Lista med de bästa gratis SEO-programmen och användbara resurser
Vi har verktygen som hjälper dig förbättra din digitala marknadsföring
Letar du efter de bästa verktygen och teknikerna för att förbättra din ranking på Google? För dig som vill fördjupa dig inom SEO finns det ett antal gratis verktyg som hjälper dig ranka webbplatsen högre på Google.
Sökmotoroptimering (SEO) kan hjälpa din webbplats rankas högre i sökmotorer, vilket ger dig mer trafik och fler omvandlingar. Det finns ingen snabb fix och omedelbara resultat i SEO, det tar tid och en hel del arbete. Men även om du är ny på SEO kan du göra-det-själv, eftersom SEO mjukvaruverktyg hjälper dig att få högre ranking.Med den här listan listar vi de verktygen som vi tycker bäst om.
Googles verktyg
Google har publicerat ett dokument som kallas grunderna i sökmotoroptimering som vi rekommenderar att du läser innan du börjar experimentera med olika verktyg.
Google Analytics
En grundsten i all webb marknadsföring är att utvärdera information om besökarna på webbplatsen i verktyg som Google Analytics, deras senaste version är Google version 4 som många kämpar med att uppgradera till.
Google Analytics visar dig resultatet av alla olika åtgärder du gör på din webbplats och varifrån du får trafiken. Hur påverkar förändringar på webbplatsen din trafik, hur ökar eller försämras dina konverteringar. Besök Google Marketing Platform
Google Search Console
Google Search Console och att följa de riktlinjer som publiceras i Google Webmaster Forum.
Google Page Testing Tools like Speed insights
Google Page Speed – används för att se hur snabbt sajten är och här kan du även ladda ner bilder och fotografier som är snabba.
Google Mobile Friendly Test
Testa hur sajten fungerar på mobilen.
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Google Ads
I Google Ads hittar du verktyg som Google Keyword Planner där du kan se sökvolymer dvs hur ofta man söker på Google på olika sökord. Keyword planner är gratis att använda och kräver bara att du har ett Google Ads konto.
https://ads.google.com
Google Looker Studio
För att ta fram rapporter.
Google Trends
Används för att mäta trender.
https://trends.google.com
Google Business Profile
Skapa en företagsprofil gratis på Google Business.
Verktyg för nyckelordsanalys och content marketing
Nyckelordsstatistik har blivit mer komplext och numera ser man inte bara på sökorden utan även på intentionen med sökbeteenden. Det finns även en del verktyg för att hitta vad man skriver om. Om du använder WordPress kan du använda plugins som Keyword Suggest och Insight.
- Keyword Research Wordstream Upptäck nya sökord genom att skriva in sökord eller en URL
- Ubersuggest – perfekt för brainstorming kring sökord.
- Google Sökordsplaneraren – hjälper dig att se sökvolymer är ett verktyg i Google Adwords
- Buzzumo – Hitta de mest delade artiklarna i sociala nätverk. Observera att de här är framförallt rubriker som fungerar och som man klickar på. En liknande sajt är
- Upworthy
- SEMrush – hittar konkurrenternas största sökord.
- Soovle.com – hittar sökord i sociala medier som Youtube, Amazon, Wikipedia.
- SEOCockpit – du kan testa i 30 dagar och verktygen hjälper dig tex att hitta synonymer.
- Goobersuggest ett Google docs dokument för nyckelordsanalys
- Keywordtool.io
- Google Correlate – hitta samband
- SERPsim.com – för att se hur metadata och titlar ser ut.
- Keyword wrapper
- KWFinder – härligt litet verktyg som hjälper dig hitta sökord på longtailen. Om du sorterar på PPC kostnad så hittar du de mest lönsamma orden att kriga kring.
- Seedkeywords.com – verktyg där du skriver en sökfråga och därefter ber du dina vänner om hjälp att lösa sökningen.Om du använt Google Adwords under en längre period går det att plocka ner sökordsrapporten som kan visa longtailen.
- Google Keyword planner – gratis och finns i Google Ads
- Semrush
- Moz Keyword Explorer
- Ahrefs Keyword Explorer
- SE ranking
- BrightEdge Data Cube
Kontrollera din webbplats och blogg efter kvalitetsproblem
- SEO audit seobilit site auditor gratis att testa
- Blog-analyzer
- Schema creator för att skapa schema (observera att Google har filter kring detta så man bör det med försiktighet.
- Woorank
- Snippet optimizer – för att se hur metadata och titlar ser ut i sökmotorn
- Moz.com har verktyg som kostar några dollar så du kan följa hur pass optimerade vissa sidor är. Har även verktyg för lokal SEO
- IIS Search Engine Optiization (SEO) Toolkit för att söka igenom en webbplats och se hur pass mycket problem den har.
- Deepcrawl – ger dig omfattande information om kvalitetsproblem som för lite text, metadataScreaming frog – classiskt verktyg där du scanner igenom din sajt och ser metadata, stora bilder, titlar mm
Forecheck – prisbelönt verktyg som scannar igenom din sajt och hittar kvalitetsproblem 404-problem, server problem, redirects, länkjuice, saknad metadata och titlar, multipla
Du hittar seo-tillägg och appar för att kolla igenom sajter snabbt
Om du använder Google Chrome finns det mängder av insticksmoduler som är gratis att använda som SEO Quake (som du bör inaktivera när du inte testar sajten eftersom ditt nätverk annars riskerar fastna i Googles Spam filter) andra Chrometillägg är: LRT Power Trust Extension, Woorank, Domain Hunter Inspection, Meta inspection, Redirect path mm. För iPhone finns det appar som visar en del problem med sajter.
SEO tillägg för Firefox
I Firefox finns det också användbara tillägg som RankChecker, SEOToolbar, Web Developer Toolbar, SEOQuake Toolbar och premium tillägg som Website Health Check, Duplicate Content Checker och LocalRank. Flera av de här verktygen får du om du använder betaltjänsten SEOBook.com
Kombinera Excel med SEO
Niels Bosma har byggt ett plugin till Excel som går att ladda ner gratis och som kan användas på mängder av kreativa sätt och mängder av funktionalitet inte minst 200-kontroll av webbsidor när du ska göra migreringar. Du kan använda det både för onsite och offsite optimering, webbscrapning och koppla samman med andra SEO-verktyg som Majestic, Ahref, Semrush mm.
AI-verktyg
- Chat GPT för research
Läs mer i vår lista om AI-verktyg
WordPress
- Yost pluginet
- CTRify
- Broken link checker
Länkverktyg för online marknadsförare
Verktyg för att mäta länkar och hitta nya länkar.
Hitta mentions där man inte har länk till företaget
Du kan leta fram sidor där ditt företag nämns utan att ha en länk. Gör en Google sökning på exempelvis
”expandtalk.se” -site:expandtalk.se
En annan metod är att kolla vilka länkar som du har enligt Google Search konsol och kolla att alla sidorna finns. (det gör du enkelt i tillägget SEO for Excel)
Verktyg för att skapa länkar
Verktyg för att kontrollera, övervaka och förutsäga Google PageRank.
- Solo SEO
- Backlink checker Mozbar
- BuzzstreamTouchgraph
- Google BlogsearchSoovle
- Majestic har blivit en industristandard för att utvärdera länkar. Många företag och SEO-lösningar har api:er till majesticWebseoanalytics
- Ahrefs.com länkprofil
Verktyg länk aquisitions
Verktyg för att hitta bra länkar. Dessa kostar en del pengar.
Linkprospector hitta länkar som förbättrar din rank
Pitchbox att få fram länkprospekt och social influencers
Ett av mina favorit verktyg för länkar är LinkResearch Tools där man måste ha ett abonnemang och är rätt dyrt men fungerar ungefär som ett virusprogram och har algoritmer för att identifiera dåliga länkar.
Verktyg för att spionera på konkurrenterna
Spionera hur en sajt är byggd…
- Builtwith.com Du ser vilken plattform som de använder
- Semrush.com Konkurrenternas data för organisk och Adwords
- Spyonweb.com
- Ragepank.com – har bla verktyg för att se ompekningar
- Majestic.com för att se alla länkar som går till dig själv eller en konkurrent. Har blivit en industristandard för att mäta kraften i länkar
- Analyticsseo.se Kraftfullt verktyg för SEO-bolag som vill ha ett workflow och du kan även följa konkurrenter i detalj som länkar, hastigheter, sökord och hur marknaden fungerar. De har även lösningar för att visa följa sökord. Kostar kring 8000 SEK per månad.
Rapporteringsverktyg
- Looker Studio
- Agency Analytics
- Cyfe
Kommersiella verktyg för SEO – i mid-range segmentet
Bland de kommersiella verktygen för att sköta SEO finns verktyg som
AnalyticsSEO, SEOlytics, SEOmoz, Linkdex – här kan du ofta få ett test abonnemang för att se om du vill använda systemen och det går att plocka fram väldigt information kring hur sajterna fungerar.
Kommersiella enterprise seo-verktyg
De verktygen som är dyrast är Searchmetrics, BrightEdge, Semrush och Ahre. Deras prismodeller innebär väldigt höga kostnader när man ska tracka stora mängder sökord. Fungerar rätt ok men statistiken kan bli missvisande om man tappar ranking på ett ord med stor volym kring.
Läs mer om SEO-verktyg på
Om du vill läsa ännu mera om olika SEO verktyg så har Annie Cushing ett smått fantastiskt dokument med tusentals olika verktyg som är klassificerade i olika kategorier Läs mer här.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.