Sökdata kan hjälpa dig att utveckla din produktstrategi och få ännu skarpare insikter hur efterfrågan och trender på marknaden ser ut.
Människors Google-sökningar visar vad de söker på och hur de tänker. Sökdata är extremt värdefull vid marknadsundersökningar för att mäta kundbeteenden och marknadstrender.
Att tidigt få insikter om kundernas behov och beteende i kombination med marknadsintelligens är nödvändigt för att fatta framgångsrika marknadsföringsbeslut. Sökdata från Google ger en mängd information om efterfrågan när den uppstår, vilka nya produkter som trendar och uppstår och kan hjälpa dig i dittt marknadföringsarbete och produktförvärvsstrategi.
Traditionella marknadsundersökningar som undersökningar och fokusgrupper har stora begränsningar och det går att komplettera med sökdata för att skaffa sig ännu mer insikter.
Fördelen är bland annat att datan är mer färsk och sker i realtid. En annan fördel är att du även får mer ärliga svar från respondenterna genom ofiltrerade svar.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.