Hem » Analytics och webbanalys » Varför är konverteringsgraden viktig?
Knverteringsgraden - två kvinnor som besöker en webbshop

Varför är konverteringsgraden viktig?

Vad menas med konverteringsgrad?

Det räcker inte bara att driva trafik till en webbplats utan den behöver också konvertera mot de mål som sätt. Konverteringsgrad eller konverteringsfrekvensen (eng. conversion rate) är den procentuella andel av kunder, eller potentiella kunder, som genomför en specifik åtgärd. Den specifika åtgärden kan handla om att köpa en produkt, öppna ett e-postmeddelande, beställa en produkt eller tjänst, registrera sig för en demo, kontaktar företaget eller gör något annat. Inom e-handel pratar man även om e-konvertering som är en synonym.

Eftersom många marknadsföringsinsatser fokuserar på att tvinga en kund att ta nästa steg i försäljningstratten är konverteringsfrekvensen ett viktigt marknadsföringsmått. Som marknadsförare är det viktigt att kunna kontextualisera konverteringsgraden. Den genomsnittliga konverteringsgraden varierar kraftigt beroende på marknadsföringskanal och bransch.

Hur räknar jag ut konverteringsgraden?

Konverteringsgraden beräknas genom att dividera antalet målprestationer med det totala antalet besökare. Om till exempel 100 personer besöker en webbplats och 10 av dem slutför konverteringsmålet (som att fylla i ett kontaktformulär) är konverteringsgraden 10%.Du kan räkna konverteringsgraden på

Det går att vara ännu mera exakt i sina kampanjer genom att följa upp konverteringsgraden kring:

  • Olika kanaler exempelvis Google Ads, SEO eller social media.
  • Det går att räkna dem kring olika informationsinnehåll.
  • Desktop vs mobil – om sajten inte är mobilvänlig så blir konverteringsgraden sämre på mobilen
  • Olika typer av dagar (helger vs vardagar)
  • Dagar med fint väder
  • Remarketing kampanjer
Scroll to Top