Hem » Annonsering » Grunderna i Programmatic – moderna annonsinköp

Grunderna i Programmatic – moderna annonsinköp

Vad är programmatic?

Programmatic är ett sätt att köpa annonsering på och placera annonserna och har blivit ett buzzword från de större mediebyråer mot större varumärken eftersom det gör det enkelt att köpa stora mängder reklam. Tekniken kallas också programmatic marketing och är ett buzzword inom mediebyråerna. Automatiserade lösningar för att köpa media kan teoretiskt skapa effektivare annonsering när man utvärderar kostnaderna för annonsering. Förespråkarna nämner speciellt kostnadseffektivitet och att det går snabbare att göra korrigeringar utifrån de marknadsförutsättningar som gäller i realtid. Vad det handlar om är inte speciellt komplicerat utan omfattar system för att köpa och placera digitala annonser.

Hur stor är marknaden?

Eftersom det är budgivning i realtid sker det mer målinriktat och effektivt. Det är en fundamentalt ny process inom reklammarknaden, som fått stor genomslag och påverkar flera branscher exempelvis finans och lånemarknaden. Det är stora ekonomiska värden som plöjs ner i olika programmatic lösningar. Automatisering sparar tid och ökar effektiviteten.

Programmatic har förändrat det digitala medielandskapet och skapa effektivitet på både köp och säljsidan. På sikt innebär programmatic buying stora fördelar och många tror att de flesta större marknader kommer använda automatiserade metoder för att köpa och sälja annonser. Modellen utvecklades snabbt under 2014 och 2015 då 47% av de brittiska display annonseringarna består av programmatic och i USA står de får 14 miljarder USD. De stora internationella varumärkena som Unilever har tom satt upp egna mäklar bord på liknande sätt som aktiemäklare som handlar med värdepapper.

Fördelar med programmatic

Annonsutbyten fungerar som en marknadsplats där annonsörer, byråer och utgivare kan köpa och sälja annonser. Annonsörer och mediabolagen kan:

  • Du når dina målgrupper effektivare
  • Du får förbättrade optimerings möjligheter med högre precision och relevans i annonserna
  • Du får tillgång till automatiserad budgivning över flera olika kanaler och enheter

DSP Demand Side Plattforms

De digitala mediebyråerna använder DSP:er (demand side plattforms) för sina annonsköp där de ser på efterfrågan och kan köpa och buda på annons börser. DSP:er tillhandahåller gränssnitt för annonsörer att köpa deras inventory med publicister. DSP:erna har utvecklats och marknadsför sig själva med begrepp som ”trading solutions” eller ”marketing engines”.

De största DSP-plattformarna

Det finns ett antal stora plattformar som används internationellt för inköp och det finns skillnader hur öppna systemen är och inte minst hur deras inventory ser ut och vilka du kan nå.

  • Doubleclick från Google
  • Adform
  • Appnexus
  • Rocketfuel
  • Ad Science
  • Criteo
  • Sociomantic
  • AppNexus
  • Orchard platform: används av Lending club och de är specialiserade på finansmarknaden som konsument och företags lån. Tekniken används inom fastighetsbranschen.

Programmatic tekniken pushas hårt av Google och deras Double Click lösning främst hos de riktigt stora varumärkena där tekniken marknadsförs som att ”nästan ha samma CPA som söknätverket” – vilket räknas som den bästa kanalen. Google köpte upp företag som AdMeld för flera år sedan som verkade i den här branschen. Vissa bedömare tror att olika programmatic lösningar kommer ta över en stor del av annonsförsäljningen på nätet och det pågår väldigt mycket initiativ kring programmatic buying. DoubleClick BidManager är Googles DSP (Demand Side Plattform) som är deras plattform för att köpa display och det finns API-kopplingar till plattformen.

Begrepp inom programmatic

  • Ad Exchange är grunden för programmatic och marknadsplatser där köpare och säljare möts
  • Agency trading desks (ATDs) – är byråmäklarbord inom reklambyråer. Har minskat i omfattning eftersom alltfler större företag vill vara oberoende och ha kontrollen internt.
  • Brand trading desks (BTDs) – större varumärken
  • Private marketplaces (PMPs) är slutna miljöer med premium inventory
  • Data Management Platforms (DMP) är något som annonsörerna använder för att samla in målgruppsdata
  • Supply-side Platforms (SPS) är motsatsen till DSP där publicister kan lägga ut sina annonser

Podcast om programmatic

Programmatic för TV

Vi kommer se nya plattformar lanseras inom flera kanaler  lanserades MCN Programmatic TV under 2015 som tillåter annonsörer handla mot specifika målgrupper inom TV. MCN har kanaler som Fox Sports och MTV.

Mer information

Programmatic marknaden är ett område som vi bevakar så vill du ha mer information kontakta oss direkt. Det finns även stora risker med att automatisera mediainköp främst kring click-fraud vilket vi har undersökt djupare. Programmatic och Google

The challenges of programmatic advertising

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

1 reaktion på ”Grunderna i Programmatic – moderna annonsinköp”

  1. Pingback: Annonsbedrägerier på Internet är en miljardindustri - blir du själv lurad?

Kommentarer är stängda.

Rulla till toppen