Hur fungerar sökmotorer

Hur fungerar en sökmotor

En sökmotor visar resultatet för en användares sökfråga. Servern tar emot en sökfråga från användaren och identifierar med olika regler en uppsättning objekt som uppfyller svaret på sökfrågan.

Det finns hundratals sökmotorer men marknaden domineras kraftigt av Google som man räknar har 2/3 av marknaden. På vissa marknader som den engelska och svenska har Google ännu större marknadsandel. Andra större sökmotorer är Youtube (ägs av Google), Bing, DuckduckGo och inom mobilsökningarna Google Play. Att ordna sökmotoroptimering för mobiltelefoner kallas ASO och skiljer sig från traditionell SEO.

Google levererar olika resultat beroende på vilken plats du kommer från men även vilket device som du använder (exempelvis mobil, surfplatta eller stationär dator) och de kan ge dig olika typer av dokument som texter, bilder, videor och kartor. Nästan alla sökmotorer fungerar på liknande sätt och de använder olika komplexa algoritmer innan de levererar ett sökresultat för användarna.

Googles algoritm

 

Hur fungerar Googles algoritm?

Det finns mängder av hypoteser och teorier hur Googles algoritm fungerar men grunden och ursprungspatenten i deras sökmotor handlade  länge om pagerank.  Pagerank var tidigare en officiell siffra på en logaritmisk skala som gick från 1 till 10.  Pagerank visade hur bra och stark en webbplats var och baserades till stor del på inkommande länkar. En helt ny webbplats fick Pagerank 0 och sedan vid uppdateringarna av pageranken kunde webbplatsen få en högre eller lägre siffra. En dag för några år sedan beslutade bolaget att de inte längre uppdaterade den officiella pagerank siffran.

Klassisk sökning

Googles algoritm använder sig av ranking faktorer för att rangordna webbplatsens innehåll som titlar och sökord på sidan. Viss faktorer som sociala medier är ingen ranking faktor utan korrelerade med hög organisk synlighet. Googles algoritm förändras ständigt och de använder olika filter för att förändra resultatet vilket innebär att man måste hålla jämna steg med algoritm uppdateringarna så att man inte använder föråldrade och metoder som kan ge negativt resultat. Google page ranking systemet är en av dessa algoritmer.

  • Mobilen – där hastigheten är viktig men även lokaliseringen
  • Sökfunktioner – förändras med knowledge graph

Rankbrain är Googles nya algoritm men vad är rankbrain?

Den 26:e okbober 2015 tillkännagav Google att de använde en ny algoritm som kallas Rankbrain och Greg Corrado sa officiellt att Rankbrain påverkade 30% av sökresultatet. Rankbrain är en machine learning algoritm och det finns en hel del buzz kring begreppet så det är naturligt att Google vill marknadsföra sig mot begreppet. Samtidigt har personer som Paul Haahr på Google sagt på SMX West att de inte riktigt vet hur Rainbrain fungerar – men algoritmen hjälper Google att förstå frågorna bättre. Läs mer om rankbrain.

Vad är en spindel?

En spindel är en robot som besöker och analyserar en webbplats med viss frekvens. Spindeln söker på internet efter nya sidor, och uppdateringar av redan indexerade sidor. Har du en optimerad webbplats innebär det att spindlarna tolkar innehållet snabbt och korrekt vilket förbättrar din organiska synlighet på nätet. Den första filen som sökmotorn undersöker är robots.txt filen och det innebär att den filen är viktig att kontrollera så man inte blockerar några resurser.

Vilka steg utför sökmotorer?

Sökmotorer utför flera aktiviteter innan den levererar ett sökresultat till användaren. Det finns dels den delen som sker innan man gör en sökning och därefter den delen som kommer efter sökningen (query processing).

  • Crawling – Processen för att hämta alla webbsidor som är kopplade till en webbplats. Denna uppgift utförs av en automatisk programvara som kallas en sökrobot eller en spindel (eller Googlebot). Om en sida aldrig besöks av en spindel så blir den oupptäckt och har aldrig någon chans att indexeras. Vid crawlingen analyserar sökmotorn sajterna, länkarna samt semantisk analys och kollar igenom hur de fysiska adresserna ser ut (annotate semantics).
  • Indexering – Processen som skapar ett index för alla hämtade webbsidor och få ner sidorna i en gigantisk databas varifrån de senare kan hämtas. Indexet fungerar ungefär som ett index i en bok. I huvudsak är processen för indexering att identifiera ord och uttryck som bäst beskriver sidan och tilldela sidan till särskilda sökord. Sökmotorn själv avgör om sidan är värd att indexeras. Ingen kan ge dig en garanti att en sida kommer att indexeras viket bara kan avgöras av sökmotorn själv men sannolikheten ökar ifall man följer ”best practice” som att skriva bra innehåll och begära att sökmotorn ska besöka den specifika sidan.
  • Processing – När en sökfråga kommer, bearbetar sökmotorn den och jämför söksträngen i sökfrågan med de indexerade sidor i databasen.
  • Beräkning av relevans – Det är troligt att mer än en sida innehåller flera söksträngar, så sökmotorn beräknar relevans för varje sida i sitt index för söksträngen.
  • Hämtar resultatet – Det sista steget i sökmotorn är att den hämtar de bästa matchade resultatet. I grund och botten är det ingenting mer än att de visas i webbläsaren.