Vad innebär en SEO audit?

SEO audit

Hur genomförs en teknisk SEO audit?

Vad är en SEO audit? En SEO audit handlar om teknisk SEO och att se om en sajt fungerar som den ska i sökmotorer.  Syftet med en SEO-audit (eller SEO-revision eller SEO-granskning) är att göra en grundlig översyn och utvärdera en webbplats som syftar till att förbättra dess synlighet i sökmotorer. I översynen identifieras olika problem som hindrar sajten att ranka och indexeras bättre på Google. Syftet med en SEO-granskning är att hitta och åtgärda sådana problem, så att webbplatsen kan rankas högre i sökmotorernas resultatsidor och därmed öka antalet besökare.  

Steg 1: Identifiera dina viktigaste sökord och hur de rankar

Det första steget i en SEO-audit är att identifiera de viktigaste sökorden.Det är de orden som är mest relevanta för din webbplats och som användare söker efter eller där det finns kommersiella sökintentioner. Detta kan göras genom att använda verktyg som Google Keyword Planner eller SEMrush. Du bör också överväga att använda long-tail sökord, som är mer specifika och ger dig en bättre chans att ranka högt i sökmotorerna och se till att sökorden är klustrade inom relevanta områden.

Steg 2: Analysera din webbplatsstruktur

För att förbättra din webbplats ranking är det viktigt att analysera webbplatsen struktur. Detta inkluderar att kontrollera om din webbplats har en tydlig och lättförståelig navigering, en sökfunktion, en responsiv design, snabba laddningstider, bra URL-struktur och att webbplatsen är lätt indexerbar. Genom att se till att din webbplats har en bra struktur kan du förbättra användarupplevelsen och därigenom också öka din ranking. Ofta handlar det om en teknisk granskning  för att identifiera potentiella problem som kan påverka dess placering i sökmotorernas resultatsidor.

Steg 3: Granska kvaliten på innehållet

Innehållet på din webbplats är en av de viktigaste faktorerna för att förbättra din ranking. Det är viktigt att ha unikt och högkvalitativt innehåll som är relevant för dina besökare. Detta inkluderar också att använda sökord på ett naturligt sätt och att undvika duplicerat innehåll. Genom att granska ditt innehåll kan du hitta områden där du kan förbättra och optimera det för att öka din ranking. 

  • Ta bort sidor med tunt och dåligt innehåll eller förbättra sidorna
  • Revidera sidor som har lite trafik och om du ska ha kvar sidorna
  • Slå ihop sidor som konkurrerar mot varandra
  • Jobba med sidor som har hög potential där du rankar men inte på topp-platserna
  • Peka om sidor som tagits bort

Steg 4: Onpage optimering

Onpage optimering som att se över titlar och metabeskrivningar är viktigt för hur innehållet presenteras när man gör sökningar. Det är viktigt att optimera din metadata, inklusive titlar, beskrivningar och URL-struktur. Genom att använda sökord i din metadata kan du öka chansen att dina sidor visas högre upp i sökmotorresultat. 

Steg 5: Bygg länkar till din webbplats

Länkar till din webbplats är en annan viktig faktor och här skiljer man mellan externa länkar från andra webbplatser och de interna länkar som finns på sajten.

Få tillgång till affärskritisk data

En SEO-granskning kan innefatta en mängd olika aktiviteter, såsom att analysera webbplatsens innehåll och struktur, undersöka hur sökmotorer indexerar webbplatsen, analysera hur användare interagerar med webbplatsen och granska hur konkurrenterna presterar. En SEO-granskning kan utföras av en extern part eller av organisationens egna marknadsföringsavdelning.

  • Övergripande webbplats prestanda med detaljerade rapporter.
  • Trafikrapport för besökare och deras sök intentioner
  • Sökordsrankningar: Lokal, mobil, videor, bilder, kartor, knowledge graphs med mera.
  • SEO-problem och tekniska problem: Plus råd hur vi löser problemen.
  • Externa länkar baserade på hur starka länkarna är och hur deras auktoritet är
  • Konkurrentmätningar: Rankningar och besökstrafik, sökordsranking, sociala citeringar och externa länkar

Tekniska fel kan ha väldigt stor roll hur en webbsajt presterar. Ofta börjar man med enklare analyser som att se att man använder titlar och metabeskrivningar rätt.

Hur genomförs enterprise SEO audits

Enterprise SEO-audits är främst inriktade på större webbplatser med flera landningssidor då undersöks sajten mer detaljerat.

  • Tekniska fel och prioriteringslista på saker att åtgärda
  • Vad besökarna har för sökintentioner för att besöka sidorna
  • Länkar som pekar fel och implementeringsplan för att ordna länkarna
  • Duplicerat innehåll och om det finns kanibalisering av innehåll
  • Hastigheten på sidor och server – du måste ladda din sajt snabbt vilket är en rankingfaktor
  • Att sidan är mobil vänlig eftersom sidan kör mobile first index
  • Sidor som Google klagar på
  • Undersökning av internlänkstruktur
  • Undersökning av externa länkar till webbplatsen
  • Göra en värdering av innehållet på sajten och där man tappar positioner och det är tunt innehåll på webbsidor. Ibland behöver sidor tas bort och ibland ska man satsa på sidorna och bygga bättre innehåll
  • Undersöka olika snippet och olika frågor som finns genom verktyg som AlsoAsked
  • Att man använder https korrekt och att alla länkar och sidor som rankar är https
  • Onpage optimering
  • Orphaned pages dvs sidor som inte har många länkar till sig
  • Problem med bonce rate dvs om man inte går vidare på sajten

Vi använder en mängd olika verktyg för att få en genomlysning av sajten

Genom att använda olika verktyg och tekniker kan du hitta brister i din webbplats och åtgärda dem för att förbättra din ranking. Vi använder bland annat:

Relaterade artiklar

The complete SEO content and technical audit guide

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.