Knverteringsgraden - två kvinnor som besöker en webbshop

Varför är konverteringsgraden viktig?

Vad menas med konverteringsgrad?
Det räcker inte bara att driva trafik till en webbplats utan den behöver också konvertera mot de mål som sätt. Konverteringsgrad (eng. conversion rate) är den procentuella andel som genomför en önskad åtgärd. Det kan handla om att köpa en produkt, beställa en produkt eller tjänst, kontaktar företaget eller gör något annat. Inom e-handel pratar man även om e-konvertering som är en synonym.


Du kan räkna konverteringsgraden på

Det går att vara ännu mera exakt i sina kampanjer genom att följa upp konverteringsgraden kring:

  • Olika kanaler exempelvis Google Ads, SEO eller social media.
  • Det går att räkna dem kring olika informationsinnehåll.
  • Desktop vs mobil – om sajten inte är mobilvänlig så blir konverteringsgraden sämre på mobilen
  • Olika typer av dagar (helger vs vardagar)
  • Dagar med fint väder
  • Remarketing kampanjer
Scroll to Top