Vad är en sökmotor och hur fungerar de?

Algoritm

Vad är en sökmotor?

En sökmotor är en webbaserad applikation som används för att söka efter information på internet. Det är en plattform som indexerar och organiserar webbsidor och ger användarna möjlighet att söka efter specifika söktermer eller fraser. Sökmotorer som Google, Bing, Yahoo eller Safari är vanliga för konsumenter och företag.

De låter användarna navigera på internet genom att organisera och göra sökbart innehåll som webbplatser, bilder eller andra digitala filer. Sökmotorer fungerar som portaler till den enorma mängd information som finns på internet och gör det möjligt för användare att hitta relevanta resultat snabbt och effektivt. De fungerar som mellanhänder i den meningen att de ansluter användare med tredje parts innehåll i motsats till att själva innehållet.

Många sökmotorer är reklamfinansierade exempelvis Google där annonsplattformen heter Google Ads, även om vissa också härrör från kommersiella intäkter från att tillhandahålla liknande tjänster till privata företag att söka sina egna interna informationssystem.

Sökmotorer och olika alternativ till Google

Det finns ett antal alternativ till Google som är den största och mest populära sökmotorn runt om i världen.

  • Bing ägs av Microsoft och har börjat använda ChatGPT i sökresultatet
  • Yippy
  • Tomanthony.co.uk
  • Yandex – rysk sökmotor
  • Duckduckgo är en sökmotor som prioriterar användarens integritet genom att inte samla in eller spåra användardata.
  • Yep
  • Yahoo är en sökmotor som erbjuder sökresultat baserade på Bing-algoritmen.
  • Baidu – kinesisk sökmotor

Hur fungerar sökmotorer

Sökmotorer fungerar genom att använda en algoritm för att indexera webbsidor och ranka dem baserat på relevans för användarens sökfråga. Sökmotorer fungerar genom fem primära funktioner:

Crawling: En sökmotor använder sig av webbcrawlers för att indexera webbsidor och skapa en sökbar databas. Den genomsöker internet efter innehåll genom att titta på koden/innehållet för varje URL som de hittar.

Indexering:
För att kunna ge användare relevanta sökresultat måste en sökmotor först indexera webbsidor på internet. Detta görs genom att sökmotorn skickar ”spindlar” eller ”bots” som automatiskt kryper genom webben och samlar information från olika webbsidor. Denna information lagras sedan i sökmotorns databas. Sömotorn lagrar och organiserar innehållet som hittas under crawlingen. När en sida är indexerad, är den redo att visas som ett resultat till relevanta sökningar.

Sökalgoritmer: När en användare gör en sökning använder sökmotorn sina komplexa sökalgoritmer för att hitta de mest relevanta resultaten. Dessa algoritmer tar hänsyn till en rad faktorer, inklusive nyckelord, webbplatsens auktoritet, användarvänlighet och relevans för att ranka sökresultaten.

Rankning av sökresultatet: När en användare gör en sökning, använder den en algoritm för att matcha sökfrågan med indexeringen och presentera resultatlistan. Rankingen ger den bästa biten av innehållet som svarar på en sökares fråga, vilket betyder att resultaten ordnas efter relevans, från mest till minst relevant.

Sökanalys: Sökmotorer samlar in data om användarnas sökbeteende och använder den informationen för att förbättra sina sökresultat över tid. Genom att analysera vilka sökningar användare gör och vilka resultat de klickar på kan sökmotorer anpassa och förbättra sina algoritmer för att bättre motsvara användarnas behov.

För att förbättra rankningen på sökmotorer för din webbplats är det bevisat att kvalitet på länkar, hastigheten på sajten och innehåll är faktorer som framförallt driver rankingen. Google tänker mycket på mobilsöket att sajter ska gå fort och var du befinner dig. Andra delar är knowledge graph som får ökat betydelse och det innebär att sökresultatet kan variera beroende på vad du söker.

Livet kring en sökfråga handlar om tiden innan en sökfråga och hur man processar sökfrågan

Innan sökfrågan spindlar (crawlar) sökmotorn webbsajten

  • Analyserar spindlade sidorna
  • Extraherar länkar
  • Renderar innehåll
  • Ser och analyserar semantiken och språket
  • Bygger ett webbindex med en lista för alla ord

Vad är Googlebot?

Googlebot består av två olika typer av crawlers:
Desktop: en crawler för desktop som simulerar en användare på en stationär dator.
Googlebot Smartphone: är en mobil krypare som simulerar en användare på en mobil enhet.
För de flesta webbplatser indexerar Google främst den mobila versionen av innehållet. Som sådan kommer majoriteten av Googlebots krypningsförfrågningar att göras med hjälp av den mobila kryparen och en minoritet med hjälp av den stationära kryparen.

Googlebot designades för att köras samtidigt av tusentals maskiner för att förbättra prestanda och skala när webben växer. Dessutom, för att minska bandbredden, kör vi många krypare på maskiner som är placerade nära de platser som de kanske kryper. Därför kan dina loggar visa besök från flera IP-adresser, alla med Googlebot användaragent. Googlebot kryper främst från IP-adresser i USA. Om Googlebot upptäcker att en webbplats blockerar förfrågningar från USA kan den försöka crawla från IP-adresser som är belägna i andra länder. Listan över de IP-adressblock som för närvarande används av Googlebot finns tillgänglig i JSON-format. Läs mer på Google Search Central

Under sökfrågan

  • Försöker förstå vad frågan innebär exempelvis synonymer
  • Tar fram sidor och scoring
  • Korrigeringar efter att sökresultatet tagits fram

Efter sökfrågan

  • Tar fram de olika delarna
  • Hittar matchande sidor
  • Kombinerar toppsidor
  • Sorterar efter sökscore
  • Host clustering med sitelinks
  • Försöker ta bort dupliceringar och spam

Hur ska jag göra för att få en bättre ranking på min webbplats

Google-algoritmer förändras kontinuerligt du behöver hållas dig ájour med regelverket kring rankingen och vad som fungerar. Grunden för sökmotoroptimering och bättre sökmotor ranking handlar till stor del om att lära sig rätt metoder. Digitala marknadsförare lägger mycket tid på att förbättra placeringen, och många äldre metoderna blir fort obsoleta exempelvis katalog-länkar och vissa black hat SEO metoder. Att ranka högt på ett sökord är nästan en egen vetenskap. Du behöver använda ett tema med bra intern länkar och narvigering, och ditt innehåll på din webbplats måste vara ”sticky” dvs få användaren att stanna kvar på sidan och skapa en bättre användarupplevelse.

https://www.youtube.com/watch?v=iJPu4vHETXw

De flesta webbplatsägare förstår inte hur de inte kan ranka och rangordna webbplatser. Det enkla faktum är det räcker inte att din webbplats är intressant för dina besökare. Det finns flera sätt du kan använda för att förbättra sajten och dess sökmotor placering och därmed bättre ranking.

Betydelsen att bygga länkar och jobba med digital PR

Den första är metoden är att fokusera på att bygga länkar.  Om du försöker uppnå bättre sökmotor ranking från sajter som inte har något samband med din sajt så får du inte samma effekt. Läs mer om digital PR.

Rankar din webbplats dåligt så kanske du vill skaffa länkar från andra sajter. Teoretiskt handlar det om att få det som Google tidigare kallade Page Rank från andras webbplatser och öka domänens ingående länkar och auktoriet. Det finns sätt att förbättra sökmotor ranking  genom rätt sökmotoroptimering. Bättre länkning strategier finns, nu de sociala nätverken är så stora och alla älskar bra innehåll. Håll dig till att försöka öka användarupplevelsen och du kommer lyckas bra med din länkstrategi.

Om du vill börja rangordna din webbsida måste länkarna som du samlar in från din webbplats vara tema relaterade och du bör inte ha äga  domänerna utan helst ligger de på egna IP-adresser.


Så det är verkligen avgörande att fraser och sökord finns på dina sidor och de sidor du länkar från har liknande nyckelord (sk ankartexter). Du vill leda Google-spindel till bra redaktionellt innehåll. Detta bidrar till att förbättra användarupplevelsen. Ju längre användaren besökar varje sida desto bättre ranking kommer du att få på sikt.

Den andra stora tekniken att använda, är att utveckla länkar från andra företag, partner och bloggare. Bloggare är ofta sociala människor som älskar bra innehåll. Använd sociala nätverk, som fungerar som tändvätska, och skicka ut ditt innehåll på dem.

Vill du se din ranking för din webbplats

Det finns flera verktyg som hjälper dig att se hur du rankar på vissa sökord som:

  • Wincher
  • Moz
  • Searchmetrics
  • Ahref
  • Semrush
  • Sistrix

Behöver du hjälp?

Om länkning och behöver du någon expert  på SEO tjänster finns det många att välja med och ett professionellt SEO-företag kan förbättra rankningen för ditt företag. Om du hellre vill göra det själv och inhouse finns det massor av källor på nätet – inte minst den här webbplatsen.      

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.