SEO design och varumärket

SEO design

SEO Design

Alltför mycket tid läggs på webbdesign i jämförelse med SEO-design. Det grafiska på en webbplats är ytan som har stor betydelse hur vi upplever en webbplats, men den underliggande SEO-designen är viktigare. Tyvärr är det mycket vanligt att man tappar mycket besökare och leads när en webbplats görs om eftersom man inte tagit höjd för SEO:n.

Det grafiska och det som du ser av en webbplats är ungefär som ett isberg – större delen är det som döljs under vattnet. Men vad är egentligen  meningen med att ha en webbplats som är snygg och sexig om den inte har några besökare?

Använd modern SEO för att bygga varumärkeskännedom

Varumärket har stor betydelse för din SEO. Är det ett starkt varumärke har man ofta flera länkar till sajten. Men ett väletablerat och välkänt varumärke innebär också fler klick och direktsökningar vilket i sin tur innebär bättre sökresultat. Det finns mycket som talar för att en hög CTR i sig påverkar sökresultatet.

Ett annat mål med en webbplats är att skapa en webbdesign och användarupplevelse som uppmuntrar besökarna att hitta din webbplats men också få användaren att stanna kvar på sajten. En webbplats bör ha en ren layout, professionell design och vara lätt att skapa nytt och unikt innehåll. En modern webbplats får användaren att stanna kvar på sajten så  att de inte direkt går tillbaka till Googles sökresultat dvs ett short-klick.

Det finns mängder av tips för dig som vill designa din webbplats för SEO

Det finns konflikter i att använda alltför mycket grafik och samtidigt skapa en webbplats som laddar snabbt.

  • Se till att skapa en hierarki med ditt innehåll och att menyer och intern länkstruktur samverkar.
  • Kolla igenom i Google Search Consol hur din innehållstruktur ser ut
  • Kolla i Google Page Speed Insights så att sajten laddar snabbt. Från den tjänsten kan du också ladda ner optimerade bilder.

 

Användardesign är A och O

Om du inte har råd eller kompetens att designa en snygg webbplats se till att köpa ett professionellt tema i WordPress – du hittar dem tex på Themeforest. Läs igenom så att temat fungerar bra för SEO och innehåller få tekniska fel. Anpassningar av WordPress tema är relativt billiga.

Navigation och intern länkstruktur
Innehållet ska vara unikt, tydligt och kunna nås överallt. på din webbplats. Men dessa interna länkar också hjälpa sökmotorer få en bättre uppfattning om vilka sidor på din webbplats är viktigast. Skapa interna länkar till viktiga sidor. Interna länkar hjälpa användarna att hitta mer information

Annonsering
Undvik annonser på över delen av sidan.

Några konkreta tips kring din SEO-design

  • Använd webbfonts
  • Använd brödsmulor så det är enkelt att se var du är – de ger dig också länkar till översidor
  • Var försiktig med javascript som sökmotorer ibland har svårt att tolka
  • Se till att ha en webbkarta dvs en HTML-sitemap och en vanlig sitemap
  • Se till att komprimera CSS:er, bilder och javascript
  • Använd nofollow till betalda länkar.
  • Låt kontakt information vara synlig och tillgänglig.
  • Ha sidor för privacy policy och om oss så man kan se vem som är avsändare.
  • Slutligen se till att göra användartester med heatmaps och ha ett gränssnitt som minimerar dålig bouncerate
  • Ha externa länkar till sajter med hög trovärdighet
  • Se till att använda ompekningar med 301:or för eventuella ändringar av webbplatsen
Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om är SEO, KPI:er, webbanalys, digitala valutor som Bitcoin, cybersecurity och digitala strategier. Expandtalk är en webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi hjälper företag med deras digitala marknadsföring för att öka trafiken till webbplatser för att därmed skaffa fler kunder.

Kommentarer är avstängda