SEO-proffsens tips: Hur du lyckas med din SEO strategi

SEO strategi

Tips hur du skapar och vässar och skapar en bättre SEO strategi. Läs artikeln som ger dig en övergripande bild kring den strategiska sökmotoroptimeringen och hur du bygger en SEO-strategi steg för steg.

Vad är en SEO strategi?

SEO är den största digitala kanalen som driver trafik till en webbplats eftersom merparten av besökarna till en webbplats oftast kommer dit efter det att de gjort en sökning på en sökmotor som Google eller Bing. De flesta större företag har en IT-strategi, en mediastrategi och en marknadsföringsplan men de saknar en SEO strategi. Vad som gjort mig fundersam är bristen på intresse för SEO, som en meriterad veteran i SEO uttryckte sig – människor verkar inte riktigt bry sig om sökmotoroptimering.

Ett exempel är Volkswagen som tog till sig rådet av Alexander Bard att inte satsa på sökmotoroptimering vilket gav rätt dåliga resultat. Bland stora företag med starka varumärken är man inte lika beroende av att synas på specifika ord eftersom varunamnet i sig driver trafik vilket innebär att många marknadchefer slappnar av och missar konkurrensen som de får från icke-varumärkesord. Företag som är native har en fördel än ett stort varumärke som inte har samma fokus.

En SEO strategi (även kallad  ”sökmotoroptimeringsstrategi” är själva processen för planering av sökstrategin, och att beskriva och genomföra åtgärder för att förbättra rankning en hos sökmotorerna. Med andra ord: en SEO strategi är användbar om du vill få mer organisk trafik men det hjälper dig även stärka ditt varumärke gentemot dina konkurrenter.

Ifall en webbplats har över 50 000 tekniska problem innebär det att en stor del av deras sajt inte visas och de inte får ut sitt budskap om de inte kompenserar genom andra kanaler (såsom PR). Dålig länkbyggnad eller att de inte fokuserar på rätt sökord innebär också missade affärsmöjligheter eftersom sajterna inte visas optimalt. Att svenska exportföretag nonchalerar sina webbplatser innebär på sikt försämrad konkurrenskraft och ett samhälle som tappar sin ekonomiska bärkraft.

1. Få organisationen och ledning att förstå vikten av SEO

Stora delar av top-management är generalister med svårigheter att förstå jargongen inom teknisk marknadsföring. En SEO-specialist kan undersöka din sajt utan att ha tillgång till företagets interna verktyg. Nästan alla webbplatser som undersöks kan man finna stora problem som leder bland annat till att företaget tappar försäljning. Om de aldrig tidigare jobbat med SEO är det möjligt i de flesta fallen att öka upp antalet besökare till företagens webbplats – dvs. organisk trafik – med mellan 20-150% på några månader – vilket är hög intressant för de flesta företagen.

Att sätta ihop en SEO-strategi kräver empati och kräver att du ser problemet från flera olika perspektiv. Det krävs ofta omfattande arbete för att säkerställa att företaget skapar synergier och kunskapsöverför arbete med SEO mellan länder, team och affärsenheter. Att hantera chefer och utvecklare kräver en nivå av förståelse och ofta är de olyckligt okunniga om detaljernas betydelse. Hur mycket vet de om dina planer? De har sannolikt redan en klar strategi där digitaliseringen står högt på agendan så varför ska de lägga tid på ännu mer arbete. SEO är en specialisering som kan handla om att utbilda befintliga resurser med tekniskt kunnande eller upphandla externa resurser.

Problemet alla företag hamnar i är att SEO-strategin måste stämma överens med  företagets affärsplan, strategi, affärsplanering och utvecklingsplaner. SEO:n måste in som en naturlig del i alla delar av verksamheten.

  • Produktplaner
  • Marknadsstrategi och marknadsplaner
  • Kommunikationsstrategi och kommunikationsplaner
  • Mål och KPI:er för marknadsavdelning och PR
  • Kundresor – att bygga högeffektiva landningssidor som attraherar leads och ger konverteringar för olika affärsenheter
  • Kandidatresor – om man vill anställa personal och bygga employer branding närvaro behöver man effektiva landningssidor som inte bara är snygga från ett design perspektiv utan även attraherar framtida arbetskraft.

Många företag har tydliga affärsmål men en otydlig strategi kring go to market och hur man ska nå marknaden. I verkligheten har de flesta företag inte en SEO-strategi där C-level nivån ( CEO, CIO och CMO) varit involerad utan den sätts på lägre nivåer vilket ofta gör det svårt att få acceptans och resurser för arbetet. Dessutom blir sidorna inte effektiva eftersom det är ett hantverk som behöver göras alltifrån sökanalyser till hur sidorna är strukturerade och byggda.

Det är betydligt enklare om C-level nivåerna förstår betydelsen och är involver eftersom det blir enklare att få resurser men även organisationen att bli datadriven. Det finns en utmärkt artikel kring den här problematiken:
Getting Buy-in Requires Executive Empathy

2. Få ordning på  infrastrukturen till din webbplats

Många företag har kommit igång och det första året behöver man ofta få infrastrukturen på plats. En grundläggande SEO strategi handlar ofta om att skriva X antal artiklar och optimera befintligt innehåll. Under hela processen är man datadriven och ser vad som fungerar bäst med olika typer av analyser för content.

SEO strategi

3. Ha ett arbetssätt och metodik som är effektivt

  • Se till att SEO-bolagets mål är samma som klientens mål. Initialt behöver du ha en nära relation till klienten och förstå affärsverksamheten, klientens målgrupper och utmaningar.
  • Ha en klar målsättning exempelvis hur mycket man vill öka den organiska synligheten med, antalet unika användare och konverteringsgrad
  • Gör en sökbeteendeanalys för din affär och rätt sökord för din SEO-strategi. Nyckelordsanalys och sökbeteendeanalys för att ta reda på sökvolymen och hjälpa till att prioritera innehållet och identifiera nya sökord
  • Optimera webbplatsens struktur för sökmotorer och mappa nyckelorden med URL:er
  • Gör en teknisk SEO-audit av den befintliga sajten och se till att sajten indexeras på ett bra sätt
  • Skapa engagerande och sökmotorvänligt innehåll. Stötta content managers och öka content med flera artiklar som är relevant inom målgruppen
  • Förbättra webbsite designen, UX och se till att sajten är användarvänlig
  • Undersöka webbplatsen och att varje viktiga sektioner och contentgrupper fungerar som det ska och jämför med konkurrenter
  • Ta fram best practice för hur man ska jobba med SEO
  • Mobiloptimering
  • Interna länkar och intern länkstruktur
  • Optimering av sidhastighet för att förbättra SEO-resultat
  • Analysera konkurrenter och de som har första platsen på sökordet du konkurrerar mot
  • Skapa något som tillför värde och är bättre än de som har första platsen på Google
  • Optimera metadata och fixa strukturerad data och bygg sidan med onsite optimering.
  • Outreach dvs se till att du har länkar till innehållet
  • Sammanställa rapporter och presentera för hur webbplatsen fungerar
  • Hålla sig uppdaterad kring algoritmer och det senaste inom SEO som att analysera hastigheten på sajten och core web vitals

4. Mätning: var datadriven genom att mäta KPI:er – testa, analysera och följ hela tiden upp resultatet

SEO är en process där det är nödvändigt att ha en strategi som itererar som ger ett önskat resultat. Det är nödvändigt för varje affärskritiskt ord att analysera sökintentioner och SERP-landskapet individuellt för att avgöra om de behövs mer innehåll på  webbplatsen, och i så fall vilken den bästa typen av innehåll är för målgruppen som de vill nå.

I stället för att skriva och publicera en massa innehåll är det effektivare med en plan eller en strategi för att satsa på de sidorna som man vill driva trafik till. Dessutom behöver man skapa länkar till innehållet – vilket inkluderar både externa och interna länkar. Se om de befintliga sidorna som du har skapat ger dig relevant trafik och var beredd att ta bort och peka om sidor som inte fungerar.

5. Skala upp content produktionen och företagets SEO

Som nästa steg när du fått alla byggstenar på plats är att på ett strukturerat sätt skala upp SEO:n och den digitala närvaron med hjälp av content marketing.

Vi på Expandtalk har en metodik för att skala upp företaget digitalt. Vårt program har inspirerats av Silicon Valley metodiken blitzscaling och omfattar en mängd olika kreativa aktiviteter för att du ska kunna skala upp och öka antalet besökare. Vår metodik utgår kring ”4 pillar of SEO” dvs content, länkbyggande, digital PR, tekniskt SEO/infrastruktur och digital marketing.

För att göra det här på bästa sätt så måste man ha en transparant och bra dialog med kunden. I de bästa SEO projekten har man roligt och får energi att jobba tillsammans. Vår metodik omfattar ett arbetssätt där vi lyssnar på våra kunder och tillsammans formulerar den optimala strategin:

  • Analyserar sajten och kommer med konkreta åtgärder
  • Jobbar aktivt och utbildar inom artificiell intelligens och ChatGPT
  • Tänker och brainstormar ”out of the box” tillsammans med våra kunder
  • Vår linkbuilding strategy bygger på att göra kampanjer och digitala assets som andra vill länka till
  • Använder alla digitala kanaler som finns tillgängliga
  • Utgår från olika faktorer som påverkar SEO:n
  • Jobbar med företagets content marketing strategi
  • Hjälper till med marcom stacken och tekniska plattformar som stödjer marknadsavdelningen
  • Konkurrentanalyser och kommer med insikter vad som behöver korrigeras

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.