Annonsering Grunderna i Programmatic – moderna annonsinköp september 1, 2015128 views1 Share By daniel larsson Share Vad är programmatic? Programmatic är ett sätt att köpa annonsering på och placera annonserna och har blivit ett buzzword från de större mediebyråer mot större varumärken eftersom det gör det enkelt att köpa stora mängder reklam. Tekniken kallas också programmatic marketing och är ett buzzword inom mediebyråerna. Vad det handlar om är inte speciellt komplicerat utan omfattar system för att köpa och placera digitala annonser. Eftersom det är budgivning i realtid, som är en fundamentalt ny process inom reklammarknaden, kommer den ha stor genomslag och påverka flera branscher exempelvis finans och lånemarknaden. Det är stora ekonomiska värden som plöjs ner i olika programmatic lösningar. Modellen har utvecklats snabbt under 2014 och 2015 och 47% av de brittiska display annonseringarna består av programmatic och i USA står de får 14 miljarder USD. De stora internationella varumärkena som Unilever har tom satt upp egna mäklarbord på liknande sätt som aktiemäklare som handlar med värdepapper! Fördelar med programmatic Annonsörer och mediabolagen kan: Nå målgrupper effektivare Förbättrade optimeringsmöjligheter Automatiserad budgivning över flera olika kanaler och enheter DSP Demand Side Plattforms De digitala mediebyråerna använder DSP:er (demand side plattforms) för sina annonsinköp där de ser på efterfrågan och kan köpa och buda på annonsbörser. DSP:er tillhandahåller gränssnitt för annonsörer att köpa deras inventory med publicister. DSP:erna har utvecklats och marknadsför sig själva med begrepp som ”trading solutions” eller ”marketing engines”. De största DSP-plattformarna Det finns ett antal stora plattformar som används internationellt för inköp och det finns skillnader hur öppna systemen är och inte minst hur deras inventory ser ut och vilka du kan nå. Doubleclick från Google Adform Appnexus Rocketfuel Ad Science Criteo Sociomantic AppNexus Orchard platform: används av Lending club och de är specialiserade på finansmarknaden som konsument och företags lån. Tekniken används inom fastighetsbranschen. Begrepp inom programmatic Ad Exchange är grunden för programmatic och marknadsplatser där köpare och säljare möts Agency trading desks (ATDs) – är byråmäklarbord inom reklambyråer. Har minskat i omfattning eftersom alltfler större företag vill vara oberoende och ha kontrollen internt. Brand trading desks (BTDs) – större varumärken Private marketplaces (PMPs) är slutna miljöer med premium inventory Data Management Platforms (DMP) är något som annonsörerna använder för att samla in målgruppsdata Supply-side Platforms (SPS) är motsatsen till DSP där publicister kan lägga ut sina annonser Programmatic för TV Vi kommer se nya plattformar lanseras inom flera kanaler lanserades MCN Programmatic TV under 2015 som tillåter annonsörer handla mot specifika målgrupper inom TV. MCN har kanaler som Fox Sports och MTV. Mer information Programmatic marknaden är ett område som vi bevakar så vill du ha mer information kontakta oss direkt. Det finns även stora risker med att automatisera mediainköp främst kring click-fraud vilket vi har undersökt djupare. Programmatic och Google Dela daniel larssonHar du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards. Website Twitter Facebook Instagram Linkedin Pinterest
Annonsering Online annonsering Annonsmarknaden har förändrats under de senaste 20 åren där digital annonsering idag står för mer ... By daniel larssonmars 25, 2021
Annonsering Vad är skillnaden mellan SEM och SEO? Vad är SEM? SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) och ... By daniel larssonseptember 5, 2020
Annonsering Guiden för dig som vill komma igång med PPC marknadsföring Vad är PPC annonsering? PPC är en förkortning som står för Pay Per Click. Det är ... By daniel larssonaugusti 20, 2020
Marknadsföring Remarketing – den effektivaste annonseringen! Vad är remarketing? Remarketing (kallas också retargeting) är ett mycket effektiv annonseringssätt. Det innebär att ... By daniel larssonjuni 18, 2020
Annonsering Adblockers – är de ett hot eller möjlighet för publicister? Vad är Adblockers? Annonsblockering, ablocking, ad blocker eller annonsfiltrering är en instöllning i webbläsaren som ... By daniel larssonjanuari 2, 2020
Annonsering Adtech Vad är Adtech? Begreppet adtech är en förkortning som står för advertising technology vilket omfattar ... By daniel larssonnovember 24, 2019