SEO design och företagets varumärke

Webbdesign

Det läggs stora pengar på att profilera varumärken. Varumärket är enormt viktigt och starka varumärken ger positiva känslor och att kunden har gjort ett rätt val. Varumärket exponeras i olika kanaler både i den fysiska världen och digitalt och något man behöver tänka på när man bygger eller designar en webbplats.

Dålig design kan förstöra användarnas upplevelse av din sajt

Utseende och grafiken har väldigt stor betydelse och de flesta företag har en grafisk profil som bestämmer typsnitt, hur loggan används och bilder. Ibland styr man även upp olika UX-komponenter.

Vi tycker att alltför mycket tid läggs på webbdesign i relation till SEO-design som är minst så viktig. Det grafiska på en webbplats är ytan som har stor betydelse hur vi upplever en webbplats. SEO webb design hjälper en webbplats att maximera trafiken från sökmotor frågor och hur kunderna söker information under sin s.k kundresa.

Tyvärr är den underliggande SEO-designen är ofta underskattad och inte alltid helt lätt att sälja in till företagsledningar som har enklare att förstå och diskutera grafik och layout. Det är dessutom mycket vanligt att man tappar mycket besökare och leads när en webbplats görs om och redesignas eftersom man inte tagit höjd för SEO:n och inte haft grundläggande förståelse för hur webbplatsen driver trafik.

Vad innehåller en webbplats?

Det grafiska och det som du ser av en webbplats är ungefär som ett isberg – större delen är det som döljs under vattnet. Att sidor rankar beror på massor av olika faktorer och har du bra ranking ska du vara mycket försiktig att göra om sidan. Men vad är egentligen  meningen med att ha en webbplats som är snygg och sexig om den inte har några besökare och i förlängningen ger dig mer affärer?

Använd modern SEO för att bygga varumärkeskännedom

Varumärket har stor betydelse för din SEO. Är det ett starkt varumärke har man ofta flera länkar till sajten. Men ett väletablerat och välkänt varumärke innebär också fler klick och direktsökningar vilket i sin tur innebär bättre sökresultat. Det finns mycket som talar för att en hög CTR i sig påverkar sökresultatet.

Ett annat mål med en webbplats är att skapa en webbdesign och användarupplevelse som uppmuntrar besökarna att hitta din webbplats men också få användaren att stanna kvar på sajten. Designen kommer att påverka den tid besökarna spenderar på webbplatsen En webbplats bör ha en ren layout, professionell design och vara lätt att skapa nytt och unikt innehåll. En modern webbplats får användaren att stanna kvar på sajten så  att de inte direkt går tillbaka till Googles sökresultat dvs ett short-klick. Ju längre en besökare stannar på din webbplats, desto större chans att de påverkar dina intäkter genom att antingen köpa något eller konvertera.

Det finns mängder av tips för dig som vill designa din webbplats för SEO

Det finns konflikter i att använda alltför mycket grafik och samtidigt skapa en webbplats som laddar snabbt.

  • Bra webbdesign innebär att din webbplats är lätt att navigera och hitta grejer är extremt lätt. Se till att skapa en hierarki med ditt innehåll och att menyer och intern länkstruktur samverkar.
  • Kolla igenom i Google Search Consol hur din innehållstruktur ser ut
  • Bra SEO webbdesign innebär att din webbplats kommer att ladda snabbt på din besökares webbläsare. Kolla i Google Page Speed Insights så att sajten laddar snabbt. Från den tjänsten kan du också ladda ner optimerade bilder.
  • Om du ska redesigna din webbplats läs det här dokumentet som beskriver vad du behöver tänka på så du inte tappar alla besökare. Byt inte namn på URL:er eller namn på bilder på sidor där du rankar bra. Ta inte heller bort sidor utan att göra 301-ompekningar.

Användardesign är A och O

Om du inte har råd eller kompetens att designa en snygg webbplats se till att köpa ett professionellt tema i WordPress – du hittar dem tex på Themeforest. Läs igenom så att temat fungerar bra för SEO och innehåller få tekniska fel. Anpassningar av WordPress tema är relativt billiga.

Navigation och intern länkstruktur
Innehållet ska vara unikt, tydligt och kunna nås överallt. på din webbplats. Men dessa interna länkar också hjälpa sökmotorer få en bättre uppfattning om vilka sidor på din webbplats är viktigast. Skapa interna länkar till viktiga sidor. Interna länkar hjälpa användarna att hitta mer information

Annonsering
Undvik annonser på över delen av sidan.

Några konkreta tips kring din SEO-design

  • Bygg strukturen och menysystem efter användarnas frågor och se till att du har gjort en sökbeteendeanalys
  • Se till att det finns interna länkar så man fortsätter vara kvar på sajten
  • Använd webbfonts
  • Använd brödsmulor så det är enkelt att se var du är – de ger dig också länkar till översidor
  • Var försiktig med javascript som sökmotorer ibland har svårt att tolka
  • Se till att ha en webbkarta dvs en HTML-sitemap och en vanlig sitemap
  • Se till att komprimera CSS:er, bilder och javascript
  • Använd nofollow till betalda länkar.
  • Låt kontakt information vara synlig och tillgänglig.
  • Ha sidor för privacy policy och om oss så man kan se vem som är avsändare.
  • Slutligen se till att göra användartester med heatmaps och ha ett gränssnitt som minimerar dålig bouncerate
  • Ha externa länkar till sajter med hög trovärdighet
  • Se till att använda ompekningar med 301:or för eventuella ändringar av webbplatsen

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.