Online marknadsföring – Nybörjarguide 2023

Online marknadsföring

Vad är online marknadsföring?

Online marknadsföring är för många företag den viktigaste marknads och kommunikationskanalen. Tekniken som marctech har utvecklats under de senaste åren och omfattar flera olika discipliner. Allt eftersom konkurrensen har ökat vill företag styra kundresan och information hur användarna får fram information. Det vi kan se är att de företag som i högre grad digitaliserat sin affär, klarar sig bättre genom kriser.

Marknadsförare skiljer mellan B2C (Business to Consumer) och B2B (Business to Business) marknadsföring. Även om man kan få besökare till en viss webbsajt så handlar den bästa B2B försäljningen om att bygga relationer och sällan om att pitcha själva produkterna. E-handeln till företag, B2B, förutspås omsätta över 150 miljarder kr inom några år enbart i Sverige. I USA gick B2B e-hande om e-handeln till konsumenter redan 2013.

Strategisk nivå

Som marknadsförare ställs det ofta krav som innebär att du behöver behärska flera olika strategiska huvudområden som:

På en operativ nivå handlar online marketing om:

  • Att bli upptäckt och ha en plattform och infrastruktur för det som man vill sälja
  • Marknadsanalys och att se på marknadsstorlek, tillväxt och trender
  • Storytelling
  • Att bygga personas
  • Definiera KPI:er
  • Definiera leads exempelvis MQL (market qualified lead) och SQL (sales qualified lead)
  • Se till att olika digitala kanaler framförallt SEO:n och digital annonsering är effektiva
  • Kampanj hantering
  • Konkurrentbevakning för att se digitala marknadsandelar vilka som går bättre eller sämre på marknaden

Plattformar för online marketing

Allt oftare ser man uttrycket Online Marketing Platform (OMP) där man försöker att integrera olika webbaserade plattformar för att kombinerar fördelarna med sökmotoroptimering, kataloger, lokal sökmotor,  verktyg, Customer Relationship Management System (CRM) och Content Management system (CMS).

Detaljister ser allt mer på de större e-handels aktörerna som har enorma muskler som Amazon och E-bay och  försöker dra fördelar av deras olika erbjudanden inte minst logistiken kring detaljhandeln. Flera e-handlare använder sig av dropshipping och håller väldigt små och effektiva lager.

Sociala medier har blivit en egen försäljningskanal

Inom de sociala plattformarna ser man även till att det går att dela information och integrera videor och annat på Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest och framförallt LinkedIn. De sociala plattformarna har under åren blivit egna försäljningskanaler som driver affären. Läs mer om sociala medier

Marketing automation är nästa steg för många marknadsavdelningar

Online Business Marketing plattformar som Eloqua, Neolande, och Unica har köpts av stora IT-företag som Oracle, Adobe och IBM som alla konkurrerar inom det här området tillsammans med Google som nästan blivit som en defacto standard. Det finns också MA-verktyg som Pardot, Marketing Sales Cloud och Hubspot.

Content marketing innebär att du kan driva trafik till dina affärer

En stor del av online marknadsföringen innebär content marketing inom digitala kanaler vilket innbär trafikgenererande insatser som förstärker ditt företags närvaro på nätet. Om du har en webbplats vill du bygga content som är ”magnetiskt” och lockar läsare.

  • White papers
  • Kundcase
  • Assets dvs tillgångar som journalister vill skriva om
  • E-böcker
  • Vanliga frågor
  • Videos
  • Webbinar
  • Vanliga frågor inom ett visst ämne

Mappa innehållet kring hela säljprocen och se till att följa den traditionella marknadsföringsmodellen kring AIDA dvs bygga innehåll som skapar Attention, Interest, Desire och slutligen Action. Vilka frågor ställer varje persona i sin köpprocess och hur svarar vi på frågorna.

Behöver du stöd att ta fram idéer om innehåll? Vi skriver kommersiella texter för webben, nyhetsbrev och fyller din hemsida med relevant och värdefullt material. Helst jobbar vi i samarbete med kommunikationsavdelningen eller marknadsavdelningen.

Starka varumärken och företag måste producera innehåll med hög kvalité – eftersom de bedöms på det som de själva skriver men även vad andra skriver om dem.

  • Bygga nischsajter inom content marketing
  • Growthhacking
  • Översättning av webbplatser till utländska marknader som Storbritannien, Frankrike, Brasilien, Norge och Danmark

Synbarhet på nätet

Syftet med ökad synbarhet är att skapa trafik till hemsidan. Synbarhet handlar i stor del hur en webbplats är uppbyggd men även vilka länkar som går till sajten.

  • Kvalitetssäkring kring er nuvarande webbplats utifrån det som är känt kring Googles rankingfaktorer
  • Kvalitetssäkring hur länkarna ser ut till din sajt om det finns några ohälsosamma och giftiga länkar
  • Rekommendationer kring hur man ska jobba med länkar och inbound marketing insatser
  • Leadshantering och hur du kan få fler kunder
  • Copy av metadata för att förbättra klickfrekvensen (CTR)
  • Sökordsannonsering och optimering av din annonsering
  • Affiliate marknadsföring 

Konkurrentanalys ger dig information vad andra gör

Vill du ha fullständig analys av dina konkurrenter? Vi djupanalyserar dina konkurrenter och hur de marknadsför sig på nätet. Läs mer hur du kan göra din konkurrentbevakning.

Sociala medier stärker varumärket och kundresorna

Vi hjälper till med de större sociala kanalerna och om det är någon viktig kanal som ni saknar eller behöver jobba med. Det finns smarta sätt att jobba med social media så att ni inte belastar företaget med mängder av nya arbetsuppgifter.

  • Analys av er närvaro inom social media

Utvärdering av din webbplats

Vi använder en mängd olika verktyg och tekniker när vi utvärderar en webbplats:

  • Nyckelordsanalys – vilka nyckelord är viktiga – vilken volym har de och hur konkurrensutsatta är nyckelorden men framförallt hur ska jag göra för att synas på mina sökord.
  • Konverteringsoptimering med A/B-tester och heatmaps – genom en effektiv konvertering blir marknadsföringsbudgeten mer effektiv. Du får mer kunder men spenderar lika mycket på marknadsföring.
  • Analysera webbplatser och webbhoppar och hur du kan bygga mervärde till kunden
  • Hur ser det ut med olika felkoder

Mätbarhet av digitala kampanjer

Med Google Analytics och KPI:er kan du få mätbarhet till din webbplats.

  • KPI-undersökningar -vi hjälper er sätta upp rätt nyckelfaktorer och komma rätt med Google Analytics så du får rätt rapporter och skräddarsydda dashboards. Vi jobbar även med andra analysprogram och har tex positiva erfarenheter av Piwik som vi använder på flera sajter.

Behöver du hjälp med online marknadsföringen?

Vi hjälper våra kunder på nätet genom att stärka online marknadsföringen och finjustera webbstrategin. En stor andel av de som har en webbplats vet inte hur webbplatsen fungerar och ofta har man lämnat över ansvaret till de som utvecklat sajten. Det är lämpligt att låta andra än de som byggt tjänsten utvärdera det jobbet som har gjorts.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.