Guiden för dig som vill komma igång med PPC marknadsföring

PPC annonsering

Vad är PPC annonsering?

PPC är en förkortning som står för Pay Per Click och är en modell för online annonsering där annonsören betalar för varje gång en användare klickar på sin annons. PPC annonsering används ofta i sökmotorer, där annonsören betalar för att få sin annons visas i sökresultaten för en viss sökning. Annonsören anger de sökord eller fraser som ska trigga sin annons, och sökmotorn visar annonsen för användare som söker efter dessa ord eller fraser. När en användare klickar på annonsen, kommer annonsören att debiteras en viss kostnad. PPC annonsering är ett populärt verktyg för företag och organisationer som vill öka sin synlighet på internet och få fler besökare till sin webbplats.

Det är en annonsform som används inom internet reklam på Google Ads, Bing och social media. Fördelen med PPC är att du ser resultat direkt och det är den vanligaste annonsformen på nätet. Det fungerar genom att annonsören betalar sajtägaren för varje klick en besökare gör på deras reklam. Annonsformen är ett mycket bra komplement i den digitala marknadsföringsstrategin och har exploderat i användning under de senaste åren.

Hur många klickar på annonserna?

En studie av marknadsföringsgurun Rand Fish som gjordes 2018 visade att desktop beteenden hos användarna på Googles sökresultat var:

Desktop CTR

  • 2,8% klickade på det betalda söket
  • 62,2% klickade på det organiska söket
  • 35% klickade inte vidare

För mobiler var andelen som inte klickade vidare nästan 60%.

Annonsörerna söker efter de billigaste alternativen att få relevanta klick

Trenden har gått till att annonsörer har sökt de billigaste PPC-alternativen. När Google Ads och Bing-annonseringen lanserades var PPC-buden väldigt låga vilket ledde till en hög efterfrågan vilket på sikt ökade priset.

Därefter kom sociala medier som Facebook, Twitter samt Instagram och många annonsörer vände sig till dem i jakten på låga PPC priser. Just nu är det få företag som ser på bloggare och relaterade inlägg vilket innebär att konkurrensen är låg och därmed är priset lägre.

Därför behöver du PPC-annonsering

PPC är en utmärkt metod om man direkt vill se resultat av sin digitala marknadsföringskampanj – till skillnad från SEO som kan ta månader innan man ser resultatet. PPC gör det möjligt att synas först bland de betalda resultaten.

För e-handlare är PPC tillsammans med sökmotoroptimering de viktigaste marknadsföringskanalerna. Genom dem kan dina annonser visas direkt i sökresultatet. Konsten är att reducera kostnaderna genom att välja de bästa kanalerna men också genom att skriva bra annonser och sköta budgivningen på optimalt sätt.

PPC annonser erbjuder en handfull unika fördelar jämfört med andra former av sökmotormarknadsföring, och andra reklam strategier:

Omedelbar trafik. Till skillnad från organisk sökoptimering (SEO) ger PPC omedelbar synlighet i sökresultaten. De flesta marknadsföringsstrategier förlitar sig på ackumulering av synlighet, auktoritet och att ryktet förbättras över tiden. Följaktligen tar de veckor, månader, eller till och med år att se resultatet. Det tar relativt kort tid att sätta upp en PPC-annonserings kampanj (t. ex. designa och bygga ut en landningssida), och när du väl har konfigurerat kampanjen kan du börja bjuda direkt, och dina annonser blir omedelbart synliga för nya personer. Det är ett av de snabbaste och mest pålitliga sätten att generera trafik, vilket gör det perfekt för nya sajter, nya produkter och kortsiktiga erbjudanden.

Garanterad sökmotor synlighet. Med PPC annonser kan du dra nytta av kraften i sökmotorer-och garanti placering, så länge du bjuder tillräckligt.

Målgruppsinriktning: PPC tillåter detaljerad segmentering, vilket innebär att du kan rikta dina annonser till specifika demografier, geografiska platser och mer.

Nästan total kontroll. Det finns praktiskt taget ingen gräns för vad du kan göra med en PPC annonskampanj. Du kan dirigera trafik till din webbplats, en produktsida eller en specialiserad landnings sida. Du kan välja exakt sökord och målgrupper. Du kan experimentera med hundratals variabler i din formulering, timing och placering. Denna nivå av flexibilitet ger dig total kontroll över dina resultat, och gör det till en användbar strategi för praktiskt taget alla företag eller mål.

Transparens och dataanalys. Med PPC kan annonsörer noggrant mäta klickfrekvens, konverteringar och avkastning på investeringen. Tack vare Google Analytics, och andra tredjepartsverktyg kan du mäta kampanjens effektivitet på många olika sätt. Du kan studera dina klickfrekvenser (CTR), konverteringsgrad, trafikmönster och till och med din totala avkastning på investeringen (ROI).

Budgetkontroll: Annonsörer kan sätta en daglig eller månatlig budget, vilket ger full kontroll över utgifterna.

Vilka kanaler ska du använda för PPC annonsering?

Det finns flera olika kanaler som du kan välja mellan och du kan definiera målgrupper för att ha högst effektivitet av din pay per click annons. Annonstypen är väldigt populär bland småföretag när man söker nya kunder där man betalar för att listas med sin annons på någon sökmotor, vanligtvis Google eller Bing.

I Sverige är Googles marknadsandel större än på den amerikanska marknaden. Marknadsförare söker sig ofta till den kanal som ger låga PPC värden. När Adwords först kom var priserna extremt låga men med tiden har priserna pressats upp många letar sig till andra annons kanaler. Ett tag var Facebooks annonsering extremt billigt och idag ser vi extremt låga priser på blogg länkar och relaterade artiklar.

Innan du börjar annonsera med PPC behöver du undersöka nyckelord och hur mycket det söks inom din bransch. Du behöver vara så specifik som det är möjligt när du beskriver dina produkter och tjänster för att lyckas med annonseringen och att du matchar annonserna med vad användarna söker.

I fallet mellan Google eller Bing är det förstnämnda större och för tillfället mer lukrativt vid PPC-användning medan det sistnämnda har lägre konkurrens och därmed lägre kostnader. När det gäller avvägningen mellan olika sökmotorer är det upp till din strategi och vad du vill uppnå – majoritet av användare använder Google.

Hur skapar du en effektiv PPC annons kampanj?

När du driver en PPC-kampanj finns det flera  faktorer du måste tänka på för att den ska bli så bra som möjligt. Det är vanligt att marknadsföringsbudgetar slösas på irrelevant trafik.

Det är nödvändigt att du har definierat dina målgrupper och annonser. Se även till att du kan ändra dina kampanjer snabbt och ha ett flexibelt marcom system så du kan testa olika hypoteser på kontot.

Digitala kampanjer är inte statiska utan man måste bygga annonserna utifrån hur användare tänker och skapa målsidor och budgivningsstrategier som fungerar och slår konkurrenternas annonser. Användarna beter sig olika och du kan behöva anpassa budgivningen efter ort, tidpunkt på dygnet för att maximera omvandlingarna.

Vilka matchningstyper används. Flera av matchningstyperna kan innebära att ditt sökresultat visas i mängder av visningar som är irrelevanta. Detta är naturligtvis inte bra eftersom du får betala för annonserna när någon klickar på dem. Googles formel för kvalitets resultat innebär att du kan betala mindre för dina klick om du kontinuerligt optimerar dina kampanjer.

PPC fraud – bedrägerier

PPC fraud är ett bedrägeri som innebär att du som annonsör får betala mer än du behöver vilket kan bero på illegitima black hat metoder som används emot dig och är en allvarlig säkerhetsrisk för flera större företags budgetar. Läs mer om click fraud.

PPC verktyg

Det finns ett antal verktyg för PPC och några av de mest populära är:

  • Optymyzr
  • WordStream
  • Adalysis
  • Shape.io
  • PPCProtect
  • Clickcease

Att annonsera på nätet – det finns olika PPC nätverk

  • Google annonsering och Google Ads är det världsledande PPC-nätverket.
  • Bing Ads – har ofta lägre priser än Adwords på grund av lägre konkurrens.
  • Facebook annonsering – Facebook Ads – effektiv kanal där annonsörerna har väldigt lätt att nå ut till sin målgrupp.
  • Youtube annonsering – Youtube Ads – interruptiv PPC genom videor.
  • Mobil PPC är ett område som växer enormt läs mer på vår sajt mobiltseo.se
  • Twitter annonsering – Twitter Ads, det finns även lösningar där du sponsrar Tweet
  • Linkedin annonsering – Linkedin Ads är effektivt vid jobbannonsering. Du kan även använda Linkedin för B2B annonsering där du kan rikta in dig mot jobb titlar och företags storlek. Du kan betala per klick eller impression.
  • Instagram annonsering  – Instagram Ads
  • Amazon Text Ads – påminner om Googles produkt listor men är väldigt billiga att köpa in

Prata med en specialist på PPC

Genom att kombinera SEO kompetens med PPC kan vi använda vår expertis och använda psykologiska modeller som förbättrar kvalitetsresultatet och målsidorna. Expandtalk är en digitalbyrå som hjälpa dig med din PPC-kampanj utifrån de behov du har:

  • Vi skapar kostnadseffektiva kampanjer
  • Vi tar fram annons material dvs annonser och sökord
  • Vi publicerar annonsen i olika kanaler
  • Vi förbättrar kvalitetsresultatet
  • Vi förbättrar landningssidor vilket resulterar i ökad trafik, synlighet och konverteringar
  • Vi sätter upp spårning och mätning av kanalen
  • Vi sköter fortlöpande annonserna och gör korrigeringar och optimeringar exempelvis när buden är för låga eller då man tappar positioner eller att annonserna ger dålig trafik.

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.