Vad innebär en mobilanpassad webbplats?

Kvinna som använder mobiltelefon

Allt fler använder mobilen när de besöker webbplatser och en mobilanpassad webbplats innebär att webbplatsen är utformad och optimerad för att visas på en mobil enhet som en smartphone eller en surfplatta. Det finns många sorters mobiler och därför är det nödvändigt att webbplatsen är responsiv.

Med en mobilanpassad hemsida så avses att sidan är adaptiv dvs att webbsidans format är anpassat till de flesta enheter som besöker den. Det innebär att webbplatsens layout och innehåll anpassas för att passa på en mindre skärm och att navigeringen blir enklare för användaren. En mobilanpassad webbplats kan också ha snabbare laddningstider och använda mobilvänliga funktioner som klickbara telefonnummer och adresser som kan öppnas direkt från webbplatsen.Mobile friendly är precis vad namnet antyder att sajten är mobilvänlig. Du gör din webbplats vänlig för besökare från mobila enheter. Målet med mobilvänligt är inte nödvändigtvis att bara vara mobilvänlig utan förutsätter att du redan har en webbplats som fungerar på en stationär eller bärbar dator.

Mobilanpassad är en bra början, men mobile first är framtiden

Ett annat begrepp är mobile-first som innebär att ta mobilvänligt till nästa nivå. Du anpassar inte bara din webbplats för personer som använder mobila enheter. Du tänker på dem som den primära målgruppen på din webbplats. Mobile-first design är en design filosofi som syftar till bättre användarupplevelse genom att börja design processen genom att utgå från att man ska använda den med mobilen i första hand. Ofta prioriterar och designar för små skärmstorlekar och jobbar sig upp till större skärmar.

  • Designa för små skärmar
  • Fokusera på användarvänlighet och hur man ska använda webbplatsen
  • Förenkla så mycket som möjligt
  • Fokusera på vad användaren vill använda
  • Rekommenderad storlek för en mobil touchpoint är 34 pixlar med ett minimum mellanrum på 8 pixlar

Googles talesperson John Mueller gick ut offentligt i mars 2021 och poängterade att mobilvänlighet inte är detsamma som redo för mobile-first indexering. När Google bestämmer om en webbplats ska flyttas till det mobila indexet tittar de på kriterier utöver om webbplatsen är optimerad för mobila enheter. Google använder olika spindlar för desktop och mobiler.

Mobila enheter
Bild: Google Search Consol och mobilindexet

I Google Search Consolen under fliken täckning kan du se om SmartPhone är den primära sökroboten för din webbplats. Under fliken förbättringar användbarhet på mobila enheter kan du öppna upp rapporten och hur många sidor som indexeras i mobil indexet. Där kan du också få veta specifika problem som:

  • Om sidorna har för liten text
  • Om de klickbara elementen sitter för nära varandra
  • Om innehållet är bredare än skärmen

Hastigheten och AMP-sidor

En annan aspekt som är viktig för mobilanvändare är att webbplatsen laddas snabbt och på senare tid försöker många bygga AMP-sidor (accelerated mobile pages) vilket är en Google standard. Det finns också en rapport för AMP-sidor i Google Search Consolen.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.