Google Search Console

Vad är Google Search Console?

Google Search Console (GSC) är en gratistjänst från Google och en pärla för den som är intresserad av databaserad marknadsföring. Det är ett ovärderligt verktyg för optimering av SEO och optimering av webbplatser. Tidigare hette programmet Google Webmaster Tool men Google bytte namn på tjänsten i samband med att de gjorde en del förändringar. I sök konsolen kan du även få meddelande från Google om det är något som är tokigt men du kan även identifera och åtgärda webbplats sökningar som hindrar SEO prestandan. GSC har en fördröjning på 2 dagar så du ser inte de senaste förändringarna utan får ge dig till tåls. Google själva sa i juni 2016 att de kommer ha mer historisk data.

Vad använder man Google Search Console till

Vad som gör Search Console användbart är att du kan indexera din webbplats men även se hur Google ser på sajten. Vilka sökord som du rankar på och om sajten har några fel i Googles ögon samt hur CTR-nivåerna är (click through rate). Sedan är det ofta en hel del manuellt jobb att åtgärda de fel som Google hittar.

Filter queries i Google Search Console

Andra saker är att du kan mäta varumärkessökningar och du kan få fram sidor inom en viss sektion eller sida med filter. Om du väljer Search Analytics – Queries så lägger du till ett filter för företagsnamnet (se bild).
.

Hur ställer du in Google Search Console?

Att konfigurera Google Search Console
Först behöver du skaffa dig ett gratis-konto på http://google.com/webmasters.
När du loggat in klicka på “Lägg till webbplats” -knappen. Skriv din webbadress i rutan och verifiera din webbplats. Det finns olika metoder för som identifiera sajten som att skicka upp  en html-fil, lägga till en meta-tagg på webbplatsen eller identifiera den genom Google Analytics.

Lägg till samtliga versioner av din webbplats
Det första du ska göra efter det att den blivit verifierad är att ställa in din sajt både med www och utan www och därefter ange vilken domän som du föredrar att använda så att innehållet inte räknas som duplicerat. Glöm inte bort om du har https:// versioner så ska dessa också läggas in. Klicka på hjulet och “site settings” och välj vilken domän du vill använda som din viktigaste.

Att indexera sajten i Google

I Search Console väljer du.
– Genomsökningsåtgärder
– Hämta som Google

Tryck på röd knapp “Hämta och rendera”.
Därefter grå knapp “Ange för indexering”
Välj radioknapp alternativet “Genomsök den här webbadressen och dess direktlänkar”
Tryck på kör.

HTML-förbättringar i Google Search Console

Du hittar Googles förslag på html-förbättringar under sökfunktionernas utseende och därefter HTML-förbättringar (se bild)

HTML förbättringar i Google Search Console

 

Hur registrerar man sin webbplatskarta hos Google

Användbart är även att kunna ställa in parametrar och att skicka in nya webbplatskartor (sitemaps). Att skapa en sitemap är en fördel för sökmotoroptimeringen. Google följer sitemapen och indexerar sidorna på webbplatsen på ett effektivt och rätt sätt.

Jag brukar även lägga in sajtkartan och kolla hur sajten är indexerad och om det är någon skillnad mellan det som jag skickat in och det som blivit indexerat. Du hittar bilder och texter under genomsökningsåtgärder och därefter webbplatskartor. Om det rör sig om större webbplatser (>10 000 sidor) bör man bryta upp webbplatskartorna i mindre delar eller ha komprimering på dem.


 

Läs alla meddelanden i Google Search console

Se till att du kontrollerar Google Search Console kontrollen och läs alltid alla aktuella meddelanden som kan vara viktiga. Själv fick jag 40 meddelande den dagen i jul 2015 då Google bestämde sig att de ville ha åtkomst till CSS och Javascript filer (se nedanstående bild)

felmeddelande-searchconsole

Long-tail och sökfrågor

Google Search Consol kan även användas för att undersöka long-tailen genom Search Analytics Report (SAR). Jag funderar på att skriva ett längre blogginlägg om det här eftersom det är ruggigt intressant eftersom du får fram relevanta resultat hur Google uppfattar specifika sökord. Gå in under sökfrågor och ladda hem en excel fil om du vill undersöka sökord som användarna använder för att komma till din webbplats.

Du kan få fram statistik om

  • Impressions (och här kan du se hur det fördelas efter olika sökfrågor), hur bra du rankar och dina positioner.
  • Klick
  • Positioner på Googles sökresultat
  • CTR (klickfrekvens)
  • Du kan sortera upp resultatet på mobiler och desktop vilket innebär att du ser hur sajten fungerar efter Mobilgedon (Googles filter för att rensa bort sajter som inte är mobilanpassade).

Genom URL filter kan du se hur olika sidor presterar. Statistiken sparas bara i 3 månader så vill du ha historisk data får du ladda ner filer med jämna mellanrum.

Blockera inte javascript eller CSS filer

Google har skickat meddelande till mängder av webbmasters att inte blockera javascript eller CSS filer och många webmastrar har blockerat dessa i robots.txt filen vilket är fel. Googlebot har inte åtkost till CSS- och JS-filer på. Du ska inte heller blockera wp-admin i wordpress om du använder admin-ajax.php.

I det här fallet var det plugins filen som var blockerad i robots.tt filen.

Disallow: /wp-content/plugins/

Hur gör man med gamla URL:er med borttagna produkter

Fråga: I min search console under HTML förbättringar får jag problem med att det finns gamla urlr från borttagna produkter och jag vet inte hur detta rensas bort?

Svar: Troligtvis är det 404-sidor dvs sidor som inte längre finns. Det är viktigt att dessa pekas om med en sk. 301:a.
Det finns lite olika sätt att göra det på. Jag brukar oftast plocka ner samtliga felen och kolla igenom i Excel att de är rätt ompekade. I annat fall bör man göra det vilket kan variera beroende på vilket CMS som du använder.

Relaterade artiklar om GSC

Länk: How to find queries per URL using the Search Analytics Report in Google Search Console (GSC)