Vår kompletta guide om Google Search Console

Förbättra din SEO

Den här guiden är för dig som vill lära dig mer om Google Search Console. GSC är ett verktyg för dig som vill att din sajt ska fungera bättre med SEO. Det är Googles verktyg för att indexera sajter där de visar hur din sajt fungerar. 

Kapitel 1: Vad är Google Search Console.  

Kapitel 2: hur du kommer igång och konfigurera systemet

Kapitel 3:Performance rapport, hastighet  och mobilitet. Att optimera teknisk SEO med översikt, täckningar och förbättringar

Kapitel 4: Avancerade tips och mer information

Kapitel 1: Vad är Google Search Console


Vad är Google Search Console?

Google Search Console (GSC) eller sökkonsolen är en gratistjänst från Google och ett av de bästa verktygen för den som är intresserad av SEO och databaserad marknadsföring. Det är ett ovärderligt verktyg för webbmanagers som vill optimera sin webbplats och SEO:n. Tidigare hette programmet Google Webmaster Tool men Google bytte namn på tjänsten till Google Search Console.

Verktyget består av olika verktyg som ser till att din webbplats mår bra och fungerar på Google. Det kan hjälpa dig att diagnostisera eventuella tekniska SEO-problem och förstå dina mest populära sidor, se var du rankar och hjälpa dig att öka din organiska trafik.Google Search Console (eller GSC) är helt gratis och vilken webbplats som helst, oavsett vilken plattform den är byggd på, kan använda den. Och för att få ut det mesta av det måste du ställa in det korrekt, förstå vad mätvärdena betyder och veta hur du kommer åt dess funktioner. Under åren har Google lagt till och tagit bort funktionalitet i verktyget och det finns användbara delar som Data Highlighter, International Targeting, Remove URLs, Crawl Stats, robots.txt Tester och URL.

Vad är skillnaden mellan Google Search Consol och Google Analytics? Med GSC ser du hur sajten fungerar på Google medan Google Analytics visar hur besökarna använder din webbplats. Du kan också få verktygen att jobba tillsammans så du ser vilka sökord som rankar.

 

Vad kan du använda GSC till?

Hur får du ut mest av Google Search Console? Du kan använda verktyget för en mängd olika ändamål:

  • Se hur Google indexerar och crawlar din webbplats
  • Implementera den bästa sajtstrukturen
  • Se hur olika sidor rankar
  • Indexera sökord
  • Indexera webbplatskartor
  • Se hur olika sökord fungerar
  • Ta bort giftiga länkar
  • Se hastigheter på sajten

I Search Consolen får du meddelande från Google om det är något som är tokigt men du kan även identifiera och åtgärda webbplats sökningar som hindrar SEO prestandan. GSC har en fördröjning på 2 dagar så du ser inte de senaste förändringarna utan får ge dig till tåls. Se till att du kontrollerar Google Search Console kontrollen och ha för vana att alltid läsa alla aktuella meddelanden som kan vara mycket viktiga för sajten. 

Vad som gör Search Console användbart är att du kan indexera din webbplats men även se hur Google ser på sajten. Vilka sökord som du rankar på och om sajten har några fel i Googles ögon samt hur CTR-nivåerna är (click through rate). Sedan är det ofta en hel del manuellt jobb att åtgärda de fel som Google hittar.

Kapitel 2: Hur kommer du igång med Google Search Console

Hur ställer du in Google Search Console?

Att lägga till din webbplats till Google Search Console.


Att konfigurera Google Search Console och logga in på kontot

1. Logga in på ditt Google konto
2. Öppna upp Google Search Console på https://search.google.com/search-console
3. Lägg till din webbplats som en egendomstyp
4. Verifiera din webbplats

Du kan också läsa mer om GSC på.
https://developers.google.com/search  och klicka på kontot get started. Där kan du läsa mer om tjänsten eller klicka på knappen Go to Search Console för att logga in på kontot.

Verifiera din webbplats
När du loggat in klicka på ”Verifiera din webbplats” -knappen. Du hittar lägg till en egendom i vänstermenyn och här kan du ha alla dina webbajter som en enskild egendom.

Det finns 2 olika metoder för som identifiera sajten antingen i domänen vilket ger dig större kontroll eller webbadressprefix som att skicka upp  en html-fil, lägga till en meta-tagg på webbplatsen eller identifiera den genom Google Analytics.

När du fått din webbplats verifierad kan du börja använda verktyget.

verifierad ägare

Hur du länkar ditt Google Search Console till Google Analytics

Genom att länka Sökkonsolen med Google Analytics kan du hämta sökordsdata direkt i Analytics.
Självklart måste du se till att Google Analytics är korrekt konfigurerat på din webbplats först.

Så här länkar du det till Google Search Console:
Öppna upp ditt Google Analytics konto där du behöver ha administratörs rättigheter och välj den egendom som du vill använda. Klicka på admin ikonen i lsutet på höger menyn. Välj inställningar för egendom. En bit längre ner på sidan ser du inställningar för Search Console och anpassa  Search Console knappen. Välj lägg till och den egendomen du vill lägga till.l

Lägg till Google Search Consolen till Google Analytics

Efter du lagt till Google Search Console kan du se data för olika landningssidor, länder men framförallt sökord i Google Analytics.

Öppet

Öpoch

 

Kapitel 3: Översikt och rapporter. Resultat och granskning av webbplatser

I översikten kan du få fram tre olika typer av rapporter.

  • Översikt rapport övergripande performance på din webbplats
  • Index rapport hur väl Google indexerar din sajt
  • URL inspektion och granskning av webbadress – hur bra specifika sidor fungerar
  • Resultat
  • Täckning
  • Förbättringar 

Vy över Google Search Consolen

Du kan mäta klickresultatet och hur den ändrats de senaste 3 månaderna.

Använd Google Search Consol för att identifiera long-tail och sökfrågor

Google Search Consol kan även användas för att undersöka long-tailen genom Search Analytics Report (SAR). Jag funderar på att skriva ett längre blogginlägg om det här eftersom det är ruggigt intressant eftersom du får fram relevanta resultat hur Google uppfattar specifika sökord. Gå in under sökfrågor och ladda hem en Excel fil om du vill undersöka sökord som användarna använder för att komma till din webbplats.

Du kan få fram statistik om

  • Impressions (och här kan du se hur det fördelas efter olika sökfrågor), hur bra du rankar och dina positioner.
  • Klick
  • Positioner på Googles sökresultat
  • CTR (klickfrekvens)
  • Du kan sortera upp resultatet på mobiler och desktop vilket innebär att du ser hur sajten fungerar efter Mobilgedon (Googles filter för att rensa bort sajter som inte är mobilanpassade).

Om du öppnar upp resultat-rapporten så får du en överblick av totalt antal klick, totalt antal exponeringar, genomsnittlig CTR och genomsnittlig position. Det går också att följa detta för video, bild. Vill du grotta ner dig kan du få fram hur sökfrågor fungerar, hur olika sidor presterar eller enheter. Genom URL filter kan du se hur olika sidor presterar. Statistiken sparas bara i 3 månader så vill du ha historisk data får du ladda ner filer med jämna mellanrum.

Andra saker är att du kan mäta varumärkessökningar och du kan få fram sidor inom en viss sektion eller sida med filter. Om du väljer Search Analytics – Queries så lägger du till ett filter för företagsnamnet. 


Granskning av Webbadress

I granskning av webbadress måste du skriva hela sökvägen för URL:en och då ser du om sidan har blivit indexerad eller inte. Om sidan inte blivit indexerad kan du begära Google att spindla sidan. Tänk på att du kan inte skriva svenska å, ä eller ö som klartext utan du behöver skriva som html-tecken. I granskning av webbadress får du också veta om sidan är mobilanpassad och om canonical taggen är rätt.


Täckning

Täckning av sajten dvs sidor med fel och giltiga sidor. Här kan du få detaljerad information om sidor blockerats i robots.txt filen, omdirigeringsfel, 404:or, canonical problem mm.


Webbplatskartor
Att skapa en sitemap underlättar för Google att hitta alla sidor. Google följer sitemapen och indexerar sidorna på webbplatsen på ett effektivt och rätt sätt. Det är rätt vanligt att dessa innehåller fel som behöver korrigeras. Under webbplatskartor kan du lägga in dina webbkartor som xml-filer.  Lägg in sajtkartan och kolla hur sajten är indexerad och om det är någon skillnad mellan det som du skickat in och det som blivit indexerat. Om det rör sig om större webbplatser (>10 000 sidor) bör man använda flera webbplatskartorna i mindre delar och ha komprimering på filerna.



Borttagning
Borttagning använder du om det är en sida som du vill ta bort. Det går också att ta bort flera sidor med prefix.

 

Upplevelse

 

Sidupplevelse
Rapporten om sidupplevelse visar besökarnas användarupplevelse på din webbplats. Google utvärderar sidupplevelsen för enskilda webbadresser på webbplatsen och använder dessa som rankingfaktorer för webbadresser i Googles sökresultat på mobila enheter.

Viktiga webbvärden
Visar hastighet på mobil och desktop. Här får du statistik kring webbadresser som är snabba, medelsnabba och långsamma. Om du inte får någon data här beror det troligtvis på att egenskapen är ny i sökkonsolen eller att det inte finns tillräckligt med användare för att visa rapporten.

Användarbarhet på mobila enheter
Här får du detaljerad information om hur sajten fungerar för mobiler med hur många sidor som har fel och hur många som är giltiga. Det är också detaljerad information som om det är sidor som är kodade för nära, om visningsområden har angetts, om klickbara områden sitter för tätt

 

Webbplatsägaren får ett meddelande från Google Search Consolen när de övergår till indexerng av mobilversionen i första hand.

Meddelande

 

 

Förbättringar

AMP
Förbättringar med användarbarhet på mobila enheter och AMP. Har fokus kring mobilanvändning och AMP-sidor (accelerated mobile pages) från sökmotorn för smartphones (AMP)

Strukturerad data
Om du använt strukturerad data  exempelvis recept kan du få information om det är några fält som saknas.

Menysökvägar
Se vilka sidor som Google hittade på din webbplats och om de går att läsa. Du kan se vilka sökvägar som är fel och vilka som ger fel.

Sökruta för webbplatslänkar
Visas från sökrutan för smartphones.  öv – h 

Kapitel 4 - relaterade artiklar om GSC

Äldre verktyg och rapporter innehöll:

  • Internationell inriktning
  • Statistik för genomkörning
  • Meddelande
  • Webbadressparamerar
  • Webbtools

Blockera inte javascript eller CSS filer

Google har skickat meddelande till mängder av webbmasters att inte blockera javascript eller CSS filer och många webmastrar har blockerat dessa i robots.txt filen vilket är fel. Googlebot har inte åtkost till CSS- och JS-filer på. Du ska inte heller blockera wp-admin i wordpress om du använder admin-ajax.php.

I det här fallet var det plugins filen som var blockerad i robots.tt filen.

Disallow: /wp-content/plugins/

Hur gör man med gamla URL:er med borttagna produkter

Fråga: I min search console under HTML förbättringar får jag problem med att det finns gamla urlr från borttagna produkter och jag vet inte hur detta rensas bort?

Svar: Troligtvis är det 404-sidor dvs sidor som inte längre finns. Det är viktigt att dessa pekas om med en sk. 301:a.
Det finns lite olika sätt att göra det på. Jag brukar oftast plocka ner samtliga felen och kolla igenom i Excel att de är rätt ompekade. I annat fall bör man göra det vilket kan variera beroende på vilket CMS som du använder.

Användbara verktyg

 

Mer information?

Kontakta oss gärna om du har frågor eller behöver konsultation kring dina inställningar på Google Search Console.

Scroll to Top