Sveriges största apotek i antal unika besökare till deras webbplatser. Här ser vi på antalet unika besökare till de olika apotekens webbplatser och hur de utvecklats senaste halvåret. Samtliga apotek har tappat unika besökare sedan 2020.
Digitala kanaler till apoteken
Om man tittar på de digitala kanalerna ser man hur pass stor Apotea har blivit. De leder även inom sökmotoroptimering (SEO) och digital annonsering på Google Ads.
Apotek | Unika besökare april 2023 | |
1 | Apotea | 2 300 000 (1 500 000 november 2021) |
2 | Apoteket | 1 600 000 (830 000 november 2021) |
3 | Apoteket Hjärtat | 1 400 000 (1 000 000 november 2021) |
4 | Kronans Apotek | 773 600 (708 100 november 2021) |
5 | Meds | 578 600 (388 500 november 2021) |
Synligheten för apoteken på Google
När vi granskar synligheten på Google ser vi en tydlig bild av en hård konkurrens, där Apoteket nyligen har lyckats gå om Apotek Hjärtat och intagit första plats. Apotea följer tätt efter på en stark tredjeplats.
Hur har Apotea lyckats ta en så stark position?
Apotea har framgångsrikt etablerat ett starkt varumärke och genererar en högre andel direkttrafik till sin webbplats. De har också en betydligt starkare länkprofil och investerar mer i Google Ads än andra apotek.
De har synlighet på över 104 000 sökord, vilket är en ökning från 83 364 sökord under 2021. Apotea rankar högt på populära termer som ”vattenflaska” och ”ashwagandha”, samt på varumärken och läkemedel som ”Cerave” och ”ibuprofen”. Deras produktartiklar har ungefär hälften av synligheten i jämförelse.
Apotea har valt en modern setup med Google Tag Manager. De har även integrerat Cloudflare för att förbättra webbplatsens hastighet med hjälp av ett CDN (Content Delivery Network) och har aktivt valt att blockera den kinesiska sökmotorn Baidu. Dessutom använder de remarketing-tekniker och har valt Klarna Checkout som sin betallösning.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.