Hem » SEO » SEO projekt i större företag och starka varumärken

SEO projekt i större företag och starka varumärken

Verktyg

Många av Sveriges största företag har bristande kunskap om SEO och sökmotoroptimering. De får mycket besök från sina varumärken och direkta besökare så de behöver inte kämpa för att få besökare till sin webbplats som ett helt ny startat företag behöver.  Men SEO är nödvändigt att jobba med för både kommunikationsavdelningar och marknad. Dessutom är det roligt att se resultaten när du kommer igång!

Genom att stärka upp sin SEO kan företag:

  • öka företagets digitala tillväxt
  • ge bättre information till sina målgrupper
  • få dem att konvertera
  • Minska hotet från konkurrenter

Det är inte så svårt som det kan verka och det underlättar ofta om du har ett bollplank kring dina SEO frågor. Ett företag som är verksam i en mogen bransch har etablerade säljkanaler och ofta en säljkår och har kanske inte heller historiskt sett förlitat sig på sin webbplats som främsta säljkanal men vad händer när de får konkurrens från nya digitala aktörer? Framgångsrika SEO-projekt i större företag behöver förankras i ledningen och de leder till förbättrad ranking på Google och ökad trafik. Ofta består projekten av cross-funktionella team och fokus på ett data drivet synsätt.

Vi på Expandtalk har hållit utbildningar för några av Sveriges största företag och kommunikationsavdelningar, ledningsgrupper och marknadsteam om SEO och hur du ska tänka för att få din webbplats att få högre synlighet. När vi jobbar med större företag gör vi ofta skräddarsydda worshops med de utmaningar som man står inför och diskuterar tonalitet, kontorspolitik, legala aspekter och framförallt processer. Läs mer om utbildningar

Nulägesanalys – hur fungerar din webbplats?

Kanske anlitar du idag ett digitalbyrå eller SEO-bolag eller jobbar inhouse med SEO men är missnöjd med resultaten. För att du ska nå bra resultat behöver du en bra och användarvänlig webbplats. Vi börjar alltid med att göra en SEO audit och scanna sajten och ser vilka problem som vi upptäcker och hur webbplatsen fungerar. Får den trafik, vilka är de viktigaste digitala kanalerna, finns det sidor med problem, vad vill man konvertera mot är exempel på frågeställningar.

Den andra delen är att se hur webbplatsen fungerar rent kommunikativt. Vår erfarenhet är att många större varumärken sällan funderat kring vilka ord som skulle kunna driva trafik till deras webbplats eller att de gjort en utredning kring sin målgrupps sökbeteenden och sökintentioner på Google.

Vilka delar består SEO projektet av?

SEO-projekt och handlingsplan: varje projekt inom sökmotoroptimering är unikt och består av en mängd olika del aktiviteter och vad som är effektivast att lägga resurser på beror på webbplatsen. Ofta är SEO ett pågående arbete där ett stort fokus ligger kring rapporter och att prioritera lågt hängande frukter. Vi visar alltid detaljerade rapporter, revisioner och statistik och analyser på det arbete som görs.

Styrkan på en webbplats varierar beroende på varumärket, länkar och hur informationen på sajten är byggd och strukturerad. Detta innebär att ett SEO-projekt för ett väletablerat varumärke har ett annat fokus än en nystartat och okänd webbplats. I större företag behöver företagen se till att de har länkar till produktspecifika sidor och viktiga undersidor så att de kan öka sin försäljning. De behöver även göra mätningar med och utan varumärket. För sina länkar kan de bearbeta sina återförsäljare och kontakter som redan finns i deras naturliga affärsmiljö.

Utöver varumärkeskännedomen har B2B-företag helt andra behov  än B2C-företag kring content marketing. B2B har dessutom större fokus på att nå rätt beslutstagare (VD, marknadschef, inköpare, personalchef etc).

Vi börjar med en nulägesanalys och att prioritera olika aktiviteter

I våra SEO-projekt börjar vi alltid med att kartlägga webbplatsens sökmotoroptimering och göra prioriteringar kring olika aktiviteter. I ett stort företag som har en större webbplats finns det redan innehåll och redaktörer som skriver redaktionella texter. Bland de aktiviteter vi ser på är den synligheten som webbplatsen har i dagsläget. Hur sajten indexeras och ifall man har tappat mycket besökare vid några vissa tidpunkter. Det kanske finns sökord och sidor som överhuvudtaget inte har någon synlighet.

  • Social Media Marketing

Datadrivna rapporter

Våra rapporter kommer ge dig en fördjupad analys av din digitala marknadsföring och närvaro på nätet. Vi ser också på effektiviteten av din externa byrå eller marknadsavdelning. Det är nödvändigt att vara säker på kvalitén i SEO-arbetet eftersom dålig SEO kan innebära stora risker för ditt företag. Vår rapport avslöjar ifall man använder black-hat tekniker eller några tveksamma oetiska metoder och råd hur man kommer vidare och åtgärdar eventuella skador.

Projektstyrning inom SEO

Projektledning är en av de färdigheter som arbetsgivare har sökt mest under de senaste åren. Men vi pratar fortfarande om projekt med en allmän betydelse när man jobbar i SEO och det är nödvändigt att använda vissa SEO-metoder och produktivitetsverktyg.

Om det är en större organisation är det vanligt att använda Trello, Slack eller något liknande verktyg och fördela olika uppgifter mellan oss själva och projektdeltagare inom organisationen. Det kan vara redaktörer, marknadsavdelningar eller utvecklare på IT-avdelningen. Fördelen är att projektet blir helt transparent och olika avdelningar ser vad som görs.

Områden som ett SEO-projekt kan delas upp i:

Utmaningar med sökmotoroptimering för att stärka varumärket

Hur ser sajten ut och hur vill man attrahera kunder. Att jobba med sökmotoroptimering för ett större företag så är det nödvändigt att få affärsförståelse kring hur företaget eller organisationens affär ser ut och var man tjänar pengar och får kunder.

Betydelsen att mäta länkar och digital PR

Ett börsnoterat företag med ett stark varumärke med många webbsidor har helt andra behov än ett nytt bolag som kanske inte ens har några länkar som pekar mot den. Externa länkar är viktigt och visar att du har bra innehåll men dåliga länkar kan tom skada din webbplats så det är viktigt att identifiera rätt länkar och kunna skala upp de länkar som går till webbplatsen genom kvalitativa länkar med hög auktoritet och gärna inom samma nisch. Länkarna behöver också gå till de viktigaste sidorna. Läs mer om länkar

Sökbeteendeanalys som motor i content strategin

Då kan det vara läge att göra en sökbeteendeanalys där vi ser på de ord som man rankar på, hur väl företaget rankar och hitta sökord med större volymer vilket leder till mer trafik. Läs mer om sökbeteendeanalys.

KPI:er och nyckeltal som mäter webbplatsen

Att sätta upp effektiva KPI:er och kontinuerligt mäta webbplatsen och jämföra sin webbplats gentemot konkurrenter är nödvändigt för att se hur sajten fungerar och snabbt kunna göra åtgärder som förbättrar marknadspositionen. Läs mer om KPI:er.

Kvalitetssäkring av webbplatsen

Större företag har haft sin webbplats i flera år och man har kört på utan att kvalitetssäkra vilket innebär att de bryter mot många tekniska SEO-regler. Inte sällan har de duplicerat innehåll från utvecklingsservrar eller sidor som plockats bort. För välkända bolag är länkar sällan ett problem däremot kan det finnas undersidor som inte har länkkraft eller sidor som helt enkelt inte blir indexerade. Läs mer om teknisk SEO.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top