Testa din sajt

Det finns olika metoder att testa sin webbplats. Det finns en uppsjö av olika SEO-testverktyg som Woorank och olika online verktyg. At testa en sajt genom användartester och hur de verkligen agerar ger däremot en betydligt djupare förståelse kring hur webbplatsen fungerar. PÅ 1990-talet var jag med när vi arrangerade användartester på Arbetsförmedlingens första webbplatser och det var ett uppvaknande kring hur användarna såg på sajten och hur pass svårt användarna tyckte det var att orientera sig i sajten och registrera sig. Det slutade med att vi gjorde en redesign av hela webbplatsen.

Numera finns det en mängd verktyg som hjälper till för att se hur en sajt fungerar – du kan använda virtuella användartester men även testa heatmaps och i realtid se hur sajten fungerar. Genom utökad analys i Google Analytics går det också att identifiera hur sajten fungerar genom sidvisningar, genomsnittligt antal sidor mm men det går också att identifiera olika problemområden. Det kan handla om sidor som är långsamma, eller ord som de använder  när de söker på sajten.

Datadriven design innebär att man analyserar olika gränssnitt med A/B testning och undersöker hur användarna surfar sig igenom webbplatsen. När vi har jobbat med A/B-testning och kontinuerligt kört tester kring olika hypoteser som vi velat pröva och får man en organisation som testar olika saker så dyker ofta nya frågeställningar upp som man vill ha svar på. Saker som de flesta webbplastser bör testa är tex storlek på logotype, trustsymboler, språket, om social media stödjer KPI:na, färg och position på formulär och call to action knappar.

Ifall en sajt spenderar flera miljoner på Adwords kan små förändringar i gränssnittet spela stor roll och ge mer effektiv marknadsföring och förbättrad ROI.