SEO BloggenSökmotoroptimering (SEO) SEO projekt i större företag mars 29, 2020143 views0 Share Programmer working in a software developing company By daniel larsson Share Många av Sveriges största företag har bristande sökmotoroptimering. De får mycket besök från sina varumärken och direkta besökare så de behöver inte kämpa för att få trafik som ett helt nytt företag behöver. Ett företag som är verksam i en mogen bransch har etablerade säljkanaler och ofta en säljkår och har historiskt sett inte förlitat sig på sin webbplats men vad händer när de får konkurrens från nya digitala aktörer? Framgångsrika SEO-projekt i större företag behöver förankras i ledningen och de leder till förbättrad ranking på Google och ökad trafik. Ofta består projekten av cross-funktionella team och fokus på ett datadrivet synsätt. Hur fungerar din webbplats? Kanske anlitar du idag ett SEO-bolag men är missnöjd med resultaten. Vår erfarenhet är att många större brand aldrig ens funderat kring vilka ord som skulle kunna driva trafik till deras webbplats eller att de gjort en utredning kring hur deras webbplats fungerar och vilka tekniska problem den kan ha. Vilka delar består SEO projektet av? SEO-projekt och handlingsplan: varje projekt inom sökmotoroptimering är unikt och består av en mängd olika del aktiviteter och vad som är effektivast att lägga resurser på beror på webbplatsen. Ofta är SEO ett pågående arbete där ett stort fokus ligger kring rapporter och att prioritera lågt hängande frukter. Vi visar alltid detaljerade rapporter, revisioner och statistik och analyser på det arbete som görs. Styrkan på en webbplats varierar beroende på varumärket, länkar och hur informationen på sajten är byggd och strukturerad. Detta innebär att ett SEO-projekt för ett väletablerat varumärke har ett annat fokus än en nystartat och okänd webbplats. I större företag behöver företagen se till att de har länkar till produktspecifika sidor och viktiga undersidor så att de kan öka sin försäljning. De behöver även göra mätningar med och utan varumärket. För sina länkar kan de bearbeta sina återförsäljare och kontakter som redan finns i deras naturliga affärsmiljö. Utöver varumärkeskännedomen har B2B-företag helt andra behov än B2C-företag kring content marketing. B2B har dessutom större fokus på att nå rätt beslutstagare (VD, marknadschef, inköpare, personalchef etc). Vi börjar med att prioritera olika aktiviteter I våra SEO-projekt börjar vi alltid med att kartlägga webbplatsens sökmotoroptimering och göra prioriteringar kring olika aktiviteter. I ett stort företag som har en större webbplats finns det redan innehåll och redaktörer som skriver redaktionella texter. Bland de aktiviteter vi ser på är den synligheten som webbplatsen har i dagsläget. Hur sajten indexeras och ifall man har tappat mycket besökare vid några vissa tidpunkter. Det kanske finns sökord och sidor som överhuvudtaget inte har någon synlighet. Smarta rapporter inom SEO och analytics innebär att du kan utveckla webbsajten hela tiden. Du får också benchmarkrapporter hur din webbplats fungerar gentemot dina konkurrenter. SEO processen består av olika delar Ofta jobbar man i Trello och definierar SEO projektet Datadrivna rapporter Våra rapporter kommer ge dig en fördjupad analys av din digitala marknadsföring och närvaro på nätet. Vi ser också på effektiviteten av din externa byrå eller marknadsavdelning. Det är nödvändigt att vara säker på kvalitén i SEO-arbetet eftersom dålig SEO kan innebära stora risker för ditt företag. Vår rapport avslöjar ifall man använder black-hat tekniker eller några tveksamma oetiska metoder och råd hur man kommer vidare och åtgärdar eventuella skador. Projektstyrning Om det är en större organisation är det vanligt att använda Trello, Slack eller något liknande verktyg och fördela olika uppgifter mellan oss själva och projektdeltagare inom organisationen. Det kan vara redaktörer, marknadsavdelningar eller utvecklare på IT-avdelningen. Fördelen är att projektet blir helt transparent och olika avdelningar ser vad som görs. Områden som ett SEO-projekt kan delas upp i: Sökbeteendeanalyser för att ha fokus på kundernas sökintentioner och kundresa Optimering av befintliga artiklar Skriva nya artiklar baserat på sökvolymer och affärsnytta Teknisk SEO Om det är en ny webbplats så behöver den kvalitetssäkras speciellt om du migrerar från en annan webbplats Verifiering och indexering i verktyg som Bing Webmaster Tool och Google Search Consol Konkurrentanalys Mätplan och implementering av KPI:er och rapportering Strategi för länkar: Länkanalys och länkanskaffning Onpage optimering Utmaningar inom sökmotoroptimering hos större företag Hur ser sajten ut och hur vill man attrahera kunder. Att jobba med sökmotoroptimering för ett större företag så är det nödvändigt att få affärsförståelse kring hur företaget eller organisationens affär ser ut och var man tjänar pengar och får kunder. Länkar Ett börsnoterat företag med ett stark varumärke med många webbsidor har helt andra behov än ett nytt bolag som kanske inte ens har några länkar som pekar mot den. Externa länkar är viktigt och visar att du har bra innehåll men dåliga länkar kan tom skada din webbplats så det är viktigt att identifiera rätt länkar och kunna skala upp de länkar som går till webbplatsen genom kvalitativa länkar med hög auktoritet och gärna inom samma nisch. Länkarna behöver också gå till de viktigaste sidorna. Läs mer om länkar Sökbeteendeanalys Då kan det vara läge att göra en sökbeteendeanalys där vi ser på de ord som man rankar på, hur väl företaget rankar och hitta sökord med större volymer vilket leder till mer trafik. Läs mer om sökbeteendeanalys. KPI:er Att mäta KPI:er och jämföra sin webbplats gentemot konkurrenter är nödvändigt för att se hur sajten fungerar.Läs mer om KPI:er. Kvalitetssäkring av webbplatsen Större företag har haft sin webbplats i flera år och man har kört på utan att kvalitetssäkra vilket innebär att de bryter mot många tekniska SEO-regler. Inte sällan har de duplicerat innehåll från utvecklingsservrar eller sidor som plockats bort. För välkända bolag är länkar sällan ett problem däremot kan det finnas undersidor som inte har länkkraft eller sidor som helt enkelt inte blir indexerade. Läs mer om teknisk SEO. Dela daniel larssonHar du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards. Website Twitter Facebook Instagram Linkedin Pinterest
SEO Bloggen Vad är SEO? Våra vanligaste frågor om sökmotoroptimering Vad är SEO? SEO är en förkortning som står för Search Engine Optimization. Syftet är att ... By daniel larssonapril 10, 2021
SEO Bloggen Mobilanpassad webbplats Vad innebär en mobilanpassad webbplats? Allt fler använder mobilen när de besöker webbplatser. Det finns ... By daniel larssonapril 4, 2021
SEO Bloggen Bankernas digitalisering 2021 En bransch i förändring I rapporten Banking Global Annual review 2019 från konsultbolaget McKinsey, som ... By daniel larssonmars 25, 2021
SEO Bloggen Sökordsoptimering – hur fungerar det att sökordsoptimera? Vad är sökordsoptimering? Sökordsoptimering är viktigt för alla företag som marknadsför och ansvarar för att ... By daniel larssonfebruari 3, 2021
SEO Bloggen Content plan – Tips hur du jobbar strukturerat med innehåll Skapa en content marketing plan som inspirerar din målgrupp En webbplats kan bestå av flera ... By daniel larssonjanuari 13, 2021
SEO Bloggen Varför är internlänkar viktigt? Att få bra ranking och SEO på utvalda sökord handlar om tusentals detaljer som ska ... By daniel larssondecember 18, 2020