Den bildbaserade digitala kanalen som går att använda för ditt varumärke
Pinterest är den grafiska digitala kanalen för målgruppen som gillar bilder, snygga fotografier och varumärken och det är inte bara social media utan en visuell sökmotor. Lär dig mer hur du kan använda Pinterest för ditt företag.
Pinterest är ett amerikanskt börsnoterat bolag och en stor kanal som är lätt att glömma bort bakom Google och de stora sociala kanalerna som Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin. Det är en stor kanal framförallt inom inspirations nischer som livsstil och heminredning. Vad som gör plattformen unik är att det går att få stor spridning jämfört med många andra digitala plattformar.
Hur du kan använda Pinterest för ditt företag och annonsering
Det går att nå ut med sitt varumärke och öka sin räckvidd till en relativt låg kostnad både med SEO på Pinterest och annonsering på kanalen.
- Nå en ny publik och utöka din närvaro på nätet
- Driv mer trafik till företagets webbplats eller webbshop.
- Uppmuntra konverteringar som registreringar av nyhetsbrev
- Tjäna pengar genom att öka upp konverteringar från en webbshop och marknadsför specifika produkter
Att sätta upp ett Pinterest konto
Du måste skapa ett konto och därefter kan du logga in på pinterest.com/login..
I plattformen finns det ett business konto som du behöver skapa. En bra storlek för bilder och pins är 736 x 1102 pixlar.
Det går att driva marknadsföringskampanj på Pinterest och annonserna och den visuella plattformen behöver du anpassa dig till.
Podcast om Pinterest
Att skapa en marknadsföringsstrategi för Pinterest innebär:
- Sätt specifika, mätbara, uppnåeliga, relevanta och tidsbundna mål med din marknadsföring. Exempelvis antal följare, trafiken till din webbplats, ökad försäljningen för en specifik produkt eller antalet registreringar för ett event
- Lär dig mer om målgruppen och vilken sorts demografi som mest sannolikt kommer att använda den här kanalen
- Lär dig mer om ditt varumärkes specifika målgrupp
- Kolla vad dina konkurrenter gör på plattformen
- Planera och införliva innehåll på varumärket i din innehållskalender för sociala medier.
När du har satt en tydlig strategi kan du börja arbeta mot dina mål.
Hur mäter du med Tag Manager?
Det finns stöd i Google Tag manager
Stöd i Google Tag Manager
Till Pinterest finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager vilket gör det enkelt att installera Pinterest stöd.
Läs mer om Pinterest och tagmanager
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.