Verktyg för webbanalys

CTR

Det finns rätt många verktyg som går att använda för att ge företagsledningar olika typer av övergripande rapporter.

Google Analytics dashboard finns specialanpassade dashboards för seo, mobilsajter mm.

Vill du använda annan analys programvara än Google Analytics?

  • Vi har en Piwik installation på Expandtalk.com för kunder som inte vill använda Google Analytics.
  • Webtrends (kostar pengar) bolaget finns i Uppsala i Sverige
  • Kissmetrics (kostar pengar)
  • Adobe Analytics
  • IBM Digital Analytics
  • Google Analytics Premium
  • AT Internet
  • Truconversion
  • Optimizely
  • Clicky – altenativ till Google Analytics
  • Clicktale
  • Webbtrekk
  • Mixpanel.com – analys för webb och mobil (kostar pengar) men har gratis tjänster
  • Comscore Digital Analytixs Enterprise (kostar mycket pengar)
  • Ett intressant verktyg för webbanalys är Klipfolio där du kan göra en dashboard till företaget och koppla samman med datakällor som Google Analytics och kostar 20 USD/månad.
  • Conversionruler är ett program för att mäta effektiviteten av marknadsföringsinsatser
  • Redistats – är ett plugin för WordPress som inte belastar webbservern som har data utanför USA och som blockerar semalt. Redistats går att använda i en multianvändar miljö.
  • Cyfe – ett verktyg som visar statistik i en dashboard och rapporterar olika kanaler som Linkedin, Facebook och Twitter och naturligtvis webbtrafik.
  • Consumer Barometer – för att mäta Internetanvändningen runt omkring i världen.
  • Domo – ett  startup företag som är värderat till 2miljarder USD och de har en uppgraderad app som kallas Business Cloud.

Heatmaps och användartester

  • Hotjar – är ett verktyg med heatmaps mm som du kan använda för användartester
  • Crazy Egg

Undersökningar

  • Qualaroo – för undersökningar
  • Survey Monkey – för undersökningar på webbplatsen eller genom email

Digital Marketing Depot har gjort en utredning där de jämför olika analys system: Enterprise Web Analytics Platforms 2015: A Marketer’s Guide.

Om du mot förmodan inte vill använda anpassade rapporter i Google Analytics är det möjligt att få fram försäljningsstatistik från en webbshop med verktyget splunk.com.

Det finns flera webbanalys verktyg för benchmarking

  • Alexa
  • Compete
  • Doubleclick Ad Planner
  • Google Trends
  • SimilarWeb

Dashboards som ger dig överblick

  • Chartio
  • Cyfe
  • Ducksboard
  • Geckoboard
  • Klipfolio
  • Tableau
  • Domo

Real tidsanalys

  • Absolutdata
  • Chartbeat
  • Clicky
  • GoSquared
  • Luckyorange
  • Woopra

AB-testning

  • AB Tasty
  • Convert
  • Maxymiser
  • Monetate
  • Optimizely
  • SiteSpect
  • Wingify/VWO

Attribution

  • Bizible
  • C3 Metrics
  • Ebay Enterprise
  • Convertro (AOL Platforms)
  • Visual IQ

[line width=”95%” color=”blue” style=”dot”]

SEO verktyg

Utöver dess har vi erfarenhet av mängder av olika typer av sökmotoroptimeringsprogramvaror som Searchmetrics, Rankranger, SEOAnalytics,  SEOlytics, Semrush och Hotjar för användartester. Läs mer om SEO verktyg.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen