Exempel på olika typer av annonseringsmöjligheter på Google
Det finns många olika annonseringsmöjligheter på Google och Adwords för dig som vill stärka din marknadsföring och betala för trafiken. Företaget lanserar kontinuerligt nya tjänster och tillägg som påverkar de kostnader som du lägger ner på att visas. Fördelarna är att du för omedelbar trafik och du kan få en bra placering när någon söker på Google. Som annonsör kan du få upp dina annonser inom en timme och om du samarbetar med ett företag som oss så har vi ett paraplykonto (MCC-konto) som innebär att vi kan övervaka ditt konto men att du själv kan lägga bud mm.
Google har olika typer av tjänster
- Söknätverket – du bestämmer själv hur mycket du är villig att betala i Googles sökmotor per klick, per dag eller månad.
- Display nätverket – Google har ett nätverk av publishers som visar Googles sponsrade annonser.
- Remarketing
- Annonser på Google Play
- Lokalsökningar – dvs baserat på olika geografiska områden
- Produktlistor – kallas också Google shopping visar bilder och priser på produkter
- Youtube annonsering
- Mobilannonsering
En av de stora fördelarna med betald sökning är möjligheterna att testa olika marknadsföringskampanjer. Du kan köra annonserna i en månad och se ifall de är framgångsrika. Andra fördelar är geografisk inriktning och annonsplacering.
Om du vill veta mer så kontakta oss gärna!
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.