Guide: Allt du vill veta om domännamn

Nätverkskablar

Vad är ett domännamn?

Ett domännamn är en unik webbadress som används för att identifiera en viss webbplats på internet. Det består vanligtvis av två delar, själva domännamnet och toppdomänen. Till exempel är ”expandtalk” domännamnet i adressen medan ”expandtalk.se” är ”.se” den svenska toppdomänen.

Domännamn spelar en viktig roll i hur internet fungerar. De används för att identifiera och hitta webbplatser och resurser på internet. När en användare skriver in ett domännamn i webbläsaren, som till exempel www.expandtalk.se, skickas en förfrågan till en särskild server som kallas en DNS-server (Domain Name System). DNS-servern är ansvarig för att översätta domännamnet till en numerisk IP-adress som används för att lokalisera den specifika webbplatsen på internet.

När du bygger en webbplats behöver den ett enkelt namn som är lätt att komma ihåg och domännamnet har stor betydelse om du vill ranka på ett visst sökord. Förutom att domännamnet representerar webbplatsen blir det också varumärket på Internet som vill locka användare att besöka sajten. Domännamn används för att göra det enklare för människor att hitta och komma ihåg en viss webbplats på internet. Domännamnet kan också användas för att skapa e-postadresser.

 

Domännamn

Hur ser jag om ett domännamn är upptaget?

Du använder WhoIS databasen för att se om ett domännamn är upptaget.

WHOIS-databasen är en offentlig tillgänglig databas som innehåller information om registrerade domännamn och IP-adresser. Det är ett verktyg som används för att få detaljerad information om ägaren till en viss domän, inklusive kontaktinformation, registreringsdatum, utgångsdatum och namnet på den organisation eller person som äger domännamnet.

Processen med att översätta domännamn till IP-adresser sker i flera steg:

  1. Användaren skriver in domännamnet i webbläsaren
  2. Webbläsaren skickar en förfrågan till den lokala DNS-servern
  3. Om den lokala DNS-servern har en cachad kopia av IP-adressen för det angivna domännamnet, returnerar den svaret direkt till webbläsaren
  4. Om den lokala DNS-servern inte har den begärda informationen i sin cache, skickar den en förfrågan vidare till en hierarkisk struktur av DNS-servrar
  5. Förfrågan fortsätter att skickas vidare uppåt i hierarkin tills rätt DNS-server hittas
  6. När den rätta DNS-servern har hittats, returnerar den IP-adressen till den lokala DNS-servern, som sedan cachar svaret för framtida förfrågningar
  7. Den lokala DNS-servern skickar IP-adressen till webbläsaren, som kan använda den för att ansluta till den efterfrågade webbplatsen

Påverkar domännamnet rankingen på Google?

En viktig faktor i att ranka högt på Google är att ha en stark domän. När ditt namn har samma namn eller innehåller det ordet som du vill ranka på (Exact Match Domain) är det ofta betydligt lättare att få en hög position på Googles sökresultat. Detta innebär att du måste välja en domän som är relevant för ditt företag och innehåller sökord som är relevanta för din verksamhet. Det är också viktigt att din domän är kort och enkel att komma ihåg för användarna.
En orsak att det ofta är bra med sökord i domänen är att du kan få många naturliga externa länkar som innehåller domännamnet när andra sajter pekar mot din domän. Det är också bättre om nyckelordet ligger först i domänen.

För att ranka högt på Google måste du också se till att din webbplats innehåller högkvalitativt innehåll som är relevant och användbart för användarna. Detta inkluderar att ha unikt och relevant innehåll på varje sida, inkludera sökord som är relevanta för ditt företag och använda interna länkar för att hjälpa användarna att hitta relevant information på din webbplats. Du måste också bygga externa länkar till din webbplats. Läs mer om SEO.

Hur ska jag välja domännamn? 

Att välja rätt domännamn är en viktig process, eftersom det kommer att vara en central del av din digitala närvaro.  Använd domänregistrerarens sökfunktion för att kontrollera om det domännamn du önskar är tillgängligt. Om det inte är det, kommer verktyget vanligtvis att ge förslag på liknande domännamn som kan fungera för dig.

Här är några tips för att hjälpa dig välja det perfekta domännamnet:

  • Var varumärkesmedveten: Försök att inkludera ditt företagsnamn eller något som representerar ditt varumärke i domännamnet. Det hjälper till att skapa igenkänning och gör det enklare för besökare att komma ihåg dig. Se till att namnet är enkelt att komma ihåg och lockar till besök
  • Se till att namnet är relevant för din webbplats
  • Det är ofta bättre med kortare domännamn. Håll ditt domännamn kort och enkelt så att det blir lätt att skriva och komma ihåg. Undvik komplicerade stavningar och specialtecken som kan förvirra användarna.
  • Undvik upphovsrättsintrång: Se till att ditt domännamn inte bryter mot någon annans varumärkesrättigheter. Det kan leda till rättsliga problem och förväxling för användare.
  • I Sverige och i de nordiska länderna fungerar ofta landdomänerna dvs en svenskbaserad .se domän bäst om du vill vända dig till svenskar.

Hur registrerar jag domän namnet?

Först och främst, välj en pålitlig domänregistrerare som erbjuder konkurrenskraftiga priser och god kundsupport. Det finns många registrerare att välja mellan, så gör din forskning noggrant innan du bestämmer dig. För att registrera ett domännamn måste man gå till en registrar exempelvis Loopia eller GoDaddy, du behöver betala en årlig avgift för att äga rättigheterna till det aktuella domännamnet. Det är också viktigt att välja ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som är relevant för den typ av webbplats man driver.

Filter för Exakt Match Domän (EMD)

Exakt matchning domäner var mycket populära för några år sedan. Men Google la in ett filter (Exact Match Domain) som minskade vikten av att ha sökordet i din domän eftersom det var alltför lätt att ranka på vissa sökord.

EMD filtret slog mest på tunna sajter för att få bort lågkvalitativa sajter – men om du har en sajt som har ett bra namn så ser vi fortfarande att de rankar väldigt bra. Det kan finnas flera orsaker som att användarna klickar på orden, det blir naturligare med ankartextlänkar som har domännamnet, det förekommer sökningar som kan tolkas som varumärkessökningar mm.

Ålder på domänen

En hypotes är att det inte bara är själva domännamnet utan även åldern på domänen som har betydelse som rankingfaktor. Matt Cutts som var talesman på Google kring SEO-relaterade frågor avfärdade myten för några år sedan genom att säga ”the difference between a domain that is six months ol versus one year old is not that big at all”.

Tidpunkten när domänen går ut

Tidpunkten när domänen går ut kan vara en rankingfaktor eftersom Google har det i sitt patent. Man brukar generellt säga att är det lång tid tills domännamnet går ut så är det något som påverkar sajtens trust.

Domänändelsen

Beroende på din webbplats och målgrupp kan du välja olika toppdomäner. Om du riktar dig till en svensk publik, är ”.se” den mest lämpliga toppdomänen. .SE adresser fungerar bäst i Sverige men fungerar mindre bra internationellt. Om du vill nå globalt är det bäst att använda de mest populära generiska domäner som .com, .net och .org. Annars, om du vill rikta trafik till ett visst land använd det landets domän.

Ägare till domänen

Du får fram den som är ägare till en domän genom Whois och det är tekniskt sätt enkelt att plocka fram företag som har länknätverk och spammiga sajter genom Whois databasen.

Domän snapping

Domänsnapping och att ta domäner som löper ut är ett område som vuxit och det finns domän handlare som har ett lager med domännamn men du kan även köpa domäner på webbhotell som Nameisp. Själv brukar jag tanka ner alla listor från IIS och buda på domäner som har bra länkvärden som går ut. Budgivningen fungerar som en sk Holländsk auktion där det blir ungefär 28% billigare för varje dar som man väntar (se bild för ungefärliga priser augusti 2016).

Domän flipping och att återanvända gamla sajter

Domän flipping (domain flipping) handlar om att återanvända sajter som redan har inkommande länkar och trafik.

Att sälja gamla domänadresser (helst med länkar till sig) har blivit ett affärsområde med potential att göra en bra vinst. Det finns ett antal metoder och auktionssajter för dem som vill sälja sina domäner till bra priser. Jag känner till ett företag som köpte ett domännamn med vetenskaplig information som de sedan 301-ompekade till en mindre nogräknad sajt. Därmed fick de länkkraft och rankade rätt bra på vissa sökord.

Det finns sajter som auktions.godaddy.com, namejet.com, snapnames.com, nameisp där du kan köpa utgångna domäner. Ett stort problem med gamla domäner är att flera har hamnat i Google filter och det är därför som de säljs. Enligt en undersökning publicerad i augusti 2015 från Verified.domains har 17% av de auktionerade domänerna länkspam problem.

Vanliga frågor om domännamn (FAQs)


Vad är en domän?
En domän är din unika adress på internet som används för att identifiera din webbplats och kommunicera med dig online.

Hur väljer jag rätt domännamn?
 Välj ett domännamn som representerar ditt varumärke eller verksamhet, är kort och minnesvärt, och inkluderar relevanta nyckelord om möjligt.

Hur registrerar jag ett domännamn?
För att registrera ett domännamn väljer du en pålitlig domänregistrerare (domain registrar), du söker efter tillgängliga namn, fyller i dina uppgifter, väljer rätt toppdomän, betalar och slutför registreringen.

Vad händer om mitt domännamn löper ut?
Om du inte förnyar ditt domännamn i tid kan du förlora rättigheterna till namnet, och någon annan kan registrera det.

Hur påverkar mitt domännamn SEO?
Ett relevant och SEO-optimerat domännamn kan förbättra din webbplats synlighet på sökmotorer och öka trafiken.

Ska jag använda bindestreck eller inte i mitt domännamn?
I de flesta fall är det bäst att undvika bindestreck, eftersom de kan förvirra användare och påverka din webbplats trovärdighet. Samtidigt kan Google tolka det som två ord vilket är bra för SEO:n.

Om författaren

Website |  + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.