Vad är sökord och varför är keyword research så viktigt?
När vi bygger webbplatser så ser man på vilka sökord (eng. keyword) som är viktiga och har en struktur och texter som matchar upp mot sökorden. Man skiljer mellan de sökorden som är affärskritiska och varumärkessökord (branded keyword). Ofta behöver man göra en sökbeteendeanalys för att kartlägga och organisera alla sökorden.
Inom sökmotoroptimering skriver man texterna på ett sätt så att sökmotorerna kan uppfatta texten. Rätt ofta behöver du konkurrera med andra som vill komma högt upp på Google söket.
Inom Google Ads så annonserar man mot sökord och du kan också använda negativa sökord som du inte vill synas på vissa begrepp. Många undviker att klicka på annonserna men det kan ofta vara svårt att skilja annonser från det organiska resultatet. Genom sökordsplaneraren i Google Ads kan du se hur pass mycket sökningar som görs på varje sökord, trender och genomsnittlig CPC kostnad.
Sökorden är själva fundamenten hur en webbplats fungerar men också hur en sökmotor fungerar. Eftersom en stor andel av trafiken kommer från en sökmotor är det kritiskt att du rankar högt på de affärskritiska sökorden och varumärkessökord. Av all organisk trafik står Google för 94% så resultatet på deras sökmotor är av väldigt stor betydelse.
Men min webbplats visas högt på Google när jag söker på mitt företags tjänster
Bara för att det ser bra ut i din webbläsare behöver det inte betyda att du har hög synlighet på dina affärskritiska sökord. Tänk på att Google känner av dina sökbeteenden och anpassar sökresultatet efter dina tidigare sökningar. Därför är det viktigt att kolla sökresultatet i incognito läge i webbläsaren så du ser det som alla andra ser det. För de som jobbar professionellt med SEO så kan man följa både tracking dvs positioner på Google men även sökvolymer dvs hur ofta man söker på vissa begrepp och hur sökvolymerna förändras med tiden.
Varför är positionen på sökorden så viktig?
En webbplats sidor rankar på olika platser på Google beroende på hur bra sidan är och hur mycket man jobbat med innehållet och länkar. Man räknar med att 75% av alla människor aldrig går till sidan två på Google. De flesta klickar på de tre första resultaten i Googles söklista. Ju högre synlighet du har desto större medvetenhet kring ditt varumärke men också mer leads som kommer att hitta dig.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.