IT-branschen i Sverige – konsultmarknaden, gaming och produktbolag

marketing - Hur mår IT-branschen 2021?

IT-branschen i Sverige har varit en stor och snabbväxande sektor inom tech som omfattar konsultmarknaden, spel och programvarubolagen och produktbolag med investerar i IT-plattformar. I den här rapporten har vi tittat på Google-sökningar på varumärkena.

Konsultbolag

Big Three brukar de tre managementkonsulterna McKinsey, BCG och Bain kallas för. Big Four är de konsultbolag som haft en bakgrund inom revision och konsulting.

 

Ser man på antalet unika webbesökare till de största konsultbolagen ser man att Afry driver betydligt mer trafik till sin sajt jämfört med sina största konkurrenter. Trafiken kommer framförallt från direkttrafiken, SEO:n och referral trafik.

Varumärkessökningarna för konsultbolagsnamn 2022 på Svenska Google.

 

Varumärken Genomsnittlig sökvolym/månad Förändring årsbasis
Atea 18 100 +22%
Afry 18 100 +23%
Sweco 18 100 83%
Sigma 18 100 +0%
Accenture 12 100 +236%
McKinsey 9 900 +22%
PwC 9 900 +49%
CGI 9 900 +22%
IBM 6 600 +23%
CapGemini 9900 +124%
CGI 5 400 +49%
Tieto
HiQ 2 900
Semcon 2 900
Cybercom 1 600
Enea
Acando 590

Sökvolymer på Google i Sverige, data från december 2021.

Spel och programvarubolag i Sverige

Inom spel och programföretagen är Spotify det bolag som det görs mest sökningar på, vilket är kopplat till deras tjänst. Embracer har fått väldigt mycket publicitet under de senaste 12 månaderna och sökningarna har ökat med 1031% under de senaste 12 månaderna.

Varumärkesnamn Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring senaste 3 månaderna Förändring årsbasis
Ubisoft 14 800 +22% -33%
Mojang 9 900 0% 0%
Embracer 9 900 0% -33%
King 8 100 0% 0%
Paradox 8 100 -33% 0%
Starbreeze 5 400 0 -18%
Stillfront 4 400 +24% -33%
G5 Entertainment 1 900 +46% -47%
Avalanche Studios 1 900 -17% +26%
Fatshark 1 300 0% 0%
G loot 1000 0% 0%
THQ Nordic 1000 -55% -41%
Arctic Game Lab 260 0% +24%

Sökvolymer på Google i Sverige, data från december 2021.

Hur mår IT-branschen? Produktbolag med stark profil

Varumärke Genomsnittlig sökvolym per månad Förändring senaste 3 månaderna Förändring på årsbasis
Klarna 368 000 0% -33%
Spotify 301 000 0% + 22%
Soundcloud 90 500 +22% +22%
Storytel 60 500 +22% 0%
Instabox 40 500 +22% 0%
Yubico 1 600 0% -33%

Sökvolymer på Google i Sverige, data från december 2021.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.