Vad är en banner?
Bannerannonsering är en form av onlineannonsering där reklambudskap presenteras i form av bannerannonser på webbsidor. Dessa annonser är ofta bilder eller bannermeddelanden som visas på en webbsida och syftar oftast till att locka användarens uppmärksamhet och få dem att klicka på annonsen. Målet med bannerannonsering är att få användare att besöka en annonsörens webbplats eller tjänst och därmed öka försäljningen eller exponeringen för det aktuella företaget, varumärket eller produkten.
Annonsörer har använt banners för att marknadsföra sina produkter nästan sedan webben introducerades i mitten av 90-talet. Banners kan förmedla starka säljbudskap och vara optimerade för klick men de kan även användas till varumärkesbyggnad och att förstärka varumärket. Eftersom online annonseringen i olika format tagit en allt större del av företagens marknadsföringsbudgetar har annonsörer blivit mer försiktiga vid prissättningen och kostnaderna som ökat. Annons företagen har strukturellt dåliga marginaler över tiden.
Annonsen består av en bild ( vanligtvis i format som jpg, png eller gif), html 5 eller ett multimedieobjekt vilket historisk ofta var flash. Banner annonser kan vara statiska eller animerade, beroende på vilken teknik som används för att göra dem.
Storlek och typ: Banners finns i mängder av storlekar och typer. De kan användas i positionerna som sidhuvud, sidfot, sidfält och kan placeras i mitten av sidans innehåll.
Det största och mest populära banner annonserings nätverken. Vanliga storlekar på Google för banner annonsering är:
- 250 x 250 – Square
- 200 x 200 – Small Square
- 468 x 60 – Banner
- 728 x 90 – Leader board
- 300 x 250 – Inline Rectangle
- 336 x 280 – Large Rectangle
- 120 x 600 – Skyscraper
- 160 x 600 – Wide Skyscraper
- 300 x 600 – Half-Page Ad
- 970 x 90 – Large Leader board
Illustrationer: Statiska banners kan ha hög synlighet om du använder fina iögonfallande grafik. Grafiken bör integreras med temat på din webbplats. Om du använder animering i din banner är det möjligt att få in mer grafik och rymma mer text men samtidigt blir filen större.
Texter i bannern: Man uppmanar ofta till handling i banner annonser. Användning av övertygande sökord som ”gratis”, ”spelet”, ”priser”, ”klicka här” ökar ofta klick frekvensen. Fraser som ”Skynda! ’,’ Klicka nu!”, ”Erbjudandet gäller för begränsad tid” är andra exempel som kan ge ökad klick frekvens. Rubriken i din banner är viktig. Det kan vara en enkel fråga eller vara en kort slagfärdig rubrik. När användaren tror att något viktigt finns bakom annonsen, klickar han på bannern.
Färg: Färg spelar en effektiv del i framgången för banderollen. Ljusa färgeffekter fånga lätt uppmärksamheten i ögonen. Förgrundsfärgen av typsnitt och illustration ska kontrasterar väl med bakgrundsfärgen.
Font: Oavsett vilket teckensnitt du använder för dina banner annonser, bör de vara tydligt läsbara av besökarna. Din teckenstorlek bör vara stor för huvudrubrik. Underrubrik bör innehålla en mindre men tydligt synbar typsnitt. Använd fet, kursiv eller understryka text beroende på vikten av text i annonserna.
Produkt- och logotyper: Om din produkt är innovativa och attraktiva du kan placera en liten bild av det på banderollen. Också använda logotyper kan göra besökarna att identifierar ditt varumärke.
Retargeting: När samma banner annons visas repetitivt under upprepad tid, påminns besökaren om varumärket. När det visas flera gånger ökar sannolikheten att besökaren klickar på banner annons. Om banner visningsperiod är längre kommer den att generera mer klick frekvens.
Verktyg för att skapa banners
Det finns flera olika online verktyg för att skapa banners exempelvis:
Kritik mot bannerannonsering
En nackdel med banner annonsering är att fler och fler användare använder adblockers vilket blockerar banners.
Banner blindness är psykologin varför människor inte ser och läser banners. Det förekommer både i den fysiska världen och online.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.