Effektiva rapporter vid SEO analys

0

seo-analysVill du veta hur hur din sajt fungerar i sökmotorer och hur din online marknadsföring presterar?

Genom SEO-analyser får du en tydligare verksamhetsstyrning på din sökmotoroptimering och ett beslutsstöd hur du ska bygga din information och content marketing.

Problemet att bara använda Google Analytics
Upp emot 97% av alla webbshoppar i Sverige förlitar sig på Google Analytics som ger begränsad data hur sajten fungerar även om det går att få ut viss data i realtid. Det finns rätt många problem att bara förlita sig på Google Analytics eftersom huvudparten av datan är historisk och många webbansvariga missar dessutom att ta bort spökspam och robotar vilket kan innebära att statistiken blir grovt missvisande.

Problemet att göra egna sökningar på Google för att se hur man rankar
Jag har träffat en hel del VD:ar och koncernchefer som tror marknadsföringen presterar bättre än det gör i verkligheten eftersom de själva gjort sökningar på företagsnamnet och viktiga produkter. Att förlita sig på egna sökningar på Google är extremt missvisande och felaktigt. Sökresultatet som du ser kan variera baserat på vad du själv sökt på tidigare (cachat resultat), din ort och vilken typ av device som du använder. Dessutom utgår dina sökningar vad du själv tror är viktigt vilket inte behöver vara samma som dina kunder värdesätter.

SEO rapporter och SEO analys

En bättre metod än att bara använda analytics är att ta ut skrädddarsydda SEO rapporter. Att regelbundet ta ut SEO rapporter innebär att du får bättre kontroll på hur din webbplats fungerar innan det är försent och du kan dagligen följa hur du rankar på olika typer av sökningar.

Det är möjligt att få ut veckovis/månadsvisa KPI-rapporter kring hur utvecklingen går för en webbplats. Google anpassar alltmer efter sökresultaten på plats, enhet och användare. Många av söknngarna sker på long-tailen dvs att man använder sökord i kombination med andra sökord exempelvis köpintention eller plats. Long-tailen innebär mindre konkurrens och det är där merparten av sökningarna sker.

Exempel på innehåll i en seo analys

Vi använder oss av data från Google och Microsoft (Bing) men även av specialprogram eftersom Google har non-provided och döljer viss information. När man gör en seo analys av en webbplats måste man ha ett holistiskt synsätt och långsiktighet.

  • Site audits och tekniska problem på sajten
  • Hur sajten crawlas i Google och Bing
  • Hastigheten på sajten
  •  Ranking av sökord
  •  Organisk ranking och universell ranking
  •  Ranking konkurrenter
  • Sidanalys och få fram de sidor som behöver stärkas
  •  Fel på sidor
  • Domänanalys
  • Länkanalys och länkbyggnad
  • Statistik kring varumärket/icke varumärket
  • Organisk beök och aktivitet
  • Hur länge besökarna är inne på sajten (en funktion av innehåll,laddningstid, intresse, formatering mm)

Att öka försäljningen

Men för de flesta bolag är det viktigt att marknadsföringen leder till ökad försäljning och därför finns det även möjlighet att mäta.
Checkbox seo Organiska målkonverteringar
Checkbox seo Månads ROI för SEO och PPC

Skräddarsydda SEO rapporter

Innebär att din webbplats kontinuerligt förbättras

Vi skräddarsyr rapporter till våra kunder vilket innebär att vi kan skicka olika rapporter beroende på yrkesroll exempelvis varje månad eller varje dag. Det innebär att de som jobbar med sajten kan få en rapport på innehåll, sökord och textvolym. Managers kan få en rapport kring sajtens KPI:er och säljresultat. Den som är sökmotoransvarig får veta hur olika backlinks är till olika undersidor och hur pass starka de är.

En viktig del är att sortera upp sökorden på olika kategorier – det innebär att du kan se hur pass starkt varumärket är och vilka delar av din webbplats som driver trafik. För större organisationer innebär det att det går att bryta ner innehållet inom olika kategorier.

SEO-rapporter och analys kring sökmotoroptimering

Med den typen av rapporter så kommer du se vad som behöver prioriteras för högre synlighet men framförallt att utvecklingen går i rätt riktning.

Mer information

För mer detaljerad artikel om olika nyckeltal och KPI:er.
Läs mer om digitala KPI:er

Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap