rankbrain är Googles algoritm

Sökmotoroptimering – vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) kommer från engelskans Search Engine Optimization omfattar olika metoder som används för att optimera din webbplats. Syftet är att bli sökmotorvänlig och synas högt upp i sökresultatet. Bra utförd sökmotoroptimering ökar dina chanser att placeras högt i Google sökningar, därmed får du mer besökare till din webbplats.

SEO-skolan: Tips och metoder att förbättra din webbplats

Vad behöver du veta – så här kommer du högre upp i Googles sökresultat!

Sökmotorernas krav på kvalitet ökar hela tiden och det ställer krav på den som jobbar med webbplatsen. Det är många aspekter av en besökares upplevelser på sidan som man måste tas hänsyn till. Det finns i princip fem sätt att förbättra den organiska sökningen det vill säga positionerna på Google. Ofta kommer du långt med att bygga bra och läsvärt innehåll.

  • Sökordsanalys tar fram de mest relevanta söktermerna och räkna hur många sökningar sökordet har på Google.se och mot den svenska marknaden. Läs mer om nyckelordsanalys
  • On-Page optimering handlar om alla de delar man förändrar på sin webbsida. Det är saker som sajtens hierarki, navigering, sidornas rubriker och kvaliteten på texten. Läs mer om on-page optimering
  • Länkar och länkstrategi är det arbete som görs för att få externa länkar till sin sida. Länkar är avgörande för hur bra sökmotoroptimeringen lyckas. Läs mer om länkar
  • Onsite optimering: Vid onsite optimering ser man på helheten på sajten.
  • Infrastruktur och Hur sajten tekniskt är uppbyggd och hur Google och andra sökmotorer indexerar sajten. Ofta innebär det att man tekniskt behöver skruva på plattformen.

D et första och enklaste steget brukar ofta vara att göra onpage optimering och se till att den nuvarande sajten fungerar korrekt.

Att gå igenom titlar och se till att sidorna är bra skrivna bör man göra internt eftersom det är enkelt och något som fortlöpande behöver filas på. Om du kör WordPress kan du installera pluginet Yost for SEO vilket hjälper i arbetet.

 

Checklista – saker att komma ihåg

  • Inventera produkter och tjänsteutbud för att analysera fram viktiga sökord och sökordsfraser.
  • Analys av antal sökningar och sökbeteende för din webbplats.
  • Kolla med supportfunktionen vilka som är de vanligaste återkommande frågorna
  • Identifiering av longtail sökningar och sökfraser som maximerar trafikens olika matchningskombinationer av sökorden.
  • Analys av målgruppens sökbeteende utifrån ett marketing perspektiv.

Vilka är de viktigaste rankingfaktorerna på Google?

Under ett decennium har seo-specialister tjatat om rankingfaktorer vilket går tillbaka flera år i tiden då Google officiellt avslöjade att det fanns 200 olika rankingfaktorer.Därefter har Google skruvat på algoritmerna vilket medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändras.

2018 är de viktigaste faktorerna för att komma högt hos Google innehåll, externa kvalitetslänkar, domännamnet och hur Googles algoritm som är döpt till Rankbrain rankar webbplatsen.

Kritiska rankingfaktorer
Kritiska faktorer för att nå högt i sökmotorer.

  • Innehåll som matchar sökbettenden och sökfrågor
  • Att innehållet är spindlat av sökmotorerna
  • Kvalitet och kvantitet av länkar
  • Svarar på användarnas avsikter (user intent)
  • Att innehållet är unikt
  • Att innehållet håller hög trovärdighet och auktoritet
  • Uppdaterat innehåll och nyhetsvärde
  • Hög CTR (clickthrough rate)
  • Hastighet
  • Byggt för multidevice som mobil, iPad och desktop

Viktiga rankingfaktorer

  • Layout och design
  • Hur man använder rätt sökord, fraser och ämnen
  • Optimerade bilder
  • Personalisering
  • Länkar som är relevanta exempelvis inom samma nisch
  • Delningar i social media
  • Sidans struktur exempelvis HTML kod
  • Djup i innehållet
  • Strukturell data
  • Canonical länkar
  • A href lang tag (språk stöd)
  • Volym i varumärkessökningar
  • AMP-sidor (Accelerated Mobile Page)
  • https-inställning (att sidan är krypterad)

Faktorer som ger dig en fördel gentemot konkurrenter

  • Permalänk vänliga URL:er
  • Kontroll av parametrar
  • Robot filer
  • Länk velocitet
  • Sajtkartor
  • Länka till sidor med hög trovärdighet
  • Att paginering görs rätt
  • Domän ålder
  • Var servern är placerad
  • Läsbarhet
  • Att innehållet är korrekt och faktabaserat
  • Semantiskt innehåll

Vad är rankbrain?

Rankbrain algoritmen sägs stå för 30% av alla sökningar och en stor del består av sökningar som aldrig utförts tidigare men machine learning skapar också nya möjligheter för bilder och kartor. Rankbrain innebär troligtivis att CTR:en har en högre betydelse än tidigare även om det inte är en direkt rankingfaktor och att besökarna stannar kvar på sajten. På sikt innebär troligtvis Googles algoritmer att de kommer försöka behålla användarna i sitt nätverk och ta mer innehåll från sajterna.


Utgå från sökbeteenden på nätet

Egentligen borde det vara självklart att bygga webbplatser efter målgruppens sökbeteeenden på nätet men i verkligheten byggs de flesta sajter med stort fokus på det grafiska och så missar reklambyrån hur sajten ska användas och få trafik. På nätet finns det mängder av sajter som inte är optimerade och som missar relevant trafik som istället går till deras konkurrenter.

Det är absolut nödvändigt att välja rätt sökord som din målgrupp använder sig av när de vill få fram information. Sökmotoroptimering förbättrar webbplatsens naturliga ranking vilket medför att de som söker efter dina tjänster eller produkter har lättare att hitta dig. Men den bästa optimeringen handlar om att börja med att ta fram hur sökbeteenden ser ut och svara på de frågor som kunderna har när de letar efter en produkt eller en tjänst.

Få hjälp att analysera din målgrupps sökbeteenden

Upptäck vad som spelar roll för din nisch och matcha sökorden som används på nätet med din webbplats och hur sajten är byggd. När vi konsultar kring om en webbplats börjar vi alltid med en sökbeteendeanalys där vi undersöker användarnas och hur de söker på nätet.

Long-tail marknadsföring inom SEO

Nyckelordsstatistik och sökbeteendeanalyser bygger på teorin om longtailen. Fler och fler med marknadsledande befattningar har börjat förstå att det framförallt är lönsamt att synas på den långa svansen (eng. longtailen). Det innebär att man syns på en stor mängd relaterade sökord istället för att ett få antal ”prestigeord” inom en viss nisch. Trafiken finns på long-tailen eftersom många använder flera sökord när de söker på nätet.

Vi jobbar med att ta fram alla relevanta sökord inom din nisch och att kombinera long-tailen med spets dvs även synas på de mest konkurrensutsatta orden eftersom orden oftast används vid sökningarna. Att jobba med webben handlar till stor del om  sökord och hur många sökningar som görs på Google varje månad.

En stark SEO-strategi har en contentplan kring innehållet på sajten, olika erbjudanden och olika filformat. Genom att sortera upp och kategorisera sökorden i sökvolymer ser man vilka sökord som är viktigast och vad ni behöver i er content marknadsföring men också hur er webbplats behöver förändras och struktureras på ett optimalt sätt. För en större webbplats är det inte ovanligt att vi undersöker flera tusen olika sökord och att vi hittar sökord som man missat i sin marknadsföring men som konurrenterna använder sig av.


Optimera sajtens struktur

Analys av en webbplats sajtstruktur och hur den matchar med Google. Du kan se internlänkningar i verktyg som GSC men även att menystrukturen och sajtens struktur matchar sökvolymerna. Många gör misstaget att bara länka till hemsidan medan det finns underliggande sidor som kan ha potential att få mer trafik eftersom de innehåller ett visst sökord.


Se över webbplatsens innehåll

Att ha rätt innehåll är ofta ett konstant arbete. Sökmotoroptimerare kan vända runt på informationen och kolla hur Google ser på sajten som att den har bra CTR men även läsvärt som förbättrar användarens läsupplevelse.

Många redaktörer följer inte upp sajten hur den går med besökare och synlighet. Som webbredaktör är det viktigt att vässa din webbplats, optimera innehållet och i slutändan får mer kärlek av Google.
Skriv bra och intressant copy med innehåll för din målgrupp och de som besöker webbplatsen
Se till att titlar och metabeskrivningar är skrivna efter sökord och gör dem klickvänliga. Det är det här som visas på Googles sökresultat.

Se till att sajten har bra onsite SEO optimering av sidorna på de mest konkurrensutsatta orden. Följ upp sökord som inte rankar och förbättra innehåll som har stora sökvolymer på Google.

Bygga silver-bullet pages

Bygg perfekta landningssidor (silver bullet pages) som är anpassade för de sökord som du vill synas på där det är mycket volym och hög konkurrens

  • Använd olika verktyg för sökmotoroptimering så du kartlägger alla problem. Verktygen visar olika saker och områden att jobba med – I våra projekt tipsar vi dig om de bästa verktygen som tagit oss år att utvärdera
  • Design och innehåll är viktigt och att förbättra struktur och göra det enklare att navigera men navigeringen kan påverka din sajt både positivt och negativt.
  • Du kanske behöver konsolidera flera sidor som handlar om samma ämne för att få ner duplicerat innehåll
  • Sökmotoroptimering för mobiler och digitala assistenter är ett relativt nytt område och visar att man behöver lyfta blicken och inte bara koncentrera sig på de vanliga och traditionella textsökningarna.

Vad är onsite optimering?

Onsite optimeringen omfattar arbete som görs på hemsidan och är unikt för varje webbplats. Vi ser på webbplatsen som helhet och stärker upp webbplatsen med internlänkar, förbättrad prestanda, storlek på landningssidor och hastighet. För större organisationer kan det handla om att korrigera processerna så att sajten blir bättre när redaktörer skapar innehåll och bilder eller tar bort information på bästa sätt.

För mindre organisationer görs ofta onsite optimeringen direkt på sajten och innebär att man spetsar till sajten. Sökmotorer, som Google, gynnar vissa saker på sidorna på varje webbplats. Några av dessa saker är:

  • Titel taggar
  • Sökmotorvänliga URL:er
  • Metabeskrivningar

Ovanstående delar påverkar också hur innehållet visas på Google som ofta plockar upp titlar och metabeskrivningarna i sitt sökresultat. Det innebär att jobbar vi metodiskt med dessa delar går det att få sajten betydligt bättre och locka fler besökare från Google.

  • Titeln lockar användarna in på sidorna från sökmotorn och du bör inkludera sökord i titeln. Kolla igenom och se till att alla sidor har en titel och metabeskrivning. Med verktyg som Screaming Frog kan du hämta hem alla dina sidor och se hur titlar och metabeskrivningar är satta.
  • Det räcker inte med att bara skriva en titel utan man måste lägga kärlek på orden och hur dessa är skrivna. Det är viktigt att skapa unika och korrekta titlar som lockar till klick och ökar CTR:en (click through rate) och som använder maximalt utrymme.
  • Se till att rubriktaggarna består av 55-59 tecken har du fler så riskerar de bli avklippta.
  • Använd sökordet i det första 100 orden
  • Använd metabeskrivningar på ett smartare sätt som att visa företagets unique selling points dvs fördelarna med att anlita företaget eller köpa produkterna och locka besökare att klicka på länkarna som pekar mot sajten
  • Använd vår checklista för SEO anpassning och optimering av en webbplats.

Det finns mängder av faktorer att förbättra när man kommer till själva innehållet på sidorna.

  • Rubriker och rubriksättning
  • Sökordsfrekvens
  • Kanibalisering av sökord – exempelvis om man har underkategorier där sökordet finns med.
  • Hur texten är skriven – olika typer av läsbarhetsindex

Läs mer om onsiteoptimering

 

Teknisk sökmotoroptimering

Tekniskt SEO – Minimerar antalet tekniska problem så att sökmotorerna lättare indexerar sajten I början av SEO-processen är det inte ovanligt att en webbplats har tekniska problem och det är ofta nödvändigt att göra en kvalitetssäkring .Vi analyserar sajten och hur den indexeras i sökmotorer. Vi hittar tekniska problem exempelvis med duplicerat innehåll, metadata, hastighet, strukturella problem som om vissa delar inte blir indexerade och kommer med förslag på förbättringar. Senare faser kan handla om infrastruktur som IP-frågor, cache, mobilanpassningar och certifikat.

Det finns många tekniska delar som måste ses över för att en sajt ska fungera optimalt. Vi undersöker aktitekturen från hastighet till tekniska problem som kan hindra sajten att indexeras på ett bra sätt.

Kvalitetsgranska din webbplats
Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt och för en person som inte är specialiserad på SEO kan det vara svårt att se vad som är fel.

  • Gör en teknisk seo-analys av webbplatsen
  • Gör en kvalitetsgranskning av webbplatsen så den följer Googles riktlinjer
  • Se till att öka hastigheten på webbservern så den är reptilsnabb
  • Se till att den inte innehåller mycket skript kod eller felaktig kod
  • Undersök att olika taggar är korrekta exempelvis rubriker, meta-data, språk och cannonical-taggen
  • Använd strukturerad data vilket underlättar för sökmotorer hur de uppfattar och läser en webbplats.

Metoder som man inte använder sig av

Tidigare var det vanligt att man använde enkla och spammiga metoder för att ta bra positioner på Googles sökresultat. Det var vanligt att man skrev ett ord flera gånger (keyword stuffing) för att sökmotorer skulle prioritera informationen – men detta fungerar inte längre. I takt med att sökmotorerna blivit mer sofistikerade har gamla tricks blivit oanvändbara och kan innebära att företaget kan tappa sina positioner på sökmotorer.  Google kommer konstant med uppdateringar som Penguin, Hummingbird och Panda syftet är ofta att betona kvalitén på innehåll på webbplatserna som visas upp och att sökresultatet som visas blir optimalt för användarna.

Exempel på aktiviteter som kan skada din SEO

  • Olika typer av spam (kommentarsspam, spammiga länkar, UGC, Rich snippet spam)
  • Länkar som är manipulativa
  • Tunnt innehåll
  • Innehåll som inte är unikt
  • Cloaking
  • Felaktigheter med canonical taggen
  • Att man blockerar innehåll med noindex på sidan eller i robots.txt filen
  • Keyword stuffing (för mycket innehåll kring nyckelordet)
  • Redirect kedjor
  • Stor andel crawler fel och tekniska SEO-violations
  • Länkar till casinon, läkemedel eller sexsajter

Google, synligheten på nätet och länkar

Vi följer alla sökord som ger trafik och hur positionerna utvecklas över tiden. Bra länkar med hög trovärdighet som pekar mot sajten och mot de landningssidor man vill ranka på.

Sökmotoroptimering - att mäta

Sökmotoroptimering handlar om att mäta….allt

Bild: Mätning och ranking av synligheten på nätet omfattar att man ser på Googles uppdateringar, positionerna på de viktigaste sökorden och länkkraft. Genom att följa sökorden på daglig basis går det att finjustera och ständigt förbättra webbplatsen.

 

Sökmotoroptimering - länkar och outreach

Länkbyggen och effektiva metoder att bygga länkar

Ett av de mest populära off-page metoderna är att bygga länkar från andra sajter. Att bygga länkar har stor betydelse för din ranking och ger samtidigt din sajt trovärdighet och framförallt trafik. Även om Google successivt har försökt minska länkarnas betydelse så är det fortfarande grundbulten i deras algoritm och hur Google fungerar.

 

Ranking without links is really, really hard
– Gary Illyes Google oktober 2016

Länkar och ankartexter är fortfarande nödvändigt och trovärdiga länkar med hög trust är värd sin vikt i guld. För ditt företag är det viktigt att ha naturliga länkar som kommer från riktiga företag. Om en webbplats ger bort irrelevanta länkar inom högriskbranscher som spel, casino, poker eller ännu värre om sajten är drabbad av virus så ökar risknivåerna.

En hållbar länkstrategi utgår från ett företags verkliga nätverk men kan även toppas med outreach metoder där man vänder sig till bloggare och influencers.

Länkstrategier och moderna kampanjmetoder att skaffa länkar

Det finns flera metoder att bygga länkar som fungerar – där du inte riskerar att straffas. Men länkar behöver bevakas så att det är naturligt- speciellt om det handlar om sidor som pekar mot money keywords. Du kan också bli drabbad av kampanjer från konkurrenter som skjuter dåliga länkar mot din sajt för att försöka sänka den.

Att länka till externa sajter inom din nisch är bra. Det handlar om att bygga bra webbplatser och det är naturligt att använda externa länkar. Tvärtemot vad en del tror är externa länkar till trovärdiga sajter med hög trust bra för din egna ranking.

”SEO utan länkar är som saft utan saft.”

Outreach och länkbyggen – att skaffa naturliga länkar
Länkar är nödvändigt för att en sajt ska indexeras och få bra synlighet och på konkurrensutsatta sökord kan det vara skillnaden att synas på första sidan och flera sidor längre bak i Googles sökresultat. Men alla länkar är inte bra utan de kan skada dig och ditt varumärke och Google har filter som Pingvinen som straffar onaturliga länkbyggen. Viktiga delar i en bra länkstrategi är websitepromotion för att nå bloggare och hur du når ut till ditt naturliga länknätverk med partners, återförsäljare och kunder.

Se till att ha en stark länkstrategi och skaffa naturliga länkar exempelvis från partners, återförsäljare och föreningar som du stödjer

  • Kontrollera varifrån dina konkurrenter får sina länkar och följ upp ifall du själv kan få länkar från samma källor
  • Interna länkar och struktur – tänk på din egna länkstruktur och bygg hörnsidor
  • Linkreclamation – se till att alla länkar pekar rätt
  • Disawow länkar – bli av med skadliga länkar som ökar risken och kan skada din webbplats och ranking
  • Outreach handlar om praktiska metoder att nå ut till bloggare inom din nisch så att de skriver blogginlägg med länk till ditt företag.

Läs mer om länkar


Använd SEO-processer istället för SEO-taktik

Sökmotoroptimering 2018 - olika komponenterSökmotoroptimering utvecklas hela tiden och omfattar flera metoder och processer som underlättar att hitta innehållet och konvertera. De skickligaste trafikmarknadsförarna använder growth-hacking och kreativa lösningar. Långsiktig och strategisk SEO som innebär att ditt innehåll upptäcks inte bara på Google utan även i Bing och sökningar på Apple och Facebook.

En del SEO-bolag har valt att jobba med kortsiktig taktik och tar till olika knep för att försöka komma högst upp i sökmotorerna vilket innebär att du som kund tar en högre risk. Det går att pusha massiva länkar eller använda Google-botar för att få fler besökare vilket kan fungera på kort sikt ända tills Google ändrar sina algoritmer eller du fastnar i ett filter.

Vi tror att framtidens sökmotoroptimering till stor del handlar om att optimera innehållet efter olika nyckeltal (KPI:er) och att ständigt utveckla sin webbplats exempelvis med att få användarna att stanna kvar på webbplatsen utan att gå tillbaka till sökresultatet.

 


 

För en E-handel är SEO extra viktigt

En ehandel har ofta andra krav kring hur den utvecklas. Sökmotoroptimering för E-handel handlar ofta om mäta och förbättra konverteringar på de sökord där man har bra försäljning, låg konkurrens och höga täckningsbidrag. Amazons algoritm som kallas A9 fungerar annorlunda än Google och de premierar relevans och performance.
Läs mer om Amazon.

För e-handlare är det också viktigt att

  • Att lönsamheten är god och att man säljer varor med bra täckningsbidrag
  • Att den organiska synligheten utvecklas positivt
  • Att innehållet utökas & content creation – ofta har man fokus att skapa innehåll på kategori och produktsidor och få dem att ranka högt
  • Optimering mot viktiga produkter som ofta är konkurrensutsatta ”money keyword”
  • Uppföljningar av sökordspositioner men också kring lönsamhet
  • Uppföljningar av CTR-nivåer och optimering av titlar och metabeskrivningar

Omnikanaler
Allt fler samordnar marknadsföringen i butik och på nätet och fler större bolag börjar att tänka omni-channel dvs att de digitala kanalerna ska stödja de fysiska butikerna. Glöm inte bort att syns du i sökmotorer så hjälper det dig även i andra kanaler (TV-reklam, Adwords, radioreklam, socialmedia, mobil).

Läs mer om e-handel och hur du kan utveckla den med SEO.


Digitala konkurrentanalyser

GAP Analyser och benchmarking: Vi kan benchmarka en webbplats och plocka fram alla sökord som din konkurrent har men inte du. Vi utgår ofta från en kortfattad draft med konkurrenter, tjänster och målgrupper som vi tar fram tillsammans med våra uppdragsgivare. Det går också att ta fram alla länkar som går till dina konkurrenters webbplatser och rangordna dessa efter styrka och undersöka var de får sin trafik.

Länkar konkurrent

Inte sällan blir resultatet av ett nyckeltalsorienterat synsätt att ledningen omvärderar sina marknadsföringsaktiviteter.
Läs mer om konkurrentanalys

 

Risker med att uppdatera till en ny webbplats

Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Att bygga en ny webbplats innebär risker att du tappar mycket av dina besökare även om du använder en modern plattform som WordPress. Att uppdatera en webbplats kan innebära stora risker att du tappar besökare vilket kan vara verksamhetskritiskt för en stor e-handelssajt.

Ny hemsida -misslyckad migrering

Migrera en webbplats – viktiga saker som att göra ompekningar och tänk på när du byter hemsida så att du inte tappar alla besökare…
Flera webbyråer samarbetar med sökmotoroptimerare för att minska riskerna när de lanserar en ny webbplats och ser till att man gör alla ompekningar rätt men även att sajten indexeras på ett bra sätt, innehåller rätt information och inte innehåller några tekniska SEO-problem Du kan minska riskerna betydligt när du lanserar en ny hemsida genom att kontrollera SEO:n separat. Med våra tjänster vill vi se till att din webbplats ger en bra kundupplevelse som producerar kvalificerade leads och nya kunder. Gör inga kritiska SEO beslut utan att rådgöra med en SEO specialist.


När går det att se resultatet av sökmotorsoptimering?

Att leverera bra SEO och kundupplevelse tar tid, kunskap och hårt arbete eftersom det i grunden handlar om att bygga webbplatser med kvalitet baserat på användarnas behov. Att jobba strategiskt med sökmotorsoptimering innebär att sajten optimeras och man har ett långsiktigt perspektiv för att säkerställa att du kan konkurrera effektivt i din nisch. En webbplats ska stödja affärsidén och därför är företagets affär och marknad centrala begrepp kring vilka ord du väljer att synas på.

Något som kan vara frustrerande är att man sällan ser resultatet direkt av SEO utan ibland kan ta flera månader man börjar ta positioner. Det enda sättet att se hur det går är att kontinuerligt mäta hur du presterar på olika sökord ibland ner på daglig nivå. Google har patent på fördröjningar och ibland kan det finnas flera olika typer av tekniska hinder som innebär att din webbplats inte indexeras på ett korrekt sätt. Det är aldrig för tidigt att börja med SEO. Börja med sökmotoroptimering idag – ju längre du väntar desto svårare kommer det bli att ranka på de sökord som du vill synas på.

Om du vill se ett snabbt resultat?

Vill du ha ett snabbt resultat så ska du satsa på Google Adwords istället där du betalar för att visa dina annonser i Googles sökresultet – men då får du också räkna med högre kostnader.

 

Sökmotoroptimering - teknisk

Nya trender 2018 inom sökmotoroptimering

Vad som är menas med bra SEO varierar beroende på vilken SEO-expert du frågar och det publiceras konstant studier och experiment som en bra strateg behöver hålla sig ájour med. Eftersom SEO är dynamiskt och förändras måste man hålla koll på nya trender som dyker upp. Här listar vi några av de senaste begreppen.

Mobilitet

Mobilsöket har en enorm betydelse och att en sajt är mobilanpassad är nödvändigt för att ranka bra och Google har gått ut hårt med att de prioriterar mobile first. Under de senaste åren har användningen kring mobiler ökat och gått om desktop och mobilsöket skiljer sig från desktop. Krav på en modern webbplats är att den är mobilanpassad och fungerar optimalt för en mobil och dessutom laddar fort. Många sajter som inte är mobilanpassade har droppat i Googles sökresultat.

Det dyker också upp nya html-tekniker som AMP (Accelerated Mobile Pages) vilket Google rekommenderar publicisterna att använda. En bra infrastruktur som sajterna ligger på och en snabb sajt som fungerar bra i mobilen är idag nödvändig. Läs mer om mobil sökmotoroptimering på vår temasajt: mobiltseo.se

Digitala assistenter

Digitala assistenter som Siri kommer få ökad betydelse när allt fler använder mobilen och röstsöket. Digitala assistenter har länge används för Android men går även på iPhone men kommer användas i andra verktyg genom Google SDK. De digitala assistenterna innebär att användarna använder meningar istället för enstaka ord och de har troligtvis större användning när du kör bil. Men de kan användas för bildsökningar, språk och de blir allt bättre med Google Lens. Läs mer om digitala assistenter

 

Lokal söket

Glöm inte bort lokal söket – 40% av alla sökningar är lokala och här sker mycket affärer. Det är inte för inte som det heter All business is local. Att lokalisera de olika lokala orterna som är betydelsefulla inom nischen är ett steg men även att se till att webbplatsen använder ”citation” på ett bra sätt och finns i Google My Business places.

Tänk på att det geografiska söket är mer än de storstäderna och att det inte alltid korrelerar med storleken på orten. Några exempel – Sökmotoroptimering Malmö 210 sökningar på Google/månad – Sökmotoroptimering Stockholm 140 sökningar på Google/månad – Sökmotoroptimering Göteborg 140 sökningar på Google/månad. Läs mer om lokalsöket

 

 

Rapporter och ranking för sökmotoroptimering

Det är viktigt att mäta din webbplats med relevanta nyckeltal för att kunna göra korrekta analyser. En stark seo strategi får inga organiska tapp utan innebär en webbplats som hela tiden tar digitala marknadsandelar och får ökad synlighet

Traditionellt har sökmotoroptimerare fokuserat sig på sökresultatet och rankingdata men det finns flera andra relevanta nyckeltal som går att ta fram för en webbplats för att se hur den fungerar. Inom varje nisch vi jobbar benchmarkar vi mot de bästa på ett sökord för att identifiera hur du ska plocka positioner och få ökad synlighet.
Jämför dig med de starkaste varumärkena!

Om vi skulle jobba med soffor skulle det vara självklart att man jämför sina mätvärden (KPIer) mot de starkaste varumärkena som IKEA, Mio, EM, Furniturebox och Trademax. Vi brukar välja företag som har hög vinstmarginal för att se vad de gör rätt i sin marknadsföring. Genom denna analys ser vi hur de får trafik men också vilka produkter och sökord som finns därute och vad de gör som i slutändan ger bättre lönsamhet.

När vi har tagit fram olika KPI:er med värden som synlighet, onsite optimering, länkstyrka och infrastruktur jobbar vi iterativt och kontinuerligt med de delar som ger bäst resultat och ger dig en prioriteringslista med vad du behöver jobba med. Vi gör kontinuerligt analyser och rapportering för din webbplats.

Varför ska du göra sökmotoroptimering?

Varför ska du överhuvudtaget ägna dig åt att få sidorna att visas bättre på Google? Vill du synas bättre på nätet för att därmed skaffa fler kunder är Google det självklara valet. En stor del av trafiken upp mot 70% sker genom sökmotorer som Google vilket innebär att det ofta är den viktigaste digitala kanalen. Vad många glömmer bort är att SEO även används också i andra sökningar som tal och bild. Sajter som Bing, ryska Yandex, kinesiska Baidu, Twitter, DuckDuckGo, Amazon, Youtube och Linkedin har andra regler än Google för att rankas högt.

Den organiska trafiken från Google är gratis till skillnad från Google Adwords där du måste betala för att synas. I de organiska söket betalar du inte något för att besökarna ska klicka på dina annonser. Detta innebär att sökmotoroptimering är en långsiktig investering att ta utrymme från dina konkurrenter och ta plats i den digitala världen.

En bra SEO strategi innebär att man rankar naturligt på de viktigaste sökorden inom nischen och har målgrupper och deras sökbehov kartlagda. Att få mycket trafik kan innebära merkostnader om du inte når den målgruppen som du vill sälja till.

En SEO optimerad webbplats stärker varumärket

Genom effektiv sökmotoroptimering får du fler besökare till din webbplats och därmed ditt företags synlighet på nätet. Ett bra sökresultat när man söker på företagets namn, tjänster, produkter eller ledning innebär inte bara att varumärket ser bra ut – utan det skyddar dig mot negativa skriverier eftersom det är dina artiklar som syns.

Ett starkt varumärke får ofta trafik som är kopplade till varumärket. Den varumärkesdrivande trafiken är väldigt enkel att få och kan också innebära att man blir blind och ser inte på de specifika ord där kunderna söker information och där konkurrenter kan befinna sig. Om man jobbar med starka varumärken måste man alltså bryta ner varumärkessökningarna från icka varumärkesdrivna sökningar.

Bra sökmotoroptimering ökar omsättningen

En bra webbplats speglar företagets affärsidé och hjälper till att skapa affärsnytta och ökad lönsamhet.  Det räcker inte längre med att webbplatsen har många besökare utan den bästa SEO:n handlar i hög grad om affärsutveckling och hitta kundens sökintentioner.

Du får insikter och lär dig mer om kunden och deras behov och du kan hitta produkter som är framgångsrika hos dina konkurrenter. Hur vi väljer att optimera webbplatser varierar alltså beroende på företagets affärsmål, målgrupper och kundernas köpprocesser och kundresa.

Med risk för att vara tjatig. En effektiv SEO strategi  förbättrar kundresan den skaffar fler leads och utvecklar din verksamhet. Sökmotoroptimering gör att du tar marknadsandelar från konkurrenter vilket i slutändan ger dig mer leads och kunder och likaså att dina konkurrenter försvagas.

Konverteringsgraden blir högre med SEO

Om strategin fungerar har man hög synlighet på konverterande sökord. På din webbplats vill du framförallt ha kunder som ökar försäljningen. Avslutningsgraden dvs att få kontakt med kunderna är ofta högre inom det organiska söket. Avslutningsgraden skiljer sig stort mellan olika branscher – men en bransch som undersöktes gav en avslutningsgrad på mer än 14.6% för det organiska söket medan kalla telefonsamtal låg på betydligt lägre 1.7%.

Bra sökmotoroptimering minskar kostnaderna i andra digitala kanaler

Även jämfört med andra digitala kanaler är sökmotoroptimering extremt effektivt. När sökmotoroptimering integreras med social media så din information delas mer och får större spridning och en del kallar social media för tändvätskan inom den digitala marknadsföringen. När sökmotoroptimering kombineras med Adwords innebär det att kvalitetsresultatet förbättras vilket innebär att man får rabatt från Google på det köpta söket.

Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt, billigare och långsiktigare än annonsering hos Google med Adwords där du alltid måste betala för varje sökord som du vill synas på vilket inte är skalbart när verksamheten växer.  Sökmotoroptimering innebär därför lägre kostnad för varje ny kund som genereras eftersom du inte betalar någon annonskostnad.

Sökmotoroptimering innebär även att dina Adwords kampanjer blir effektivare då landningssidorna blir effektivare och de får bättre kvalitetsresultet hos Google vilket innebär att får bättre resultat till samma budget.


Ta reda på mer om hur ditt företag jobbar med SEO

Många företagsledningar är inte medvetna hur deras webbplatser presterar på Internet. Att få en rankning på något obskyrt sökord utan konkurrens är inte svårt. Men att optimera för att sökmotorer ska visa relevanta resultat för din målgrupp är ofta tidskrävande – speciellt om du rör dig inom konkurrensutsatta nischer.

Pratar du med säljare inom SEO så har de ofta lovat topplaceringar med enstaka sökord vilket är ett kortsiktigt perspektiv som kan ge förödande resultat. En del seo-bolag tar bara betalt för placeringar vilket kan innebära att du riskerar att fokusera på fel sökord. En bra SEO konsult utmanar ditt företags strategier.

Officiella dokument från Google om sökmotoroptimering

Google har skrivit 2 officiella dokument kring sökmotoroptimering. Utöver dessa finns mängder av videos på Webmaster Central där de uttalar sig och ger tips hur man ska få sajten att ranka bättre på Google.
Följ Googles riktlinjer kring kvalitetsgranskning av webbplatser (pdf)
Ladda ner Googles Grundhandbok om sökoptimering

 

Projektledning inom SEO

Tips för dig som jobbar med projektledning och med affärsstrategier. Se till att ligga i framkant i digitaliseringen och att organisationen har ett digitalt och agilt arbetssätt. Följ alltid upp med grafiska rapporter hur din webbplats fungerar. Använd spårning och korrekta rapporter för dina sökord och viktigaste sökfraser då kan du mäta hur sajten fungerar och löpande göra korrigeringar. Vår metod använder de bästa mätverktygen på marknaden.

  • Effektiva rapporter för din SEO analys – vilka nyckeltal och KPI:er behöver du följa upp
  • Projektledning – Läs vårt dokument om sökmotoroptimering i större företag
  • Se till att du budgeterar för sökmotoroptimering

 

 

Stöd till marknadsavdelning

Redaktionell SEO handlar framförallt om att förbättra innehåll och texter och att få besökarna att stanna kvar längre på sajten. Våra sökmotoroptimerare hjälper redaktörer med SEO kampanjer och kommer med konkreta förslag på hur sajten kan förbättras. Exempelvis på arbetsuppgifter är strukturförändringar på sajten, website promotion, analys av sökordsvolymer, redaktionella texter, long-tailen och onsite optimering av webbplatser.

 

När behöver du en SEO-konsult?

Att analysera sajter som antingen är byggd eller ska byggas kan vara komplext. Här kan man behöva coaching av en erfaren person att analysera de tekniska delarna och använda sökbeteendeanalyser för att skapa en bra grund och fundament till din webbplats.

Anlita ett seriöst SEO bolag

Många företag vänder sig till seriösa SEO byråer för att de vill skapa långsiktig sökmotoroptimering med läsbart och redaktionellt innehåll för sina läsare och målgrupp. Internationellt pratar allt fler av de bästa sökmotoroptimerarna om vikten av ett holistiskt perspektiv där en del valt att använda begreppet Search Experience Optimization – SXO – för att betona användarvänlighet och att de framförallt sätter fokus på upplevelsen snarare än sökmotorn.

Databasdriven marknadsföring med SEO

Anlita ett bolag som är experter på datadriven marknadsföring
Att  använder bigdata och business intelligence för att kontinuerligt utvärdera information från flera datakällor som Google Analytics, Google Adwords API, Google Search Console (GSC) innebär att du får en fördel gentemot dina konkurenter. För att kunna veta vad som fungerar för dina målgrupper gör vi mätningar kring sökvolymer och trender. Vad de söker, hur deras köpprocess ser ut och vad de vill ha.

Skaffa digital kompetens i projekten
Se till att ditt företag har specialister på sökmotoroptimering. Använd personer vars DNA är Internet och digitala managementkonsulter som kan jobba nära affärsutveckling och ledning. Att lyckas med satsningar i olika digitala kanaler beror på ekonomiska prioriteringar och var du får bäst avkastning på dina medieinvesteringar.

Vill du ha hjälp med din sökmotoroptimering?

Expandtalk är en digital affärspartner som ger dig bättre affärer. Om du vill veta mer om digitala strategier och hur du kan utveckla digitala lösningar och affärer med sökmotoroptimering – kontakta oss gärna förutsättningslöst. Vi jobbar inom hela det digitala fältet med att förbättra din lönsamhet på nätet. Vi börjar vanligtvis med en nulägesanalys och digital strategi där vi ser hur en webbplats fungerar i dagsläget. Kontakta oss.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Kommentarer är avstängda