Vad är pagerank?
Pagerank var Googles ursprungliga rankingsystem (som namngavs av Larry Page) för hur Google värderade olika sidor. Grundarna av Google Larry Page och Sergey Brin publicerade ett dokument på Stanford 1998 som beskrev ett objektivt sätt att mäta webbplatsers betydelse och ranking. Metoden används för att mäta alla webbsidor för sökningar och användarnavigering och få ut ett enda nummer. PageRank är en global rankning av alla webbsidor, oavsett av deras innehåll, som baseras på deras placering i webbens grafstruktur.
Sidrankingen var officiell och bestod av ett nummer från 0 till 10. Google slutade att uppdatera pagerank officiellt för flera år sedan och du kan inte längre använda deras api.
Pagerank Next Generation
2005 uppdaterades indexet med något som internt kallades Pagerank NG dvs Pagerank Next Generation enligt en artikel i Wall Street Journal. Syftet var att man inte skulle artificiellt få upp rankingen. Insikterna kring hur länkar används finns fortfarande i Googles patenterade algoritm och lär vara kärnan i hur Google fungerar.
Vad kan du använda istället för pagerank?
Eftersom Pagerank inte längre är officiellt använder en del SEO bolag istället andra verktyg som proxies för att mäta länkvärden. En del använder Yandex index eller länkvärden som Trustflow och Citationflow från Majestic.com för att uppskatta hur pass bra och stark en webbplats är. Andra verktyg har andra mått som Moz.com som har domain trust och Semrush använder Authority Score.
Googles algoritm förändras
Googles algoritm förändras kontinuerligt och 2020 beskrev Martin Splitt från Google Passage Ranking. Den nya algoritmändringen handlar om att Google blivit bättre på att förstå delarna av en webbsida och ger webbsidans olika delar score och betydelse oberoende av varandra.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.