Hem » Social media » Instagram – hur du skapar bättre marknadsföring på Insta

Instagram – hur du skapar bättre marknadsföring på Insta

Instagram

Hur fungerar Instagram?

Instagram är en mobilvänlig och användarvänlig plattform som kan hjälpa dig att öka varumärkeskännedomen. Det är också en effektiv plattform för att lansera nya produkter, och många företag bör inkludera den i sina marknadsföringskampanjer. Även om det är svårt att få trafik till webbplatsen direkt från kanalen är det många besökare som letar efter produkter efter att de fått inspiration på Instagram.

Företaget blev uppköpt av Facebook 2012 och har sedan dess utvecklats till att bli en social media-plattform som framförallt yngre målgrupper tagit sig till. Det är en beprövad plattform för sociala medier som hjälper företag att både engagera befintliga kunder och attrahera nya.

Nya sökbeteenden hos unga

Google-undersökningar visar att yngre användare ofta använder appar istället för Google Sök eller Maps för att upptäcka saker. En del studier visar att upp emot 40 procent av alla unga använder Instagram och TikTok i stället för Google Search och Google Maps. Bland annat för att hitta inspiration till restauranger att äta lunch på. I Instagram behöver du använda hashtags eftersom det är en extremt effektiv och kraftfull metod att nå ut till målgruppen på. Se även till att tagga personer och platser i inläggen.

Instagram fokuserar på reels

Det har varit en ”explosion” av kortare videoinnehåll på Instagram.
På det nedre navigeringsfältet finns en Reels-knapp och Shop-flik.
Reels-fliken gör det lättare för dig att upptäcka korta, roliga videor från kreatörer över hela världen. På fliken Shop får du ett bättre sätt att få kontakt med varumärken.

Ung kvinna som tar en selfie

Sponsra inlägg

Precis som i andra sociala medier kan du sponsra inlägg, vilket är väldigt effektivt i den här digitala kanalen och något som körs från Facebook Ads for Instagram.

Det finns verktyg som Grum.co som gör att du kan köra autoposting.

Tips för Instagram

  • Se till att du har en bra nisch.
  • Lägg ut stories och nyheter frekvent.
  • Kommunicera med din målgrupp.
  • Använd autoresponders för kommentarer för att öka Instagram-trafiken till din webbplats.
  • Lägg till klickbara länkar till din Instagram-story, bio, IGTV description och direktmeddelanden.
Instagram marknadsföring

Podcast med praktiska tips på hur du tar Instagram till nästa nivå och använder den digitala kanalen effektivare i din marknadsföring för att skapa ROI.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top