Allt du behöver veta om remarketing & retargeting marketing

Remarketing

Vad är remarketing marketing?

Remarketing (kallas också retargeting) är en mycket effektiv annonseringsmetod som innebär att du marknadsför mot besökare som besökt en viss sida eller app, för att få dem att komma tillbaka.

Detta görs vanligtvis genom att lägga till en bit av kod på webbplatsen som placerar en cookie i webbläsaren på besökarens dator. Sedan kan annonsören visa annonser för besökaren på andra webbplatser anslutna till den plattformen av annonsnätverk som de använder. På så sätt kan företaget nå ut till människor som har visat intresse för deras produkter eller tjänster tidigare, och påminna dem om att företaget fortfarande finns där och kan erbjuda dem värdefull information eller erbjudanden. Vi har sett att det är en av de effektivaste PPC-kanalerna, då upp emot 70 procent av besökarna kan konvertera.

Därför är remarketing en effektiv annonsform

Konstigt nog är det relativt få företag som använder remarketing, vilket är märkligt när de lägger mycket energi på att få trafik genom sociala medier och andra kanaler.  Att en person varit inne på din webbplats eller lagt en produkt i en varukorg är ingen garanti för att den blir kund. I webbshoppar räknar man med att 70 procent av besökarna som lägger produkter i varukorgen inte konverterar – med andra ord blir de inte kunder

Kom igång med remarketing marketing i Google ads

1. Börja med att skapa remarketing-listor

När du har installerat cookies till motsvarande webbsidor är annonseringen som ett självspelande piano. En besökare som kommer till din webbplats får en cookie kopplad till den personens webbläsare. Besökaren ser därefter din annons på andra webbplatser när hen fortsätter att surfa.

Du skapar listorna i Google Ads eller i Google Analytics.Det är allra effektivast att skapa dem i Google Analytics – där kan du använda demografiska inställningar fullt ut. Dessutom kan du använda flera olika listor i Analytics. Du hittar inställningarna under admin – remarketing – audiences där du kan skapa de listor som du behöver.

Exempel på listor som du kan använda dig av med remarketing

  • Alla som har besökt din webbsajt
  • Alla som har konverterat
  • Alla som har sökt på din webbplats
  • Webbesökare som har besökt flera webbsidor eller varit inne på sidan under en längre tid
  • Du kan använda RLSA (Remarketing List for Search Ads) för att nå användare som varit inne på din sajt men sedan söker efter konkurrenter

Om du har en struktur med tydliga landningssidor kan du använda tekniken och skapa skräddarsydda budskap och annonser, beroende på vilken sida som de visat intresse för.

2. Verktyg för att skapa professionella annonser

Ett bra ställe att skapa annonserna på är Canva.com. Canva är ett mycket lättanvänt verktyg där du kan ladda ner bilder och skräddarsy egna annonser – som dessutom ofta ser bra ut.

Vad är retargeting-annonser?

Med retargeting-annonser kan ditt företag visa riktade annonser för de användare som besökte din webbplats och inte slutförde en konvertering. Exempel på konvertering i det här fallet kan vara att användaren har köpt en vara, fyllt i ett kontaktformulär eller laddat ner en broschyr. Du kan visa annonserna genom Display-nätverket eller de som söker på relaterade områden på Google. Med retargeting-annonser håller ditt varumärke och dina produkter sig i framkant i kundens köpresa.

Google tag manager adwords remarketing

Lägg till remarketing i Google Tag Manager

Remarketing

Om du använder Google Tag Manager kan du lägga till en tagg för Google Ads remarketing på ett enkelt sätt (se bild).

Kritik mot remarketing och behovet att skapa effektiv marknadsföring

Många kunder som vi pratat med är kritiska till remarketing eftersom de tycker att de blir förföljda på nätet och att annonserna känns påträngande. Ingenting kan vara mer fel. Klassisk bra reklam har alltid handlat om att återupprepa sitt marknadsbudskap. Det som är störande är när irrelevanta annonser förföljer användarna – inom det här området är det viktigt att skapa coola annonser där du anpassar budskapet och innehållet efter målgruppen.

En annan del som många annonsörer missar är att sätta ”frekvenstak” på annonserna, vilket innebär att du sätter en maximigräns hur ofta annonserna visas i månaden. Genom att sätta ett lägre frekvenstak når du din kundgrupp utan att samtidigt skada ditt varumärke.

Andra begränsningar som du bör sätta är vilka sidor du syns på och var annonserna visas. Att synas inom pornografi, våld eller felaktiga sammanhang kan vara väldigt skadligt för varumärket. Du kan också göra begränsningar på var annonsytan ska visas så att du inte lägger reklam på nedre delen av webbplatsen (kallas ”under the fold”).

Det finns olika typer av remarketing på Google

  • Remarketing för Google Display Ads (GDA) – här når du 90 procent av alla internetanvändare i hela världen.
  • RLSA (Remarketing List for Search Ads) innebär att du kan förändra buden om de har besökt din webbplats.
  • Dynamisk remarketing är effektivt om du har många produkter på sidan.

Remarketing i socialmedia på Facebook

Glöm inte bort att remarketing är en marknadsföringsteknik. Det finns förutom Google Ads flera andra tjänster på nätet som använder remarketing. Det finns remarketing både för Google Ads, Youtube (video-remarketing), Twitter, mobilen och Facebook. Om du använder Facebook sätter du en remarketing-pixel som du ska använda. Det finns också retargeting-tjänster som Adroll.com.

Inom videoannonsering är en effektiv metod annonssekvensering, och det går att göra med remarketing. Genom videoannonssekvenser och rena varumärkesannonser går det att få lägre kostnader per lead – exempelvis genom att köra remarketing-videor. Det finns verktyg som Shoestring och AdEspresso som kan hjälpa till med annonssekvensering.

Verktyg och tillägg i Chrome som hjälper dig att felsöka

Det finns tillägg i Chrome som hjälper dig att identifiera om retargeting används mot dig eller om din egen retargeting fungerar.

Vill du ha hjälp med remarketing?

Kontakta oss om du vill veta mer 

Fördjupande artiklar om retargeting

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.