Vad är Google Analytics?
Google Analytics är en gratistjänst från Google som ger dig detaljerad information och statistik om en webbplats prestanda och visar olika nyckeltal. Det har blivit en branschstandard som enligt Raven Tools undersökning från 2015 har 83% av alla sidor som de analyserade Google Analytics installerat.
Google Analytics hjälper dig att fatta bättre beslut om din marknadsföring
Programmet är användbart både för dig som har ett litet företag och en stor organisation och ger dig möjlighet att följa dina marknadsaktiviteter. Med Google Analytics blir det möjligt för dig att spåra, övervaka och förbättra din webbplats. Annan information du kan se är trafikkällor och varifrån besökarna kommer som om de kommer från Google organisk sökningar, betald media, bloggar eller social media eller få mer omvandlingar.
Våra favoritlänkar om Google Analytics
Här har vi samlat några av våra favoritlänkar om GA.
Grunderna och att komma igång
- Är du en ny användare av Google Analytics?
- Google Analytics Checklist
- Har du installerat Google Analytics
- Google Analytics debugger (Chrome plugin)
- Kolla om Google Analytics är installerat korrect med GA Detective
De bästa rapporterna och spårning
Det är framförallt 2 olika byggstenar som används:
- Dimensions: beskriver data.
- Metrics: De är enskilda delar av en dimension som mäts av en summa eller ett förhållande.
Du kan också använda anpassade rapporter och få fram försäljningsstatistik och vad du kan tänkas vilja visa. Missa inte att du kan importera in en mängd olika rapporter från Import Galleriet.
Kalkylerade mätvärden (calculated metrics)
Att få mätvärden som inte finns i standardläget. Beräknade mätvärden är användardefinierade värden som är beräknade från befintliga mätvärden. Om du vill veta andelen människor som inte studsa – Icke studsar – då måste du skapa mätvärdet själv. Du kan använda dem i dina anpassaderapporter som är mycket användbara.
Exempel på mätvärden där det går att använda calculated metrics är försäljningsvärden, kundens livsvärde, intäkt per användare, transaktioner per användare, konverteringsgrader mm
- Beräkningar (calculated metrics) för Google Analytics
- Calculated metrics i Google Analytics – 24 exempel från The next web
Begrepp och verktyg – Google Analytics Premium & Tag manager
Google Analytics Premium är ett kraftfull verktyg för större organisationer som har en stor budget (kostar 150 000 USD/år) och det är betalversionen av GA som också klarar av större volymer.
Många vill också lära sig mer om Google Tag Manager som har fördelen om du använder många skript så kan du lägga in dessa på ett ställe.
Till Google Analytics finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.
Integrera Google Analytics med Google Search Console (GSC)
Skaffa en bättre webbplats genom att kombinera Google Analytics med sökmotoroptimering.Google Analytics är nödvändigt för webbplatsansvariga för att lyckas på nätet och att förstå besökarna till din webbplats. Analytics ger dig basinformation om SEO, sökord och landningssidor men du behöver också använda andra verktyg för att kunna se helheten i synnerhet om du har spökspam så kan du missa hur din sajt fungerar. Missa inte att koppla samman analytics med andra produkter från Google som Google Search Console (GSC) och med Google Adwords. Google Search consol visar dig dina största sökord, bästa landningssidor, 404-sidor, mobilanvändning, CTR-nivåer, varifrån du får länkar och mängder av annan godis.
Andra delar som är viktiga för sökmotoroptimering och hur sajten rankas i Google är att undersöka är ifall det finns några sidor som är långsamma, ifall det finns sidor som har problem med bouncerate eller ifall man försvinner på sajten från någon specifik utgångssida. Det är inte ovanligt att sajten fungerar dåligt för ett visst device eller browsertyp. För mina egna webbplatser använder jag Excelark med mina viktigaste nyckeltalen så jag kan följa utvecklingen på månadsbasis.
Med verktyg som Google Analytics och i webb ranking verktyg får du veta exakta positioner på sökord och hur landningssidor presterar. Utan att följa webbsajten med olika verktyg riskerar du bli som en ”blind höna” – idag är det nödvändigt att analysera och följa upp statistik både kring användare och sökmotorer annars har du konkurrenter som kan ta din trafik.
Du behöver komplettera GA med andra verktyg
Tyvärr är det många webbansvariga som missar problemet att webbplatsen inte rankar på viktiga sökord. För stora webbplatser har man ofta stora sökningar på varumärket och de jobbar sällan effektivt med att analysera hur webbplatsen får sina besökare.
Under 2015 har vi sett spökspam i Google Analytics vilket innebär att många webbansvariga rapporterar grovt felaktig statistik och överskattar hur webbplatsen fungerar. Vi tror detta är speciellt vanligt bland större varumärken där man har en stor andel av sökningarna på varumärket och de inte lägger mycket energi på SEO:n.
Utbildning i Google Analytics
Vill du lära dig mer om analytics?
På Youtube hittar du massor av information om digital analys. Om du vill ägna dig åt självstudier finns det riktigt bra online utbildningar i Google Analytics på den här Youtube-kanalen. Missa inte heller Superweek Analytics Summit channel eller Google Analytics channel som är bra.
Avinash Kaushik är en guru inom webbanalys och skrivit en hel del böcker och driver bloggen Occams Razor som har ett populärt nyhetsbrev.
Google själva har bra dokumentation kring Google Analytics. Google Sverige genomför också regelbundna utbildningar för certifieringar som Google Fundamentals, Google Search, Video och Display annonsering.
- MeasureSlack
- Digital Analytics Minidegree från CXl har online träning men det kostar en del.
Vi har jobbat med Google Analytics i flera år och även andra webbanalysverktyg som Omniture, Piwik och Webtrends. När vi går träffas för att gå igenom en webbplats är därför Google Analytics en ovärderlig källa att analysera hur webbplatsen fungerar. Kontakta oss gärna om du har några frågor eller vill veta mer hur ni kan använda GA i er organisation.
- Hur du använder Google Analytics – de bästa rapporterna
- Använder du ecommerce spårning?
- 5 sätt att veta mer om din målgrupp genom Google Analytics – du kan få veta saker som ålder, språk, webbpläsare, varifrån de kommer.
- Event tracking – innebär att du kan logga viktiga händelser och aktiviteter så du vet hur dessa påverkar din försäljning och få trafik
- Använder du segment och dashboards? – Segment innebär att du får mer detaljerad information om dina besökare. Det finns dashboards för att se vilka nätverks som varit inne på sidan och du hittar även dashboards kring sökmotoroptimering, vilka som varit inne på sajten och hur försäljningen går.
- Konverteringsoptimering Google Analytics Reports for Conversion Optimization
Growth Hacking
Avancerad funktionalitet i Google Analytics och de bästa Growth hacking tipsen för GA!
- Google Analytics Hack Google Analytics Hacks for Subscription Businesses
- Wasp Inspector – verktyg för att validera Beacons och taggar
- Segment.io – Om du vill använda Google Analytics med andra marknadsföringsverktyg och annonsplattformar
- Har du lagt in Google Search Consolen och Google Adwords i Google Analytics.
- Cyfe för dig som vill jämföra flera webbplatser samtidigt
- Email marknadsföring och integrera GA med mailchimp
- Hitta not provided keywords. Det finns en del lösningar som integrerar Google analytics med nyckelord som authoritylabs
- Har du rensat från spökrobotar – annars visar du felaktig statistik!
- Får du notifiering om det organiska sökningarna kraftigt minskar för din webbplats?
- Google Analytics och Excel – Analytics Edge har flera excellösningar för Analytics
- Hitta 404-fel med GA (går också att se i GSC)
- A/B-testning och visual optimizer
- Visualisering av Google Analytics Multi-Channel Funnels – connecta med ditt Analytics konto.
- Google Analytics och social media på Hootsuite (pdf-dokument)
- Google Analytics och Google Docs
- Dark Social – hur du skapar ett dark social advanced segment och får ut rapporter om social trafik som göms i Google Analytics
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.
Pingback: Vad är SEO - grunderna och de vanligaste frågorna | expandtalk.se