Hem » SEO » Bankernas digitalisering 2021
Banking

Bankernas digitalisering 2021

En bransch i förändring

När ekonomin övergår från en traditionell bankstruktur till en digital, decentraliserad struktur, vad kommer att hända med bankerna?

I rapporten Banking Global Annual review 2019 från konsultbolaget McKinsey, som skrevs innan Corona krisen, beskrivs hur den globala utlåningstakten har minskat och inte följt BNP tillväxten.

Banksektorn beskrivs ofta som en bransch i kris med konsumentkrediter, hypotekslån, utlåning till SME-bolag, massbetalningar och konkurensutsatt förmögenhetsförvaltning. Finansiell rådgivning kommer dessutom i allt högre grad skötas av robotar som drivs av algoritmer och vi kommer se en värld där nya finansiella dataanalyser kommer lanseras på marknaden.

Lönsamheten i den svenska banksektorn är hög i jämförelse med de europeiska bankerna men deras intjäning består till stor del av räntenetto och provisionsnetto. De historiskt låga räntorna innebär att bankerna på sikt kommer tvingas höja sina avgifter.

Hur många besökare har de svenska bankerna varje månad?

Trafiken till bankerna varierar väldigt mycket mellan de svenska bankerna.  I Sverige har vi fyra storbanker men på listan över antal besökare går det att se att Avanza har näst flest besökare och tagit allt större digital marknadsandel under senaste året.

Unika användare

Swedbank har mest unika besökare följ av Avanza.

unika användare

Avanzas organiska utveckling har ökat med 11% under Coronakrisen medan de andra bankernas organiska synlighet varit mer konstanta.

Organisk trafik svenska banker
Bild den organiska utvecklingen från mars 2020- mars 2021. Avanza lägger också större budget på annonsering och antalet betalda sökord jämfört med konkurrenterna.

Användarnas beteende på banksajterna

Genomsnittstiden för besökarna på Avanzas sajt är betydligt längre än deras konkurrenter vilket indikerar att kunderna gör andra typer av affärer på sajten.

Trafiken till webbsajterna

Det går tydligt att se att direkttrafiken är betydligt större till Avanza vilket indikerar att de har ett starkt varumärke dvs användarna gör inte en sökning på Google på Avanza utan de besöker sajten direkt.

Trafikkällor

Det går också att se från vilka källor som man besökt innan man besökte bankerna samt vart man går vidare. Direkttrafiken står för en väldigt stor andel av besökarna och det varierar mellan sajterna vart man går vidare.

 

topp källor

Organisk trafik

Den digital kanalen organisk sök dvs att man använder Google innan man besöker sidan fungerar mer effektivt till Avanza. Om man jämför synlighetsindex så är det mycket större hos Avanza än de traditionella affärsbankerna. Totalt syns Avanza i sökresultaten på 80 810 sökord.

Sökningar på bankernas företagsnamn på Google

Vi undersökte i Google varumärkessökningarna på bankernas företagsnamn under de senaste 12 månaderna. Swedbank är med den här mätningen den bank som flest söker på men under detta året har man gjort 18% färre sökningar på begreppet Swedbank. På andra plats kommer Nordea där nedgången är ännu större och med 33% nedgång. Avanza delar andraplatsen med Nordea.

Sökord Genomsnittlig sökvolym Sökvolym Februari 2021 Trend
Swedbank 1 830 000 1 500 000 -18
Nordea 1 000 000 823 000 -33
Avanza 673 000 823 000 0
Handelsbanken 673 000 673 000 0
SEB 450 000 450 000 0

Konkurrensen från Fintech bolag

Internet har fundamentalt förändrat bankernas kundmöten och innan IT-boomen tvingades kunderna oftast besöka kontoren fysiskt för att utföra sina bankärenden. 

Kundernas behov och beteenden har förändrats radikalt i det nya kontantlösa samhället där det blivit alltmer vanligt att kunderna sköter sin ekonomi på nätet.

De nya finansiella teknikbolagen är ett globalt fenomen. Digitaliseringen kan förändra hela branscher, inte minst inom banksektorn där teknisk innovation är en drivkraft till förändring både inom teknik och digital marknadsföring. De etablerade bankerna har samtidigt varit sysselsatta med ett legacy med äldre system samtidigt som branschen fått nya regelverk och föreskrifter.

Flera av de nya snabbrörliga Fintech bolagen är innovativa och de är relativt nya på marknaden och de har med varierad framgång nischat in sig inom helt nya affärsområden.

De innovativa bolagen har störst påverkan där de kan använda en teknisk plattform som stödjer affärsmodellen på ett effektivt sätt och de kännetecknas av lättanvända tjänster där det går att nå en hög konverteringsgrad.

  • Massbetalningar – Marknaden för internationella digitala betalningar växer och vi ser nya betallösningar via mobilen och digitalt genom Apple Pay, Paypal, AliPay. I Sverige har vi också Izettle och naturligtvis Swish.
  • Blockkedjor och kryptovalutor – Bitcoin är den mest kända digitala kryptovalutan men det finns många flera användningsområden för den nya blockchain tekniken.
  • Digitala Wallets – används bland annat för att köpa bitcoin.
  • Digitala valutor
  • Direktbetalningar och online betalningar och decentraliserade betalningssystem som peer-to-peer överföringar. Exempel på företag Klarna, AliPay, Google Wallet, Payex
  • Konsumentkrediter och lån- peer-to-peer lån från aktörer som Advisa, Lendo och Lendlink.
  • Digitala lån: utlåning till små och mellanstora företag SME-marknaden såväl som crowdfunding och digitala marknadsplatser som Toborrow
  • Förmögenhetsförvaltning och privatebanking kan förändras genom social media och automatisering exempel på företag är Nutmeg, OurCrowd
  • Fakturatjänster som Fakturino (Bonniers) och Fakturabörsen (Schibstedt)
  • Fondbolag
  • Daytrading plattformar

Utöver ovanstående banktjänster kommer det utvecklas nya fintech tjänster inom olika områden som inkassoverksamhet, försäkringar och aktiehandel som lämpar sig utmärkt att automatisera och utveckla på nätet.

Vi tror att priset på bitcoin och digitala tillgånger bara kommer fortsätta att öka eftersom inflationen påverkar andra tillgångsklasser.  Allt fler  banker och investerare vill lägga en del av sina tillgångar i digitala tillgångar och Bitcoin har blivit ett safe-haven istället för det traditionella guldet. Hotet är att centralbanker gemensamt reglerar kryptomarknaderna med lagstiftning – men det hotet minskar i takt med att fler investerar i Bitcoin och blockchain teknologin.

Hur kan bankerna konkurreraeffektivt mot snabbrörliga Fintech bolag?

Den stora utmaningen för bankerna kommer är att reagera på den ökade konkurrensen samtidigt som de önskar behålla sin kundstock. Om kunderna får bättre service med en annan aktör så är det stor sannolikhet att man byter tjänst.

De som arbetar med digital innovation måste övertyga affärsansvariga och inte minst ledning. Sedan måste de tekniskt kunna implementera de nya idéerna i en extremt teknisk miljö som är enormt komplicerad med legacy dvs gamla system som dessutom innehåller flera nivåer av säkerhetslager.

Konkurrenterna, som är entreprenörer, använder den senaste tekniken med enkla och snabba verktyg där de slipper ta hänsyn till befintlig teknik och kontorspolitik. I en startup är det få beslutsfattare och de jobbar agilt. Beslutsprocessen är inte komplicerad och de kör vilket innebär att de kan vara betydligt snabbare och lättrörliga än de etablerade spelarna som behöver stöpas om från grunden.

Betydelsen av en digital strategi för bankerna

Svårigheten med de gamla bankerna är att de har ett legacy med gamla IT-system. En digital strategi innebär att banker måste förändra processer, engagemang, digital kompetens i styrelserummen och management samt ta till sig nya affärsmodeller genom digital konkurrensbevakning. Det behöver kompetensväxla med specialistkompetent.

Det är oundvikligt att allt fler banktjänster på sikt kommer att digitaliseras.
De nya tjänster som lyckas på marknaden kommer vara användarvänliga grymt sökmotoroptimerade och anpassade för digital marknadsföring med olika typer av digital annonsering.

Bankerna måste sätta upp parallella strategier för nya affärer.
Samtidigt som de behöver förbättra och förstärka sina nuvarande sajter tror vi de behöver sätta upp parallella strategier. Det är enklare för bankerna att initialt sätta upp små enheter eller tribes som får i uppdrag att fritt jobba inom varje segment där de möter digital konkurrens.
Varje sådan enhet behöver en handfull webbutvecklare, en webbanalytiker, en digital marknadsförare som kan SEO och Google Ads samt en affärsansvarig. 

Föreläsning om bankernas digitalisering

Vi höll en föreläsning på Finansförbundet i september 2016 om nya tekniker som PS2 och blockchain (bitcoin) och sökmotoroptimeringen hos storbankerna. 

Scrolla till toppen