Sveriges största banker och deras digitalisering 2020

0

Internet har fundamentalt förändrat bankernas kundmöten och innan it-boomen tvingades kunderna oftast besöka kontoren fysiskt för att utföra sina bankärenden. Kundernas behov och beteenden har förändrats radikalt i det nya kontantlösa samhället. 

Digitaliseringen kan förändra hela branscher, inte minst inom banksektorn där teknisk innovation är en drivkraft till förändring både inom teknik men även digital marknadsföring. De etablerade bankerna har samtidigt varit sysselsatta kring nya regelverk och föreskrifter.

En bransch i kris?

I rapporten Banking Global Annual review 2019 från konsultbolaget McKinsey, som skrevs innan coronakrisen, beskrivs hur den globala utlåningstakten har minskat och inte följt BNP tillväxten. Banksektorn i andra rapporter beskrivs som en bransch i kris med konsumentkrediter, hypotekslån, utlåning till SME-bolag, massbetalningar och förmögenhetsförvaltning. Finansiell rådgivning kommer dessutom i allt högre grad skötas av robotar som drivs av algoritmer och vi kommer se en värld där nya finansiella dataanalyser kommer lanseras på marknaden.

Lönsamheten i den svenska banksektorn är hög i jämförelse med de europeiska bankerna men deras intjäning består till stor del av räntenetto och provisionsnetto. De historiskt låga räntorna innebär att bankerna på sikt kommer tvingas höja sina avgifter.

Hur många besökare har de svenska bankerna varje månad?

Trafiken till bankerna varierar väldigt mycket mellan de Svenska bankerna. Vi gjorde en undersökning i juni 2020 som visade hur många unika besökare de olika bankerna hade. I Sverige har vi fyra storbanker men på listan över antal besökare går det att se att Avanza har näst flest besökare och tagit allt större digital marknadsandel under senare år. Genomsnittstiden för besökarna på Avanzas sajt är betydligt längre än deras konkurrenter vilket indikerar att kunderna gör andra typer av affärer på sajten.

Utveckling av unika användare till storbankerna från februari till juli 2020. Här ser man Swedbanks dominans följd av Avanza.
BankAntal unika besökare juni
Swedbank4 800 000
Avanza2 700 000
Handelsbanken1 600 000
SEB-banken1 500 000
Nordea1 300 000
Forex640 400
ICA banken532 000
SBAB530 000
Nordnet488 700
Ikanobank37360
Resursbank351 100
Arion Bank220 400
Marginalen bank115 000
Bluestep Bank102 500
Erik Penser Bankaktiebolag20 900


Den nya konkurrensen från fintech bolag

Flera av de nya snabbrörliga fintech bolagen är innovativa och de är relativt nya på marknaden och de har med varierad framgång nischat in sig inom helt nya affärsområden.

De innovativa bolagen har störst påverkan där de kan använda en teknisk plattform som stödjer affärsmodellen på ett effektivt sätt och de kännetecknas av lättanvända tjänster där det går att nå en hög konverteringsgrad.

  • Massbetalningar – Marknaden för internationella digitala betalningar växer och vi ser nya betallösningar via mobilen och digitalt genom Apple Pay, Paypal, AliPay. I Sverige har vi också Izettle och naturligtvis Swish.
  • Blockkedjor och kryptovalutor – Bitcoin är den mest kända digitala valutan men det finns många flera användningsområden för den nya blockchain tekniken.
  • Online betalningar och decentraliserade betalningssystem som peer-to-peer överföringar. Exempel på företag Klarna, AliPay, Google Wallet, Payex
  • Konsumentkrediter och lån- peer-to-peer lån från aktörer som Advisa, Lendo och Lendlink.
  • Utlåning till små och mellanstora företag SME – crowdfunding och digitala marknadsplatser som Toborrow
  • Förmögenhetsförvaltning kan förändras genom social media och automatisering exempel på företag är Nutmeg, OurCrowd
  • Fakturatjänster som Fakturino (Bonniers) och Fakturabörsen (Schibstedt)

Utöver ovanstående banktjänster kommer det utvecklas nya fintech tjänster inom olika områden som inkassoverksamhet, försäkringar och aktiehandel som lämpar sig utmärkt att automatisera och utveckla på nätet.

Hur kan bankerna konkurrera effektivt mot snabbrörliga fintech bolag?

Den stora utmaningen för bankerna kommer är att reagera på den ökade konkurrensen samtidigt som de önskar behålla sin kundstock. Om kunderna får bättre service med en annan aktör så är det stor sannolikhet att man byter tjänst.

Problemet är att förvaltning och kontorspolitik skiljer sig enormt från innovation och entreprenöriella projekt. För att en bank ska kunna konkurrera i den innovativa miljön behöver de som vill driva förändringsarbete först övertyga en senior IT-avdelning med olika nivåer av corporate antibodies som är satta att skydda bankens core-business.

De som arbetar med digital innovation måste övertyga affärsansvariga och inte minst ledning. Sedan måste de tekniskt kunna implementera de nya idéerna i en extremt teknisk miljö som är enormt komplicerad med legacy dvs gamla system som dessutom innehåller flera nivåer av säkerhetslager.

Konkurrenterna, som är entreprenörer, använder den senaste tekniken med enkla och snabba verktyg där de slipper ta hänsyn till befintlig teknik och kontorspolitik. I en startup är det få beslutsfattare och de jobbar agilt. Beslutsprocessen är inte komplicerad och de kör vilket innebär att de kan vara betydligt snabbare och lättrörliga än de etablerade spelarna som behöver stöpas om från grunden.

Betydelsen av en digital strategi för bankerna

En digital strategi innebär att banker måste förändra processer, engagemang, digital kompetens i styrelserummen och management samt ta till sig nya affärsmodeller genom digital konkurrensbevakning. Det behövs specialistkompetens utanför företaget och de behöver kompetensväxla.

Det är oundvikligt att allt fler baniktjänster på sikt kommer att digitaliseras.
De nya tjänster som lyckas på marknaden kommer vara användarvänliga grymt sökmotoroptimerade och anpassade för digital marknadsföring med olika typer av digital annonsering.

Bankerna måste sätta upp parallella strategier för nya affärer.
Parallellt som bankerna måste förbättra och förstärka sina nuvarande sajter bör de sätta upp parallella strategier. Det är enklare för bankerna att initialt sätta upp små enheter eller tribes som får i uppdrag att fritt jobba inom varje segment där de kommer möta digital konkurrens.

Varje sådan enhet behöver en handfull webbutvecklare, en webbanalytiker, en digital marknadsförare som kan SEO och Adwords samt en affärsansvarig. Givetvis behöver de också en marknadsföringsbudget.

bank digitalisering

Föreläsning om bankernas digitalisering

Ladda ner: Vi höll en föreläsning på Finansförbundet i september 2016 där vi föreläste om de olika storbankernas online marknadsföring. I presentationen pratade vi om nya tekniker som PS2 och blockchain samt den bristande sökmotoroptimeringen hos storbankerna  
Ladda ner föreläsningen bankernas digitalisering (pdf)s

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.