Vad är en funnel?

Marketing funnel

Den klassiska marketing-funneln

En marketing funnel (eller marknadsföringstratt på svenska) refererar till de olika faserna i dina besökares resa innan de bestämmer sig för att köpa din produkt eller tjänst och bli kund. Ofta använder man traditionella verktyg som Google Analytics för att se vilka sidor som har flest besök och hur användaren går på sajten. Man tittar på olika målgrupper och användare och hur de besöker olika delar som thought leadership, insikter, produktsidor, kategorisidor, tjänstesidor, prissidor, supportsidor och varukorgar. Hur många är lojala besökare som är återkommande, och hur många är inne på sidan kort tid?

  • Definition: Funneln illustrerar processen genom vilken potentiella kunder blir faktiska kunder. Den visualiserar minskningen vid varje steg i köpprocessen.
  • Faser: Inkluderar ofta stadier som medvetenhet, intresse, övervägande, avsikt, utvärdering och köp.
  • Syfte: Dess huvudsakliga mål är att identifiera var potentiella kunder avbryter köpprocessen så att företag kan optimeras för fler konverteringar.
  • Fokus: Funneln har en mer inskränkt fokus på konverteringsprocessen och betonar den sekvens av steg en kund tar fram till ett köp.

Olika stegen i tratten

Top of funnel (TOFU) – taktik

Top of funnel – innehåll

  • Bloggposter
  • Infografik
  • Rapporter
  • Videor
  • Podcaster

Middle of funnel (MOFO)

  • Email till olika potentiella kunder
  • White papers
  • Onlinekurser
  • Produktjämförelser

Bottom of funnel (BOF)

Tyvärr är varken kundresan eller funneln alltid linjär, och dina relationer med kunderna kan vara mycket mer komplex. Marknadsföringens syfte är  att stödja varumärket och försäljningsavdelningen med att skapa leads. Du måste kartlägga processen, eller köparens resa, från det att de börjar undersöka en produkt och vad de söker efter. Och när dina kunder är på nätet måste du veta vilka sökord köparen använder och avsikten bakom dessa sökningar.

Kunderna har olika sökintentioner

Processen att kartlägga kundernas sökintentioner kallas för SEO funnel, där man skiljer mellan olika typer av sökningar.

Informativ intention betyder att man vill ha svar på en konkret fråga och det är ofta här kundresan börjar, men sannolikheten för konvertering är relativt låg.
Kommersiella intentioner handlar om att kartlägga sökord och sökordskombinationer där det finns en kommersiell avsikt att söka – sannolikheten mot konvertering är medelhög. Ofta är det dessa ord som andra konkurrenter annonserar mot.
Transaktionella intentioner innebär ofta att kunderna är beredda att köpa en produkt, och sannolikheten för konvertering är alltså hög.
Navigativa intentioner betyder att de vill hitta dig och dina tjänster, så de letar efter ens specifika sida. Sannolikheten för konvetering är hög.
Lokala sökintentioner implicerar att kunderna vill veta var du har din butik eller tjänst. Sannolikheten för konvertering är hög.

Metodik som man jobbar med inom B2C omfattar:

  • Upptäcka tjänsten eller produkten genom att skapa trafik till webbsidan
  • Testa genom att skapa new qualified lead
  • Köpa och jobba med konverteringsgrader
  • Använda och förnya månadsvis eller aktivera användning
  • Förnya och behåll medlemmar

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.