webbtest

Betydelsen att testa din webbplats

Att testa sin webbplats är viktigt för att kunna utveckla den åt rätt håll och dess tillgänglighet.

Det finns olika metoder att testa sin webbplats. Det finns en uppsjö av olika SEO-testverktyg som Woorank och olika online verktyg. Att testa en sajt genom användartester och hur de verkligen agerar ger däremot en betydligt djupare förståelse kring hur webbplatsen fungerar. PÅ 1990-talet var jag med när vi arrangerade användartester på Arbetsförmedlingens första webbplatser och det var ett uppvaknande kring hur användarna såg på sajten och hur pass svårt användarna tyckte det var att orientera sig i sajten och registrera sig. Det slutade med att vi gjorde en redesign av hela webbplatsen.

Verktyg och användartester

Numera finns det en mängd verktyg som hjälper till för att se hur en sajt fungerar – du kan använda virtuella användartester men även testa heatmaps och i realtid se hur sajten fungerar. Genom utökad analys i Google Analytics går det också att identifiera hur sajten fungerar genom sidvisningar, genomsnittligt antal sidor mm men det går också att identifiera olika problemområden. Det kan handla om sidor som är långsamma, eller ord som de använder  när de söker på sajten.

Genom Googe Page Insight kan du testa hur pass snabb webbplatsen är.

Datadriven design och A/B-tester

Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen.

Syftet med A/B-testning är att identifiera ändringar av webbsidor som ökar eller maximerar ett statistiskt testat resultat. När vi har jobbat med A/B-testning och kontinuerligt kört tester kring olika hypoteser som vi velat pröva och får man en organisation som drivs av datadrivna frågor testar olika saker så dyker ofta nya frågeställningar upp som man vill ha svar på. Saker som de flesta webbplastser bör testa är tex storlek på logotype, trustsymboler, språket, om social media stödjer KPI:na, färg och position på formulär och call to action knappar.

Ifall en sajt spenderar flera miljoner på Adwords kan små förändringar i gränssnittet spela stor roll och ge mer effektiv marknadsföring och förbättrad ROI.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.