Reputation management – skaffa gott rykte på nätet!

Reputation management

Bild Coach John Wooden – beryktad coach som håller ett grymt tal på Youtube för sista års studenterna.

Vad innebär reputation management?

Det uppskattas att över 78% av online köp slutförs först efter det att köparen har genomfört vissa grundläggande sökningar om ditt företag och webbplats. Vad de flesta människor tenderar att leta efter är online recensioner. Ett dåligt sökresultat på Google eller en dålig recension av din tjänst eller produkt kan ha en stor negativ effekt på omsättningen. Det är därför viktigt att rykteshanteringen behandlas på ett effektivt och snabbt sätt.

Reputation management och rykteshantering handlar om hur man sköter det som syns och skrivs på nätet. I Sverige kallas det ibland för Google städning och principen handlar om att man bygger andra sajter som skyddar varumärket och skickar länkar till vänligt sinade sajter. Det går också att göra motsatsen dvs skicka dåliga länkar till sökresultatet som du vill få bort – men det innebär också risker. Om det är personliga saker som man hittar på Google går det att begära att det tas bort enligt en EU-förordning så är de skyldiga att ta bort vissa sökresultat.

En av de mest effektiva metoderna är att använda sig av social media samt att pinga och skaffa länkar med ankartexter på företagsnamnet till de olika sociala medierna. Man bör också se till att öka upp textmängden kring externa sajter som fungerar som en buffert. En annan metod är att få en stark bloggare att skriva ett inlägg och få den sidan onsiteoptimerad och med en permalänk där företagsnamnet finns med.

Ofta går det att höra av sig till tidningar och sajter ifall man tycker sig ha blivit orättvist behandlad – de är också människor och jag har varit med om att SVT har tagit bort sidor som har förstört för ett företag. Att ett företag får en negativ recension från en trovärdig källa som en tidning kan vara förödande för ett mindre företag om det visas på Googles första sida.

Det har även funnits företag i Sverige som har skickat negativa länkar till sajter som Svartlista, Flashback och gjort anonyma anmälningar till Konsumentverket för att svärta ner ryktet för konkurrenter. Om du har ett dåligt sökresultat kan det innebära att den försäljning minskar med upp mot 20% så det är viktigt att skydda sitt varumärke på olika sätt.

Att hantera sitt rykte på nätet är en tuff utmaning och ofta handlar det om att göra om sina egna interna processer som inte fungerar effektivt. I slutändan handlar det ofta om hur företaget fungerar och agerar och att de behöver agera på ett etiskt och korrekt sätt mot sina kunder.

Vi hjälper företag att hantera deras rykte på nätet genom att använda olika metoder för att identifiera negativa recensioner från forum, bloggar och social media.