Sökord – betydelsen att använda sig av sökord

0

Vad är sökord? När vi bygger webbplatser så ser man på vilka sökord (eng. keyword) som är viktiga och har en struktur och texter som matchar upp mot sökorden. Man skiljer mellan de sökorden som är affärskritiska och varumärkessökord (branded keyword). Ofta behöver man göra en sökbeteendeanalys för att kartlägga och organisera alla sökorden.

Inom sökmotoroptimering skriver man texterna på ett sätt så att sökmotorerna kan uppfatta texten. Rätt ofta behöver du konkurrera med andra som vill komma högt upp på Google söket.

Inom Google Ads så annonserar man mot sökord och du kan också använda negativa sökord som du inte vill synas på vissa begrepp. Många undviker att klicka på annonserna men det kan ofta vara svårt att skilja annonser från det organiska resultatet.

Varför är sökord viktiga?

Sökorden är själva fundamenten hur en webbplats fungerar men också hur en sökmotor fungerar. Eftersom väldigt stor andel av trafiken kommer från en sökmotor är det ofta kritiskt att du rankar högt på sökorden. Av all organisk trafik står Google för 94% så resultatet på deras sökmotor är av väldigt stor betydelse.

Men min webbplats visas högt när jag söker på mitt företags tjänster

Bara för att det ser bra ut i din webbläsare behöver det inte betyda att du har hög synlighet på dina affärskritiska sökord.

Tänk på att Google känner av dina sökbeteenden och anpassar sökresultatet efter dina tidigare sökningar. Därför är det viktigt att kolla sökresultatet i incognito läge i webbläsaren så du ser det som alla andra ser det. För de som jobbar professionellt med SEO så kan man följa både tracking dvs positioner på Google men även sökvolymer dvs hur ofta man söker på vissa begrepp och hur sökvolymerna förändras med tiden.

Varför är positionen på sökorden så viktig?

Man räknar med att 75% av alla människor aldrig går till sidan två på Google. De flesta klickar på de tre första resultaten i Googles söklista.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.