Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Sökmotorkonsult

Sökmotorkonsult
Ett digitalt team ansvarar för att utveckla, testa och genomföra en strategi för att nå och engagera målgrupperna genom digitala kanaler som webb, mobila och sociala medier.

Vad kännetecknar en bra sökmotorkonsult?

En sökmotorkonsult går igenom och håller koll på webbplatser och ser till att sajten rankas på ett bra sätt i sökmotorer som Google, Bing men även mobila plattformar. En skicklig sökmotorkonsult kan ofta göra mirakel för din webbplats och ge dig mycket mer trafik och kvalificerade leads. Vad som skiljer en bra sökmotorkonsult från en dålig är nyfikenheten att förändra och kontinuerligt förändra en webbplats så att den fungerar på bästa sätt inom nischen. Att vara nyfiken och ställa relevanta frågor är A och O. Ofta handlar det om att hitta problemområden och stärka upp en webbplats eller förbättra den där det finns lågt hängande frukter.

Vad gör en sökmotorkonsult egentligen?

En sökmotorkonsult är med och utvecklar och förverkligar kunders marknadsföringsstrategier. För att lyckas och trivas som sökmotorkonsult måste du vara nyfiken och läsa en hel del om olika algoritmer och de senaste rönen om digital marknadsföring. Digitala specialister lever och andas på nätet och fixar det som behöver göras. Konkret innebär det att en sökmotorkonsult ofta jobbar med onsite optimering, onpage optimering, offsite optimering (länkar) och teknisk SEO vilket är grunderna men det kan även handla om att lyfta blicken och fixa konverteringsoptimering.

En SEO-konsult kan även snabbt utvärdera en webbplats och hitta förbättringsmöjligheter inom exempelvis design, identifiera svaga sidor eller problem på sajten där den inte indexeras på ett optimalt sätt.

Utbildning som sökmotorkonsult?

Digital kompetens är i stor grad en bristvara och det är svårt att hitta erfarna sökmotorkonsulter. Det finns få utbildningar utan jobbet påminner om ett hantverk som kräver att man testar olika hypoteser och testar kreativa idéer för att förbättra en webbplats. Ett annat problem är att de bästa metoderna håller man ofta för sig själv. Vi håller själva utbildningar inom sökmotoroptimering på IHM.

Själv utbildade jag mig ursprungligen till civilekonom  eftersom jag är sifferintresserad men mitt dataintresse har inneburit att jag läst väldigt mycket kring digital marknadsföring, relationsmarknadsföring och inte minst grafisk design. Eftersom jag jobbat med de segment som har hårdast konkurrens som inom guldbranschen och hårsegmentet har jag finslipat mina metoder. Att jobba med de mest konkurrensutsatta nischerna innebär att man tävlar mot de bästa i Sverige och det finns idag ett 20-tal personer som är riktigt bra – vi vet definitivt vilka dem är!

Jag tror att en solid bakgrund inom statistik innebär en klar fördel när man utvärderar olika aktiviteter och förståelse kring hur algoritmer fungerar men också förståelse kring själva affärsnyttan med sökmotoroptimering.

Priser och varför priserna för en sökmotorkonsult varierar?

Precis som i allt hantverk varierar priserna efter kompetens. Själv kan jag tycka det är lite löjeväckande när byråer titulerar personer som bara tagit en yrkesutbildning som senior SEO-konsult eller Head of SEO. Likaså är det provocerande när en del SEO-bolag hävdar att det tar 2 å att bli en bra sökmotorkonsult. För mig har det tagit hela livet – och jag har inte slutat. Därför är priset också högre.

Digital marknadsföring består flera beståndsdelar en del strategi en stor del design och grafik, att skriva texter och utvärdera sajter med ett vetenskapligt förhållningssätt. SEO är arbetsintensivt och tar tid och vad företag gör varierar mycket. En del företag väljer att ha löpande debitering medan andra har fasta priser. En del jobbar mest med telefonförsäljning medan andra jobbar mer med strategier och att verkligen utveckla sajter!

Ring oss gärna ifall du vill prata hur vi kan förbättra din webbplats!

Liknande artiklar:
https://hbr.org/2013/08/how-to-build-a-high-performing.html