Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

0

Vad är SEM?

SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) och det är synonymt med search engine advertising. Det handlar om betald annonsering hos Google och andra sökmotorer.

SEM är en form av Internetmarknadsföring som innebär främjande av webbplatser genom att öka deras synlighet i sökmotorernas resultatsidor (SERPS) främst genom betald reklam som PPC och SMM (social media marketing). Vid den här formen av annonseringen används framförallt Google Ads.

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

Många förväxlar SEM och SEO som är två helt skilda marknadsföringskanaler att synas på Googles sökresultat. Att synas med digital annonsering på Google eller Bing är inte samma sak som att synas i det organiska sökresultatet.

Sökmotoroptimering (SEO) är en taktik för varumärken som vill driva trafik till sin webbplats och öka sin synlighet på nätet. Vid SEO justerar eller skriver man innehåll och fixar webbplatsens arkitektur för att uppnå en högre rankning i det organiska resultatet dvs sidorna som Google visar som inte är betalda.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap