Hem » Analytics och webbanalys » Olika metoder för att testa din sajt
Testa din sajt

Olika metoder för att testa din sajt

Betydelsen att hela tiden testa din webbplats

Att testa sin webbplats är viktigt för att kunna utveckla den åt rätt håll, se dess tillgänglighet och att den utvecklas åt rätt håll.  Det finns olika metoder att testa sin webbplats. Det finns en uppsjö av olika SEO-testverktyg som Woorank och olika online verktyg. Att testa en sajt genom användartester och hur de verkligen agerar ger däremot en betydligt djupare förståelse kring hur webbplatsen fungerar.
PÅ 1990-talet var jag med när vi arrangerade användartester på Arbetsförmedlingens första webbplatser och det var ett uppvaknande kring hur användarna såg på sajten och hur pass svårt användarna tyckte det var att orientera sig i sajten och registrera sig. Det slutade med att vi gjorde en redesign av hela webbplatsen. Numera pratar man allt mer om CX och kundresor när man bygger webbplatser.

Verktyg och användartester

Numera finns det en mängd verktyg som hjälper till för att se hur en sajt fungerar – du kan använda virtuella användartester men även testa heatmaps och i realtid se hur sajten fungerar.Genom utökad analys i Google Analytics går det också att identifiera hur sajten fungerar genom sidvisningar, genomsnittligt antal sidor mm men det går också att identifiera olika problemområden. Det kan handla om sidor som är långsamma, eller ord som de använder  när de söker på sajten.

Testa hastigheten på din webbplats

Genom Googe Page Insight kan du testa hur pass snabb webbplatsen är. Det finns också flera andra metoder om du vill ha en snabbare webbplats.

Datadriven design och A/B-tester

Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen. Läs mer om A/B-tester.

Scroll to Top