Hem » Annonsering » Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

reminder stickers on a laptop background

Vad är SEM och hur fungerar det?

SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) vilket är en marknadsföringsstrategi som syftar till att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer genom att använda sökannonser. Det är synonymt med marknadsföring på sökmotorer och Googles sökresultat som också kallas för serpen (eng. Search Engine Result Page).

Beroende på vem du frågar så kan det göras olika tolkningar av begreppet. Men det handlar framförallt om betalda sök annonser hos Google och andra sökmotorer som Bing. En del använder begreppet för alla marknadsaktiviteter som riktar sig mot en sökmotor oavsett om man betalar eller inte som är fallet vid SEO (sökmotoroptimering). Genom att använda SEM kan en webbplats öka sin synlighet i sökmotorernas resultat och därmed få fler besökare och potentiellt ökad försäljning eller exponering för det aktuella företaget eller produkten.

Exempel på SEM

SEM är en form av Internet marknadsföring som innebär att stärka webbplatser genom att öka deras synlighet i sökmotorernas resultat sidor (SERPS) främst genom betald reklam som PPC och SMM (social media marketing). Vid den betalda formen av annonseringen används framförallt Google Ads men även Safari, Bing och Yahoo som är exempel på sökmotorer.

SEM kan också vara till hjälp för att analysera trafiken till webbplatsen och upptäcka användarnas sök intentioner. Genom att analysera data från dina  kampanjer kan du se mönster i söktermer, vilka annonser som får flest klick och antalet konverteringar för varje annons. Målet handlar ofta att skapa effektivare marknadsföring och identifiera viktiga trender.

Vad är skillnaden mellan SEM, SEO, ASO, SEA och hur hänger det ihop?

Många förväxlar SEM och SEO som är två helt skilda marknadsföring kanaler att synas på Googles sökresultat. Att synas med digital annonsering på Google eller Bing är inte samma sak som att synas i det organiska sökresultatet.

Målet med sökmotormarknadsföring (SEM) att få trafik och synlighet från både organisk och betald sökning. Den största skillnaden är att sökmotoroptimering (SEO) är inriktad på att optimera en webbplats för att få trafik från organiska sökresultat.

Sökmotoroptimering (SEO) är ett vanligt begrepp och innebär olika metoder för varumärken som vill driva trafik till sin webbplats och öka sin synlighet på nätet. Vid SEO justerar eller skriver man innehåll och fixar webbplatsens arkitektur för att uppnå en högre rankning i det organiska resultatet dvs sidorna som Google visar som inte är betalda.

SEA Står för begreppet Search Engine Advertizing dvs alla sätt som du kan betala för att synas på sökmotorer. ASO Slutligen är en förkortning för App Search Optimization dvs att få appar att synas på olika sökmotorer. SEM omfattar alltså både SEO och SEA.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top