reminder stickers on a laptop background

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

Vad är SEM?

SEM är en förkortning som står för Search Engine Marketing (Sökmotormarknadsföring) och det är synonymt med marknadsföring på sökmotorer och Googles sökresultat som också kallas för serpen (eng. Search Engine Result Page). Det handlar om betald annonsering hos Google och andra sökmotorer som Bing men även SEO dvs sökmotoroptimering.

SEM är en form av Internetmarknadsföring som innebär främjande av webbplatser genom att öka deras synlighet i sökmotorernas resultatsidor (SERPS) främst genom betald reklam som PPC och SMM (social media marketing). Vid den betalda formen av annonseringen används framförallt Google Ads.

SEM kan också vara till hjälp för att analysera trafiken till webbplatsen och upptäcka användarnas sökintentioner. Genom att analysera data från dina sökkampanjer kan du se mönster i söktermer, vilka annonser som får flest klick och antalet konverteringar för varje annons. Genom att analysera data kan du stärka din marknadsföring och identifiera viktiga trender.

Vad är skillnaden mellan SEM, SEO, ASO och SEA?

Många förväxlar SEM och SEO som är två helt skilda marknadsföringskanaler att synas på Googles sökresultat. Att synas med digital annonsering på Google eller Bing är inte samma sak som att synas i det organiska sökresultatet.

Den största skillnaden är att sökmotoroptimering (SEO) är inriktad på att optimera en webbplats för att få trafik från organiska sökresultat. Å andra sidan är målet med Sökmotormarknadsföring (SEM) att få trafik och synlighet från både organisk och betald sökning.

Sökmotoroptimering (SEO) är ett vanligt begrepp och innebär olika metoder för varumärken som vill driva trafik till sin webbplats och öka sin synlighet på nätet. Vid SEO justerar eller skriver man innehåll och fixar webbplatsens arkitektur för att uppnå en högre rankning i det organiska resultatet dvs sidorna som Google visar som inte är betalda.

SEA Står för begreppet Search Engine Advertizing dvs alla sätt som du kan betala för att synas på sökmotorer. ASO Slutligen är en förkortning för App Search Optimization dvs att få appar att synas på olika sökmotorer.

SEM omfattar alltså både SEO och SEA.

Scroll to Top