Google Search Console – Webmaster Tools

Vad är Google Search Console?

Google Search Console (GSC) eller sökkonsolen är en gratistjänst från Google och en pärla för den som är intresserad av databaserad marknadsföring. Det är ett ovärderligt verktyg för optimering av SEO och optimering av webbplatser. Först hette programmet Google Webmaster Tool men Google bytte namn på tjänsten i samband med att de gjorde en del förändringar.

Tyvärr har man begränsat funktionaliteten i systemet men i den nya konsolen finns användbara delar som Data Highlighter, International Targeting, Remove URLs, Crawl Stats, robots.txt Tester och URL Parameters.

Vad kan du använda verktyget till?

I Search Consolen får du meddelande från Google om det är något som är tokigt men du kan även identifera och åtgärda webbplats sökningar som hindrar SEO prestandan. GSC har en fördröjning på 2 dagar så du ser inte de senaste förändringarna utan får ge dig till tåls. Google själva sa i juni 2016 att de kommer ha mer historisk data.

Vad som gör Search Console användbart är att du kan indexera din webbplats men även se hur Google ser på sajten. Vilka sökord som du rankar på och om sajten har några fel i Googles ögon samt hur CTR-nivåerna är (click through rate). Sedan är det ofta en hel del manuellt jobb att åtgärda de fel som Google hittar.

Andra saker är att du kan mäta varumärkessökningar och du kan få fram sidor inom en viss sektion eller sida med filter. Om du väljer Search Analytics – Queries så lägger du till ett filter för företagsnamnet (se bild).
.

Hur ställer du in Google Search Console?

Att konfigurera Google Search Console
Först behöver du skaffa dig ett gratis-konto på http://google.com/webmasters.

Verifiera din webbplats
När du loggat in klicka på ”Verifiera din webbplats” -knappen. Du hittar lägg till en egendom i vänstermenyn och här kan du ha alla dina webbajter som en enskild egendom. Det finns 2 olika metoder för som identifiera sajten antingen i domänen vilket ger dig större kontroll eller webbadressprefix som att skicka upp  en html-fil, lägga till en meta-tagg på webbplatsen eller identifiera den genom Google Analytics.

Lägg till samtliga versioner av din webbplats
Det första du ska göra efter det att den blivit verifierad är att ställa in din sajt både med www och utan www och därefter ange vilken domän som du föredrar att använda så att innehållet inte räknas som duplicerat. Glöm inte bort om du har https:// versioner så ska dessa också läggas in. Klicka på hjulet och ”site settings” och välj vilken domän du vill använda som din viktigaste.

När du fått din webbplats verifierad kan du börja använda verktyget.

Översikt

I översikten kan du se klickresultatet och hur den ändrats de senaste 3 månaderna.

Täckning av sajten dvs sidor med fel och giltiga sidor. Förbättringar med användbarhet på mobila enheter och AMP.

Resultat

Om du öppnar upp resultat-rapporten så får du en överblick av totalt antal klick, totalt antal exponeringar, genomsnittlig CTR och genomsnittlig position. Det går också att följa detta för video, bild. Vill du grotta ner dig kan du få fram hur sökfrågor fungerar, hur olika sidor presterar eller enheter.

Granskning av webbadress måste du skriva hela sökvägen för URL:en och då ser du om sidan har blivit indexerad eller inte. Om sidan inte blivit indexerad kan du begära Google att spindla sidan. Tänk på att du kan inte skriva svenska å, ä eller ö som klartext utan du behöver skriva som html-tecken. I granskning av webbadress får du också veta om sidan är mobilanpassad och om canonical taggen är rätt.

Index

Täckning: Här kan du få detaljerad information om fel på sidorna exempelvis 404:or, omdirigeringsproblem, canonical problem mm.

Användbart är även att kunna ställa in parametrar och att skicka in nya webbplatskartor (sitemaps). Att skapa en sitemap är en fördel för sökmotoroptimeringen. Google följer sitemapen och indexerar sidorna på webbplatsen på ett effektivt och rätt sätt.

Under webbplatskartor kan du lägga in dina webbkartor som xml-filer. I den gamla versionen kunde man indexera om hela sajten vilket tagits bort.

Jag brukar även lägga in sajtkartan och kolla hur sajten är indexerad och om det är någon skillnad mellan det som jag skickat in och det som blivit indexerat. Om det rör sig om större webbplatser (>10 000 sidor) bör man bryta upp webbplatskartorna i mindre delar eller ha komprimering på dem.

Förbättringar

Har fokus kring mobilanvändning och AMP-sidor


Läs alla meddelanden i Google Search console

Se till att du kontrollerar Google Search Console kontrollen och ha för vana att alltid läsa alla aktuella meddelanden som kan vara mycket viktiga för sajten. Själv fick jag 40 meddelande den dagen i jul 2015 då Google bestämde sig att de ville ha åtkomst till CSS och Javascript filer.

Long-tail och sökfrågor

Google Search Consol kan även användas för att undersöka long-tailen genom Search Analytics Report (SAR). Jag funderar på att skriva ett längre blogginlägg om det här eftersom det är ruggigt intressant eftersom du får fram relevanta resultat hur Google uppfattar specifika sökord. Gå in under sökfrågor och ladda hem en excel fil om du vill undersöka sökord som användarna använder för att komma till din webbplats.

Du kan få fram statistik om

  • Impressions (och här kan du se hur det fördelas efter olika sökfrågor), hur bra du rankar och dina positioner.
  • Klick
  • Positioner på Googles sökresultat
  • CTR (klickfrekvens)
  • Du kan sortera upp resultatet på mobiler och desktop vilket innebär att du ser hur sajten fungerar efter Mobilgedon (Googles filter för att rensa bort sajter som inte är mobilanpassade).

Genom URL filter kan du se hur olika sidor presterar. Statistiken sparas bara i 3 månader så vill du ha historisk data får du ladda ner filer med jämna mellanrum.

Blockera inte javascript eller CSS filer

Google har skickat meddelande till mängder av webbmasters att inte blockera javascript eller CSS filer och många webmastrar har blockerat dessa i robots.txt filen vilket är fel. Googlebot har inte åtkost till CSS- och JS-filer på. Du ska inte heller blockera wp-admin i wordpress om du använder admin-ajax.php.

I det här fallet var det plugins filen som var blockerad i robots.tt filen.

Disallow: /wp-content/plugins/

Hur gör man med gamla URL:er med borttagna produkter

Fråga: I min search console under HTML förbättringar får jag problem med att det finns gamla urlr från borttagna produkter och jag vet inte hur detta rensas bort?

Svar: Troligtvis är det 404-sidor dvs sidor som inte längre finns. Det är viktigt att dessa pekas om med en sk. 301:a.
Det finns lite olika sätt att göra det på. Jag brukar oftast plocka ner samtliga felen och kolla igenom i Excel att de är rätt ompekade. I annat fall bör man göra det vilket kan variera beroende på vilket CMS som du använder.

Relaterade artiklar om GSC

Länk: How to find queries per URL using the Search Analytics Report in Google Search Console (GSC)

Copy link
Powered by Social Snap