SEO BloggenSEO verktygSökmotoroptimering (SEO)

Vad innebär en SEO audit?

SEO audit symboliserad med ett finger som trycker ner en tangent

Vad är en SEO audit? En SEO audit handlar om teknisk SEO och att se om en sajt fungerar som den ska i sökmotorer. En av de svåraste delarna av att utföra en SEO revision är att veta var man ska börja. Vi använder olika verktyg för att få en genomlysning av sajten:

  • Google Analytics
  • Google Search Console i kombinaiton med andra verktyg
  • SemRush audit
  • Ahref
  • ScreamingFrog
  • SEO Tools for IIS
  • Majestic

Vad ser man på?

Tekniska fel kan ha väldigt stor roll hur en webbsajt presterar. Ofta börjar man med enklare analyser som att se att man använder titlar och metabeskrivningar rätt.

Sedan går man på mer detaljerade delar som:

  • Benchmark mot konkurrenter
  • Besökarnas search intent
  • Indexering
  • Tekniska fel
  • Länkar som pekar fel
  • Duplicerat innehåll
  • Hastigheten på sidor och server – du måste ladda din sajt snabbt vilket är en rankingfaktor
  • Att sidan är mobilvänlig eftersom sidan kör mobile first index
  • Sidor som Google klagar på
  • Tunt innehåll på webbsidor
  • Att man använder https korrekt och att alla länkar och sidor som rankar är https
  • Indexerings problem
  • Onpage optimering
  • Orphaned pages dvs sidor som inte har många länkar till sig
  • Problem med bonce rate dvs om man inte går vidare på sajten

 

daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

More in:SEO Bloggen

Comments are closed.