Remarketing – den effektivaste annonseringen!

Remarketing - effektiv annonsering

Vad är remarketing?

Remarketing (kallas också retargeting) är ett mycket effektiv annonseringssätt och innebär att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Vi har själva använt remarketing och sett att det är en av de absolut bästa PPC kanalerna.

Därför är remarketing en effektiv annonsform

Konstigt nog är det relativt få företag som använder remarketing, inte minst för webbshoppar, vilket är märkligt när de lägger mycket energi på att få trafik genom sociala medier och andra kanaler.  Att en person varit inne på din webbplats eller lagt en produkt i en varukorg är ingen garanti för att de blir kunder. I webbshoppar räknar man med att 70% överger varukorgar där kunder lagt produkter men det blir ingen konvertering och följaktligen blir de inte kunder.

Remarketing ökar konverteringsgraden över tiden
När besöRemarketingkarna är ute och surfar på andra sidor har marknadsförarna möjlighet att följa displayannonserna med ett riktat budskap på displaynätverket och det går att visa bildannonser. Själva syftet med remarketing är att skapa varumärkeskännedom men även öka konverteringarna vilket är en av de främsta anledningarna att metoden fungerar – konverteringsgraden tenderar att öka över tiden!

1. Börja med att skapa remarketing listor

När du har installerat cookies till motsvarande webbsidor är annonseringen som ett självspelande piano. En besökare som kommer till din webbplats får en cookie kopplad till den personens webbläsare. Besökaren ser därefter din annons på andra webbplatser när hen fortsätter att surfa.

Remarketing listor

Du skapar listorna i Google Adwords eller i Google Analytics men det är effektivast att skapa dem i Google Analytics – där du kan använda demografiska inställningar fullt ut. Dessutom kan du använda flera olika listor i Analytics. Du hittar inställningarna under admin – remarketing – audiences där du kan skapa de listor som du behöver.

Exempel på listor som du kan använda dig av med remarketing

  • Alla som besökt din webbsajt
  • Alla som har konverterat
  • Alla som har sökt på din webbplats
  • Webbesökare som har besökt flera webbsidor eller varit inne på sidan under en längre tid

Om du har en struktur med klara landningssidor så kan du använda tekniken och skapa skräddarsydda budskap och annonser beroende på vilken sida som de visat intresse för.

2. Verktyg för att skapa professionella annonser

Ett bra ställe att skapa annonserna på är Canva.com. Canva är ett mycket lättanvänt verktyg där du kan ladda ner bilder och skräddarsy egna annonser som dessutom ofta blir förvånadsvärt snygga!

Kritik mot remarketing och behovet att skapa cool remarketing

Många kunder som vi pratat med är kritiska till remarketing eftersom de tycker att de blir förföljda på nätet och att annonserna känns påträngande. Ingenting kan vara mer fel. Klassisk bra reklam har alltid handlat om att återupprepa sitt marknadsbudskap. Det som är störande är när irrelevanta annonser förföljer användarna – inom det här området är det viktigt att skapa coola annonser där man anpassar budskapet och innehållet efter målgruppen.

En annan del som många annonsörer missar är att sätta ”frekvenstak” på annonserna vilket innebär man sätter en maximigräns hur ofta annonserna visas i månaden. Genom att sätta ett lägre frekvenstak når man sin kundgrupp samtidigt som man inte förstör sitt varumärke.

Andra begränsningar som man bör sätta är vilka sidor som man syns på och var annonserna visas. Att synas inom pornografi, våld eller felaktiga sammanhang kan vara väldigt skadligt för varumärket. Du kan också göra begränsningar på var annonsytan ska visas så att du inte lägger reklam på nedre delen av webbplatsen som kallas ”under the fold”.

Olika typer av remarketing

Det finns olika typer av remarketing på Google:

  • Remarketing för Google Display Ads (GDA) här når du 90% av alla Internetanvändare i hela världen.
  • RLSA – Remarketing List for Search Ads innebär att du kan förändra buden om de har besökt din webbplats.
  • Dynamisk remarketing är effektivt om du har många produkter på sidan.

Remarketing inte bara på Google Adwords

Glöm inte bort att remarketing är en marknadsföringsteknik. Det finns flera andra tjänster än Google Adwords på nätet som använder remarketing. Det finns remarketing både för Google Adwords, Youtube (video remarketing), Twitter, Mobilen och Facebook. Om du använder Facebook sätter du en remarketing pixel som du ska använda. Det finns också retargeting tjänster som Adroll.com.

Vill du ha hjälp med remarketing?

Vi säljer retargeting för desktop c:a 800 000 topplaceringar, bannerpaket 3 format där material levereras av kund och vi levererar banners i HTML 5. Anledningen att vi kan vara så här pass billiga beror på att vi köper in annonsutrymmen via programmatic.
Pris totalt 12 250 kronor. Kontakta oss om du vill veta mer 

Liknande artiklar