Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Mobilanpassad webbplats

Mobilanpassad hemsida?

Sökmotoroptimering för appar
Det är viktigt att hemsidan är mobilanpassad och responsiv.
 Att sidan är responsiv innebär att den anpassas oberoende av skärmtyp och skärmstorlek. En stor andel av besökarna surfar med iPhone och iPad och det är därför onödigt att de missar att läsa informationen.

Att en sajt är mobilanpassad blev ett krav från 21:a april 2015 från Google och viktigt för en sajts synlighet. Uppdateringen som de kallade mobilgedon varnade de webbmastrar att de skulle tappa besökare ifall de inte anpassade sina webbplatser för mobiler. Den nya algoritmändringen har inneburit att mobilanpassade sajter förbättrat sin ranking och vi ser att allt mer trafik går över mobilen. Google gick redan ut under hösten 2015 och berättade att appar kan ge en fördel i rankingen.


Mobilanpassad webbplats

Vill du veta om din webbplats är mobilanpassad?
Google har ett test du kan köra på 

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=sv




Det är inte ovanligt med sajter där upp emot 60% av alla besökare använder mobilen och de behöver kunna läsa webbplatsen. Att en webbplats är mobilanpassad är viktigt för positionen på Google och den 21:a april hade företaget aviserat att sajter som inte var mobilanpassade skulle tappa en del av sin ranking.


Vi bygger sajter responsiva de ska fungera på mobil, desktop och Ipad och sajterna ska vara enkla att uppdatera. Utöver att webbplatsen ska vara läsbar är prestandan och snabbheten viktigt för mobilanvändarna. Utöver själva webbplatsen är det viktigt att även annonsmaterial är responsiva och fungerar på mobilen. För mobilsöket och mobilannonser har utformningen av annonserna stor betydelse för om mobilkampanjen ska lyckas eller ej. 

Om du vill läsa mer om sökmotoroptimering för mobiler se vår blogg: mobiltseo.se

Enligt Searchmetrics studie 2015 över olika rankingfaktorer var 77% av sajterna med topp placeringar mobil vänliga. Toppositioner gavs till sajter som var responsiva och inte använder Flash och andra studier visar också starka samband mellan bra ranking och mobilanpassning.

Mobilen beräknas gå om desktop 2017 inom e-handel. I augusti 2015 stod mobilen för 23% av intäkterna inom ehandeln.

Du kan kontrollera om en webbplats är mobilanpassad i Google Search Console om du väljer söktrafik och därefter användbarhet på mobila enheter ser du ifall sajten har något problem för mobilen. Google har även tester som Google Speed Test och Mobility Test.

Sedan Januari 2016 finns även AMP-sidor (Accelerated Mobile Pages) för att skapa mobil optimerat innehåll och få det med snabbare nedladdning.