Guide för dig som vill köpa SEO (sökmotoroptimering)?

Sökmotoroptimering

Vad finns det för olika typer av SEO-företag? En vägledning för dig som funderar att köpa SEO

Det är svårt att jämföra olika företags erbjudande när du vill köpa SEO eftersom företagens erbjudande och tjänster skiljer sig åt.

Anledningen att du ska köpa SEO (sökmotoroptimering) beror på att det oftast är värt investeringen. Numera  söker, marknadsförs, köps och säljs allting på nätet och sökmotoroptiming är ett av de billigaste sätten att synas på. Dessutom hjälper det dig i andra marknadsföringkanaler så när du spenderar mer pengar i någon annan kanal digitalt eller traditionellt får du också bättre synlighet. Till skillnad mot annonsering bör man se SEO som en investering där kostnaden minskar över tiden.

För att ha en närvaro på internet är det nödvändigt att webbsajten fungerar och grunden byggs med SEO. SEO är en marknadsföringsstrategi som hjälper din webbplats att rankas högre i det organiska sökresultat och omfattar metodiken som används för att hitta vad folk söker efter, hur sökmotorer fungerar och relevansen av webbplatsen.

Vad är ett bra pris på sökmotoroptimering?

Historiskt sett fungerade det att köpa SEO utan att tänka på kvalité men det fungerar inte längre. Allt som behövdes när Internet var ungt var kunskap vilka kryphål som fanns hos Google vilket företagen använde. Genom att spendera någon timme eller så per vecka gick det att få bra positioner på Google genom att använda några automatiserade tjänster, forum länkar, katalogtjänster och pressmeddelandesajter – och innan du visste ordet av hade din webbplats fått bättre positioner och ökat sin trafik. Dessa dagar är över eftersom Googles algoritm har utvecklats och numera är mer sofistikerad och filtrerar bort oönskade resultat som inte är naturliga.

Modern sökmotoroptimering utgår från användarna och deras beteenden. En sajt utvecklas alltid bäst när man bygger den från användarnas perspektiv. Som webbansvarig eller SEO specialist använder vi flera olika metoder allt från teknisk SEO till naturligt länkbyggande och outreach. Företag som erbjuder tjänster som lovar mycket och är för billiga kan inte jobba på samma sätt – eftersom SEO är tidskrävande även om man automatiserar sina tjänster. Vi tror att en förutsättning för att förstå och kunna hjälpa en kund är att man behöver förstå affärsidén från grunden och i vilken miljö företaget verkar och vilka affärsregler som gäller.

Vad är målsättningen med SEO:n?

Vill du köpa SEO så skiljer sig olika företag kring sina tjänster och du ska alltid utgå kring vad du har för målsättning med din webbsatsning och sökoptimering. Olika brancher har olika förutsättningar och SEO strategin får olika utformningar beroende på målsättningen och konkurrentsituationen: Är syftet med sökoptimeringen att öka försäljningen från din webbshop? Skaffa fler leads till säljavdelningen som i sin tur säljer mer avancerade tjänster? Eller öka varumärkeskännedomen om företaget och dess produkter?

Som ett första steg är det nödvändigt att se på vilka sökord som används och hur branschen fungerar för att hitta de viktigaste aktörerna och webbplatserna som har högst trovärdighet och lönsamhet. 

I Sverige finns det drygt 80-tal bolag som levererar SEO-tjänster och deras utbud varierar väldigt mycket i kvalité. En bra SEO-byrå kan ge dig vägledning hur du skaffar länkar men även tekniska delar kring din webbplats och hur den kan förbättras. En sämre byrå behöver ofta säljare som inte jobbar aktivt med SEO men som kan lova mycket.

De flesta svenska SEO-bolagen jobbar med standardiserade produkter och en del erbjuder länkkraft och hyr-länkar och på andra sidan av skalan hittar du en del större SEO-byråer som helt fokuserar sig på innehåll. En del större SEO-företag har också KAM-avdelningar för att ta hand om de större kontona där de ofta har ett mer holistiskt tänkande och strategisk syn.

  • Företag som jobbar med PR och digital PR
  • Renodlade länkbolag där du kan hyra eller köpa länkar. Länkarnas kvalité kan skilja sig åt väldigt mycket och det är viktigt att länkarna verifieras som bra länkar så man inte rent av tappar i ranking. Det är mot Googles riktlinjer och det kan skada ditt företag att köpa och betala för länkar så vi rekommenderar inte den här metoden
  • Onsite optimering och content marketing
  • Marknadsföringsbolag och contentbyråer som hjälper dig att skriva texter
  • Kreativa webbyråer som vill utöka sitt erbjudande
  • Mediabolag som agerar som mediasäljare inom digitala kanaler
  • Konverteringsoptimerings specialister och webbanalytiker där man ser på hur sajten fungerar och vad som behöver förbättras.

Vad ska briefen till SEO-byrån innehålla?

Det är ofta bra att träffa SEO-byrån och få en känsla av vad de kan utföra och deras kompetens. För att vi ska kunna göra ett bra jobb behöver vi mycket information kring de kunder vi jobbar och vill ha en kortfattad brief vad man vill uppnå och vilka mättal eller KPI:er som företaget har så vi har samma målbild.

Briefen kan innehålla:

  • Vilka produkter som har hög vinstmarginal
  • Konkurrenter
  • Kundresor och inköpsprocesser
  • Affärsplanering
  • Tankar på sökord som man vill synas på

När ser du resultatet av SEO?

Vad du får när du väljer en seo-leverantör kan skilja sig väldigt mycket åt och det tar ofta flera månader innan du ser resultatet av investeringen så du behöver ha förtroende för den leverantör du väljer. Det går att få snabbare resultat ifall man vill ta större risker men då ökar vanligtvis också risken att hamna i olika typer av Google filter vilket kan vara förödande för ett verksamhetskritiskt system.

Det finns en del företag som först tar betalt efter det att de visar placeringar vilket vi tycker är en dålig modell för köparen och innebär att SEO-bolagen inte får något bra incitament att förbättra platserna på svåra ord eller long tailen. Folk som frågar mig om ett gratis SEO-arbete med lön efter resultat tackar vi konsekvent nej till. Skulle du själv arbeta  gratis och ge bort produkter och tjänster gratis till människor som ber om dem. Hur låter det?

Löpande priser eller fasta priser?

Priserna för SEO ligger från några tusenlappar i månaden upp mot miljonen för de största SEO projekten. Ett stort SEO projekt omfattar ofta flera personer, olika typer av metoder och kompetenser. Precis som priserna varierar skiljer sig även kvalitén vad de levererar. Ställ dig frågan om du tror det är rimligt att få hög kvalité och service för några tusenlappar. En stor del av SEO-bolagen i Sverige har löpande priser där man tecknar ett avtal på 3 månader i taget upp till 12 månaders abonnemang. 

Hur jobbar Expandtalk med SEO

Vi förespråka ett helhetstänk kring SEO. Vi börjar alltid med att undersöka din affärsidé och ditt företags behov för att bäst kunna svara på hur man får bäst affärsvärde. Därefter kan vi avgöra projektets omfattning och pris.

Grundbulten i vår SEO process är att använda olika KPI:er och jobba med de delar som behöver stärkas. Det innebär att stort fokus ligger på analyser och kring affärsmodellerna och hur du får högre lönsamhet på nätet.

Initialt gör vi en audit på sajten kring SEO och eventuellt andra digitala kanaler som social media, affiliates, content marketing och SEM (Adwords). Därefter ser vi vilka möjligheter som finns och hur marknadsstrategin kan utvecklas. Vi kan se om de olika kanalerna är effektiva genom att mäta olika värden som trafik, antal klick, leads och styrkan på olika länkar. Vi har regelbundna möten där vi går igenom sajten tillsammans med marknadsavdelning och utvecklare. Vi använder olika testverktyg för att hitta eventuella buggar och modifieringar som behöver göras.

Vi har ett  arbetssätt där vi jobbar med webbplats optimering (onsite), teknisk SEO/infrastruktur och offsite optimering (länkar). Att bygga länkar är avgörande för framgångsrik SEO. Vi har ingen avdelning som sitter och skriver pseudo-innehåll utan vi tar fram de bästa länkarna som finns inom din bransch med den metoden som kallas för outreach. Det innebär att risknivån minskar eftersom det är verkliga sajter som vi använder oss av med verkligt innehåll och inga länkfarmar eller dåliga länkar.

Vi har 100% transparens i vårt arbete. Det innebär att vi inte tar bort länkar och vi har inte heller några abonnemang som låser in våra kunder. Vi visar helt öppet vår rapportering och SEO arbete. Vi kan även arbeta med onsite optimering och leverera webbsajter eller bloggar – allt efter våra kunders önskemål. Vi har inga långa bindningstider och du kan även få hjälp med annonsering som PPC.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.