Att få bra ranking och SEO på utvalda sökord handlar om tusentals detaljer som ska fungera rätt. Precis som med externa länkar till en webbplats är internlänkar en viktigt del när du bygger och jobbar med en webbplats.
Vad är interna länkar?
Internlänkar, eller interna länkar, är länkar på en webbplats som leder till andra sidor på samma webbplats. Dessa länkar är viktiga för sökmotoroptimering (SEO) eftersom de hjälper till att öka webbplatsens sökbarhet och gör det enklare för sökmotorer att indexera webbplatsen. De interna länkarna handlar om länkar från en sida i en domän och hur man kopplar samman sidorna inom samma domän. De består av en ankartext dvs det som syns på länken och dit sidan ska peka. En specifik ankartexter ska du försöka se till så att den pekar mot samma sida.
Länkarna ger en bättre användarupplevelse
Genom att använda internlänkar på ett strategiskt sätt kan man också förbättra användarupplevelsen på webbplatsen och hjälpa besökare att hitta relevant information snabbare. Det är viktigt att tänka på kvaliteten på internlänkarna och att de leder till relevanta och användbara sidor på webbplatsen vilket gör det enklare för sökmotorer att indexera webbplatsen.
Från ett användarperspektiv ger interna länkar en bättre användarupplevelse eftersom de finns i brödsmulor, sidnavigering, relaterade länkar och olika typer av sorteringar. Det innebär också att du får besökarna att stanna en längre tid på webbplatsen och att din bouncerate minskar.
De interna länkarna är viktigt för SEO:n
De interna länkarna ger en signal hur sajten är strukturerad och hur sidorna hänger ihop inbördes mellan varandra. Intern länkningen är en faktor som hjälper Google när deras spindel indexerar sajten. Precis som med externa länkar analyserar de din sajtstruktur för att kunna förstå vilka sidor som är viktiga och hur sidorna hänger ihop. Länkarna hjälper till att upprätta webbplatsens arkitektur och sprida det som kallas för länkjuice.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.