Internet strategi

Så lyckas du med din SEO strategi

SEO strategi

Förslag hur du skapar och vässar och får till en bättre SEO strategi. Läs artikeln som ger dig en övergripande bild över strategin.

Vad är en SEO strategi?

SEO är oftast den största digitala kanalen dvs väldigt många besökare kommer till en webbplats efter det att de gjort en sökning på en sökmotor som Google.

En SEO strategi (även kallad  ”sökmotoroptimeringsstrategi”) är processen för planering, och att beskriva och genomföra åtgärder för att förbättra rankning en hos sökmotorerna. Med andra ord: en SEO strategi är den process som du följer när du vill få mer organisk trafik men även stärka ditt varumärke gentemot dina konkurrenter.

1. få ordning på webbplatsen och få organisationen att anamma ett digitalt synsätt

Många företag har kommit igång och det första året behöver man ofta få infrastrukturen på plats. En grundläggande SEO strategi handlar ofta om att skriva X antal artiklar och optimera befintligt innehåll. Under hela processen är man datadriven och ser vad som fungerar bäst med olika typer av analyser för content. Delar som görs av de flesta seriösa SEO-byråer omfattar:

  • Se till att SEO-bolagets mål är samma som klientens mål initialt behöver man ha en nära relation och förstå affärsverksamheten, klientens målgrupper och utmaningar.
  • Ha en klar målsättning exempelvis hur mycket man vill öka den organiska synligheten med, antalet unika användare och konverteringsgrad
  • Nyckelordsanalys och sökbeteendeanalys för att ta reda på sökvolymen och hjälpa till att prioritera innehållet
  • Mappa nyckelorden med URL:er och identifiera nya sökord
  • Gör en teknisk SEO-audit av den befintliga sajten och se till att sajten indexeras på ett bra sätt
  • Öka content med flera artiklar som är relevant inom målgruppen
  • Förbättra webbsite designen, UX och se till att sajten är användarvänlig
  • Undersöka webbplatsen och att varje viktig sektion fungerar som det ska
  • Analysera konkurrenter och de som har första platsen på sökordet du konkurrerar mot
  • Skapa något som tillför värde och är bättre än de som har första platsen på Google
  • Optimera metadata och fixa strukturerad data och bygg sidan med onsite optimering.
  • Outreach dvs se till att du har länkar till innehållet
  • Analysera hastigheten på sajten och core web vitals
  • Analysera och följ upp resultatet

2. Skala upp företagets SEO

Vi vill erbjuda mer än de traditionella SEO aktiviteter och för att lyckas vill vi skala upp företaget digitalt. Som nästa steg när du fått alla byggstenar på plats är att på ett strukturerat sätt skala upp SEO:n och den digitala närvaron.

Vårt program har inspirerats av Silicon Valley metodiken blitzscaling omfattar en mängd olika kreativa aktiviteter för att du ska kunna skala upp och öka antalet besökare.

  • Think out of the box tillsammans med våra kunder
  • Bygga kampanjer och digitala assets som andra vill länka till
  • Analysera sajten och komma med konkreta åtgärder
  • Använda alla digitala kanaler som finns tillgängliga
  • Utgå från olika faktorer som påverkar SEO:n
  • Tekniska plattformar som stödjer marknadsavdelningen
  • Konkurrentanalyser

 

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

Comments are closed.