Hem » SEO » Vad innebär en SEO audit?

Vad innebär en SEO audit?

SEO audit symboliserad med ett finger som trycker ner en tangent

Hur genomförs en teknisk SEO audit?

Vad är en SEO audit? En SEO audit handlar om teknisk SEO och att se om en sajt fungerar som den ska i sökmotorer. 

Syftet med en SEO-audit (eller SEO-revision eller SEO-granskning) är att utvärdera en webbplats och identifiera problem som hindrar sajten att ranka och indexeras bättre på Google. Ofta handlar det om en teknisk granskning  för att identifiera potentiella problem som kan påverka dess placering i sökmotorernas resultatsidor. Syftet med en SEO-granskning är att hitta och åtgärda sådana problem, så att webbplatsen kan rankas högre i sökmotorernas resultatsidor och därmed öka antalet besökare. 

Få tillgång till affärskritisk data

En SEO-granskning kan innefatta en mängd olika aktiviteter, såsom att analysera webbplatsens innehåll och struktur, undersöka hur sökmotorer indexerar webbplatsen, analysera hur användare interagerar med webbplatsen och granska hur konkurrenterna presterar. En SEO-granskning kan utföras av en extern part eller av organisationens egna marknadsföringsavdelning.

  • Övergripande webbplats prestanda med detaljerade rapporter.
  • Trafikrapport för besökare och deras sök intentioner
  • Sökordsrankningar: Lokal, mobil, videor, bilder, kartor, knowledge graphs med mera.
  • SEO-problem och tekniska problem: Plus råd hur vi löser problemen.
  • Externa länkar baserade på hur starka länkarna är och hur deras auktoritet är
  • Konkurrentmätningar: Rankningar och besökstrafik, sökordsranking, sociala citeringar och externa länkar

Tekniska fel kan ha väldigt stor roll hur en webbsajt presterar. Ofta börjar man med enklare analyser som att se att man använder titlar och metabeskrivningar rätt.

Enterprise SEO audits

Enterprise SEO-audits är främst inriktade på större webbplatser med flera landningssidor då undersöks sajten mer detaljerat.

  • Tekniska fel och prioriteringslista på saker att åtgärda
  • Vad besökarna har för sökintentioner för att besöka sidorna
  • Länkar som pekar fel och implementeringsplan för att ordna länkarna
  • Duplicerat innehåll och om det finns kanibalisering av innehåll
  • Hastigheten på sidor och server – du måste ladda din sajt snabbt vilket är en rankingfaktor
  • Att sidan är mobil vänlig eftersom sidan kör mobile first index
  • Sidor som Google klagar på
  • Undersökning av internlänkstruktur
  • Undersökning av externa länkar till webbplatsen
  • Göra en värdering av innehållet på sajten och där man tappar positioner och det är tunt innehåll på webbsidor. Ibland behöver sidor tas bort och ibland ska man satsa på sidorna och bygga bättre innehåll
  • Undersöka olika snippet och olika frågor som finns genom verktyg som AlsoAsked
  • Att man använder https korrekt och att alla länkar och sidor som rankar är https
  • Onpage optimering
  • Orphaned pages dvs sidor som inte har många länkar till sig
  • Problem med bonce rate dvs om man inte går vidare på sajten

Vi använder en mängd olika verktyg för att få en genomlysning av sajten

  • Google Analytics
  • Google Search Console i kombinaiton med andra verktyg
  • Semrush
  • Ahrefs
  • ScreamingFrog
  • SEO Tools for IIS
  • Majestic

 

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top