Long-tail: Skaffa fler besökare till webbplatsen med ”den långa svansen”

SEO-skolan: Vad är long-tailen?

Öka lönsamheten genom att bearbeta long-tailen!

Överraskande många tror fortfarande att sökmotoroptimering handlar om att synas högt på ett fåtal sökord. De sätter upp ett fåtal sökord som de bevakar och så tror de att de är klara med sin webbplats så länge som de inte tappar positioner på sökorden de bevakar. 

Ingenting kan vara mer fel – sökvolymer och potentiella kunder använder inte ett ord utan ofta flera sökord för att få fram information. När de gör sökningar på många sökord så har de mer specifika frågor som de söker svar på och befinner sig närmare ett köp (längre ner i sales funneln).

Det är absolut nödvändigt att synas på flera olika typer av sökord och bygga landningssidor som är optimerade kring sökbeteenden. Om dina konkurrenter fångar in kunderna tidigare i säljprocessen innebär det att ditt företag kommer förlora i slutändan pga. ineffektiv marknadsföring.

Vad är long tail marketing?

Long-tailen eller den långa svansen som en del säger på svenska är ett marknadsföringsbegrepp som används inom sannolikhetslära som myntades av Chris Anderson som räknas till en av världens främsta marknadsföringsgurus. Andersson var också chefredaktören för den klassiska tidsskriften Wired där han skrev om ”The Long Tail” i en artikel från 2004.

Anderson delade in nyckelord i två olika grupper: ”head” och ”tail”. Head består av de vanligaste sökorden inom en nisch som står för en stor del av webbplatsens sökmotortrafik där ett fåtal nyckelord kan generera en stor sökvolym, men det är ofta stor konkurrens om de orden. Tail eller long-tail däremot utgörs av mindre populära sökord i kombinationer med andra ord kring det.

Long-tail


Bild:
I ovanstående exempel tog vi fram alla sökningar inom nischen från Google varje månad och sorterade upp informationen i olika sökord och kategorier vilket vi presenterade i en sökbeteendeanalys.

Long-tailen är extremt viktig för SEO:n

Enligt en studie av Backlinko bestod 91.8% av alla sökningar är long-tail sökord och är alltså väldigt viktig för Google söket.
Long-tail sökorden stod bara däremot för bara 3.3% av sökvolymen.
Enligt samma studie bestod 14.1% av sökningar av frågor där de vanligaste begreppen var hur följt av vad, var och vem.

50% av alla sökningar använder fyra eller mer ord

Long-tailen kan bestå av 10 000 eller hundratusentals sökordskombinationer. Här är konkurrensen inte lika hård och har större volym.

Ett förändrat sökresultat

Tänk också på att sökresultatet har förändrat och visar betydligt mer än länkar till olika sidor. Google visar tex:

Fördelen att använda long-tail sökord

Fördelen med long-tail sökord är att det kan kompensera den lägre sökvolymen genom att bygga upp fler sökord och kombinationer som kombinerat ger större sökvolym. Sedan är det också lätt att etablera position inom en nisch på grund av den lägre konkurrensen.

De primära fördelarna är att long-tail har bättre konverteringsgrad och CTRClick through rate – eftersom de som söker inom long-tail brukar ha tydliga och drivna intentioner bakom sökningen. Några exempel på de vanligaste orsakerna är:

  • Direkt sökningar: Man söker direkt efter ett företag, varumärke eller person.
  • Informationsmässiga sökningar: Man vill snabbt hitta ett svar och lära sig mer om ett ämne.
  • Kommersiella sökningar: Man har intentionen att köpa något och vill veta mer om en produkt, pris eller prisjämförelse.
  • Platssökningar: Man vill ta sig till en viss plats.
  • Transaktioner: Man vill utföra en uppgift som att registrera sig eller köpa något.

Många SEO-bolag fokuserar på ett fåtal sökord med stor sök volym, problemet är att den metoden inte täcker användarnas sökbeteenden och missar därmed stor samt relevant trafik till deras webbplatser. Man kan förstå varför; head har stor sökvolym, därmed behövs lika inte många sökord som long-tail använder men konkurrensen är dock väldigt hård med aktörer som ibland kan ha arbetat i flera år för att säkra sin position kring sökordet.

Både head och long-tail är viktiga för marknadsföring, ifall man struntar i någon av dem kan konsekvensen bli att man inte når ut till så många användare som man hade tänkt sig. Det gäller att veta av i vilken kontext long-tail kan vara mer effektiv än head samt vice versa och anpassa sig därefter genom att justera mängden arbete du fördelar till dem.

Hur du skapar en long-tail rapport

Det finns olika metoder att skapa en long-tail rapport. Själv brukar jag blanda olika metoder, se på hemsidan, konkurrenter, skrapa ner sökord, brainstorma ännu mer, hämta data från Adwords och Google Search Consol och slutligen trycka ner alla sökorden i en excelark. Genom formateringen i Excel tar du bort alla duplicerade sökord. Genom Keyword planner får man fram antalet sökningar per månad.

Utöver Google Search Console och Excel finns det också en del rankingverktyg som Semrush, Seolytics och Searchmetrics som med varierad framgång ger dig de sökord som du rankar på.

Rapporter för sökordsanalys

Det går att skapa sökordsanalysrapporter baserad på data från Google Search Console. För att göra en enklare rapport med Google Search Console gör du så här:

  1. Välj sökanalys.
  2. Fyll i sökningar, CTR, klick och position.
  3. Visa 500 rader och hämta som CSV-fil.
  4. Importera filen i Excel.
  5. Välj data från text och sätt igång textimportguiden.
  6. Klicka på nästa och välj komma som avgränsare.
  7. Du har nu en färdig rapport du kan bearbeta och analysera i excel.

Ett vanligt problem är användningen av svenska tecken. Det finns funktioner i Excel för att fixa de svenska tecknen men annars måste man manuellt välja search and replace för; å, ä och ö.

När du väl har fått ner data i ett excel-ark kan du använda villkorsstyrd formatering (Conditional formating)  i Excel som är ett fantastiskt verktyg för att visualisera komplex data. Du kan börja använda färgskalor för snyggare rapportering och förtydligande av alla variabler och det finns förutbestämda regler som du kan använda. Genom att detta kan du enkelt identifiera vilka sökord du rankar på och vilka du inte skrivit några om vilket hjälper dig då det konkretiserar vad som behöver justeras.

Använd statistik från Adwords

Vid annonsering genom AdWords kan man få fram intressant data genom söktermsrapporter. Där kan du sortera på antalet visningar och få ut en mängd sökord som används. Jag gjorde en sökordsanalys på en kund som visade sig ha 33 000 sökord marknadsförda via Adwords under en period på 5 år.

Använd olika typer av verktyg

AnalyticsEdge har en long-tail rapport där de:

1. Delar upp sökorden i enskilda ord.
2. Använd regex för att ta bort tecken.
3. Dela upp flera ord i multipla rader.
4. Använd en soundex funktion för att gruppera liknande och felstavade ord.
5. Slå samman med historisk data och ta fram en historisk trendanalys där du kan se ifall enskilda ord stiger eller sjunker över tiden.

Exempel på verktyg Analyticsedge

 

Feeling positive at work
Vikten att göra sökbeteendeanalyser och känna till sin målgrupp.

Vill du ha hjälp att analysera long-tail för din bransch eller företag?

Kontakta oss gärna ifall du vill ha en utredning hur det ser ut för ditt företag. Vi gör sökbeteendeanalyser för olika företag där vi tar fram sökvolymer och ger rekommendationer hur webbplatsen ska struktureras.

Om författaren

Website | + posts

Gunilla har bakgrund som dataanalytiker och SEO specialist och jobbar som GHL i sin roll som growth hacker på Expandtalk.