Hur fungerar Instagram?
Instagram bör vara en viktig del av din marknadsföringsmix. Det är en mobilvänlig och användarvänlig plattform som kan hjälpa dig att öka varumärkeskännedomen. Det är också en effektiv plattform för att lansera nya produkter, och många företag bör inkludera den i sina marknadsföringskampanjer. Även om det är svårt att få trafik till webbplatsen direkt från kanalen är det många besökare som letar efter produkter efter att de fått inspiration på Instagram.
Företaget blev uppköpt av Facebook 2012 och har sedan dess utvecklats till att bli en social media-plattform som framförallt yngre målgrupper tagit sig till. Det är en beprövad plattform för sociala medier som hjälper företag att både engagera befintliga kunder och attrahera nya.
Nya sökbeteenden hos unga
Google-undersökningar visar att yngre användare ofta använder appar istället för Google Sök eller Maps för att upptäcka saker. En del studier visar att upp emot 40 procent av alla unga använder Instagram och TikTok i stället för Google Search och Google Maps. Bland annat för att hitta inspiration till restauranger att äta lunch på. I Instagram behöver du använda hashtags eftersom det är en extremt effektiv och kraftfull metod att nå ut till målgruppen på. Se även till att tagga personer och platser i inläggen.
Skapa engagemang med dina följare med reels
Det har varit en ”explosion” av kortare videoinnehåll på Instagram.
På det nedre navigeringsfältet finns en Reels-knapp och Shop-flik.
Reels-fliken gör det lättare för dig att upptäcka korta, roliga videor från kreatörer över hela världen. På fliken Shop får du ett bättre sätt att få kontakt med varumärken.
Sponsra inlägg
Precis som i andra sociala medier kan du sponsra inlägg, vilket är väldigt effektivt i den här digitala kanalen och något som körs från Facebook Ads for Instagram. Influencer-marknadsföringens är också betydelsefullt i den här kanalen. Det finns verktyg som Grum.co som gör att du kan köra autoposting.
Så skapar du en fantastisk strategi för Instagram-marknadsföring
- Se till att du har en bra nisch.
- Lägg ut stories och nyheter frekvent.
- Kommunicera med din målgrupp.
- Använd autoresponders för kommentarer för att öka Instagram-trafiken till din webbplats.
- Lägg till klickbara länkar till din Instagram-story, bio, IGTV description och direktmeddelanden.
Maximera din räckvidd: Bästa praxis för Instagram-optimering
Podcast med praktiska tips på hur du tar Instagram till nästa nivå och använder den digitala kanalen effektivare i din marknadsföring för att skapa ROI.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.