Länkstrategi: SEO och betydelsen att skaffa länkar till din webbplats

Länkstrategi

Varför behöver du skaffa länkar och varför är det viktigt för SEO?

Att ha extera länkar från andra webbplatser till sin webbplats och undersidor är grundbulten i Googles algoritm och därmed en förutsättning för att hamna högt i Googles sökresultat. När andra webbplatser länkar till din webbplats, ser Google det som en indikation på att ditt innehåll är högkvalitativt och relevant. Detta kan öka din webbplats auktoritet och rangordning i sökresultaten.

Att rangordna högt i Google är en utmaning, men med relevant och läsvärt innehåll kan det vara möjligt, men ofta behöver du också ha länkar till sidan som du rankar på. Länkbyggnad är en av de viktigaste faktorerna för att förbättra din SEO. När andra webbplatser länkar till din webbplats är det en signal som visar att din webbplats är relevant och viktig för branschen. Google ser då din webbplats som mer auktoritativ och höjer din position i sökresultaten. Men det är viktigt att poängtera att det inte handlar om att ha flest länkar, utan om att ha relevanta och högkvalitativa länkar.

Dessutom ger länkar från andra webbplatser dig mer besökare. För ett stort varumärke brukar länkar inte vara det största problemet eftersom de ofta har länkar till sin webbplats, men om du vill konkurrera på ord som har hög konkurrens är det nödvändigt med starka backlinks för att synas på en bra position i sökresultatet.

Vår strategi: Skapa kampanjer och bygga högkvalitativa naturliga länkar

Länkbyggande är processen att skapa länkar från andra webbplatser till sin egna. Det kallas ibland för Off-site SEO och vi jobbar ofta genom att skapa länkkampanjer som men får länkar till genom outreach.

Planering och skapa värdefullt innehåll: Det första steget i att bygga högkvalitativa länkar är att skapa värdefullt innehåll på din webbplats. Att skapa högkvalitativt innehåll är en av de bästa sakerna du kan göra för att förbättra din webbplats rangordning i sökresultaten. Vi analyserar webbplatsens befintliga innehåll för länkbara tillgångar, målgruppsstorlek och länkpotential. Vi konsulterar dig också om ämnen för framtida länkbara tillgångar om det behövs. Detta kan vara allt från informativa artiklar till användarvänliga guider och verktyg. Ju bättre innehåll du har, desto mer benägna är andra webbplatser att länka till dig. Vi utvecklar en content plan för marknadsföring av innehåll som syftar till en konstant ström av länkar.
Genom att skapa digitala kampanjer med målet att få länkar så ökar sannolikheten att du får bra länkar. Läs mer om digital PR.

Prospektering och outreach: Vi hittar journalister och relevanta webbplatser som pratar om ämnen som är viktiga för din nisch. Relevans är nyckeln.

Uppsökande och nätverka med webbplatser, branschaktörer och partners
Vi sköter vanligtvis all kommunikation med webbplatsägare och ser till att allt uppfyller dina kvalitetskrav. Allt du behöver göra är att se dina länkar växa. Ett annat sätt att bygga länkar är genom att nätverka med andra branschaktörer. Genom att samarbeta med andra kan du öka din synlighet och få fler länkar till din webbplats. Det kan vara allt från att bjuda in en gästbloggare till att samarbeta på ett event.

Använd sociala medier
Sociala medier kan vara en kraftfull plattform för att bygga länkar. Genom att dela ditt innehåll på sociala medier kan du öka exponeringen och få fler människor att länka till din webbplats. Se till att din webbplats har länkar till dina sociala medier för att göra det enklare för andra att hitta och dela ditt innehåll.

Använd gästbloggning
Gästbloggning är ett annat sätt att bygga länkar till din webbplats. Genom att skriva artiklar på andra webbplatser kan du öka din synlighet och få fler länkar till din webbplats. Se till att du endast samarbetar med relevanta webbplatser och att dina artiklar är högkvalitativa och informativa.

Skapa infografik
Infografik är ett kraftfullt verktyg för att bygga länkar till din webbplats. Genom att skapa visuellt tilltalande och informativa infografik kan du öka din synlighet och få fler länkar

Det är nödvändigt att jobba aktivt med externa länkar och bygga naturliga länkar

Hur du väljer att jobba med länkar beror på vilken nisch du jobbar inom och ifall du har ett välkänt varumärke. Ifall du är ett nystartat företag utan länkkraft är det absolut nödvändigt att skaffa externa och kvalitativa länkar. Med bra innehåll är det enklare att få länkar.

Vanliga frågor om länkar

Vad är pagerank?

Men inte alla länkar är lika mycket värde. Länkar från högkvalitativa och relevanta webbplatser väger tyngre än länkar från lågkvalitativa webbplatser. Googles grundalgoritm baserades på Pagerank som är en signal som visar om andra kvalitativa webbplatser länkar till den. Det handlar om länkar till webbplatser för att därmed visa om en webbplats är relevant eller inte. Tidigare mätte man Pagerank och värdet visade värdet på länkar. Det  var en officiell siffra från Google som numera inte längre uppdateras.

Vad är en backlink?
Backlinks kallas också för inbound links eller inkommande länkar. Definitionen på en backlink är en hypertextlänk som pekar mot din webbplats eller sida och bilder gör också att innehållet blir mer läsbart vilket resulterar i fler länkar. Google använder backlinks för att upptäcka och spindla  nya sidor och för att ge sidorna en rankingposition.


Hur kan jag veta om en länk är ”bra”

Det är stor skillnad mellan högkvalitativa och lågkvalitativa länkar. Eftersom Google inte beskriver hur bra dina länkar är behöver man använda 3:e parts produkter. Du kan se om en länk är bra med olika verktyg som majestic.com som har värden som Trustflow och Citation. En del länkar med låg kvalitét kan skada din webbplats.


Vad är Trustflow?

Trustflow visar hur stor auktoritet en länk har och citation visar hur många länkar som man har från olika domäner enligt verktyget Majestic.


Vilka verktyg kan jag använda för att mäta länkar?

Det finns flera verktyg som du kan använda för att mäta dina länkar. Majestic.com, Ahref och Semrush eller verktyg som LinkReserarch Tool som har Chrome plugins som LRT Power Trust som visar värdet på en sajt.


Varför är länkar viktiga till en webbsida?

I princip är länkar en signal som säger till Google att det är en bra webbplats med användbart innehåll. Ju fler sådana signaler du har till din webbplats desto bättre ranking kan du få. En länk från en etablerad webbsajt som har hög auktoritet ger dig mer kraft än en kommentar eller en okänd blogg.


Konsten att ständigt ta vara på och vårda sin länkkraft

Det första steget i en länkstrategi brukar är att mäta de befintliga länkarna och göra en värdering hur mycket man behöver satsa på länkar. Att identifiera dålig kvalitet på länkar till en webbplats, och eliminera eller förbättra dem genom är ofta det första steget. Se till att använda ditt egna nätverk för att skaffa länkar. Genom att identifiera sajter som länkar till dig kan du lätt se ifall det finns partner, lojala kunder, organisationer, myndigheter eller bolag inom koncernen som inte länkar och då bör man ta kontakt med dem.

Undersök varifrån konkurrenter har sina länkar och att plocka fram relevanta länkar inom en nisch

Det går att plocka fram de starkaste länkarna till de sidor som rankar högst inom en nisch med verktyg som Majestic.com. Relativt tidigt ser man på vilka partners och kunder som de jobbar med och om de fått länkar med bra kvalitet. Genom att använda färgskalor i excel kan du lättare åskådliggöra länkarnas styrka och få fram de som är nyttiga för dig.

Det finns mängder av verktyg för att ta fram länkmöjlighteter. Eftersom det finns flera olika typer av länkar så ökar risken ifal du använder dig ensidigt av en viss metod och därför bör man ha tungan rätt i mun när man fixar länkar och backlinks.

Det kluriga är att inte överanvända någon länktyp utan se till att man använder en rätt avvägd mix av länkar till sin sajt.

Att mäta länkkraften – hur vet jag om länkar är bra eller dåliga?

  • Finns det sidor som tagits bort som har länkkraft så kan dessa ofta återställas sk länkreklamation
  • Det går att följa upp vilka länkar man har till sin webbplats och det är viktigt att ha ett flöde med länkar och skapa uppmärksamhet för sin sajt. Det är bara sk follow länkar som ger dig någon fördel. Om länkarna är taggade med nofollow så betyder det att man inte vill ge någon länkkraft till sajten. En nofollow länk är däremot inte skadlig även om den inte ger någon länkkraft. En länks styrka kan mätas i hur pass ansedd webbsidan är som länkar till dig. Idag mäter sökmotorspecialister länkvärden som trustflow, citationflow, follow, nofollow och antalet backlinks när de gör länkanalyser. För en webbplats vill man inte  bara mäta kraften till domänen utan följa länkkraften till de enskilda landningssidorna och du kan även ta fram social mätvärden. Det är även möjligt att göra utökade länkanalyser där vi använder olika filter för att hitta potentiella hot mot din webbplats och giftiga länkar. Det kan tex handla om att någon länkar från virussmittade sajter eller sidor som inte rankar på sitt egna sökord.

Externa länkar till en webbshop

Om du har en webbshop med många produkter är det ofta affärskritiskt att komma högre på konkurrensutsatta ord och att det finns länkar till de viktigaste undersidorna. Det innebär att det är nödvändigt att ha stenkoll på vilka landningssidor som rankar vid optimeringen så att du inte ”kannibaliserar” på innehållet. Det finns verktyg där du kan se länkkraften på landningssidor sorterade efter sökord som har stor volym. 

Nämns ditt varumärke utan att du får en länk tills sajten?

Det finns metoder att ta fram alla sidor där ditt varumärke nämns utan att du får en länk och att plocka fram alla länkar som är taggade på ett sådant sätt att Google inte ger någon länkkraft (dvs nofollow).

Metoder att skaffa länkar

Allt eftersom användningen av Internet har mognat introduceras nya  naturliga metoder att skaffa länkar genom exempelvis tävlingar och bloggare.
Vi brukar undersöka en webbplats och om länkarna går till webbplatsen och att sidorna finns.

Digital PR är en modern metod att skaffa länkar

Den modernaste metoden att skapa naturliga länkar är att bygga digitala assets dvs länkbara tillgångar till relevanta målgrupper. Dessa digitala tillgångarna består ofta av djupgående information som en guide inom ett ämne som är viktigt för målgruppen.  Efter att man gjort research vänder man sig till tidningar och webbsajter.
Läs mer om digital PR

Tidigare använde sig marknadsförare av länkbeten för att få andra att länka till innehållet. Numera har det begreppet försvunnit och istället pratas det alltmer om content marketing och betydelsen att skapa innehåll som är värt att länka till. 

Vad är outreach?

Allt fler företag har börjat använda sig av är outreach för att nå ut till bloggare  och inflytelserika sajter (social influencers.
Läs mer om outreach metoder.

Länkreclamation 

Inte sällan kan det finnas någon bra länk som pekar ut i cyberrymden istället för att ge din webbplats SEO kraft. Se alltid till att dina länkar fungerar.

Olika typer av tävlingar

En variant som vi kört på större företag är att skapa en reklamtävling med priser där tävlingsdeltagarna uppmanas skriva en rolig reklamtext om företaget på ungefär 300 tecken och därefter länka till företaget eller en undersida i texten. Efter det att man publicera texten på sin blogg får man anmäla bidraget till en tävlingssida exempelvis www.foretag.se/tavling. 

En variant på tävling är att man utser bästa bloggare inom ett visst segment och att man skapar en röstningssida på sin egna sajt för att rösta fram bästa blogg. Det finns företag som fått ungefär 1000 länkar av de bästa bloggarna med den här metoden inom konkurrensutsatta nischer.

Länkar från andra kanaler

Andra varianter är att använda andra digitala kanaler som social media eller en podcast. Har du en podcast får du naturliga länkar från Spotify, Google med flera. Du kan också skapa en audio fil som du skickar in till en fildelningstjänst exempelvis http://sutros.com

Se till att ha naturliga ankartexter annars kan Google straffa dig

Själva ordet eller orden som är länkade är det som kallas för ankartexter (eng. anchortext). Det är ofta bra att ha det ordet som du vill ranka på som ankartext men det får inte göras manipulativt eftersom det finns algoritmer som upptäcker om länkbygget gjorts på ett onaturligt sätt.

Ankartexterna dvs texten på länkarna är viktiga och har du alltför många ankartexter som matchar med nyckelord till undersidor ökar risken att straffas och hamna i filter och därför ska du sträva efter att ha naturliga ankartexter. Det är vanligt att varumärket står för ungefär 30% av alla ankartexter och med kombination med andra sökord är det upp mot 50% av alla sökningar vilket till viss del kan förklara att domännamn blir väldigt starka.

Du bör vara försiktig att ha länkar  som är site-wide dvs som finns på flera sidor exempelvis i footern eller i en räknare – eftersom Google filterar bort dessa. Du kan hitta problem i ankartexterna med verktyg som ankartextratios.

Alt texter är beskrivningar av bilder och de har liknande effekt som en länk men en länk som kommer från en bild värderas lite starkare än en vanlig textbild.

Risker och möjligheter med att köpa länkar

Det finns företag som säljer länkar vilket är mot Googles riktlinjer Googles Pingvin filter lanserades den 26:e maj 2012 och bestraffade dåliga länkar trots det finns det företag som säljer länkar från sajter med låg kvalitet vilket kan skada din webbplats.

Google filter har under åren blir alltmer sofistikerade att hitta onaturliga länkar och de har rapporteringssystem dit konkurrenter kan vända sig för att rapportera köpta länkar. En del företag väljer att köpa länkar vilket kan innebära risker och själv köpte jag länkar av de flesta seo-bolag på den tiden men det var innan Google uppdaterade sitt pingvin filter.

En annan metod är att använda snapbacktjänster. Det finns fortfarande snapbacktjänster som innebär att du kan köpa en domän när den inte förnyas. Många sajter har länkarna kvar och en del använder metoden genom att göra redirects till sin egna sajt. När du köper gamla domäner fungerar det som en auktion (holländsk auktion) där det blir billigare för varje dag som du väntar med att köpa domänen.

En del seo-bolag väljar att ha länkar som abonnemang vilket innebär att du som kund kan ha svårt att skala upp affären. Det kan medföra inlåsningseffekter som gör det svårt att komma ur ett seo-abonnemang men det kan vara ett delikat problem om de gjort sitt jobb bra och din webbplats rankar bra. Problemet är att köpa länkar innebär alltid en risk som innebär att du kan tappa ranking. Riskerna ökar ifall kvalitén på länkarna är dåliga, om det är länknätverk eller om man överanvänder olika ankartexter.

En bättre metod är att vända sig direkt till bloggnätverk, kunder, partners och skaffa länkar från riktiga bloggare eller att sponsra en sajter med hög trovärdighet.

Bevaka och rensa bort dåliga och giftiga länkar – negativ seo

Inte varje länk är bra. Dåliga länkar kan skada din SEO och länkar som fungerade bra kan sluta att ge någon kraft.  En bra länkstrategi är att regelbundet granska rapporter från Google Search Consol för att se vilka webbplatser som länkar till dig. Du kan få dåliga länkar från konkurrenter, att din webbplats blivit hackad eller av SEO-bolag som använt dåliga och spammiga länkar från lågkvalitativa sidor.

Exempel på länkar med låg kvalitet

  • Blogg kommentar var något som användes tidigare men något man ska vara försiktig med
  • Kataloger – är något som man ska vara försiktig med om det inte är en kvalitetssajt
  • Exploits (mycket tveksam metod) som kan skada din sajt
  • Forum – bör man vara försiktig med
  • Gästböcker – bör man vara försiktig med
  • Bild kommentarer
  • Microbloggar från sajter med låg kvalitet

När du hittar dåliga länkar som pekar till din webbplats, kan du lämna in en begäran om omprövning eller helt enkelt ta bort dem med Google Disavow Tool och Bing Disavow Link Tool. Om du är osäker bör du göra en länkaudit för att ta fram giftiga länkar som kan skada dina placeringar på Google. Det finns verktyg som Link Research Tool som du kan använda för att identifiera dåliga länkar och programmet fungerar ungefär som ett virusprogram där den söker fram olika mönster.

Google försöker ta bort onaturliga länkar och länknätverk och har filter som Pingvinen som straffar dåliga länkar. Exempel på varningssignaler är om sajten inte rankar på sitt egna domännamn eller om den har låg trustflow (mäts i Majestic.com) eller blivit hackad eller använder en stor frekvens av ankartexter till konkurrensutsatta sökord kan innebära risker att hamna i olika Google filter och tappa all sin ranking om det görs fel. Andra  problem är sitewide länkar vilket du bör undvika.

Negativ SEO och att försämra för konkurrenterna med länkar

På den svenska marknaden har det förekommit att konkurrenter har länkat från sajter som gett länkkraft för att försämra för konkurrenter och det har även förekommit att man skickat länkar till sajter där man skrivit negativa omdömen om företaget. Om du får en negativ artikel om ditt företag när någon söker på ditt företagsnamn kan du tappa upp mot 20% av din omsättning.

Kraftiga nedgångar med besökare?

Har du tappat mycket organiska besökare på din webbplats?
Vid migreringar och då man byter webbplats är det vanligt att man tappar mycket trafik vilket kan bero på att sidor som rankat högt plötsligt tappar sina positioner. Ofta är det möjligt att återställa de gamla sidorna och se till att den länkkraften inte går förlorad.

Kontakta oss om du vill veta mer om länkar

Vi har jobbat många år med länkar och vet vad som skiljer en stark länk från en dålig länk. Vi har gjort avancerade länkuppdrag där vi tagit bort länkar där företag har hamnat i Google filter och fått ut dem från filtret och vi har värderat och kommit med rekommendationer om länkar som kunder fått från andra SEO-byråer. Kontakta oss gärna ifall du vill veta mer om länkar eller om du vill ha en länkanalys av din sajt.

Relaterade artiklar från andra sajter

17 untapped backlink sources
Search Engine Land har en ruggigt bra artikel där de tipsar om Surveys, köp guider, virala Youtube filer och ”bästa lista”. (hmm deras artikel var såpass bra att de fick en riktig länk av mig).

Outreach kampanjer – moderna metoder att skaffa naturliga länkar som att se på konkurrenters länkar eller vilka leverantörer som man har i sitt naturliga nätverk.

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 | + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.