Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Köpa SEO (sökmotoroptimering)?

Det här är en vägledning för dig som funderar att köpa SEO

Det är svårt att jämföra olika företags erbjudande kring sökmotoroptimering eftersom deras erbjudande skiljer sig åt.

Anledningen att du ska köpa SEO (Sökmotoroptimering) beror på att det oftast är värt investeringen. Numera  söker, marknadsförs, köps och säljs allting på nätet och sökmotoroptiming är ett av de billigaste sätten att synas på. Dessutom hjälper det dig i andra marknadsföringkanaler så när du spenderar mer pengar i någon annan kanal digitalt eller traditionellt får du också bättre synlighet.

För att ha en närvaro på internet är det nödvändigt med bra SEO. SEO är en marknadsföringsstrategi som hjälper din webbplats att rankas högre i det organiska sökresultat och omfattar metodiken som används för att hitta vad folk söker efter, hur sökmotorer fungerar och relevansen av webbplatsen.

Vad är ett bra pris på sökmotoroptimering?

Historiskt sett fungerade billig SEO. Allt som behövdes var kunskap vilka kryphål som fanns hos Google. Genom att spendera en timme eller så per vecka gick det att ta bra positioner genom att använda några automatiserade tjänster, forum länkar, katalogtjänster och pressmeddelandesajter – och innan du visste ordet av hade din webbplats fått bättre positioner och ökat sin trafik. Dessa dagar är över eftersom Googles algoritm har utvecklats och är mer sofistikerad.

 

Modern sökmotoroptimering ser på användarna och deras beteenden men också hur en sajt bäst utvecklas. Man använder flera olika metoder allt från teknisk SEO till naturligt länkbyggande och outreach. Företag som erbjuder tjänster som är för billiga jobbar inte på samma sätt – antingen jobbar de inte alls med tidskrävande uppgifter eller har de automatiserat sina tjänster. Vi tror att en förutsättning för att förstå och kunna hjälpa en kund behöver man förstå affärsidén och i vilken miljö man verkar.

Vad är målsättningen med SEO:n?

Vill du köpa SEO så skiljer sig olika företag kring sina tjänster och du ska alltid utgå kring vad du har för målsättning med din webbsatsning och sökoptimering. Olika brancher har olika förutsättningar och SEO strategin får olika utformningar beroende på måsättningen: Är syftet med sökoptimeringen att öka försäljningen från din webbshop? Skaffa fler leads till säljavdelningen som i sin tur säljer mer avancerade tjänster? 

Som ett första steg är det enormt viktigt att se på vilka sökord som används och hur branschen fungerar för att hitta de viktigaste aktörerna och webbplatserna som har högst trovärdighet och lönsamhet.

Att hitta en bra SEO-byrå –
Vad finns det för olika typer av SEO-företag?

I Sverige finns det drygt 80-tal bolag som levererar SEO-tjänster och deras utbud varierar väldigt mycket. En bra SEO-byrå kan ge dig vägledning hur du skaffar länkar men även tekniska delar kring din webbplats och hur den kan förbättras.

De flesta svenska SEO-bolagen jobbar med standardiserade produkter där de erbjuder länkkraft och hyr-länkar och på andra sidan av skalan hittar du en del större SEO-byråer som helt fokuserar sig på innehåll. En del större SEO-företag har också KAM-avdelningar för att ta hand om de större kontona där de ofta har ett mer holistiskt tänkande och strategisk syn.

  • Renodlade länkbolag där du kan hyra eller köpa länkar. Länkarnas kvalité kan skilja sig åt väldigt mycket och det är viktigt att länkarna verifieras som bra länkar så man inte rent av tappar i ranking.
  • Onsite -optimering och content marketing och företag som inte jobbar med länkar
  • Marknadsföringsbolag som hjälper dig att skriva texter
  • Kreativa webbyråer
  • Mediabolag som agerar som mediasäljare inom digitala kanaler
  • Konverteringsoptimerings specialister och webbanalytiker där man ser på hur sajten fungerar och vad som behöver förbättras.

Vad ska briefen till SEO-byrån innehålla?

Det är ofta bra att träffa SEO-byrån och få en känsla av vad de kan utföra.
Vi vill ha mycket information kring våra kunder och vill ha en kortfattad brief vad man vill uppnå och vilka KPI:er som man har.  Briefen kan innehålla vilka produkter som har hög vinstmarginal, konkurrenter och hur kundernas inköpsprocess ser ut.

När ser du resultatet av SEO?

Vad du får när du väljer en seo-leverantör kan skilja sig väldigt mycket åt och det kan ta flera månader innan du ser resultatet av investeringen så du behöver ha förtroende för den leverantör du väljer. Det går att få snabbare resultat ifall man vill ta större risker men då ökar vanligtvis också risken att hamna i olika typer av Google filter vilket kan vara förödande för ett verksamhetskritiskt system.

Det finns en del företag som först tar betalt efter det att de visar placeringar vilket vi tycker är en dålig modell för köparen och innebär att SEO-bolagen inte får något bra incitament att förbättra platserna på svåra ord eller long tailen. Folk som frågar mig om ett gratis SEO-arbete med lön efter resultat tackar vi konsekvent nej till. Skulle du själv arbeta  gratis och ge bort produkter och tjänster gratis till människor som ber om dem. Hur låter det?

Löpande priser eller fasta priser?

Priserna för SEO ligger från några tusenlappar i månaden upp mot miljonen för de största SEO projekten. Ett stort SEO projekt omfattar ofta flera personer, olika typer av metoder och kompetenser. Precis som priserna varierar skiljer sig även kvalitén vad de levererar. Ställ dig frågan om du tror det är rimligt att få hög kvalité och service för några tusenlappar.

En stor del av SEO-bolagen i Sverige har löpande priser där man tecknar ett avtal på 3 månader i taget upp till 12 månaders abonnemang. På Expandtalk tar  vi aldrig några projekt där man jobbar mindre tid än en månad med ett projekt.

Hur jobbar expandtalk med SEO

Vi tror att man behöver ha ett helhetstänk kring SEO. Vi börjar alltid med att undersöka din affärsidé och ditt företags behov för att bäst kunna svara på hur man får bäst affärsvärde. Därefter kan vi avgöra projektets omfattning och pris.

Grundbulten i vår SEO process är att använda oss av olika KPI:er och jobba med de delar som behöver stärkas. Det innebär att stort fokus ligger på analyser och kring affärsmodellerna och hur du får högre lönsamhet på nätet.

Vi använder oss av Trello som projektledningsverktyg. Initialt gör vi en audit på sajten kring SEO och eventuellt andra digitala kanaler som social media, affiliates, content marketing och SEM (Adwords). Därefter ser vi vilka möjligheter som finns och hur marknadsstrategin kan utvecklas. Vi kan se om de olika kanalerna är effektiva genom att mäta olika värden som trafik, antal klick, leads och styrkan på olika länkar. Vi har regelbunda möten där vi går igenom sajten tillsammans med marknadsavdelning och utvecklare. Vi använder olika testverktyg för att hitta eventuella buggar och modifieringar som behöver göras.

Vi har ett holistiskt arbetssätt där vi jobbar med webbplats optimering (onsite), infrastruktur och offsite optimering (länkar). Att bygga länkar är avgörande för framgångsrik SEO. Vi har ingen avdelning som sitter och skriver pseudo-innehåll utan vi tar fram de bästa länkarna som finns inom din bransch och med den metoden som kallas för outreach. Det innebär att risknivån minskar eftersom det är verkliga sajter som vi använder oss av med verkligt innehåll och inga länkfarmar eller dåliga länkar.

Vi har 100% transparens. Det innebär att vi inte tar bort länkar och vi har inte heller några abonnemang som låser in våra kunder. Vi visar helt öppet vår rapportering och SEO arbete. Vi kan även arbeta med onsite optimering och leverera webbsajter eller bloggar – allt efter våra kunders önskemål.

Kontakta oss för en offert idag!

Vi har inga långa bindningstider och du kan även få hjälp med Adwords och PPC.