Vad är en SEO audit?

0

Vad är en SEO audit? En SEO audit handlar om teknisk SEO och att se om en sajt fungerar som den ska i sökmotorer. En av de svåraste delarna av att utföra en SEO revision är att veta var man ska börja. Vi använder olika verktyg för att få en genomlysning av sajten:

  • Google Analytics
  • Google Search Console i kombinaiton med andra verktyg
  • SemRush audit
  • Ahref
  • ScreamingFrog
  • SEO Tools for IIS
  • Majestic

Vad ser man på?

Tekniska fel kan ha väldigt stor roll hur en webbsajt presterar. Ofta börjar man med enklare analyser som att se att man använder titlar och metabeskrivningar rätt.

Sedan går man på mer detaljerade delar som:

  • Benchmark mot konkurrenter
  • Besökarnas search intent
  • Indexering
  • Tekniska fel
  • Länkar som pekar fel
  • Duplicerat innehåll
  • Hastigheten på sidor och server – du måste ladda din sajt snabbt vilket är en rankingfaktor
  • Att sidan är mobilvänlig eftersom sidan kör mobile first index
  • Sidor som Google klagar på
  • Tunt innehåll på webbsidor
  • Att man använder https korrekt och att alla länkar och sidor som rankar är https
  • Indexerings problem
  • Onpage optimering
  • Orphaned pages dvs sidor som inte har många länkar till sig
  • Problem med bonce rate dvs om man inte går vidare på sajten

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.