Hem » Social media » Instagram – hur du skapar bättre marknadsföring på Insta

Instagram – hur du skapar bättre marknadsföring på Insta

Instagram

Hur fungerar Instagram?

Instagram kan hjälpa dig att öka varumärkeskännedomen men det är också en effektiv plattform för att lansera nya produkter. De flesta företag bör inkludera kanalen i sina marknadsföringskampanjer. Även om det är svårt att få trafik till webbplatsen direkt från kanalen är det många besökare som letar efter produkter efter det att de fått inspiration på Instagram.

Företaget blev uppköpt av Facebook 2012 och har sedan dess utvecklats till att bli en social media plattform som framförallt yngre målgrupper tagit sig till. Plattformen är mobilvänlig och användarvänlig. Instagram är en beprövad plattform för sociala medier som hjälper företag att engagera befintliga kunder och attrahera nya.

Nya sökbeteenden hos unga

Google undersökningar visar att yngre användare ofta använder appar som Instagram & TikTok istället för Google Sök eller Maps för att upptäcka saker.
En del studier visar att upp mot 40% av alla unga använder Instagram och TikTok för att hitta inspiration för restauranger att äta lunch istället för Google Search eller Google Maps. I Instagram behöver du använda hashtags eftersom det är extremt effektivt och kraftfull metod att nå ut till målgruppen. Se även till att tagga personer och platser i inläggen.

Instagram fokuserar på reels

Det har varit en ”explosion” av kortare videoinnehåll på Instagram.
På det nedre navigeringsfältet finns en Reels-knapp och Shop-flik.
Reels-fliken gör det lättare för dig att upptäcka korta, roliga videor från kreatörer över hela världen. På fliken Shop får du ett bättre sätt att få kontakt med varumärken.

Ung kvinna som tar en selfie

Sponsra inlägg

Precis som i andra socialmedier kan du sponsra inlägg vilket är väldigt effektivt i den här digitala kanalen och något som körs från Facebook Ads for Instagram.

Det finns verktyg som Grum.co som gör att du kan köra autoposting.

Tips för Instagram

  • Se till att du har en bra nisch
  • Lägg ut stories och nyheter frekvent
  • Kommunicera med din målgrupp
  • Använd autoresponders för kommentarer för att öka Instagram-trafiken till din webbplats
  • Lägg till klickbara länkar till din Instagram story, bio, IGTV description och direktmeddelanden.
Instagram marknadsföring

Podcast med praktiska tips hur du tar Instagram till nästa nivå och aväner den digitala kanalen effektivare i din marknadsföring för att skapa ROI.

Scroll to Top