rankbrain

Sökmotoroptimering – vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) omfattar olika metoder och tekniker som används för att optimera din webbplats, att vara sökmotorvänlig. Bra utförd sökmotoroptimering ökar dina chanser att placeras väl i framförallt Google sökningar. SEO används också i andra sökningar som tal, bild och sökmotorer som Bing, Twitter, Youtube och Linkedin mfl.

Vad behöver du tänka på för din webbplats så att du kommer högre upp i Googles sökresultat? Det första steget brukar ofta vara att göra onsiteoptimering och se till att den nuvarande sajten fungerar korrekt. Att gå igenom titlar och se till att sidorna är bra skrivna bör man göra internt eftersom det är enkelt och något som fortlöpande behöver göras. Om man kör WordPress kan man installera pluginet Yost for SEO vilket hjälper en.

Den andra delen som kan vara mer komplex är att analysera sajten som antingen är byggd eller ska byggas. Här kan man behöva coaching av en erfaren person att analysera de tekniska delarna och använda sökbeteendeanalyser för att skapa en bra grund och fundament till din webbplats. Det är absolut nödvändigtatt välja rätt sökord som din målgrupp använder sig av när de vill få fram information. Sökmotoroptimering förbättrar webbplatsens naturliga ranking vilket medför att de som söker efter dina tjänster eller produkter har lättare att hitta dig.

Inom sökmotoroptimering på Google har algoritmerna medfört att metoderna och spelreglerna kontinuerligt förändras. Tidigare var det vanligt att man använde enkla och spammiga metoder för att ta bra positioner på Googles sökresultat. Det var vanligt att man skrev ett ord flera gånger (keyword stuffing) för att sökmotorer skulle prioritera informationen men detta fungerar inte längre. I takt med att sökmotorerna blivit mer sofistikerade har dessa tricks blivit obsoleta och kan innebära att företaget kan tappa sina positioner på sökmotorer.  Google kommer konstant med uppdateringar som Penguin, Hummingbird och Panda syftet är ofta att betona kvaliten på innehåll på webbplatserna som visas upp och att sökresultatet som visas blir optimalt för användarna.

Sökmotoroptimerign 2017

Sökmotoroptimering och SEO 2018

Varför ska du överhuvudtaget ägna dig åt sökmotoroptimering på Google?
Vill du synas bättre på nätet för att därmed skaffa fler kunder är Google det självklara valet. En stor del av trafiken upp mot 70% till en webbplats sker genom sökmotorer som Google vilket innebär att det ofta är den viktigaste digitala kanalen.

Det här är den trafiken som är gratis tillskillnad från Google Adwords där du måste betala för att synas. Till skillnad mot betalda annonser betalar du inte något för att besökarna ska klicka på dina annonser – vilket innebär att sökmotoroptimering är en långsiktig investering att ta utrymme från dina konkurrenter.

En bra SEO strategi innebär att man rankar naturligt på de viktigaste sökorden inom nischen och har definierade målgrupper och deras behov kartlagda. Att få mycket trafik kan innebära merkostnader om du inte når den målgruppen som du vill sälja till.

En SEO optimerad webbplats stärker varumärket

Genom effektiv sökmotoroptimering får du fler besökare till din webbplats och därmed ditt företags synlighet på nätet. Ett bra sökresultat när man söker på företagets namn, fokustjänster, produkter eller ledning innebär inte bara att varumärket ser bra ut – utan det skyddar dig mot negativa skriverier eftersom det är dina artiklar som syns.

Även jämfört med andra digitala kanaler är sökmotoroptimering extremt effektivt. När sökmotoroptimering integreras med social media så din information delas mer och får större spridning och en del kallar social media för tändvätskan inom den digitala marknadsföringen.

Bra sökmotoroptimering ökar omsättningen

En bra webbplats speglar företagets affärsidé och hjälper till att skapa affärsnytta och ökad lönsamhet.  Det räcker inte längre med att webbplatsen har många besökare utan den bästa SEO:n handlar i hög grad om affärsutveckling och hitta kundens sökintentioner. Sökmotoroptimering ger dig insikter och lär dig mer om kunden och deras behov och du kan hitta produkter som är framgångsrika hos dina konkurrenter. Hur vi väljer att optimera webbplatser varierar alltså beroende på företagets affärsmål, målgrupper och kundernas köpprocesser och kundresa.

Med risk för att vara tjatig. En effektiv SEO strategi skaffar du fler leads och utvecklar din verksamhet. Sökmotoroptimering gör att du tar marknadsandeler från konkurrenter vilket i slutändan ger dig mer leads och kunder.

Konverteringsgraden är hög med SEO
Om strategin fungerar har man hög synlighet på konverterande sökord. På din webbplats vill du framförallt ha kunder som ökar försäljningen. Avslutningsgraden dvs att få kontakt med kunderna är ofta högre inom det organiska söket. Avslutningsgraden skiljer sig stort mellan olika branscher – men en bransch som undersöktes gav en avslutningsgrad på mer än 14.6% för det organiska söket medan kalla telefonsamtal låg på betydligt lägre 1.7%.

Bra sökmotoroptimering minskar kostnaderna

Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt, billigare och långsiktigare än annonsering hos Google med Adwords där du alltid måste betala för varje sökord som du vill synas på vilket inte är skalbart när verksamheten växer.  Sökmotoroptimering innebär därför lägre kostnad för varje ny kund som genereras eftersom du inte betalar någon annonskostnad.

Sökmotoroptimering innebär även att dina Adwords kampanjer blir effektivare då landningssidorna blir effektivare och de får bättre kvalitetsresultet hos Google vilket innebär att får bättre resultat till samma budget.

När går det att se resultatet av sökmotorsoptimering?

Att leverera bra SEO och kundupplevelse tar tid, kunskap och hårt arbete eftersom det i grunden handlar om att bygga webbplatser med kvalitet baserat på användarnas behov. Att jobba strategiskt med sökmotorsoptimering innebär att man optimerar sajten och har ett långsiktigt perspektiv för att säkerställa att du kan konkurrera effektivt i din nisch. En webbplats ska stödja affärsidén och därför är företagets affär och marknad centrala begrepp kring vilka ord du väljer att synas på.

Något som kan vara frusterande är att man sällan ser resultatet direkt av SEO utan ibland kan ta flera månader man börjar ta positioner. Det enda sättet att se hur det går är att kontinuerligt mäta hur du presterar på olika sökord ibland ner på daglig nivå. Google har patent på fördröjningar och ibland kan det finnas flera olika typer av tekniska hinder som innebär att din webbplats inte indexeras på ett korrekt sätt. Det är aldrig för tidigt att börja med SEO. Börja med sökmotoroptimering idag – ju längre du väntar desto svårare kommer det bli att ranka på de sökord som du vill synas på.

Vill du ha ett snabbt resultat så ska du satsa på Google Adwords istället där du betalar för att visa dina annonser i Googles sökresultet – men då får du också räkna med högre kostnader.

Vilka är de viktigaste rankingfaktorerna?

Under ett decenium har man pratat om rankingfaktorer och det går tillbaka flera år i tiden då Google officiellt berättade att det fanns 200 olika rankingfaktorer. 2017 är de viktigaste faktorerna för att komma högt hos Google innehåll, externa kvalitetslänkar, domännamnet och hur Googles algoritm som är döpt till Rankbrain rankar webbplatsen. Rankbrain algoritmen sägs stå för 30% av alla sökningar och en stor del består av sökningar som aldrig utförts tidigare men machine learning skapar också nya möjligheter för bilder och kartor. Rankbrain innebär troligtivis att CTR:en har en högre betydelse än tidigare även om det inte är en direkt rankingfaktor och att besökarna stannar kvar på sajten.

 

Tips och metoder att förbättra din webbplats

Se till att ligga i framkant i digitaliseringen och att organisationen har ett digitalt och agilt arbetssätt. Följ alltid upp med grafiska rapporter hur din webbplats fungerar.

1. Använd SEO-processer istället för SEO-taktik

Sökmotoroptimering och strateginSökmotoroptimering utvecklas hela tiden och omfattar flera metoder och processer som underlättar att hitta innehållet och konvertera – där de skickligaste marknadsförarna ofta använder kreativa lösningar. Långsiktig och strategisk SEO som innebär att ditt innehåll upptäcks inte bara på Google utan även i Bing och sökningar på Apple och Facebook.

En del SEO-bolag har valt att jobba med kortsiktig taktik och tar till olika knep för att försöka komma högst upp i sökmotorerna vilket innebär att du som kund tar en högre risk. Det går att pusha massiva länkar eller använda Google-botar för att få fler besökare vilket kan fungera på kort sikt ända tills Google ändrar sina algoritmer eller du fastnar i ett filter. Vi tror att framtidens sökmotoroptimering till stor del handlar om att optimera innehållet efter olika nyckeltal (KPI:er) och att ständigt utveckla sin webbplats exempelvis med att få användarna att stanna kvar på webbplatsen utan att gå tillbaka till sökresultatet.

2. Utgå från sökbeteenden på nätet

Egentligen borde det vara självklart att bygga webbplatser efter målgruppens sökbeteeenden på nätet men väldigt många sajter byggs istället med stort fokus på det grafiska och så missar reklambyrån hur sajten ska användas och få trafik. På nätet finns det mängder av sajter som inte är optimerade och som missar relevant trafik som istället går till deras konkurrenter.

Vi hjälper dig att analysera din målgrupps sökbeteenden
Upptäck vad som spelar roll för din nisch och matcha sökorden som används på nätet med din webbplats och hur sajten är byggd. När vi konsultar kring om en webbplats börjar vi alltid med en sökbeteendeanalys där vi undersöker användarnas och hur de söker på nätet.

Long-tail marknadsföring inom SEO

Nyckelordsstatistik och sökbeteendeanalyser bygger på teorin om longtailen. Fler och fler med marknadsledande befattningar har börjat förstå att det framförallt är lönsamt att synas på longtailen dvs en stor mängd relaterade sökord istället för att synas på ett få antal “prestigeord” inom en viss nisch. Trafiken finns på long-tailen och många använder flera sökord när de söker på nätet.

Long-tail
Vi jobbar med att ta fram alla relevanta sökord inom din nisch och att kombinera long-tailen med spets dvs även synas på de mest konkurrensutsatta orden eftersom orden oftast används vid sökningarna. Att jobba med webben handlar till stor del om  sökord och hur många sökningar som görs på Google varje månad.

En stark SEO-strategi har en contentplan kring innehållet på sajten, olika erbjudanden och olika filformat. Genom att sortera upp och kategorisera sökorden i sökvolymer ser man vilka sökord som är viktigast och vad ni behöver i er content marknadsföring men också hur er webbplats behöver förändras och struktureras på ett optimalt sätt. För en större webbplats är det inte ovanligt att vi undersöker flera tusen olika sökord och att vi hittar sökord som man missat i sin marknadsföring men som konurrenterna använder sig av.

Viktiga faktorer när man sökmotoroptimerar:

  • Genomgång av produkter och tjänsteutbud för att analysera fram viktiga sökord och sökordsfraser.
  • Analys av antal sökningar och sökbeteende för din webbplats.
  • Identifiering viktiga longtail sökningar och sökfraser som maximerar trafikens olika matchningskombinationer av sökorden.
  • Analys av målgruppens sökbeteende utifrån ett Marketing perspektiv.

3. Analysera sajtens struktur

Analys av en webbplats sajtstruktur och hur den matchar med Google. Du kan se internlänkningar i verktyg som GSC men även att menystrukturen och sajtens struktur matchar sökvolymerna. Många gör misstaget att bara länka till hemsidan medan det finns underliggande sidor som kan ha potential att få mer trafik eftersom de innehåller ett visst sökord.

4. Sajtens innehåll

Att ha rätt innehåll är ofta ett konstant arbete. Sökmotoroptimerare kan vända runt på informationen och kolla hur Google ser på sajten som att den har bra CTR men även läsvärt som förbättrar användarens läsupplevelse.

Många redaktörer följer inte upp sajten hur den går med besökare och synlighet. Som webbredaktör är det viktigt att vässa din webbplats, optimera innehållet och i slutändan får mer kärlek av Google.
Skriv bra och intressant copy med innehåll för din målgrupp och de som besöker webbplatsen
Se till att titlar och metabeskrivningar är skrivna efter sökord och gör dem klickvänliga. Det är det här som visas på Googles sökresultat.

Se till att sajten har bra onsite SEO optimering av sidorna på de mest konkurrensutsatta orden. Följ upp sökord som inte rankar och förbättra innehåll som har stora sökvolymer på Google.

Bygg perfekta landningssidor (silver bullet pages) anpassade för de sökord som du vill synas på där det är mycket volym och hög konkurrens

  • Använd olika verktyg för sökmotoroptimering. Verktygen visar olika saker och områden att jobba med – I våra projekt tipsar vi dig om de bästa verktygen som tagit oss år att utvärdera
  • Design och innehåll är viktigt och att förbättra struktur och göra det enklare att navigera men navigeringen kan påverka din sajt både positivt och negativt.
  • Du kanske behöver konsolidera flera sidor som handlar om samma ämne för att få ner duplicerat innehåll
  • Sökmotoroptimering för mobiler och digitala assistenter är ett relativt nytt område och visar att man behöver lyfta blicken och inte bara koncentrera sig på de vanliga och traditionella textsökningarna.

5. Synlighet och länkar

Vi följer alla sökord som ger trafik och hur positionerna utvecklas över tiden. Bra länkar med hög trovärdighet som pekar mot sajten och mot de landningssidor man vill ranka på.

Sökmotoroptimering - att mäta

Sökmotoroptimering handlar om att mäta….allt

Bild: Mätning och ranking av synligheten på nätet omfattar att man ser på Googles uppdateringar, positionerna på de viktigaste sökorden och länkkraft. Genom att följa sökorden på daglig basis går det att finjustera och ständigt förbättra webbplatsen.

6. Rapporter och ranking för sökmotoroptimering

Det är viktigt att mäta din webbplats med relevanta nyckeltal för att kunna göra korrekta analyser. En stark seo strategi får inga organiska tapp utan innebär en webbplats som hela tiden tar digitala marknadsandelar och får ökad synlighet

Traditionellt har sökmotoroptimerare fokuserat sig på sökresultatet och rankingdata men det finns flera andra relevanta nyckeltal som går att ta fram för en webbplats för att se hur den fungerar. Inom varje nisch vi jobbar benchmarkar vi mot de bästa på ett sökord för att identifiera hur du ska plocka positioner och få ökad synlighet.
Jämför dig med de starkaste varumärkena!

Om vi skulle jobba med soffor skulle det vara självklart att man jämför sina mätvärden (KPIer) mot de starkaste varumärkena som IKEA, Mio, EM, Furniturebox och Trademax. Vi brukar välja företag som har hög vinstmarginal för att se vad de gör rätt i sin marknadsföring. Genom denna analys ser vi hur de får trafik men också vilka produkter och sökord som finns därute och vad de gör som i slutändan ger bättre lönsamhet.

När vi har tagit fram olika KPI:er med värden som synlighet, onsite optimering, länkstyrka och infrastruktur jobbar vi iterativt och kontinuerligt med de delar som ger bäst resultat och ger dig en prioriteringslista med vad du behöver jobba med. Vi gör kontinuerligt analyser och rapportering för din webbplats.

 

Risker med att uppdatera till en ny webbplats

Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt. Att bygga en ny webbplats innebär risker att du tappar mycket av dina besökare även om du använder en modern plattform som WordPress. Att uppdatera en webbplats kan innebära stora risker att du tappar besökare vilket kan vara verksamhetskritiskt för en stor e-handelssajt.

Ny hemsida -misslyckad migrering

Migrera en webbplats – viktiga saker som att göra ompekningar och tänk på när du byter hemsida så att du inte tappar alla besökare…
Flera webbyråer samarbetar med sökmotoroptimerare för att minska riskerna när de lanserar en ny webbplats och ser till att man gör alla ompekningar rätt men även att sajten indexeras på ett bra sätt, innehåller rätt information och inte innehåller några tekniska SEO-problem Du kan minska riskerna betydligt när du lanserar en ny hemsida genom att kontrollera SEO:n separat. Med våra tjänster vill vi se till att din webbplats ger en bra kundupplevelse som producerar kvalificerade leads och nya kunder. Gör inga kritiska SEO beslut utan att rådgöra med en SEO specialist.

 

Vad är onsite optimering?

Onsite optimeringen omfattar arbete som görs på hemsidan och är unikt för varje webbplats. Vi ser på webbplatsen som helhet och stärker upp webbplatsen med internlänkar, förbättrad prestanda, storlek på landningssidor och hastighet. För större organisationer kan det handla om att korrigera processerna så att sajten blir bättre när redaktörer skapar innehåll och bilder eller tar bort information på bästa sätt. För mindre organisationer görs ofta onsite optimeringen direkt på sajten och innebär att man spetsar till sajten. Sökmotorer, som Google, gynnar vissa saker på sidorna på varje webbplats. Några av dessa saker är:

  • Titel taggar
  • Sökmotorvänliga URL:er
  • Metabeskrivningar

Ovanstående delar påverkar också hur innehållet visas på Google som ofta plockar upp titla och metabeskrivningarna i sitt sökresultat. Det innebär att jobbar vi metodiskt med dessa delar går det att få sajten betydligt bättre och locka fler besökare från Google.

  • Titeln lockar användarna in på sidorna från sökmotorn och du bör inkludera sökord i titeln. Kolla igenom och se till att alla sidor har en titel och metabeskrivning. Med verktyg som Screaming Frog kan du hämta hem alla dina sidor och se hur titlar och metabeskrivningar är satta.
  • Det räcker inte med att bara skriva en titel utan man måste lägga kärlek på orden och hur dessa är skrivna. Det är viktigt att skapa unika och korrekta titlar som lockar till klick och ökar CTR:en (click through rate) och som använder maximalt utrymme.
  • Se till att rubriktaggarna består av 55-59 tecken har du fler så riskerar de bli avklippta.
  • Använd sökordet i det första 100 orden
  • Använd metabeskrivningar på ett smartare sätt som att visa företagets unique selling points dvs fördelarna med att anlita företaget eller köpa produkterna och locka besökare att klicka på länkarna som pekar mot sajten
  • Använd vår checklista för SEO anpassning och optimering av en webbplats.

Det finns mängder av faktorer att förbättra när man kommer till själva innehållet på sidorna.

  • Rubriker och rubriksättning
  • Sökordsfrekvens
  • Kanibalisering av sökord – exempelvis om man har underkategorier där sökordet finns med.
  • Hur texten är skriven – olika typer av läsbarhetsindex

Läs mer om onsiteoptimering

 

 

Sökmotoroptimering - länkar och outreach

Länkbyggen och effektiva metoder att bygga länkar

Ett av de mest populära off-page metoderna är att bygga länkar från andra sajter. Att bygga länkar har stor betydelse för din ranking och ger samtidigt din sajt trovärdhet och framförallt trafik. Även om Google successivt har försökt minska länkarnas betydelse så är det fortfarande grundbulten i deras algoritm och hur Google fungerar.

 

Ranking without links is really, really hard
– Gary Illyes Google oktober 2016

Länkar och ankartexter är fortfarande nödvändigt och trovärdiga länkar med hög trust är värd sin vikt i guld. För ditt företag är det viktigt att ha naturliga länkar som kommer från riktiga företag. Om en webbplats ger bort irrelevanta länkar inom högriskbranscher som spel, casino, poker eller ännu värre om sajten är drabbad av virus så ökar risknivåerna. En hållbar länkstrategi utgår från ett företags verkliga nätverk men kan även innehålla outreach metoder där man vänder sig till bloggare. Läs mer om olika metoder att bygga länkar som fungerar – där du inte riskerar att straffas. Länkstrategier och moderna kampanjmetoder att skaffa länkar Men länkar behöver bevakas så att det är naturligt- speciellt om det handlar om money keywords. Du kan också bli drabbad av kampanjer från konkurrenter som skjuter dåliga länkar mot din sajt för att försöka sänka den.

Att länka till externa sajter inom din nisch är bra. Det handlar om att bygga bra webbplatser och det är naturligt att använda externa länkar. Tvärtemot vad en del tror är externa länkar till trovärdiga sajter med hög trust bra för din egna ranking.

“SEO utan länkar är som saft utan saft.”

Outreach och länkbyggen – att skaffa naturliga länkar
Länkar är nödvändigt för att en sajt ska indexeras och få bra synlighet och på konkurrensutsatta sökord kan det vara skillnaden att synas på första sidan och flera sidor längre bak i Googles sökresultat. Men alla länkar är inte bra utan de kan skada dig och ditt varumärke och Google har filter som Pingvinen som straffar onaturliga länkbyggen. Viktiga delar i en bra länkstrategi är websitepromotion för att nå bloggare och hur du når ut till ditt naturliga länknätverk med partners, återförsäljare och kunder.

Se till att ha en stark länkstrategi och skaffa naturliga länkar exempelvis från partners, återförsäljare och föreningar som du stödjer

  • Kontrollera varifrån dina konkurrenter får sina länkar och följ upp ifall du själv kan få länkar från samma källor
  • Interna länkar och struktur – tänk på din egna länkstruktur och bygg hörnsidor
  • Linkreclamation – se till att alla länkar pekar rätt
  • Disawow länkar – bli av med skadliga länkar som ökar risken och kan skada din webbplats och ranking
  • Outreach handlar om praktiska metoder att nå ut till bloggare inom din nisch så att de skriver blogginlägg med länk till ditt företag.

Läs mer om länkar

 

Projektledning inom SEO

Tips för dig som jobbar med projektledning och med affärsstrategier. Se till att ha spårning och korrekta rapporter för dina sökord och viktigaste sökfraser då kan du mäta hur sajten fungerar och göra korrigeringar. Vår metod använder de bästa mätverktygen på marknaden.

  • Effektiva rapporter för din SEO analys – vilka nyckeltal och KPI:er behöver du följa upp
  • Projektledning – Läs vårt dokument om sökmotoroptimering i större företag
  • Hur du budgeterar för sökmotoroptimering

Läs mer om projektledning

 

E-handel och SEO

En ehandel har ofta andra krav kring hur den utvecklas. Sökmotoroptimering för E-handel handlar ofta om mäta och förbättra konverteringar på de sökord där man har bra försäljning, låg konkurrens och höga täckningsbidrag.

  • Att lönsamheten är god och att man säljer varor med bra täckningsbidrag
  • Att den organiska synligheten utvecklas positivt
  • Att innehållet utökas & content creation – ofta har man fokus att skapa innehåll på kategori och produktsidor och få dem att ranka högt
  • Optimering mot viktiga produkter som ofta är konkurrensutsatta “money keyword”
  • Uppföljningar av sökordspositioner men också kring lönsamhet
  • Uppföljningar av CTR-nivåer och optimering av titlar och metabeskrivningar

Omnikanaler
Allt fler samordnar marknadsföringen i butik och på nätet och fler större bolag börjar att tänka omni-channel dvs att de digitala kanalerna ska stödja de fysiska butikerna. Glöm inte bort att syns du i sökmotorer så hjälper det dig även i andra kanaler (TV-reklam, Adwords, radioreklam, socialmedia, mobil).

Läs mer om e-handel och hur du kan utveckla den med SEO.

 

Konkurrentanalyser

GAP Analyser och benchmarking: Vi kan benchmarka en webbplats och plocka fram alla sökord som din konkurrent har men inte du. Vi utgår ofta från en kortfattad draft med konkurrenter, tjänster och målgrupper som vi tar fram tillsammans med våra uppdragsgivare. Det går också att ta fram alla länkar som går till dina konkurrenters webbplatser och rangordna dessa efter styrka och undersöka var de får sin trafik.

Länkar konkurrent

Inte sällan blir resultatet av ett nyckeltalsorienterat synsätt att ledningen omvärderar sina marknadsföringsaktiviteter.
Läs mer om konkurrentanalys

 

Stöd till marknadsavdelning

Redaktionell SEO handlar framförallt om att förbättra innehåll och texter och att få besökarna att stanna kvar längre på sajten. Våra sökmotoroptimerare hjälper redaktörer med SEO kampanjer och kommer med konkreta förslag på hur sajten kan förbättras. Exempelvis på arbetsuppgifter är strukturförändringar på sajten, website promotion, analys av sökordsvolymer, redaktionella texter, long-tailen och onsite optimering av webbplatser.

 

Teknisk sökmotoroptimering

Tekniskt SEO – Minimerar antalet tekniska problem så att sökmotorerna lättare indexerar sajten I början av SEO-processen är det inte ovanligt att en webbplats har tekniska problem och det är ofta nödvändigt att göra en kvalitetssäkring .Vi analyserar sajten och hur den indexeras i sökmotorer och om det finns tekniska problem exempelvis med duplicerat innehåll, metadata, hastighet, strukturella problem som om vissa delar inte blir indexerade och kommer med förslag på förbättringar. Senare faser kan handla om infrastruktur som IP-frågor, cache, mobilanpassningar och certifikat.

Det finns många tekniska delar som måste ses över för att en sajt ska fungera optimalt. Vi undersöker aktitekturen från hastighet till tekniska problem som kan hindra sajten att indexeras på ett bra sätt.
Läs mer om teknisk seo

Kvalitetsgranska din webbplats
Långtifrån alla webbplatser fungerar på ett optimalt sätt och för en person som inte är specialiserad på SEO kan det vara svårt att se vad som är fel.

  • Gör en teknisk seo-analys av webbplatsen
  • Gör en kvalitetsgranskning av webbplatsen så den följer Googles riktlinjer
  • Se till att öka hastigheten på webbservern så den är reptilsnabb
  • Se till att den inte innehåller mycket skript kod eller felaktig kod
  • Undersök att olika taggar är korrekta exempelvis rubriker, meta-data, språk och cannonical-taggen
  • Använd strukturerad data vilket underlättar för sökmotorer hur de uppfattar och läser en webbplats.

 

 

Sökmotoroptimering - teknisk

Nya trender 2018 inom sökmotoroptimering

Vad som är menas med bra SEO varierar beroende på vilken SEO-expert du frågar och det publiceras konstant studier och experiment som en bra strateg behöver hålla sig ájour med. Eftersom SEO är dynamiskt och förändras måste man hålla koll på nya trender som dyker upp. Här listar vi några av de senaste begreppen.

Mobilsöket har en enorm betydelse och att en sajt är mobilanpassad är nödvändigt för att ranka bra och Google har gått ut hårt med att de prioriterar mobile first. Under de senaste åren har användningen kring mobiler ökat och gått om desktop och mobilsöket skiljer sig från desktop. Krav på en modern webbplats är att den är mobilanpassad och fungerar optimalt för en mobil och dessutom laddar fort. Många sajter som inte är mobilanpassade har droppat i Googles sökresultat. Det dyker också upp nya html-tekniker som AMP (Accelerated Mobile Pages) vilket Google rekommenderar publicisterna att använda. En bra infrastruktur som sajterna ligger på och en snabb sajt som fungerar bra i mobilen är idag nödvändig. Läs mer om mobil sökmotoroptimering på vår temasajt: mobiltseo.se

Digitala assistenter

Digitala assistenter som Siri kommer få ökad betydelse när allt fler använder mobilen och röstsöket. Digitala assisteneter har länge används för Android men går även på iPhone men kommer användas i andra verktyg genom Google SDK. De digitala assistenterna innebär att användarna använder meningar istället för enstaka ord och de har troligtvis större användning när du kör bil. Men de kan avän användas för bildsökningar, språk och de blir alllt bättre med Google Lens. Läs mer om digitala assistenter

Lokal söket

Glöm inte bort lokal söket – 40% av alla sökningar är lokala och här sker mycket affärer. Det är inte för inte som det heter All business is local. Att lokalisera de olika lokala orterna som är betydelsefulla inom nischen är ett steg men även att se till att webbplatsen använder citation på ett bra sätt och finns i Google My Bysiness places. Tänk på att det geografiska söket är mer än de storstäderna och att det inte alltid korrelerar med storleken på orten. Några exempel – Sökmotoroptimering Malmö 210 sökningar på Google/månad – Sökmotoroptimering Stockholm 140 sökningar på Google/månad – Sökmotoroptimering Göteborg 140 sökningar på Google/månad. Läs mer om lokalsöket

Google Universal Search

Google Universal Search
Om du vill dominera sökresultatet behöver du använda olika format. Googles söksida (Serpen) kan förutom att visa 10 länkar också visa en blandning av länkar, twitter flöden, videos, Google nyheter, svarsboxar (answer box), böcker, utökad information (notable online), stjärnor (ratings), brödsmulor, bilder, kartor för att inte nämna Googles produkt listor (PLA).

CTR:en (click through rate) påverkar den organiska rankingen och alltmer företag börjar intressera sig för djupare CTR:analyser. Det finns CTR:er för flera olika kanaler inte bara sökmotoroptimering. Genom att analysera CTR:en får man reda på vilka unika säljfördelar som fungerar när människor söker efter produkter och varor, men man ser också sidor som inte fungerar men där man kan ha mycket trafik. Metoden för att öka CTR:en omfattar att skriva bra copy med optimala titlar och metabeskrivningar där man får med erbjudandet. I Google Search Consolen kan du få ut sökorden eller landningssidornas CTR för det organiska söket. Läs mer om Google Search Consolen.

 

Officiella dokument från Google om sökmotoroptimering

Google har skrivit 2 officiella dokument kring sökmotoroptimering. Utöver dessa finns mängder av videos på Webmaster Central där de uttalar sig och ger tips hur man ska få sajten att ranka bättre på Google.
Följ Googles riktlinjer kring kvalitetsgranskning av webbplatser (pdf)
Ladda ner Googles Grundhandbok om sökoptimering

 

Ta reda på mer om konsulten du jobbar med

När du ska anlita ett SEO bolag är det viktigt att göra bra research vad de verkligen erbjuder. Att få en rankning på något obskyrt sökord utan konkurrens är inte svårt men att optimera för att sökmotorer ska visa relevanta resultat för din målgrupp är ofta tidskrävande – speciellt om du rör dig inom konkurrensutsatta nischer. Pratar du med säljare inom SEO så har de ofta lovat topplaceringar med enstaka sökord vilket är ett kortsiktigt perspektiv som kan ge förödande resultat. En del seo-bolag tar bara betalt för placeringar vilket kan innebära att du riskerar att fokusera på fel sökord.

För dig som kund är det viktigt att ha förtroende för ditt SEO-bolag och inte heller betala dyra månadskostnader för jobb som du borde tagit hem. Vissa SEO bolag väljer att binda in kunden på långa abonnemang och projektledning där du får en juniorkonsult som seo specialist – vilket innebär att du kan få betala dyrt för något som inte ger något bra resultat i slutändan.

 

Anlita ett seriöst SEO bolag

Många företag vänder sig till seriösa SEO byråer för att de vill skapa långsiktig sökmotoroptimering med läsbart och redaktionellt innehåll för sina läsare och målgrupp. Internationellt pratar allt fler av de bästa sökmotoroptimerarna om vikten av ett holistiskt perspektiv där en del valt att använda begreppet Search Experience Optimization – SXO – för att betona användarvänlighet och att de framförallt sätter fokus på upplevelsen snarare än sökmotorn.

Databasdriven marknadsföring med SEO

Se till att använd datadriven marknadsföring
Vi använder bigdata och business intelligence för att kontinuerligt utvärdera information från flera datakällor som Google Analytics, Google Adwords API, Google Search Console (GSC). För att kunna veta vad som fungerar för dina målgrupper gör vi mätningar kring sökvolymer och trender. Vad de söker, hur deras köpprocess ser ut och vad de vill ha.

Se till att du har rätt digital kompetens i projekten
Expandtalk är en digital byrå specialiserade på sökmotoroptimering.Vårt DNA är Internet och i våra projekt jobbar vi nära affärsutveckling och ledning. Våra satsningar i olika kanaler beror på ekonomiska prioriteringar och var du får bäst avkastning på dina medieinvesteringar.

 

Daniel Larsson
Daniel Larsson

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.

Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Kommentarer är avstängda