Reklambyrå

Är den traditionella reklambyrån död?

En strategisk reklambyrå jobbar med att utveckla varumärket och kommunicera företaget i olika kanaler.

När det gäller digitala satsningar har de traditionellt ofta plockat  in extern hjälp med digitala specialister. Nackdelen blir att de inte alltid tillför kompetens till företaget.  Andra problem är att de jobbar i befintliga silos och inte använder de digitala kanalerna för att utveckla varumärket och se vilka kanaler och budskap som fungerar bäst.

Problemområden för traditionella reklambyråer

Effekten när ett företag inte har rätt fokus är att att konkurrenterna kan öka sin verksamhet digitalt. Det finns en del reklambyråer som satsat mer digitalt och anställt specialister men traditionellt har kunskapen inom digital marknadsföring varit lågt.

Om du har ett välkänt varumärke är det vanligt att ha mycket fokus kring varumärkesdiskussioner istället för bristande lönsamhet och att motarbeta hur agila konkurrenter jobbar för att ta marknadsandelar.

För de flesta företag är webben navet i kommunikationen och de jobbar med att nå breda målgrupper. Ofta byggs sajter med fokus på det grafiska och ibland missar reklambyrån att sajtens syfte är att driva trafik och skapa affärer. På nätet finns det mängder av sajter som inte är optimerade, som missar relevant trafik som istället sugs upp av konkurrenter.

Betydelsen av digital marknadsföring och digital kompetens

En bra digital byrå eller inhouse-byrå analyserar statistik och big data och hjälper kunderna att strategiskt förstå hur de ska navigera i den digitala djungeln. Utan att ha ett digitalt fokus och mäta effekten av en webbplats ser du inte hur din webbplats presterar.

En utpräglad digital byrå och seo-byrå mäter efterfrågan och hur människor söker fram informationen. Detta innebär större satsningar på digital marknadsföring och verktyg som analyserar och förbättrar webbplatser och social media. I USA har man därför sett att traditionella reklambyråer har tappat mark till många av de större konsultbyråerna som rekryterar digital kompetens och digitala strateger.

Har din reklambyrå koll på din konkurrens?

Inom digital marknadsföring är det än mer viktigt att vara medveten om konkurrensen på nätet som kan vara sylvass.  Företaget behöver agera ofta i realtid utifrån sina egna styrkor och svagheter. Du likväl som dina konkurrenter kommer att jämföra era webbplatser mot varandra för att hitta styrkor och förbättringsområden. Det går inte att gömma sig för verkligheten och det är viktigt att agera på siffror och olika KPI:er och se värden som:

  • Domän rank
  • Organisk trafik
  • Sökannonsering
  • Display annonsering
  • Synlighet på nätet (SEO) och antalet sökord
  • Sociala medier som Facebook, Instagram, Pinterest och Linkedin
  • Backlinks

Företag som växer i en digital ålder kommer jämföra olika sökvolymer och ni kommer att jämföra era annonser på nätet vilka sökningar som är effektivast och har bäst ROI.

Har du en webbstrategi?

Genom en grundlig webbstrategi och sökordsanalys ser du vad som behöver förbättras på din sajt vilket är ett kontinuerligt arbete och process.

Läs mer om

Share via
Copy link
Powered by Social Snap