Guide: Så här fungerar Google Search Console
optimera din webbplats till bättre synlighet

Den här guiden är för dig som vill lära dig mer om Google Search Console (GSC) och hur verktyget kan hjälpa dig att optimera din webbplats för bättre synlighet i sökresultaten. Det är Googles verktyg för att indexera sajter där de visar hur din sajt fungerar. Lär dig använda denna kraftfulla gratisverktyg från Google för att spåra din webbplats prestanda, hitta sökord som driver trafik och förbättra din ranking på sökmotorer.

Kapitel 1:

  • Vad är Google Search Console. 
  • Hur du kommer igång och konfigurera systemet
  • Vad kan du använda GSC till?
  • Att länka GSC till Google Analytics

Kapitel 2:

  • Översikt
  • Resultat
  • Granskning av webbadress
  • Kapitel 3

    • Indexering
    • Sidor
    • Videosidor
    • Webbplatskartor
    • Upplevelse
    • Sidupplevelse
    • Viktiga webbvärlden
    • Användbarhet på mobilen

    Kapitel 4

    • Shopping
    • Produktinformation
    • Förbättringar
    • Menysökvägar
    • Vanliga frågor
    • Sökruta för webbplats
    • Avancerade tips och mer informatiom

    Kapitel 1: Vad är Google Search Console

    Vad är Google Search Console?

    Google Search Console är ett gratis verktyg som hjälper webbplatsägare att spåra och förbättra sin webbplatsprestanda i Google sökresultat. Det är ett ovärderligt verktyg för webbmanagers som vill optimera sin webbplats och SEO:n. Det hjälper till att undersöka och rätta tekniska problem på webbplatsen som kan påverka dess ranking i sökresultaten och att se vilka sökord som leder användare till webbplatsen.

    Verktyget hette först Google Webmaster Tool men Google bytte namn på tjänsten till Google Search Console. Verktyget består av olika verktyg som ser till att din webbplats mår bra och fungerar på Google. Det kan hjälpa dig att diagnostisera eventuella tekniska SEO-problem och förstå dina mest populära sidor, se var du rankar och hjälpa dig att öka din organiska trafik. Google Search Console (eller GSC) är helt gratis och vilken webbplats som helst, oavsett vilken plattform den är byggd på, kan använda den.

    För att få ut det mesta av det måste du ställa in verktyget korrekt, förstå vad mätvärdena betyder och veta hur du kommer åt dess funktioner. Under åren har Google lagt till och tagit bort funktionalitet i verktyget och det finns användbara delar som Data Highlighter, International Targeting, Remove URLs, Crawl Stats, robots.txt Tester och URL.

    Vad är skillnaden mellan Google Search Consol och Google Analytics? Med GSC ser du hur sajten fungerar på Google medan Google Analytics visar hur besökarna använder din webbplats. Du kan också få verktygen att jobba tillsammans så du ser vilka sökord som rankar.

    Vad kan du använda GSC till?

    I Search Consolen får du meddelande från Google om det är något som är tokigt men du kan även identifiera och åtgärda webbplats sökningar som hindrar SEO prestandan. GSC har en fördröjning på 2 dagar så du ser inte de senaste förändringarna utan får ge dig till tåls. Se till att du kontrollerar Google Search Console kontrollen och ha för vana att alltid läsa alla aktuella meddelanden som kan vara mycket viktiga för sajten.

    Du kan använda Search Console för att: 

    • Se vilka av dina sidor som visas i sökresultaten, och hur högt de rankar.
    • Få reda på hur många användare som klickar på dina sidor från sökresultaten.
    • Se vilka sökord som människor använder för att hitta dina sidor.
    • Upptäck och åtgärda fel på din webbplats som kan påverka webbplatsen prestanda.
    • Få information om hur Google använder din webbplats för att ge sökresultat.

    Vad som gör Search Console användbart är att du kan indexera din webbplats men även se hur Google ser på sajten. Vilka sökord som du rankar på och om sajten har några fel i Googles ögon samt hur CTR-nivåerna är (click through rate). Sedan är det ofta en hel del manuellt jobb att åtgärda de fel som Google hittar.

    Hur ansluter du din webbplats till Google Search Console?

    För att komma igång med Search Console behöver du först lägga till din webbplats i verktyget. När du har lagt till din webbplats kan du börja använda de olika funktionerna.


    Att ansluta din webbplats till Google Search Console är en enkel process. Följ dessa steg:

    1. Skapa ett Google konto: Gå till https://search.google.com/search-console och logga in med ditt Google-konto. Om du inte har ett Google-konto kan du skapa ett. Logga in på ditt Google konto.

    2. Öppna upp Google Search Console på https://search.google.com/search-console

    3. Lägg till din webbplats som en egendomstyp: Klicka på ”Lägg till en webbplats” och ange URL:en för din webbplats.

    Du kan läsa mer om GSC på https://developers.google.com/search
     och klicka på kontot get started. Där kan du läsa mer om tjänsten eller klicka på knappen Go to Search Console för att logga in på kontot.

    Verifiera din webbplats
    När du loggat in klicka på ”Verifiera din webbplats” -knappen. Du hittar lägg till en egendom i vänstermenyn och här kan du ha alla dina webbajter som en enskild egendom.

    Det finns flera olika metoder för som identifiera sajten antingen i domänen vilket ger dig större kontroll eller webbadressprefix som att skicka upp  en html-fil, lägga till en meta-tagg på webbplatsen eller identifiera den genom Google Analytics.

    När du fått din webbplats verifierad kan du börja använda verktyget.

    verifierad ägare

    Hur du länkar Google Search Console till Google Analytics

    Genom att länka Sökkonsolen med Google Analytics kan du hämta sökordsdata direkt i Analytics.
    Självklart måste du se till att Google Analytics är korrekt konfigurerat på din webbplats först.

    Så här länkar du det till Google Search Console:
    Öppna upp ditt Google Analytics konto där du behöver ha administratörs rättigheter och välj den egendom som du vill använda. Klicka på admin ikonen i lsutet på höger menyn. Välj inställningar för egendom. En bit längre ner på sidan ser du inställningar för Search Console och anpassa  Search Console knappen. Välj lägg till och den egendomen du vill lägga till.l

    Lägg till Google Search Consolen till Google Analytics

    Efter du lagt till Google Search Console kan du se data för olika landningssidor, länder men framförallt sökord i Google Analytics.

    Kapitel 2: Översikt, resultat och granskning av en webbplats

    I översikten kan du få fram tre olika typer av rapporter

    Ta reda på din webbplatsprestanda: Börja genom att titta på rapporterna och data som Google Search Console innehåller som sökfraser, klick och visningar, och tekniska fel. Använd informationen för att förstå hur din webbplats presterar och vad du kan göra för att förbättra den.

    • Översikt rapport övergripande rapport på din webbplats med antal sökklick
    • Index rapport hur väl Google indexerar din sajt och vad som inte indexerat
    • Upplevelse
    • Förbättringar
    • URL inspektion och granskning av webbadress – hur bra specifika sidor fungerar
    • Resultat
    • Täckning

    Vy över Google Search Consolen


    Resulat

    Du kan mäta klickresultatet och hur den ändrats de senaste 3 månaderna.

    Granskning av webbadress

    I granskningen kan du se hur en specifik sidan fungerar.  Du måste skriva hela sökvägen för webbsidan och då kan du se om sidan har blivit indexerad eller inte. Om sidan inte blivit indexerad kan du begära Google att indexera dvs spindla om sidan. Tänk på att du kan inte skriva svenska å, ä eller ö som klartext utan du behöver skriva som html-tecken. I granskning av webbadress får du också veta om sidan är mobilanpassad och om canonical taggen är rätt.


    Täckning

    Täckning av sajten dvs sidor med fel och giltiga sidor. Här kan du få detaljerad information om sidor blockerats i robots.txt filen, omdirigeringsfel, 404:or, canonical problem mm.

    Kapitel 3: Indexering, sidor, videosidor, webbplatskartor, upplevelse, sidupplevelse, viktiga webbvärlden, användbarhet på mobilen

    Använd Google Search Consol för att identifiera long-tail och sökfrågor

    Google Search Consol kan även användas för att undersöka long-tailen genom Search Analytics Report (SAR). Jag funderar på att skriva ett längre blogginlägg om det här eftersom det är ruggigt intressant eftersom du får fram relevanta resultat hur Google uppfattar specifika sökord. Gå in under sökfrågor och ladda hem en Excel fil om du vill undersöka sökord som användarna använder för att komma till din webbplats.

    Du kan få fram statistik om

    • Impressions (och här kan du se hur det fördelas efter olika sökfrågor), hur bra du rankar och dina positioner.
    • Klick
    • Positioner på Googles sökresultat
    • CTR (klickfrekvens)
    • Du kan sortera upp resultatet på mobiler och desktop vilket innebär att du ser hur sajten fungerar efter Mobilgedon (Googles filter för att rensa bort sajter som inte är mobilanpassade).

    Om du öppnar upp resultat-rapporten så får du en överblick av totalt antal klick, totalt antal exponeringar, genomsnittlig CTR och genomsnittlig position. Det går också att följa detta för video, bild. Vill du grotta ner dig kan du få fram hur sökfrågor fungerar, hur olika sidor presterar eller enheter. Genom URL filter kan du se hur olika sidor presterar. Statistiken sparas bara i 3 månader så vill du ha historisk data får du ladda ner filer med jämna mellanrum.

    Andra saker är att du kan mäta varumärkessökningar och du kan få fram sidor inom en viss sektion eller sida med filter. Om du väljer Search Analytics – Queries så lägger du till ett filter för företagsnamnet. 

     

    Att indexera webbplatskartor

    Att skapa en sitemap underlättar för Google att hitta alla sidor. Google följer sitemapen och indexerar sidorna på webbplatsen på ett effektivt och rätt sätt. Det är rätt vanligt att dessa innehåller fel som behöver korrigeras.Under webbplatskartor kan du lägga in dina webbkartor som xml-filer.  Lägg in sajtkartan och kolla hur sajten är indexerad och om det är någon skillnad mellan det som du skickat in och det som blivit indexerat. Om det rör sig om större webbplatser (>10 000 sidor) bör man använda flera webbplatskartorna i mindre delar och ha komprimering på filerna.

    Borttagning
    Borttagning använder du om det är en sida som du vill ta bort. Det går också att ta bort flera sidor med prefix.

    Att se upplevelsen på sajten (kommer tas bort)

     

    Sidupplevelse
    Rapporten om sidupplevelse visar besökarnas användarupplevelse på din webbplats. Google utvärderar sidupplevelsen för enskilda webbadresser på webbplatsen.


    Viktiga webbvärden
    Visar hastighet på mobil och desktop. Här får du statistik kring webbadresser som är snabba, medelsnabba och långsamma. Om du inte får någon data här beror det troligtvis på att egenskapen är ny i sök konsolen eller att det inte finns tillräckligt med användare för att visa rapporten.

    Användarbarhet på mobila enheter (kommer tas bort)


    Här får du detaljerad information om hur sajten fungerar för mobiler med hur många sidor som har fel och hur många som är giltiga. Det är också detaljerad information som om det är sidor som är kodade för nära, om visningsområden har angetts, om klickbara områden sitter för tätt

     

    Webbplatsägaren får ett meddelande från Google Search Consolen när de övergår till indexerng av mobilversionen i första hand.

    Meddelande

     

     

    Förbättringar

    AMP
    Förbättringar med användarbarhet på mobila enheter och AMP. Har fokus kring mobilanvändning och AMP-sidor (accelerated mobile pages) från sökmotorn för smartphones (AMP)

    Strukturerad data
    Om du använt strukturerad data  exempelvis recept kan du få information om det är några fält som saknas.

    Menysökvägar
    Se vilka sidor som Google hittade på din webbplats och om de går att läsa. Du kan se vilka sökvägar som är fel och vilka som ger fel.

    Sökruta för webbplatslänkar
    Visas från sökrutan för smartphones.

    Se manuella filter mot din sajt exempelvis om du använder news

    Om din webbplats bryter mot Google News policies kan man se det i Google Search Consolen under ’Security and manual actions’.

     

    Kapitel 4 - relaterade artiklar om GSC

    Vanliga Frågor om Google Search Console

    Vilka webbplatser kan använda Google Search Console?
    Alla webbplatser, oavsett storlek eller innehåll, kan använda Google Search Console för att optimera sin synlighet på sökmotorer.

    Är Google Search Console gratis att använda?
    Ja, Google Search Console erbjuder sina funktioner utan kostnad för alla webbplatsägare.

    Hur ofta bör jag använda Google Search Console?
    För att hålla koll på din webbplats prestanda är det bra att regelbundet logga in på Google Search Console och övervaka data och förändringar. I verktyget kan du också få veta om du fått en manuellt straff av Google.

    Kan jag använda Google Search Console för att övervaka flera webbplatser?
    Ja, du kan lägga till och övervaka flera webbplatser inom samma Google-konto.

    Vad ska jag göra om min webbplats har problem med indexeringen?
    Om du märker problem med indexeringen kan du använda Indextäckning-rapporten för att identifiera problem och sedan följer du Googles riktlinjer för att åtgärda dem.

    Hur gör man med gamla URL:er med borttagna produkter. I min search console under HTML förbättringar får jag problem med att det finns gamla urlr från borttagna produkter och jag vet inte hur detta rensas bort?
    Troligtvis är det 404-sidor dvs sidor som inte längre finns. Det är viktigt att dessa pekas om med en sk. 301:a.
    Det finns lite olika sätt att göra det på. Jag brukar oftast plocka ner samtliga felen och kolla igenom i Excel att de är rätt ompekade. I annat fall bör man göra det vilket kan variera beroende på vilket CMS som du använder.

     Äldre verktyg och rapporter innehöll:

    • Internationell inriktning
    • Statistik för genomkörning
    • Meddelande
    • Webbadressparamerar
    • Webbtools

    Blockera inte javascript eller CSS filer

    Google har skickat meddelande till mängder av webbmasters att inte blockera javascript eller CSS filer och många webmastrar har blockerat dessa i robots.txt filen vilket är fel. Googlebot har inte åtkost till CSS- och JS-filer på. Du ska inte heller blockera wp-admin i wordpress om du använder admin-ajax.php.

    I det här fallet var det plugins filen som var blockerad i robots.tt filen.
    Disallow: /wp-content/plugins/

    Regex

    Du kan använda det här regex kommandot i Google Search Console frågor:

    ^(who|what|where|when|why|how)[” ”]
    Det  ger dig alla frågor som du rankar för som börjar med:
    – who
    – what
    – where
    – when
    – why
    – how

     

    Search Console Utbildning

    YouTube film som analyserar när man droppar i trafiken och hur man kan analysera i GSC i kombination med Google trends.

    Användbara verktyg

     

     

    Mer information?

    Kontakta oss gärna om du har frågor eller behöver konsultation kring dina inställningar på Google Search Console.