Mobil annonsering på Google
Mobil annonsering är ett av de mest effektiva metoderna att nå ut till potentiella kunder. Mobil annonsering på Google fungerar på samma sätt som traditionell annonsering på Google. När en användare söker efter något på Google via en mobil enhet, visas annonser som är relevanta för sökningen och som kan vara intressanta för användaren. Annonsören betalar bara när användaren klickar på annonsen och besöker annonsörens hemsida eller app. Det är viktigt att skapa annonser som är anpassade för mobila enheter och som lockar användaren att klicka på dem och likaså att webbsidorna som man landar på är snabba så de får ett bra mobilindex.
Annonsformatet har stor betydelse i en mobilannons
Marknadsförare använder en mängd sofistikerade alternativ för att skapa användarvänliga mobila annonser för att främja ett varumärke och generera högre intäkter. För dig som investerar i mobil annonsering är det viktigt att inte bara ha en responsiv webbplats utan att använda rich-media annonsformat som är specialanpassade för mobilen. Mobilannonser kan förekomma som textbaserade annonser, bannerannonser, videor eller till och med som mobilspel och appar. Med tanke på mobilernas genomsnittliga skärmstorlek är annonserna optimerade för att passa in i en mindre skärmområde.
Redan 2016 introducerade Google nya annonsformat för mobilen som visas på sidnivå. Annonser på sidnivå är optimerade för att bara visas när de ger så bra resultat som möjligt. Dessutom har de en bra användarupplevelse och är enkla att ställa in för publicisterna i Google Adsense.
Budgivning i Google Ads
Om du budar på mobil som device i Google Ads bör du se till att ha en mobil annons. Allt fler personer använder mobilen när de söker information. Google har konsekvent lagt in mer annons texter i det mobila sökresultatet. Tidigare var det vanligt med 2 annonser men 3 annonser före det organiska söket börjar bli mer vanligt i mobilsöket – vilket innebär att du inte ens ser det organiska söket.
Eftersom det visas färre annonser än på display blir det också än mer viktigt att lägga sig på ett bud som gör att du får en bra position och att annonsen visas.
Läs mer om
Mobil marknadsföring
Mobilanpassad webbplats
Vertikal video
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.