Grunderna i Programmatic – moderna annonsinköp

Programmatic

 

Vad är programmatic?

Programmatic är ett sätt att köpa annonsering på och placera annonserna och har blivit ett buzzword från de större mediabyråer mot större varumärken eftersom det gör det enkelt att köpa stora mängder reklam. Tekniken kallas också programmatic marketing och är ett buzzword inom mediabyråerna. Vad det handlar om är inte speciellt komplicerat utan omfattar system för att köpa och placera digitala annonser. Eftersom det är budgivning i realtid, som är en fundamentalt ny process inom reklammarknaden, kommer den ha stor genomslag och påverka flera branscher exempelvis finans och lånemarknaden.

Det är stora ekonomiska värden som plöjs ner i olika programmatic lösningar.
Modellen har utvecklats snabbt under 2014 och 2015 och 47% av de brittiska display annonseringarna består av programmatic och i USA står de får 14 miljarder USD. De stora internationella varumärkena som Unilever har tom satt upp egna mäklarbord på liknande sätt som aktiemäklare som handlar med värdepapper!

Fördelar med programmatic

Annonsörer och mediabolagen kan:

  • Nå målgrupper effektivare
  • Förbättrade optimeringsmöjligheter
  • Automatiserad budgivning över flera olika kanaler och enheter

DSP Demand Side Plattforms

De digitala mediabyråerna använder DSP:er (demand side plattforms) för sina annonsinköp där de ser på efterfrågan och kan köpa och buda på annonsbörser. DSP:er tillhandahåller gränssnitt för annonsörer att köpa deras inventory med publicister. DSP:erna har utvecklats och marknadsför sig själva med begrepp som ”trading solutions” eller ”marketing engines”.

De största DSP-plattformarna

Det finns ett antal stora plattformar som används internationellt för inköp och det finns skillnader hur öppna systemen är och inte minst hur deras inventory ser ut och vilka du kan nå.

  • Doubleclick från Google
  • Adform
  • Appnexus
  • Rocketfuel
  • Ad Science
  • Criteo
  • Sociomantic
  • AppNexus
  • Orchard platform: används av Lending club och de är specialiserade på finansmarknaden som konsument och företags lån. Tekniken används inom fastighetsbranschen.

Begrepp inom programmatic

  • Ad Exchange är grunden för programmatic och marknadsplatser där köpare och säljare möts
  • Agency trading desks (ATDs) – är byråmäklarbord inom reklambyråer. Har minskat i omfattning eftersom alltfler större företag vill vara oberoende och ha kontrollen internt.
  • Brand trading desks (BTDs) – större varumärken
  • Private marketplaces (PMPs) är slutna miljöer med premium inventory
  • Data Management Platforms (DMP) är något som annonsörerna använder för att samla in målgruppsdata
  • Supply-side Platforms (SPS) är motsatsen till DSP där publicister kan lägga ut sina annonser

 

Programmatic för TV

Vi kommer se nya plattformar lanseras inom flera kanaler  lanserades MCN Programmatic TV under 2015 som tillåter annonsörer handla mot specifika målgrupper inom TV. MCN har kanaler som Fox Sports och MTV.

Mer information

Programmatic marknaden är ett område som vi bevakar så vill du ha mer information kontakta oss direkt. Det finns även stora risker med att automatisera mediainköp främst kring click-fraud vilket vi har undersökt djupare.

Programmatic och Google

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

1 Comment

  1. […] kommer bli ännu större när fler annonsörer går över att köpa annonser genom programmatic och att man tappar kontrollen av […]