Hem » SEO » Sökmotoroptimering och SEO för appar

Sökmotoroptimering och SEO för appar

Sökmotoroptimering för appar

Det är kanske inte underligt att appar har blivit en multimiljon dollar industri och enligt Google används mobilen vid ungefär hälften av deras sökfrågor. För många företag räcker det med att man har en webbplats som är mobiloptimerad men alltfler skapar appar för sin sajt. 86% av tiden som användarna använder sin mobiltelefon spenderas i appar. Appar kan göra allt som webbplatser kan göra och ger större flexibilitet och kreativitet med vad man kan åstadkomma och du kan samverka bättre med användarna. När man köper en ny mobiltelefon vill man ha coola appar och man har råd att spendera pengar.

Det finns 2 stora spelare på marknaden Android och Apples iOS. Om du använder Google Analytics kan du se hur din målgrupp besöker sajten och hur stor andel som kör Android respektive Apple.

Nya experiment inom mobilsöket använder streaming

Google har lanserat sitt ”Moonshot” experiment där de experimenterar med att streama ett antal applikationer utan att hämta dem. I projektet med streaming apps samarbetar de med 9 olika program som visas i det mobila söket.

Apparna som använder streaming apps är: Chimani, Daily Horoscope, Gormey, Hotel Tonight, My Horoscope, New York Subway, Useful Knots, Visual Anatomy Free och the Weather Channel.

Tekniken innebär att du kan använda appen som finns i molnet utan att ladda ner och installera den. Som användare måste du använda Wifi för att det ska fungera.

App indexering

Om du har en iOS-app, kommer du snart att kunna börja se innehållet i Googles sökresultat på iOS-enheter precis som den vanliga webben. Google har erbjudit appindexering under ett tag och de indexerar innehållssidor inuti en app men successivt har de blivit bättre på att klara av appar. Tidigare i år meddelade Google att det skulle använda app indexering API som en rankingsignal för sökresultaten på Android, och senare meddelade de att de skulle börja med liknande indexeringsprocesser för iOS.

Djuplänkar och djuplänking

Det bästa svaret på en sökfråga kan finnas inne i en app. En djup länk på en vanlig hemsida är en länk som går till en viss intern sida på webbplatsen. En djup länk för en app är en länk som öppnar en särskild app på din mobila enhet och omdirigerar dig till en viss del eller visst gränssnitt inom denna app.

De tekniska detaljerna hur man implementerar app indexering och djuplänkar (deep linking) är olika för Android och iOS appar och det går att hitta informationen i Googles dokumentation för App utvecklare. Det innebär att du kan börja få din app innehåll i sökresultatet på safari i iOS, genom att lägga till universal länkar till din iOS-app.
Det går också att använda formulär som du kan skicka in och Google Search Consolen.

Appmarknadsföring och App Store Optimization (ASO)

Hur man optimerar en app beror på om det är för iPhone eller Android. För Android är det här några faktorer som du behöver optimera.

  • Apptitle
  • Appdescription
  • App icon
  • App type
  • App screenshot
  • Kategori
  • App Youtube demo
  • Google Plugs plugin – finns i alla appar

Off page (länkar)

Man kan anta att länkar är viktigt eftersom Android har tillgång till Googles algoritmer.

Jobba med reviews
Appar med bättre appreview, nedladdningar och apprating får också fler nedladdningar.

Infrastruktur

Hastigheten är också en betydelsefull faktor precis som för vanliga webbplatser och Google har lanserat Accelerated Mobile Pages (AMP) för att få publicister att öka hastigheten på sina sajter. Enligt Google så finns en 29% minskning av användningen när mobilanvändare når en webbplats som antingen är för långsam eller att inte ger rätt information på hemsidan.

Installation av appen

Läs om anatomin av en perfekt ”App Istall Ad” och hur du ska skapa bilder vilket ökar sannolikheten att man delar innehållet med 30% på Facebook och 10% på Twitter.

Checklista

  • Skaffa mer nedladdningar genom att skapa en video
  • Ladda ner dina konkurrenters appar för att se deras funktionalitet
  • Lägg dig på rätt prisnivå om appen kostar pengar
  • Använd inbound marketing och sociala medier för att få fler att ladda ner appen
  • Använd en snygg design på appen. Det finns mallar som appicontemplate

Google App Store

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen