Hem » SEO » Mobilanpassad webbplats
Kvinna som använder mobiltelefon

Mobilanpassad webbplats

Vad innebär en mobilanpassad webbplats?

Allt fler använder mobilen när de besöker webbplatser. Det finns många sorters mobiler och därför är det nödvändigt att webbplatsen är responsiv.

Med en mobilanpassad hemsida så avses att sidan är adaptiv dvs att webbsidans format är anpassat till de flesta enheter som besöker den.

Mobilvänlig eller mobile friendly är precis vad namnet antyder. Du gör din webbplats vänlig för besökare från mobila enheter. Målet med mobilvänligt är inte nödvändigtvis att bara vara mobilvänlig utan förutsätter att du redan har en webbplats som fungerar på en stationär eller bärbar dator.

Mobilvänligt är en bra början, men mobile first är framtiden

Ett annat begrepp är mobile-first som innebär att ta mobilvänligt till nästa nivå. Du anpassar inte bara din webbplats för personer som använder mobila enheter. Du tänker på dem som den primära målgruppen på din webbplats.

Googles talesperson John Mueller gick ut offentligt i mars 2021 och poängterade att mobilvänlighet inte är detsamma som redo för mobile-first indexering. När Google bestämmer om en webbplats ska flyttas till det mobila indexet tittar de på kriterier utöver om webbplatsen är optimerad för mobila enheter. Google använder olika spindlar för desktop och mobiler.

Mobila enheter
Bild: Google Search Consol och mobilindexet

I Google Search Consolen under fliken täckning kan du se om SmartPhone är den primära sökroboten för din webbplats. Under fliken förbättringar användbarhet på mobila enheter kan du öppna upp rapporten och hur många sidor som indexeras i mobil indexet. Där kan du också få veta specifika problem som:

  • Om sidorna har för liten text
  • Om de klickbara elementen sitter för nära varandra
  • Om innehållet är bredare än skärmen

Hastigheten och AMP-sidor

En annan aspekt som är viktig för mobilanvändare är att webbplatsen laddas snabbt och på senare tid försöker många bygga AMP-sidor (accelerated mobile pages) vilket är en Google standard. Det finns också en rapport för AMP-sidor i Google Search Consolen.

Scrolla till toppen