Analytics och webbanalysAnnonseringInternet strategi

Varför är konverteringsgraden viktig?

Knverteringsgraden - två kvinnor som besöker en webbshop

Vad menas med konverteringsgrad?
Det räcker inte bara att driva trafik till en webbplats utan den behöver också konvertera mot de mål som sätt. Konverteringsgrad (eng. conversion rate) är den procentuella andel som genomför en önskad åtgärd. Det kan handla om att köpa en produkt, beställa en produkt eller tjänst, kontaktar företaget eller gör något annat. Inom e-handel pratar man även om e-konvertering som är en synonym.


Du kan räkna konverteringsgraden på

Det går att vara ännu mera exakt i sina kampanjer genom att följa upp konverteringsgraden kring:

  • Olika kanaler exempelvis Google Ads, SEO eller social media.
  • Det går att räkna dem kring olika informationsinnehåll.
  • Desktop vs mobil – om sajten inte är mobilvänlig så blir konverteringsgraden sämre på mobilen
  • Olika typer av dagar (helger vs vardagar)
  • Dagar med fint väder
  • Remarketing kampanjer
daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.