvis vilka matchningstyper som används. Flera av matchningstyperna kan innebära att ditt sökresultat visas i mängder av visningar som är irrelevanta. Detta är naturligtvis inte bra eftersom du får betala för annonserna när någon klickar på dem. Googles formel för kvalitetsresultat innebär att du kan betala mindre för dina klick om du kontinuerligt optimerar dina kampanjer.

PPC kampanjer är inte statiska utan man måste bygga annonserna utifrån hur användare tänker och skapa målsidor och budgivningsstrategier som fungerar och slår konkurrenternas annonser. Användarna beter sig olika och du kan behöva anpassa budgivnngen efter ort, tidpunkt på dygnet för att maximera omvandlingarna.

PPC fraud – bedrägerier

PPC fraud är ett bedrägeri som innebär att du som annonsör får betala mer än du behöver vilket kan bero på illegitima black hat metoder som används emot dig och är en allvarlig säkerhetsrisk för flera större företags budgetar. Läs mer om click fraud.

Prata med en specialist på PPC

Expandtalk är en PPC byrå som hjälpa dig med din PPC-kampanj utifrån de behov du har:

  • Vi skapar kostnadseffektiva kampanjer
  • Vi tar fram annonsmaterial dvs annonser och sökord
  • Vi publicerar annonsen i olika kanaler
  • Vi sätter upp spårning och mätning av kanalen
  • Vi sköter fortlöpande annonserna och gör korrigeringar och optimeringar exempelvis när buden är för låga eller då man tappar positioner eller att annonserna ger dålig trafik.