Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Online marknadsföring – en av de viktigaste kommunikationskanalerna

Online marknadsföring, webbstrategier och synbarhet på nätet

Vad är online marknadsföring och varför ska du anlita en online marknadsförare?

Data-driven marknadsföring och online marknadsföring innebär att du kan få betydligt fler kunder. Att få en webbplats att växa med 300% är fullt möjligt genom sökmotoroptimering, strategiska texter och bra copy. Onlinemarknadsföring handlar ofta om att skapa trafik till hemsidan eller att öka varumärkeskännedomen oftast med syftet att öka försäljningen och resultatet. Det här är ingenting som sker av sig själv utan det behövs en process för marknadsföringen som sker online med SEO, social marknadsföring och annonsering och det finns en mängd olika verktyg som används.

Webbanalys

I Google Analytics kan du se hur din trafik fördelar sig på olika digitala kanaler och var du får din trafik. Det går att se vilka sidor som har mest besökare och om det finns sidor som har problem

Konverteringar och konsten att öka konverteringsgraden

En viktig frågeställning är om det finns något man vill att kunderna ska konvertera till - exempelvis bli kund, prenumerera på ett nyhetsbrev eller fylla i en intresseanmälan? Olika digitala kanaler fungerar olika effektivt beroende på vad man vill uppnå och vilken tidsaspekt man har på webbplatsen eller kampanjen. Likaså har olika sökord varierad konverteringsgrad och konverteringsgraden ökar på det som populärt kallas för long-tail eftersom man ofta använder flera sökord när man är nära ett köp i sin köpprocess.

Online marknadsföring och digitala kanaler 2016

Engagemang hos målgruppen. I stort sett allting du gör på nätet kommer att synas och det finns olika typer av kanaler.

Det finns olika digitala kanaler att bearbeta inom online marknadsföringen.

Display annonsering

0
%

Adwords och PPC

0
%

Email marketing

0
%

SEO

0
%

Online PR

0
%

Google Analytics och KPI:er för online marknadsförare

  • KPI-undersökningar (Key Performance Indicators) innebär att man jobbar med de viktigaste nyckeltalen för en webbplats. I Google Analytics finns mängder av inställningar så du får rätt rapporter och skräddarsydda dashboards. För den som inte tycker om Google jobbar vi även med andra analysprogram som Piwik som vi använder på flera sajter och omniture.

 

Utvärdering av min webbplats

Kvalitetssäkring kring er nuvarande webbplats utifrån det som är känt kring Googles rankingfaktorer. Vi använder en mängd olika verktyg och tekniker när vi kvalitetssäkra en webbplats. Vi ser på felkoder, ompekningar, texter, länkar, metadata och du ökar kvalitén på din webbplats vilket i sin tur leder till fler besökare. Perfekt för dig som har en gammal sajt som du vill utvärdera - eller lanserat en ny sajt.

Kundens livscykel och funnel

Genom att identifiera kundens hela livscykel går det att hitta var man behöver göra insatser med content marketing och market automation. Innan en kund blir kund så läser de om produkterna och tjänsterna online.

Adwords kampanjer

SEM innebär att man betalar för att synas på Google. Fördelen är att man ser resultatet direkt men det kostar pengar. Kostnaden varierar beroende på vilket sökord du vill synas på och hur stor konkurrensen är och hur effektiva annonserna är. Vi gör kampanjer i Adwords i söknätverket, display nätverket eller med retargeting. Många har väldigt höga kostnader för sina Adwords konton och vi hjälper även till att optimera konton och minska kostnaderna vilket ger dig en mer effektiv annonsering.

Content marketing får ditt företag att synas

Att öka sin synlighet på nätet handlar till stor del om att kommunicera med din målgrupp och potentiella kunder. Börja med att välj ett ämne, gör en content plan som innehåller de artiklar du vill skriva och som hjälper dem i sin köpprocess. Skapa ett schema när artiklarna ska publiceras. Som marknadsförare är det nödvändigt att få fram vilka sökordskombinationer och lära sig mer om hur kunderna söker fram information så man kan bearbeta dem tidigt i deras köpproces. Genom att identifiera tillfällen då många kunder avviker är det möjligt att bearbeta dem så att de blir kvar som kunder. I Google Search Consol kan du få fram sökorden som används för att nå din webbplats. Du hittar sökorden under fliken söktrafik - sökanalys och sedan väljer du om du vill se vilka sidor som ger dig trafik eller om det är några sökord.Se till att innehållet optimeras. Läs mer om content marketing. Vi hjälper till med content marketing inom digitala kanaler vilket förstärker ditt företags närvaro på nätet. Vill du ha hjälp att bygga nischsajter inom ditt segment? Behöver du stöd att ta fram idéer om innehåll? Vi skriver kommersiella texter för webben, nyhetsbrev och fyller din hemsida med relevant och värdefullt material. Gärna jobbar vi i samarbete med kommunikationsavdelningen eller marknadsavdelningen. 

Sociala medier

Vi arbetar med alla större sociala kanalerna och hjälper till om det är någon viktig kanal som ni saknar eller behöver jobba med. Det finns smarta sätt att jobba med social media så att ni inte belastar företaget med mängder av nya arbetsuppgifter.

Konkurrentbevakning

Vet du vad dina konkurrenter gör på nätet?
  • Vi hjälper dig med konkurrentbevakning och undersöker på djupet vad dina konkurrenter gör digitalt.
  • Vi ser på vilka annonser de använder, vilka sökord som de rankar på och om de försöker ranka på ditt varumärke.

Bloggare

Vi hjälper våra kunder på nätet genom att stärka online marknadsföringen och finjustera webbstrategin. Vi har bra kontakt med bloggare och bloggnätverk både i Sverige och Internationellt.

Affiliates

Det finns flera olika sätt att annonsera på nätet utöver Adwords och affiliate marknadsföring är ett effektivt sätt att nå fler kunder.

CRO - hur effektiv är konverteringen?

Leadshantering är speciellt viktig för sajter med höga annonseringskostnader. Genom en effektiv konvertering blir marknadsföringsbudgeten mer effektiv. Du får mer kunder men spenderar lika mycket på marknadsföring. Metoder som vi använder är olika mätdata, A/B-tester och heatmaps.

Sökmotoroptimering (SEO och SXO) är hjärtat i online marknadsföringen

Synbarhet handlar i stor del hur en webbplats är uppbyggd men även vilka länkar som går till sajten och att skapa läsvärt innehåll så att användarna stannar kvar på sajten.
  • Nyckelordsanalys vilka nyckelord är viktiga - vilken volym har de och hur konkurrensutsatta är nyckelorden men framförallt hur ska jag göra för att synas på mina sökord.
  • Onsite optimering - hur man bygger sajten med rubriker, texter och innehåll
  • Offsite optimering dvs länkbyggnad och naturliga länksamarbeten
  • Kvalitetssäkring hur länkarna ser ut till din sajt och om det finns några ohälsosamma och giftiga länkar och hur man jobbar med länkar
  • Copy av titlar och metadata för att förbättra klickfrekvensen (CTR)
  • Sajtens hastighet
  • Mobilanpassningar och hur den fungerar mobilt men även om det finns appar som är kopplade till domänen.

 

Om du vill veta mer om sökmotoroptimering så läs mer i vår guide hur du får innehållet att synas i de olika sökmotorerna