Google lanserar September 2022 Core Algorithm Update

vad-innebär-google-core-algorithm-update-2022

Igår kungjorde Google att man påbörjat utrullningen av en ny Core Algorithm Update. Enligt Google själva kommer det ta upp till två veckor för den att rulla ut ordentligt. Än så länge har man inte sett alltför stor påverkan och responsen från de flesta inom SEO-branschen har varit positiv. Det händer ofta att Google skapar den här typen av algoritmändringar.

Google Core Algorithm Update

Google brukar gå ut officiellt med sina uppdateringar när det finns risk/chans för att det påverkar skribenter och marknadsförare inom branschen. Det innebär också att den kommer påverka flera olika delar av den befintliga algoritmen. Även om algoritmen ändras och förbättras kontinuerligt, så innebär en Core Algorithm Update att förändringarna tenderar vara mer märkbara.

Än så länge är det oklart hur uppdateringen kommer påverka sökresultaten, men vi kan ana att det kommer ha en inverkan på de flesta språken. Detta eftersom denna typ av uppdateringar tenderar vara mer generella.

Hur ska jag agera om jag drabbats?

Det absolut bästa att göra just nu är att vara uppmärksam på förändringar och att vara medveten om att siffrorna kan fluktuera en hel del. Än så länge är det för tidigt för att utse några vinnare och förlorare, så vi rekommenderar att man sitter ner i båten och ser hur det urartar sig. Siffror kan gå upp och ner de kommande veckorna, så avvakta och agera inte ännu. Det bästa är att vänta tills det lugnat ner sig lite och därefter utforma en eventuell plan.

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 | + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.