Banner annonsering

0

Vad är en banner?

Annonsörer har använt banners för att marknadsföra sina produkter nästan sedan webben introducerades i mitten av 90-talet. Banners kan förmedla starka säljbudskap och vara optimerade för klick men de kan även användas till varumärkesbyggnad och att förstärka varumärket. Eftersom onlineannonseringen i olika format tagit en allt större del av företagens marknadsföringsbudgetar har annonsörer blivit mer försiktiga vid prissättningen och kostnaderna som ökat. Annonsföretagen har strukturellt dåliga marginaler över tiden.

Annonsen består av en bild ( vanligtvis i format som jpg,. png,. gif), html 5 eller ett multimedieobjekt vilket historisk ofta var flash. Bannerannonser kan vara statiska eller animerade, beroende på vilken teknik som används för att göra dem.

Storlek och typ: Banners finns i mängder av storlekar och typer. De kan användas i positionerna som sidhuvud, sidfot, sidofältet och kan placeras i mitten av sidans innehåll. Baserat på deras position brukar banners namnges som full banner, halv banner, vertikal banner, skyskrapa banner, square banner etc. 

Illustrationer: Statiska banners kan ha hög synlighet om du använder fina iögonfallande grafik. Grafiken bör integreras med temat på din webbplats. Om du använder animering i din banner är det möjligt att få in mer grafik och rymma mer text men samtidigt blir filen större.

Texter i bannern: Man uppmanar ofta till handling i bannerannonser. Användning av övertygande sökord som ”gratis”, ”spelet”, ”priser”, ”klicka här” ökar ofta klickfrekvensen. Fraser som ”Skynda! ’,’ Klicka nu!”, ”Erbjudandet gäller för begränsad tid” är andra exempel som kan ge ökad klickfrekvens. Rubriken i din banner är viktig. Det kan vara en enkel fråga eller vara en kort slagfärdig rubrik. När användaren tror att något viktigt finns bakom annonsen, klickar han på bannern.

Färg: Färg spelar en effektiv del i framgången för banderollen. Ljusa färgeffekter fånga lätt uppmärksamheten i ögonen. Förgrundsfärgen av typsnitt och illustration ska kontrasterar väl med bakgrundsfärgen.

Font: Oavsett vilket teckensnitt du använder för dina bannerannonser, bör de vara tydligt läsbara av besökarna. Din teckenstorlek bör vara stor för huvudrubrik. Underrubrik bör innehålla en mindre men tydligt synbar typsnitt. Använd fet, kursiv eller understryka textformatering beroende på vikten av text i annonserna.

Produkt- och logotyper: Om din produkt är innovativa och attraktiva du kan placera en liten bild av det på banderollen. Också använda logotyper kan göra besökarna att identifierar ditt varumärke.

Retargeting: När samma bannerannons visas repetitivt under upprepad tid, påminns besökaren om varumärket. När det visas flera gånger ökar sannolikheten att besökaren klickar på bannerannons. Om banner visningsperioden är längre kommer den att generera mer klickfrekvens.

Kritik mot bannerannonsering

En nackdel med banner annonsering är att fler och fler användare använder adblockers vilket blockerar banners.

Banner blindness är psykologin varför människor inte ser och läser banners. Det förekommer både i den fysiska världen och online.

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap